خانه یادداشت سیاسی بین الملل علم و فناوری حوزه و دانشگاه اجتماعی اقتصادی فرهنگ و هنر ورزشی
 
مستقل دانستن عاملی برای رونق نیافتن صنعت       وام رهن مسکن؛ سم یا پادزهر؟!       مهریه معضل جامعه امروز       آتش‌نشانان پشت درهای بسته ساختمان‌های ناایمن       ایران حملات تروریستی به قندهار و کابل را محکوم کرد        برخورد با سایت‌های غیرمجاز در حوزه میراث‌فرهنگی        رونق تولید راهبرد قطعی ایران       جلسه غیرعلنی مجلس درباره یارانه‌ها        وزرای نیرو و دفاع به نمایندگان پاسخ می‌دهند        ظریف: حضور آمریکا در هر نقطه جهان باعث بی ثباتی است        واکنش کاخ سفید به توقیف نفتکش انگلیسی توسط ایران        واکنش ترامپ به توقیف نفتکش انگلیسی توسط ایران        ظریف: مگر در آمریکا انقلاب شده که زیر همه توافقات زده‌اند؟!        نصرالله: آمریکا قادر به تحمیل جنگ نظامی علیه ایران نیست        هشدار برای تهرانی‌ها/ ضرورت صرفه جویی در مصرف آب و وارد نشدن به محدوده قرمز        بلومبرگ: ارزش ریال ایران با وجود تحریم‌های آمریکا ۳۰ درصد بالا رفت        روسیه: آمریکا مزدوران را جایگزین نیروهایش در سوریه می‌کند       نیویورک تایمز: جنگ یمن به باتلاقی برای بن سلمان تبدیل شده است       در نشست وزیر کار با خانه تئاتری‌ها چه گذشت؟       هشدار درباره وضعیت سلامتی شیخ ابراهیم زاکزاکی      
 
آخرین اخبار  


اساتید و دانشگاه  

جمعی از دانشجویان در حمایت از «شیخ زکزاکی» مقابل وزارت خارجه تجمع کردند

جمعی از دانشجویان در حمایت از «شیخ زکزاکی» مقابل وزارت خارجه تجمع کردند

جزئیات فراخوان جذب هیئت علمی اعلام شد/آغاز ثبت‌نام از شهریور ماه

جزئیات فراخوان جذب هیئت علمی اعلام شد/آغاز ثبت‌نام از شهریور ماه

تمدید مهلت انتخاب رشته کارشناسی ارشد

تمدید مهلت انتخاب رشته کارشناسی ارشد

اعلام زمان مصاحبه آزمون دکتری دانشگاه آزاد

اعلام زمان مصاحبه آزمون دکتری دانشگاه آزاد

برنامه محوری و شور و نشاط آموزشی دو رکن آینده ساز دانشگاه است

برنامه محوری و شور و نشاط آموزشی دو رکن آینده ساز دانشگاه است

ایجاد سامانه جامع خرید و فروش مواد مازاد شیمیایی، بیولوژیکی و تجهیزات آزمایشگاهی

ایجاد سامانه جامع خرید و فروش مواد مازاد شیمیایی، بیولوژیکی و تجهیزات آزمایشگاهی

ابلاغ آئین‌نامه پیشگیری از تخلفات علمی تا هفته آینده/ علل افزایش داوطلبان کنکور امسال

ابلاغ آئین‌نامه پیشگیری از تخلفات علمی تا هفته آینده/ علل افزایش داوطلبان کنکور امسال


معرفی آثار اساتید  


 

1398/02/24 12:01:04 AM

ابراهیم علی‌پور در گفتگو با استادنیوز:

علوم انسانی اسلامی و الگوی پیشرفت مبتنی بر علم دینی از مطالبات صریح رهبران نظام اسلامی بوده است  

رئیس پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامیِ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: دانشگاه اسلامی، تحول در علوم به‌ویژه علوم انسانی و اسلامی‌سازی آن و ارائه الگوی پیشرفت و توسعه مبتنی بر علم و دین و اندیشه اسلامی، همواره از مطالبات نظام و رهبران عالی آن بوده است.

 علوم انسانی اسلامی و الگوی پیشرفت مبتنی بر علم دینی از مطالبات صریح رهبران نظام اسلامی بوده است


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی استاد نیوز، علی‌پور رئیس همایش علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش در ابتدا با اشاره به صدور بیانیه مقام معظم رهبری با عنوان «گام دوم در چهل سالگی انقلاب» گفت: صبغه تمدن‌سازی نهضت اسلامی در این بیانیه پررنگ‌تر شده است، لذا لازم است تلاش‌های علمی، مخصوصاً در نظریه‌های بنیادین علوم انسانی، شتابی مضاعف یابند.  

رئیس پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامیِ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: نظریه علم اسلامی، یکی از مفاهیم ساختارساز در این عرصه و مطالبه صریح مقام عظمای ولایت است. با همت پژوهشکدۀ فلسفه و کلام اسلامیِ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی که با نگاهی تحول‌خواه در علوم انسانی پی‌ریزی شده است، همایشی برای تمرکز بر این مباحث و تحلیل کارکردهای عملیاتی آنها برنامه‌ریزی شد.

رئیس همایش علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش تصریح کرد:  همایش «نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش»، به فراهم‌کردن محیط تعاطی افکار درباره نظریه‌های مطرح در این زمینه بسنده نکرده و کارآیی آنها را در رفع نیازمندی‌های نظام آموزشی و پرورشی کشور نیز ارزیابی کرد. عمق و گستردگی این حرکت علمی، شتابی درخور گام دوم انقلاب به این مباحث خواهد داد.

علی‌پور اظهار داشت: علم دینی و اسلامی‌سازی علوم یکی از مباحث چالش‌برانگیز و مهم در چند دهه اخیر بوده است که به جهت بهره‌گیری از ظرفیت عظیم دین در قلمرو دانش و رفع نواقص، محدویت‌ها و آثار زیان‌بار علم مدرن مطرح و عرضه شده است.  

وی تاکید کرد: سابقه این بحث گرچه به قرن نوزدهم می‌رسد که به دنبال آشنایی مسلمانان با علوم مدرن و آشکار شدن پیامدهای ناگوار علوم جدید در کنار فواید فراوان آنها، نظریه علم دینی در جهان غرب و دنیای اسلام مطرح و تبیین شد، ولی در سال‌های اخیر به دلیل ماهیت دینی انقلاب اسلامی و توسعه علوم اسلامی بیشترین بحث‌های نظری را به خود اختصاص داده است.

رئیس پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامیِ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ادامه گفت: ایده دانشگاه اسلامی، تحول در علوم به‌ویژه علوم انسانی و اسلامی‌سازی آن و ارائه الگوی پیشرفت و توسعه مبتنی بر علم و دین و اندیشه اسلامی، همواره از مطالبات نظام و رهبران عالی آن بوده است؛ از‌این‌رو بررسی نظریه «علم اسلامی و کاربست‌های آن» علاوه بر جایگاه علمی، پاسخی به این مطالبه و دغدغه نظام اسلامی است.

رئیس همایش علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش افزود: نظریه علم دینی موافقان و مخالفان بسیاری دارد و برگزاری همایش «علم اسلامی» فراهم‌کردن بستری برای تعامل و تعاطی افکار بوده است. پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی براساس یکی از سیاست‌های بنیادین خود، محور تاملات و تعاملات نظری و مشوق تعاطی افکار و اندیشه‌هاست. در این میان همواره از کنار‌هم‌نهادن موافقان و مخالفان و تضارب آرا استقبال کرده و از نطریه‌پردازی و نو‌اندیش ی دینی استقبال می‌کند.

علی‌پور عنوان کرد: «همایش علم اسلامی و کاربست‌های آن در آموزش و پرورش» در واقع تلاشی برای هموارسازی این مسیر و ایجاد بستری برای نظریه پردازی و ارائه الگوی مطلوب برای علم دینی و کاربردی نمودن آن می‌باشد که با همکاری وزارت آموزش و پرورش برگزار می شود.

رئیس پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامیِ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهار داشت: این همایش در واقع هم در صدد بررسی نظریه‌های علم دینی و ارائه عقبه تئوریک برای نظام تعلیم و تربیت اسلامی و هم بررسی نظریه‌های تربیتی اسلامی و نگاهی به جایگاه علم اسلامی در برنامه‌ریزی درسی و متون آموزشی می‌باشد.

وی گفت: در میان نظریه‌های مختلف علم اسلامی که دوازده مورد از آنها احصا شده‌اند، نظریه «علم دینی» حضرت آیت‌الله جوادی آملی (حفظه الله)، بیشترین توجه را به خود جلب کرده است. انتخاب این نظریه برای طرح و نقد در این همایش، به دلیل استقبال گسترده منتقدان مخالف و موافق؛ اقبال بیشتر متولیان آموزشی کشور به آن؛  لزوم پاسخ به پرسش‌ها و ابهامات این نظریه و قدرشناسی از شخصیت علمی ایشان صورت گرفته است.
 
علی‌پور با اشاره به اینکه این همایش، با محور قرار دادن این نظریه، آن را در معرض چالش نقادانه موافقان و مخالفان قرار داد تا نقاط قوت و ضعف علمی و عملی آن بررسی شود و زمینه برای تولید نظریه‌های جامع فراهم گردد گفت:  سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشیِ وزارت آموزش و پرورش، همکار ما در اجرای این همایش بوده است و در ارزیابی کاربست‌های اجرایی این نظریه به محققان انگیزه و کمک‌رسانی کرده است و با طی‌شدن این فرآیند، اشراف عملیاتی دقیق‌تری در مرحله اجرایی نظریه پیدا خواهد کرد.

رئیس پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامیِ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: همایش نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش، گام نخستین و شروع یک حرکت مهم، مبارک و پرچالش است. این کار پایان راه نیست؛ بلکه آغاز راه است. همایش در صدد ایجاد حرکت، گفتمان‌سازی و موج‌آفرینی در یک سیر ناهموار و لازم بود. ما معتقدیم بخشی از ظرفیت عظیم حوزه و دانشگاه و دغدغه علمی و عملی اساتید، طلاب و دانشجویان بایستی مصروف این امر مهم و ناهموار بشود تا الگوی مدرسه اسلامی شکل گیرد و پایه‌های نظری و عملی آن تحقق یابد.  

وی در پایان گفت: پژوهشکده فلسفه و کلام براساس تکلیف علمی و تعهد بر آزاد‌اندیشی از ارائه همه دیدگاه‌ها و انعکاس آنها استقبال کرده و معیار در پذیرش مقالات و آثار، رعایت اصول و قواعد علمی بوده است. حاصل بیش از یک سال تلاش همکاران و استادان ارجمند، ارائه بیش از 13 جلد کتاب و انتخاب و ارائه بیش از چهل مقاله از میان مجموعه مقالات رسیده به همایش بود.

انتهای خبر///
 


 

 
یادداشت  


گفتگو  


گزارش  


جراید  



 
www.ostandnews.ir   تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرگزاری استاد نیوز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است . پایگاه خبری تحلیلی استاد نیوز