خانه سیاسی بین الملل اقتصادی اجتماعی حوزه و دانشگاه علم و فناوری فرهنگ و هنر ورزشی یادداشت
 
«ایمان» و «امید» نرم‌افزار امام(ره) برای ایجاد ۳ تحول بزرگ       انقلاب به رهبری امام به الگویی برای آزادی خواهان جهان تبدیل شد       «کشف الاسرار» نشان دهنده اراده امام برای تشکیل حکومت اسلامی است       تشکیل ائتلاف مشترک نیروی دریایی ایران با کشورهای منطقه       آماده آموزش پروتکل‌های مرزی به مرزبانان افغانستانی هستیم       افزایش شمار جان‌باختگان تصادف قطار در هند به ۲۸۸ نفر       AFC مچ فدراسیون فوتبال را گرفت/ جریمه میلیاردی برای مجوز حرفه‌ای!       چه کسی لوله‌های گازِ «نورداستریم» را منفجر کرد؟       بازتاب قهرمانی پرسپولیس در سایت AFC/ تاجگذاری در فصل باشکوه       معماری شگرف حرم رضوی را بشناسید       آزمایشگاه ارزیابی خدمات هوش مصنوعی تا پایان سال راه‌اندازی می شود       آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:ایران ۲ موضوع پادمانی را حل و فصل کرد       سلوک و مجاهدت شهدا با شیوه‌های خلاقانه و جذاب به نسل جوان منتقل شود       شرط افزایش ۲۰ درصدی یارانه‌ها       معلمان بر اساس وظایفشان رتبه بندی نشده بودند/ جذب سالانه یازده هزار معلم پرورشی        گسترش روابط ایران و عمان به نفع هر دو کشور است       حمایت کم‌نظیر رهبری نقطه عطفی در دوره ۴ ساله مجلس یازدهم محسوب می‌شود/ مهار تورم، رشد تولید، تصویب برنامه هفتم و نهایی کردن طرح‌ها و لوایح؛ اولویت سال پایانی مجلس       مردانی: اساتید دانشگاه فرهنگیان جهادگر تبیین هستند/ دانشگاه فرهنگیان باید محور تحول باشد       ابلاغ مشوق‌های فرزندآوری در ۹۰ محور/ راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری را در بیمارستان نجمیه       راهکار سازمان سنجش به جای قطع اینترنت برای امنیت کنکور/ تشریح آزمون های هوشمند سال آینده      
 
آخرین اخبار  


اساتید و دانشگاه  


معرفی آثار اساتید  


 

1398/02/24 12:01:04 AM

ابراهیم علی‌پور در گفتگو با استادنیوز:

علوم انسانی اسلامی و الگوی پیشرفت مبتنی بر علم دینی از مطالبات صریح رهبران نظام اسلامی بوده است  

رئیس پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامیِ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: دانشگاه اسلامی، تحول در علوم به‌ویژه علوم انسانی و اسلامی‌سازی آن و ارائه الگوی پیشرفت و توسعه مبتنی بر علم و دین و اندیشه اسلامی، همواره از مطالبات نظام و رهبران عالی آن بوده است.

 علوم انسانی اسلامی و الگوی پیشرفت مبتنی بر علم دینی از مطالبات صریح رهبران نظام اسلامی بوده است


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی استاد نیوز، علی‌پور رئیس همایش علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش در ابتدا با اشاره به صدور بیانیه مقام معظم رهبری با عنوان «گام دوم در چهل سالگی انقلاب» گفت: صبغه تمدن‌سازی نهضت اسلامی در این بیانیه پررنگ‌تر شده است، لذا لازم است تلاش‌های علمی، مخصوصاً در نظریه‌های بنیادین علوم انسانی، شتابی مضاعف یابند.  

رئیس پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامیِ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: نظریه علم اسلامی، یکی از مفاهیم ساختارساز در این عرصه و مطالبه صریح مقام عظمای ولایت است. با همت پژوهشکدۀ فلسفه و کلام اسلامیِ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی که با نگاهی تحول‌خواه در علوم انسانی پی‌ریزی شده است، همایشی برای تمرکز بر این مباحث و تحلیل کارکردهای عملیاتی آنها برنامه‌ریزی شد.

رئیس همایش علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش تصریح کرد:  همایش «نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش»، به فراهم‌کردن محیط تعاطی افکار درباره نظریه‌های مطرح در این زمینه بسنده نکرده و کارآیی آنها را در رفع نیازمندی‌های نظام آموزشی و پرورشی کشور نیز ارزیابی کرد. عمق و گستردگی این حرکت علمی، شتابی درخور گام دوم انقلاب به این مباحث خواهد داد.

علی‌پور اظهار داشت: علم دینی و اسلامی‌سازی علوم یکی از مباحث چالش‌برانگیز و مهم در چند دهه اخیر بوده است که به جهت بهره‌گیری از ظرفیت عظیم دین در قلمرو دانش و رفع نواقص، محدویت‌ها و آثار زیان‌بار علم مدرن مطرح و عرضه شده است.  

وی تاکید کرد: سابقه این بحث گرچه به قرن نوزدهم می‌رسد که به دنبال آشنایی مسلمانان با علوم مدرن و آشکار شدن پیامدهای ناگوار علوم جدید در کنار فواید فراوان آنها، نظریه علم دینی در جهان غرب و دنیای اسلام مطرح و تبیین شد، ولی در سال‌های اخیر به دلیل ماهیت دینی انقلاب اسلامی و توسعه علوم اسلامی بیشترین بحث‌های نظری را به خود اختصاص داده است.

رئیس پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامیِ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ادامه گفت: ایده دانشگاه اسلامی، تحول در علوم به‌ویژه علوم انسانی و اسلامی‌سازی آن و ارائه الگوی پیشرفت و توسعه مبتنی بر علم و دین و اندیشه اسلامی، همواره از مطالبات نظام و رهبران عالی آن بوده است؛ از‌این‌رو بررسی نظریه «علم اسلامی و کاربست‌های آن» علاوه بر جایگاه علمی، پاسخی به این مطالبه و دغدغه نظام اسلامی است.

رئیس همایش علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش افزود: نظریه علم دینی موافقان و مخالفان بسیاری دارد و برگزاری همایش «علم اسلامی» فراهم‌کردن بستری برای تعامل و تعاطی افکار بوده است. پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی براساس یکی از سیاست‌های بنیادین خود، محور تاملات و تعاملات نظری و مشوق تعاطی افکار و اندیشه‌هاست. در این میان همواره از کنار‌هم‌نهادن موافقان و مخالفان و تضارب آرا استقبال کرده و از نطریه‌پردازی و نو‌اندیش ی دینی استقبال می‌کند.

علی‌پور عنوان کرد: «همایش علم اسلامی و کاربست‌های آن در آموزش و پرورش» در واقع تلاشی برای هموارسازی این مسیر و ایجاد بستری برای نظریه پردازی و ارائه الگوی مطلوب برای علم دینی و کاربردی نمودن آن می‌باشد که با همکاری وزارت آموزش و پرورش برگزار می شود.

رئیس پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامیِ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهار داشت: این همایش در واقع هم در صدد بررسی نظریه‌های علم دینی و ارائه عقبه تئوریک برای نظام تعلیم و تربیت اسلامی و هم بررسی نظریه‌های تربیتی اسلامی و نگاهی به جایگاه علم اسلامی در برنامه‌ریزی درسی و متون آموزشی می‌باشد.

وی گفت: در میان نظریه‌های مختلف علم اسلامی که دوازده مورد از آنها احصا شده‌اند، نظریه «علم دینی» حضرت آیت‌الله جوادی آملی (حفظه الله)، بیشترین توجه را به خود جلب کرده است. انتخاب این نظریه برای طرح و نقد در این همایش، به دلیل استقبال گسترده منتقدان مخالف و موافق؛ اقبال بیشتر متولیان آموزشی کشور به آن؛  لزوم پاسخ به پرسش‌ها و ابهامات این نظریه و قدرشناسی از شخصیت علمی ایشان صورت گرفته است.
 
علی‌پور با اشاره به اینکه این همایش، با محور قرار دادن این نظریه، آن را در معرض چالش نقادانه موافقان و مخالفان قرار داد تا نقاط قوت و ضعف علمی و عملی آن بررسی شود و زمینه برای تولید نظریه‌های جامع فراهم گردد گفت:  سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشیِ وزارت آموزش و پرورش، همکار ما در اجرای این همایش بوده است و در ارزیابی کاربست‌های اجرایی این نظریه به محققان انگیزه و کمک‌رسانی کرده است و با طی‌شدن این فرآیند، اشراف عملیاتی دقیق‌تری در مرحله اجرایی نظریه پیدا خواهد کرد.

رئیس پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامیِ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: همایش نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش، گام نخستین و شروع یک حرکت مهم، مبارک و پرچالش است. این کار پایان راه نیست؛ بلکه آغاز راه است. همایش در صدد ایجاد حرکت، گفتمان‌سازی و موج‌آفرینی در یک سیر ناهموار و لازم بود. ما معتقدیم بخشی از ظرفیت عظیم حوزه و دانشگاه و دغدغه علمی و عملی اساتید، طلاب و دانشجویان بایستی مصروف این امر مهم و ناهموار بشود تا الگوی مدرسه اسلامی شکل گیرد و پایه‌های نظری و عملی آن تحقق یابد.  

وی در پایان گفت: پژوهشکده فلسفه و کلام براساس تکلیف علمی و تعهد بر آزاد‌اندیشی از ارائه همه دیدگاه‌ها و انعکاس آنها استقبال کرده و معیار در پذیرش مقالات و آثار، رعایت اصول و قواعد علمی بوده است. حاصل بیش از یک سال تلاش همکاران و استادان ارجمند، ارائه بیش از 13 جلد کتاب و انتخاب و ارائه بیش از چهل مقاله از میان مجموعه مقالات رسیده به همایش بود.

انتهای خبر///
 


 

 
یادداشت  


گفتگو  

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

 استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است


گزارش  


جراید  



 
www.ostandnews.ir   تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرگزاری استاد نیوز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است . پایگاه خبری تحلیلی استاد نیوز