خانه سیاسی بین الملل اقتصادی اجتماعی حوزه و دانشگاه علم و فناوری فرهنگ و هنر ورزشی یادداشت
 
«ایمان» و «امید» نرم‌افزار امام(ره) برای ایجاد ۳ تحول بزرگ       انقلاب به رهبری امام به الگویی برای آزادی خواهان جهان تبدیل شد       «کشف الاسرار» نشان دهنده اراده امام برای تشکیل حکومت اسلامی است       تشکیل ائتلاف مشترک نیروی دریایی ایران با کشورهای منطقه       آماده آموزش پروتکل‌های مرزی به مرزبانان افغانستانی هستیم       افزایش شمار جان‌باختگان تصادف قطار در هند به ۲۸۸ نفر       AFC مچ فدراسیون فوتبال را گرفت/ جریمه میلیاردی برای مجوز حرفه‌ای!       چه کسی لوله‌های گازِ «نورداستریم» را منفجر کرد؟       بازتاب قهرمانی پرسپولیس در سایت AFC/ تاجگذاری در فصل باشکوه       معماری شگرف حرم رضوی را بشناسید       آزمایشگاه ارزیابی خدمات هوش مصنوعی تا پایان سال راه‌اندازی می شود       آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:ایران ۲ موضوع پادمانی را حل و فصل کرد       سلوک و مجاهدت شهدا با شیوه‌های خلاقانه و جذاب به نسل جوان منتقل شود       شرط افزایش ۲۰ درصدی یارانه‌ها       معلمان بر اساس وظایفشان رتبه بندی نشده بودند/ جذب سالانه یازده هزار معلم پرورشی        گسترش روابط ایران و عمان به نفع هر دو کشور است       حمایت کم‌نظیر رهبری نقطه عطفی در دوره ۴ ساله مجلس یازدهم محسوب می‌شود/ مهار تورم، رشد تولید، تصویب برنامه هفتم و نهایی کردن طرح‌ها و لوایح؛ اولویت سال پایانی مجلس       مردانی: اساتید دانشگاه فرهنگیان جهادگر تبیین هستند/ دانشگاه فرهنگیان باید محور تحول باشد       ابلاغ مشوق‌های فرزندآوری در ۹۰ محور/ راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری را در بیمارستان نجمیه       راهکار سازمان سنجش به جای قطع اینترنت برای امنیت کنکور/ تشریح آزمون های هوشمند سال آینده      
 
آخرین اخبار  


اساتید و دانشگاه  


معرفی آثار اساتید  


 

1398/02/04 10:13:27 AM

دو نرخی شدن قیمت بنزین در آینده نزدیک 

افزایش نرخ تورم در سایه دو نرخی شدن قیمت بنزین

دو نرخی شدن قیمت بنزین در آینده نزدیک


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی استاد نیوز، سرویس اقتصادی: چندی است که گمانه زنی ها برای دو نرخی شدن قیمت بنزین قوت گرفته است به گونه ای که به نظر می رسد در آینده نزدیک این مهم محقق شود که این خود باعث نگرانی بسیاری از افراد و به خصوص رانندگان شده است چرا که در این صورت دیگر ادامه کار برای آنها چندان مقرون به صرفه نخواهد بود.
گفتنی است شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا مصوب کرده تا کمتر از یک ماه دیگر بنزین دو نرخی شود و همچنین سهمیه بندی نیز اعمال شود هر چند برخی از خبرگزاری ها از عدم افزایش چندان قیمت دوم بنزین خبر داده اند به گونه ای که احتمال می رود نرخ دوم با افزایشی کمتر از 30 درصد همراه باشد اما این در حالی است که در شرایط موجود افزایش 30 درصدی نیز برای مردم بسیار گران خواهد بود.
 افزایش نرخ بنزین می تواند منجر به افزایش نرخ تورم نیز شود که این خود تبعات منفی بسیاری را به دنبال خواهد داشت از این رو شاید در شرایط اقتصادی موجود تحقق این امر چندان توجیح نداشته باشد.
از سوی دیگر باید خاطر نشان کرد که برخی از بهارستان نشینان دو نرخی کردن بنزین را تنها راهکار عقلانی و مناسب برای کاهش مصرف بنزین می­دانند از این رو موافق با انجام این کار هستند اما باید در نظر داشت که اجرا شدن این طرح خود می تواند موج دیگری از گرانی ها را به دنبال داشته باشد.
 
افزایش نرخ بنزین مانعی برای قاچاق
 
آنچه مسلم است بسیاری از موافقان طرح سهمیه بندی بنزین بر این باور هستند که افزایش نرخ بنزین می تواند عاملی برای کاهش چشمگیر قاچاق آن شود چرا که در حال حاضر امروزه قیمت بنزین بسیار کمتر از نرخ واقعی آن است که این خود تاثیر بسزایی در افزایش قاچاق بنزین دارد.

پر واضح است که جای خالی نظارت مسوولان نیز در افزایش میزان قاچاق بنزین تاثیر بسزایی دارد از این رو نمی توان قیمت پایین بنزین را عامل اصلی افزایش قاچاق آن دانست بلکه شاید بهتر است این گونه عنوان کرد که هر گاه قیمت افزایش یابد نظارت نیز افزایش خواهد یافت از این رو کاهش میزان قاچاق بنزین امری بدیهی به نظر می رسد.
شایان ذکر است افزایش قیمت بنزین می تواند منجر به افزایش کرایه تاکسی، اتوبوس و همچنین حمل و نقل شود که این خود بسیار مشکل ساز خواهد بود چرا که امروزه حمل و نقل عمومی در کشور به این میزان بهبود نیافته است که به توان افراد را مجبور به استفاده از مترو و یا اتوبوس کرد به عنوان مثال چگونه می توان انتظار داشت که یک فرد مسن و یا فرد باردار از مترو و یا اتوبوس آن هم با این حجم بالای افراد استفاده کند.

باید در نظر داشت که نرخ انرژی تاثیر بسزایی  در اقتصاد خانوار اقشار متوسط و متوسط رو به پایین دارد، چرا که با افزایش قیمت بنزین، قیمت تمام شده بسیاری از کالاها و خدمات نیز به طور حتم افزایش  خواهد یافت که این خود تاثیرات منفی بسیاری را برای این قشر از جامعه به همراه خواهد داشت.

عمر پنج ساله بنزین هزار تومانی رو به پایان است

همان گونه که می دانیم نزدیک به پنج سال است که بنزین با قیمت هزار تومان به فروش می رسد که این خود باعث بروز برخی از مشکلات شده است و حال که دولت با کسری بودجه و مشکلات اقتصادی بسیاری مواجه است شاید افزایش نرخ بنزین چندان دور از انتظار نباشد.
 
افزایش نرخ بنزین نیازی به رای نمایندگان ندارد
 
شایان ذکر است که بر اساس قانون بودجه سال جاری افزایش قیمتی برای بنزین و حامل های انرژی نخواهیم داشت اما این در حالی است که طبق قانون برنامه ششم توسعه این اجازه به دولت داده شده که بدون رای نمایندگان مجلس حق افزایش قیمت سوخت را داشته باشد.
 در پایان باید خاطر نشان کرد هر چند تا به امروز خبر رسمی مبنی بر دونرخی شدن قیمت بنزین از سوی مسوولان کشوری مطرح نشده است اما گمانه زنی ها حکایت از اجرای این طرح در آینده نزدیک دارد.
الهام صمد زاده
انتهای خبر///
 


 

 
یادداشت  


گفتگو  

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

 استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است


گزارش  


جراید  



 
www.ostandnews.ir   تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرگزاری استاد نیوز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است . پایگاه خبری تحلیلی استاد نیوز