خانه سیاسی بین الملل اقتصادی اجتماعی حوزه و دانشگاه علم و فناوری فرهنگ و هنر ورزشی یادداشت
 
«ایمان» و «امید» نرم‌افزار امام(ره) برای ایجاد ۳ تحول بزرگ       انقلاب به رهبری امام به الگویی برای آزادی خواهان جهان تبدیل شد       «کشف الاسرار» نشان دهنده اراده امام برای تشکیل حکومت اسلامی است       تشکیل ائتلاف مشترک نیروی دریایی ایران با کشورهای منطقه       آماده آموزش پروتکل‌های مرزی به مرزبانان افغانستانی هستیم       افزایش شمار جان‌باختگان تصادف قطار در هند به ۲۸۸ نفر       AFC مچ فدراسیون فوتبال را گرفت/ جریمه میلیاردی برای مجوز حرفه‌ای!       چه کسی لوله‌های گازِ «نورداستریم» را منفجر کرد؟       بازتاب قهرمانی پرسپولیس در سایت AFC/ تاجگذاری در فصل باشکوه       معماری شگرف حرم رضوی را بشناسید       آزمایشگاه ارزیابی خدمات هوش مصنوعی تا پایان سال راه‌اندازی می شود       آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:ایران ۲ موضوع پادمانی را حل و فصل کرد       سلوک و مجاهدت شهدا با شیوه‌های خلاقانه و جذاب به نسل جوان منتقل شود       شرط افزایش ۲۰ درصدی یارانه‌ها       معلمان بر اساس وظایفشان رتبه بندی نشده بودند/ جذب سالانه یازده هزار معلم پرورشی        گسترش روابط ایران و عمان به نفع هر دو کشور است       حمایت کم‌نظیر رهبری نقطه عطفی در دوره ۴ ساله مجلس یازدهم محسوب می‌شود/ مهار تورم، رشد تولید، تصویب برنامه هفتم و نهایی کردن طرح‌ها و لوایح؛ اولویت سال پایانی مجلس       مردانی: اساتید دانشگاه فرهنگیان جهادگر تبیین هستند/ دانشگاه فرهنگیان باید محور تحول باشد       ابلاغ مشوق‌های فرزندآوری در ۹۰ محور/ راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری را در بیمارستان نجمیه       راهکار سازمان سنجش به جای قطع اینترنت برای امنیت کنکور/ تشریح آزمون های هوشمند سال آینده      
 
آخرین اخبار  


اساتید و دانشگاه  


معرفی آثار اساتید  


 

1397/12/18 4:50:42 AM

رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور:

جامعه دچار خلاء ارتباط با دانشگاه است 

رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور گفت: خلاء ارتباط دانشگاه با جامعه در حل معضلات جامعه است در حالی که این پیوند باید به گونه ای باشد که مردم تاثیر پیشرفت‌های علمی را در تمامی ابعاد زندگی احساس کنند.

جامعه دچار خلاء ارتباط با دانشگاه است


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی استادنیوز؛ وحید احمدی گفت؛ پیوند دانشگاه با صنعت و جامعه موضوعی است که از پیش مطرح می شد اما در برقراری ارتباط میان این دو و همچنین دانشگاه و جامعه موفق عمل نشد.

وی افزود؛ باید سیاست هایی را نظرگرفت که اثرگذاری دانشگاه بر جامعه نمایان شود. باید شرایطی را فراهم کرد تا در حوزه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، روابط اجتماعی و مدیریتی جامعه شاهد ورود نتایج علمی کشور باشیم.

مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه بخش نخست توصیه های رهبر معظم انقلاب اسلامی در گام دوم انقلاب به حوزه علم و پژوهش اختصاص یافته، عنوان کرد؛ مقام معظم رهبری در بند نخست توصیه های خود در راستای گام دوم انقلاب، توصیه هایی را به علم و پژوهش اختصاص داده اند. در سال های گذشته نیز کشور به توفیقات علمی دست یافته و رشد علمی کشور شتاب گرفته است.

احمدی ادامه داد؛ همچنین، ظرفیت های علمی مناسبی در جامعه دانش آموزی، دانش آموختگی و دانشجویی کشور ایجاد شده است به گونه ای که آمارها از وجود 16 میلیون دانش آموخته در کشور حکایت می کند.

احمدی گفت؛ به رغم تمامی پیشرفت ها در برخی حوزه ها با خلاء و چالش هایی روبه رو هستیم که بر مسیر آینده علمی کشور اثرگذار است. از این رو باید سیاست هایی را در نظر گرفت تا دانشگاه در جامعه اثرگذار شده و از محصولات دانشگاهی و علمی بهره مند شود.

این مقام مسئول معقتد است؛ دستیابی به اقتصاد دانش بنیان، جامعه علمی و توسعه پایدار نیازمند نفوذ علم و دانشگاه به تمامی ابعاد اجتماعی و اقتصادی در جامعه است.

 برنامه هایی برای توسعه علم و پژوهش

احمدی در ادامه از برخی سیاست های کلان مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در راستای توسعه علم و فناوری و نظام آموزش عالی سخن گفت و افزود؛ تبیین و آینده نگری ارتباط ارگانیک و ساختار علمی میان مجموعه های کشور یکی از ماموریت های مرکز به شمار می رود.

مشاور وزیر تاکید کرد؛ مردم باید در تمامی ابعاد زندگی خود تاثیرات رشد علمی کشور را احساس کنند. این در حالی است که از فعالیت دانشگاه ها در کشور سال های زیادی می گذرد اما آنگونه که باید، تاثیر و تاثری بر جامعه نداشته و این درک در افکار عمومی وجود ندارد که دانشگاه قادر به حل مسائل جامعه است.

وی ماموریت گرا شدن دانشگاه ها، ایجاد دانشگاه های کارآفرین، جامعه محور و صنعتی با محور دانش و خلاقیت را تنها در صورتی قابل اجرایی دانست که پیوند میان جامعه و دانشگاه حل شود.

احمدی بر لزوم ارتباط تنگاتنگ دستگاه های مختلف سیاستگذاری و نظام دانشگاهی تاکید و تصریح کرد؛ مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور با برنامه ریزی های کلان به شاخص، ارزش و معیارهای راهبردی ورود یافته و تحقق منویات رهبری را در زمینه جهش و شتاب علم و زندگی دنبال می کند.

وی افزود؛ این مرکز با برنامه های کلانی چون تغییر یا برنامه ریزی نظام حکمرانی آموزش عالی و همچنین آمایش آموزش عالی، توسعه علم و فناوری کشور را دنبال می کند و در تلاش برای ترسیم افق آینده، ارتباطات و تعاملات داخلی و بین المللی در این زمینه است.

مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه برنامه های کلان همراستا با برنامه های توسعه ای کشور، تدوین می شود، بیان داشت؛ این برنامه ها برای بازه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تدوین شده و 12 تا 13 استان کشور را دربرمی گیرد.

احمدی با توجه به نزدیک شدن پایان سال 97 از آماده سازی گزارش زمان بندی و پایش و ارزیای علم و فناوری کشور خبر داد و عنوان کرد؛ از دیگر تاکیدات رهبر معظم انقلاب اصلاح سند جامع علمی کشور است. مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور به دنبال فراهم آوری زمینه هایی برای گفت وگو با شورای عالی انقلاب فرهنگی است تا با استفاده از نظرات کارشناسی، زمینه اصلاحات سند جامع علمی کشور را فراهم سازد.

انتهای خبر///
 
منبع؛ ایرنا
 


 

 
یادداشت  


گفتگو  

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

 استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است


گزارش  


جراید  



 
www.ostandnews.ir   تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرگزاری استاد نیوز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است . پایگاه خبری تحلیلی استاد نیوز