رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور گفت: خلاء ارتباط دانشگاه با جامعه در حل معضلات جامعه است در حالی که این پیوند باید به گونه ای باشد که مردم تاثیر پیشرفتهای علمی را در تمامی ابعاد زندگی احساس کنند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی استادنیوز؛ وحید احمدی گفت؛ پیوند دانشگاه با صنعت و جامعه موضوعی است که از پیش مطرح می شد اما در برقراری ارتباط میان این دو و همچنین دانشگاه و جامعه موفق عمل نشد.
وی افزود؛ باید سیاست هایی را نظرگرفت که اثرگذاری دانشگاه بر جامعه نمایان شود. باید شرایطی را فراهم کرد تا در حوزه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، روابط اجتماعی و مدیریتی جامعه شاهد ورود نتایج علمی کشور باشیم.
مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه بخش نخست توصیه های رهبر معظم انقلاب اسلامی در گام دوم انقلاب به حوزه علم و پژوهش اختصاص یافته، عنوان کرد؛ مقام معظم رهبری در بند نخست توصیه های خود در راستای گام دوم انقلاب، توصیه هایی را به علم و پژوهش اختصاص داده اند. در سال های گذشته نیز کشور به توفیقات علمی دست یافته و رشد علمی کشور شتاب گرفته است.
احمدی ادامه داد؛ همچنین، ظرفیت های علمی مناسبی در جامعه دانش آموزی، دانش آموختگی و دانشجویی کشور ایجاد شده است به گونه ای که آمارها از وجود 16 میلیون دانش آموخته در کشور حکایت می کند.
احمدی گفت؛ به رغم تمامی پیشرفت ها در برخی حوزه ها با خلاء و چالش هایی روبه رو هستیم که بر مسیر آینده علمی کشور اثرگذار است. از این رو باید سیاست هایی را در نظر گرفت تا دانشگاه در جامعه اثرگذار شده و از محصولات دانشگاهی و علمی بهره مند شود.
این مقام مسئول معقتد است؛ دستیابی به اقتصاد دانش بنیان، جامعه علمی و توسعه پایدار نیازمند نفوذ علم و دانشگاه به تمامی ابعاد اجتماعی و اقتصادی در جامعه است.
برنامه هایی برای توسعه علم و پژوهش
احمدی در ادامه از برخی سیاست های کلان مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در راستای توسعه علم و فناوری و نظام آموزش عالی سخن گفت و افزود؛ تبیین و آینده نگری ارتباط ارگانیک و ساختار علمی میان مجموعه های کشور یکی از ماموریت های مرکز به شمار می رود.
مشاور وزیر تاکید کرد؛ مردم باید در تمامی ابعاد زندگی خود تاثیرات رشد علمی کشور را احساس کنند. این در حالی است که از فعالیت دانشگاه ها در کشور سال های زیادی می گذرد اما آنگونه که باید، تاثیر و تاثری بر جامعه نداشته و این درک در افکار عمومی وجود ندارد که دانشگاه قادر به حل مسائل جامعه است.
وی ماموریت گرا شدن دانشگاه ها، ایجاد دانشگاه های کارآفرین، جامعه محور و صنعتی با محور دانش و خلاقیت را تنها در صورتی قابل اجرایی دانست که پیوند میان جامعه و دانشگاه حل شود.
احمدی بر لزوم ارتباط تنگاتنگ دستگاه های مختلف سیاستگذاری و نظام دانشگاهی تاکید و تصریح کرد؛ مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور با برنامه ریزی های کلان به شاخص، ارزش و معیارهای راهبردی ورود یافته و تحقق منویات رهبری را در زمینه جهش و شتاب علم و زندگی دنبال می کند.
وی افزود؛ این مرکز با برنامه های کلانی چون تغییر یا برنامه ریزی نظام حکمرانی آموزش عالی و همچنین آمایش آموزش عالی، توسعه علم و فناوری کشور را دنبال می کند و در تلاش برای ترسیم افق آینده، ارتباطات و تعاملات داخلی و بین المللی در این زمینه است.
مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه برنامه های کلان همراستا با برنامه های توسعه ای کشور، تدوین می شود، بیان داشت؛ این برنامه ها برای بازه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تدوین شده و 12 تا 13 استان کشور را دربرمی گیرد.
احمدی با توجه به نزدیک شدن پایان سال 97 از آماده سازی گزارش زمان بندی و پایش و ارزیای علم و فناوری کشور خبر داد و عنوان کرد؛ از دیگر تاکیدات رهبر معظم انقلاب اصلاح سند جامع علمی کشور است. مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور به دنبال فراهم آوری زمینه هایی برای گفت وگو با شورای عالی انقلاب فرهنگی است تا با استفاده از نظرات کارشناسی، زمینه اصلاحات سند جامع علمی کشور را فراهم سازد.