خانه سیاسی بین الملل اقتصادی اجتماعی حوزه و دانشگاه علم و فناوری فرهنگ و هنر ورزشی یادداشت
 
«ایمان» و «امید» نرم‌افزار امام(ره) برای ایجاد ۳ تحول بزرگ       انقلاب به رهبری امام به الگویی برای آزادی خواهان جهان تبدیل شد       «کشف الاسرار» نشان دهنده اراده امام برای تشکیل حکومت اسلامی است       تشکیل ائتلاف مشترک نیروی دریایی ایران با کشورهای منطقه       آماده آموزش پروتکل‌های مرزی به مرزبانان افغانستانی هستیم       افزایش شمار جان‌باختگان تصادف قطار در هند به ۲۸۸ نفر       AFC مچ فدراسیون فوتبال را گرفت/ جریمه میلیاردی برای مجوز حرفه‌ای!       چه کسی لوله‌های گازِ «نورداستریم» را منفجر کرد؟       بازتاب قهرمانی پرسپولیس در سایت AFC/ تاجگذاری در فصل باشکوه       معماری شگرف حرم رضوی را بشناسید       آزمایشگاه ارزیابی خدمات هوش مصنوعی تا پایان سال راه‌اندازی می شود       آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:ایران ۲ موضوع پادمانی را حل و فصل کرد       سلوک و مجاهدت شهدا با شیوه‌های خلاقانه و جذاب به نسل جوان منتقل شود       شرط افزایش ۲۰ درصدی یارانه‌ها       معلمان بر اساس وظایفشان رتبه بندی نشده بودند/ جذب سالانه یازده هزار معلم پرورشی        گسترش روابط ایران و عمان به نفع هر دو کشور است       حمایت کم‌نظیر رهبری نقطه عطفی در دوره ۴ ساله مجلس یازدهم محسوب می‌شود/ مهار تورم، رشد تولید، تصویب برنامه هفتم و نهایی کردن طرح‌ها و لوایح؛ اولویت سال پایانی مجلس       مردانی: اساتید دانشگاه فرهنگیان جهادگر تبیین هستند/ دانشگاه فرهنگیان باید محور تحول باشد       ابلاغ مشوق‌های فرزندآوری در ۹۰ محور/ راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری را در بیمارستان نجمیه       راهکار سازمان سنجش به جای قطع اینترنت برای امنیت کنکور/ تشریح آزمون های هوشمند سال آینده      
 
آخرین اخبار  


اساتید و دانشگاه  


معرفی آثار اساتید  


 

1397/12/06 5:35:40 AM

صمدزاده در یادداشتی نوشت؛

نادیده گرفتن زنان بی سرپرست در بودجه  

طی چند سال گذشته بنا به دلایل مختلف شاهد افزایش تعداد زنان سرپرست خانوار بوده‌ایم که این مهم خود می‌تواند نشان از افزایش آمار طلاق،خیانت،بیکاری و یا اعتیاد باشد.

 نادیده گرفتن زنان بی سرپرست در بودجه


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی استادنیوز؛  طی چند سال گذشته بنا به دلایل مختلف شاهد افزایش تعداد زنان سرپرست خانوار بوده‌ایم که این مهم خود می‌تواند نشان از افزایش آمار طلاق،خیانت،بیکاری و یا اعتیاد باشد؛ اما این در حالی است که متاسفانه بودجه مشخصی برای این دسته از افراد  پیش بینی نشده است که این خود جای بسی تأمل دارد.

گفتنی است با نگاهی گذرا بر وضعیت زنان سرپرست خانواده در کشور به این مهم دست می یابیم که این دسته از افراد با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کنند چرا که جامعه هنوز رنگ و بوی مرد سالاری دارد، از این رو انجام تمام مسوولیت های خانواده توسط زنان سرپرست خانواده با چالش ها و موانع بسیاری همراه است.

به طور حتم پایین بودن سطح تحصیلات زنان سرپرست خانواده یکی از مهم ترین مشکلات پیش روی این افراد محسوب می شود، چرا که نداشتن تحصیلات مناسب باعث شده تا برخی از زنان سرپرست خانواده در پیدا کردن شغل مناسب با مشکل مواجه شوند که این خود بسیار مساله ساز  است.

از سوی دیگر باید خاطر نشان کرد که برخی از زنان سرپرست خانواده از مهارت های چندانی نیز برخوردار نیستند که این خود یکی از بزرگترین موانع برای اشتغال آنها محسوب می‌شود، همچنین عدم پرداخت دستمزد مناسب از سوی برخی از کارفرمایان نیز زمینه ساز ایجاد مشکل برای زنان سرپرست خانواده شده است چرا که طبق تحقیقات به عمل آمده برخی از زنان سرپرست خانواده علی رغم انجام کار طی ساعت های طولانی از میزان دریافتی نامناسبی برخوردار هستند.

بدیهی است در شرایط موجود متأسفانه بسیاری از زنان سرپرست خانواده با مشکل اسکان مواجه هستند که این خود مشکلی بر مشکلات دیگر زنان سرپرست خانواده می‌باشد چرا که  این دسته از افراد هم از نظر مالی توان پرداخت اجاره بها را ندارند و هم اینکه بسیاری از صاحب خانه ها تمایل چندانی به اجاره دادن ملک خود به زنان سرپرست خانواد نیستند.

به طور کلی باید به خاطر داشت که زنان سرپرست خانواده به دلیل مواجه با مشکلات فراوان با آسیب های روحی، روانی، اقتصادی، اجتماعی و یا عاطفی متعددی دست و پنجه نرم می کند که این خود می تواند زنگ خطری برای جامعه باشد.

بدیهی است امروزه سازمان بهزیستی کشور تنها از آن دسته از زنان سرپرست خانواده حمایت می کند که از شرایط ذیل برخوردار باشند؛
 طبق قانون به آن دسته از زنان، سرپرست خانواده اطلاق داده می شود که درآمد آن ها باید از 40 درصد حداقل دستمزد قانون استخدام کشوری کمتر باشد، همچنین باید در نظر داشت که ایرانی بودن و یا تابعیت رسمی ایرانی داشتن نیز جزو فاکتورهای اصلی می باشد.

از طرف دیگر نباید این دسته از زنان دارای اشتغال پایدار باشند چرا که در صورت داشتن شغل مناسب و دائمی از حمایت های سازمان بهزیستی محروم خواهند شد.

نداشتن همسر و یا از کارافتادگی وی باید به تایید پزشک معتمد سازمان بهزیستی برسد در غیر این صورت نیز زنان نمی توانند از برنامه های حمایتی سازمان بهزیستی استفاده نمایند.

هر چند در این مجال باید اذعان داشت که متاسفانه به دلیل کمبود بودجه، سازمان بهزیستی نمی تواند کمک های لازم و هم جانبه ای را به طور کامل از زنان سرپرست خانواده داشته باشد که این خود می تواند بسیار مشکل ساز برای این دسته از زنان شود.

طبق آمارهای موجود متاسفانه امروزه بخش قابل تاملی از زنان سرپرست خانواده را افراد زیر 20 سال تشکیل می دهد که این خود نشان از فقر فرهنگی بالای برخی از افراد است چرا که به طور کلی ازدواج در سنین پایین می تواند  مشکلات بسیاری را برای فرد در پی داشته باشد و حال آن که سرپرست خانواده شدن در این سن نیز خود علاوه بر سختی های موجود می تواند مشکلات اجتماعی و فرهنگی بسیاری را نیز برای این قبیل زنان سرپزست خانواده فراهم کند.

یادداشت؛ الهام صمدزاده


انتهای خبر///
 
 


 

 
یادداشت  


گفتگو  

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

 استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است


گزارش  


جراید  



 
www.ostandnews.ir   تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرگزاری استاد نیوز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است . پایگاه خبری تحلیلی استاد نیوز