طی سال های اخیر شاهد رواج بیش از اندازه ساخت مال ها در تهران هستیم به گونه ای که برخی از موافقان مال سازی بر این باور هستند که با ساخت مجتمع های تجاری می توان به توسعه تجاری دست یافت.
به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی استادنیوز؛ طی سال های اخیر شاهد رواج بیش از اندازه ساخت مال ها در تهران هستیم به گونه ای که برخی از موافقان مال سازی بر این باور هستند که با ساخت مجتمع های تجاری می توان به توسعه تجاری دست یافت اما این در حالی است که متاسفانه مال سازی خود می تواند زمینه ساز بروز مشکلات جدی برای شهر و شهروندان شود.
گفتنی است طبق سند چشم انداز تعریف شده هیچ گاه قرار نبود در شهری مانند تهران شاهد مال سازی با این حجم بالا باشیم،چرا که امروزه بسیاری از مراکز تجاری بدون در نظر گرفتن شرایط ترافیکی و مواردی از این دست ساخته شده است که این خود زمینه ساز افزایش حجم ترافیکی شده است.
به طور کلی باید در نظر داشت که امروزه متاسفانه بسیاری از مال ها تنها در مناطق شمالی شهر تهران ساخته شده است که این خود باعث افزایش بار ترافیکی و همچنین بالا رفتن تراکم جمعیت در این مناطق شده هر چند در این مجال باید یادآور شد که اگر چنانچه بخشی از این مال ها در جنوب شهر ساخته میشد شاید میتوانستیم شاهد برکات بیشتری از حضور آنها در شهر باشیم، اما بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که از آن جا ساخت این مال ها بیشتر توسط بخش خصوصی انجام می شود بنابراین این گروه سعی دارند تا مراکز تجاری خود را در مناطقی احداث کنند که اطمینان بیشتری به بازگشت سرمایه خود داشته باشند.
بدیهی است مال سازی می تواند قواره شهری مناطق را تحت تاثیر قرار دهد از این رو شهرسازان برای جلوگیری از ایجاد هر گونه مشکل در ارزش های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و زیستمحیطی منطقه مورد نظر تدابیر خاصی را برای احداث مال ها در نظر گرفته اند هر چند متاسفانه در برخی از موارد این برنامه ریزی های چندان مورد توجه قرار نمی گیرد.
سونامی مال سازی
شایان ذکر است که طی سال های 1390 تا 1393 به دلیل افزایش بی رویه صدور پروانه های ساختمانی شاهد افزایش مال سازی در تهران بودیم به گونه ای که بسیاری از کارشناسان شهرسازی این دوره را سونامی مال سازی در تهران می نامند چرا که طبق آمار موجود 11 درصد از ساخت و سازها تنها مربوط با ساخت مجتمع های تجاری بود که این آمار به نوبه خود بی سابقه می باشد.
مال سازی در حالی در کشور با رونق مواجه شده است که در بسیاری از کشورها دیگر چندان به آن توجه نمی شود اما در تهران که با کمبود زمین مواجه هستیم به راحتی شاهد ساخت مال ها با متراژهای بسیار بالا می باشیم که این خود جای بسی تامل دارد.
برندگرایی آفت مال سازی
شایان ذکر است که یکی از بزرگ ترین آفت های ساخت مال در کشور را می تواند برندگرایی دانست چرا که در سایه راه اندازی مجتمع های تجاری شاهد ورود بی رویه برندهای خارجی در کشور هستیم که این خود می تواند باعث خاموش شدن چراغ بسیاری از تولیدی ها شود و از طرف دیگر نیز زمینه ساز رواج فخر فروشی و یا تجمل گرایی نیز شود تا جایی که در سایه وجود برخی از مال های لوکس در تهران شاهد تغییر ذائقه مصرف کنندگان هستیم تا جایی که می توان این ادعا را داشت که به واسطه ورود بیش از اندازه برندهای خارجی شاهد تغییر سبک زندگی برخی از افراد نیز هستیم که این خود می تواند زمینهساز بروز مشکلات متعددی شود.
بررسی دلایل رشد مال ها
واضح است که یکی از مهم ترین دلایل افزایش مال سازی در تهران کسب درآمد بیشتر شهرداریها است چرا که عوارض دریافت شده از مال ها بسیار بیشتر از مغازههای دیگر است که این خود انگیزه قوی برای صدور مجوز ساخت مال ها است.
در پایان باید خاطر نشان کرد که برخی از جامعه شناسان شهری آینده مال ها را محکوم به شکست می دانند چرا که بر این باور هستند که با افزایش خریدهای اینترنتی دیگر اقبال چندانی برای مال ها در آینده نخواهد بود هر چند در مقابل برخی بر این باور هستند که با افزایش پدیده پاساژگردی در میان افراد جامعه و به خصوص جوان ها مال ها تا حدودی شانس ابقا و ایجاد رونق اقتصادی برای سرمایه گذاران خود را دارند.