خانه سیاسی بین الملل اقتصادی اجتماعی حوزه و دانشگاه علم و فناوری فرهنگ و هنر ورزشی یادداشت
 
«ایمان» و «امید» نرم‌افزار امام(ره) برای ایجاد ۳ تحول بزرگ       انقلاب به رهبری امام به الگویی برای آزادی خواهان جهان تبدیل شد       «کشف الاسرار» نشان دهنده اراده امام برای تشکیل حکومت اسلامی است       تشکیل ائتلاف مشترک نیروی دریایی ایران با کشورهای منطقه       آماده آموزش پروتکل‌های مرزی به مرزبانان افغانستانی هستیم       افزایش شمار جان‌باختگان تصادف قطار در هند به ۲۸۸ نفر       AFC مچ فدراسیون فوتبال را گرفت/ جریمه میلیاردی برای مجوز حرفه‌ای!       چه کسی لوله‌های گازِ «نورداستریم» را منفجر کرد؟       بازتاب قهرمانی پرسپولیس در سایت AFC/ تاجگذاری در فصل باشکوه       معماری شگرف حرم رضوی را بشناسید       آزمایشگاه ارزیابی خدمات هوش مصنوعی تا پایان سال راه‌اندازی می شود       آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:ایران ۲ موضوع پادمانی را حل و فصل کرد       سلوک و مجاهدت شهدا با شیوه‌های خلاقانه و جذاب به نسل جوان منتقل شود       شرط افزایش ۲۰ درصدی یارانه‌ها       معلمان بر اساس وظایفشان رتبه بندی نشده بودند/ جذب سالانه یازده هزار معلم پرورشی        گسترش روابط ایران و عمان به نفع هر دو کشور است       حمایت کم‌نظیر رهبری نقطه عطفی در دوره ۴ ساله مجلس یازدهم محسوب می‌شود/ مهار تورم، رشد تولید، تصویب برنامه هفتم و نهایی کردن طرح‌ها و لوایح؛ اولویت سال پایانی مجلس       مردانی: اساتید دانشگاه فرهنگیان جهادگر تبیین هستند/ دانشگاه فرهنگیان باید محور تحول باشد       ابلاغ مشوق‌های فرزندآوری در ۹۰ محور/ راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری را در بیمارستان نجمیه       راهکار سازمان سنجش به جای قطع اینترنت برای امنیت کنکور/ تشریح آزمون های هوشمند سال آینده      
 
آخرین اخبار  


اساتید و دانشگاه  


معرفی آثار اساتید  


 

1397/10/29 1:30:33 AM

استادنیوز و مردم؛

سه شنبه های نیم بها،پیشنهادی برای شهردار تهران 

سه شنبه نیمه زمستان است و بار دیگر پیروز حناچی شهردار تهران با دوچرخه به محل کارش آمد تا حضور مسئولان و فرهنگسازی برای ترویج استفاده از حمل و نقل عمومی، کمک به پاکسازی و کاهش آلودگی هوا، به روندی مطلوب نزدیک شود.

سه شنبه های نیم بها،پیشنهادی برای شهردار تهران


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی استادنیوز؛ فارغ از رفتار شعارگونه ای که در همراهی با کمپین سه شنبه های بدون خودرو از برخی مسئولان سر می زند، باید گفت دعوت از اقشار مختلف شهروندان برای پیوستن به این کمپین اقدامی موثر و ستودنی است. این بار نیز پیروز حناچی، از جامعه دانشگاهیان خصوصاً اساتید و دانشجویان دانشگاه تهران دعوت کرده تا به این کمپین پیوسته و حداقل روزهای سه شنبه شان را با دوچرخه یا وسایل حمل و نقل عمومی، به محل تدریس و تحصیلشان بروند.
حناچی معتقد است که حضور جامعه دانشگاهی می تواند نقش موثری در فرهنگسازی این کمپین داشته باشد. او خود از جامعه دانشگاهی ست و شاید همین اتفاق و بستگی، او را به سوی ترغیب جامعه دانشگاهی سوق داده است. حناچی دانش آموخته معماری از دانشگاه تهران است و مدرک دکتری ش را در رشته مرمت شهری و باززنده سازی شهرهای تاریخی کسب کرده است. او در عرصه های دانشگاهی فعالیت داشته و طی سالهای 72تا74 به عنوان قائم مقام ریاست دانشکده هنرهای زیبا تهران و پس از آن به عنوان معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه تهران بوده و در فاصله های سالهای 80تا84 نیز ریاست موسسه پژوهشی فرهنگ و هنر دانشگاه تهران را برعهده داشته است.
حناچی مدیریت گروه مرمت و ابنیه دانشکده معماری را نیز بر عهده داشت و می توان گفت به خوبی به اقتضائات دانشجویی و استادی دانشگاه واقف است. اقتضائاتی که می تواند مظاهری همچون شناخت تمایلات و مطالبات دانشجویی و استادی تا مطالبه گری علمی نسبت به موضوعات اجتماعی را در بر بگیرد. حناچی به دلیل تحصیلات و تجاربش به شهر آشناست.او سالها در سازمانها و نهادهای متولی شهرسازی و معماری مشغول خدمت بوده و به خوبی زیر و بم تهران را می شناسد.
شهردار تهران از دانشگاهیان به عنوان یکی از نخستین گروه های شهروندی، برای شرکت در این کمپین دعوت کرده و از دانشجویان و اساتید دانشگاه خواسته تا گامهای جدی برای استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی بردارند و حمل و نقل پاک را ترویج کنند. عزمی که می توان گفت در روزهای دیگر هم جاری و ساری ست.
حناچی در پیامی از توقعش از جامعه دانشگاهی می گوید: «واقعیت این است که من از دانشگاهیان و دانشجویان توقع بیشتری دارم».
دانشجویان و اساتید دانشگاه علوم پزشکی نیز به این کمپین پیوسته و سه شنبه شان را در شهر رکاب زدند.
باید دید که اساتید و دانشجویان کدام دانشگاه ها می توانند برای کاهش آلودگی هوا به این کمپین بپیوندند؟ و تا چه حد زیرساختهای لازم برای تحقق این امر فراهم شده؟
مطابق با گفته های شهردار تهران، تنها دانشجویان و اساتید ساکن در مناطق مرکزی شهر می توانند از این کمپین بهره جسته و حداقل یک روز در هفته را با استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی بر سر کلاس حاضر شوند.
حناچی در گفتگو با خبرگزاری های رسمی کشور، از تجهیز و راه اندازی ایستگاه های دوچرخه سواری در مناطق2و6 خبر داده و اظهار امیدواری کرده که استقبال شهروندان خصوصا جامعه دانشگاهی در این مناطق به قدری باشد،که بتواند تفاوت محسوسی در کاهش آلودگی و بار ترافیکی داشته و گامی موثر در جهت فرهنگسازی بردارد.
دوچرخه های اشتراکی یکی از اصلی ترین ایده های طرح شده برای سه شنبه های بدون‌خودرو ست که به دلیل فتاوای مراجع عظام تقلید در حرمت دوچرخه سواری زنان، عملا نیمی از جامعه امکان استفاده از آن را ندارند.
استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی خصوصا اتوبوس و مترو هم که جزء لاینفک زندگی دانشجویی ست!
اغلب اساتید و دانشجویان به دلایل متعدد از جمله استقرار برخی دانشگاه ها در محدوده طرح ترافیک،عدم وجود پارکینگ کافی در مجاورت دانشگاه ها،توان مالی کمتر برای تامین وسایل شخصی،هزینه های بالا و مواردی از این قبیل ،از ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده می کنند و دست بر قضا،این استفاده در تمامی روزهای هفته و سال صورت می گیرد و تنها محدود به روزهای سه شنبه نیست.
باید گفت که بسیاری از مردم به دلایل متعدد و خواسته یا ناخواسته در این کمپین سهیمند. پس اگر شهردار محترم تهران عزمی برای گسترش استفاده از ناوگان حمل و نقل پاک را دارد،بهتر است تدابیری بیندیشد تا ناوگان حمل و نقل عمومی را گسترش داده و ناوگان فرسوده فعلی را به روزرسانی کند.
از شرایط اقتصادی کنونی و گپ و‌گفت میدانی با برخی دانشجویان،به نظر می آید آنها معتقدند تنها «دعوت» نمی تواند راهگشا باشد و شاید کاهش هزینه های استفاده از ناوگان در این روز خاص و برای اقشار خاص نظیر دانشجویان بتواند در گسترش آن موثر باشد.
رضا سیفی نژاد دانشجوی سال سوم دانشکده زبان و‌ادبیات فارسی ست که سه سال گذشته را با استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی به دانشگاه آمده است. سیفی نژاد که اصالتا سمنانی ست می گوید:اوایل با ترافیک تهران و مشکلاتش کاملا غریبه بودم. مسافت محل زندگی م از دانشگاه دور بود و ساعتها در ترافیک خیابانها می ماندم.اما از زمانی که خطوط مترو اضافه شده و در اقصی نقاط شهر گسترش پیدا کرده،با امنیت،سهولت و هزینه کمتر به مقصد می رسم.
ساره قاعدی هم در دانشکده علمی کاربردی علوم رسانه تحصیل می کند و معتقد است که کاهش برخی هزینه ها می تواند شهروندان را به استفاده بیشتر از ناوگان حمل و نقل عمومی در سفرهای درون شهری ترغیب کند.
قاعدی می گوید اگر قرار است از پیشگامان کنار گذاشتن وسیله شخصی باشد و به دعوت شهردار تهران به این کمپین بپیوندند،ترجیح می دهد که تفاوت محسوسی را در سطح ارائه خدمات و کاهش هزینه های حمل و نقلی شاهد باشد.
علاوه بر بسیاری از مردم که برکاهش هزینه های استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی تاکید دارند، برخی از مسئولین گران شدن خدمات شهری برای خودروهای شخصی را در کاهش ترافیک موثر می دانند.
محمدعلیخانی رییس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: همچنین اخذ عوارض برای تردد در معابر بزرگراهی شهر تهران نیز از دیگر طرح های پیشنهادی برای کاهش آلودگی هوا در تهران است که در دست بررسی کارشناسی در کمیسیون های شورای شهر است.
علیخانی افزود: در قالب این طرح، هزینه و عوارض پرداختی تردد خودروهایی که به دلیل نداشتن کیفیت فنی مناسب ایجاد آلودگی می کنند، بیشتر خواهد شد.
به گفته رییس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران، دراین طرح پیشنهادی، مدل و سال ساخت خودرو ملاک عمل نیست و کیفیت فنی و میزان آلایندگی خودرو ملاک اصلی برای تعیین عوارض و هزینه های پرداختی برای تردد در سطح شهر است.
وی تصریح کرد: این اقدام علاوه بر اینکه موجب کاهش سفرهای غیرضروری شهروندان با توجه به افزایش هزینه ها می شود، زمینه توسعه و استفاده بیشتر شهروندان از ناوگان حمل و نقل عمومی را نیز فراهم خواهد کرد.
به گفته این عضو شورای اسلامی شهر تهران، درهمین ارتباط باید ناوگان حمل و نقل تردد وسایل حمل و نقل عمومی توسعه یافته و هزینه استفاده از آن نیز مقرون به صرفه باشد.
علیخانی تصریح کرد: برای این منظور، تردد بیش از یکبار خودروهای شخصی از معابر بزرگراهی در محدوده زمانی تعیین شده، مستلزم پرداخت عوارض و هزینه بیشتری خواهد شد.
 محمدعلی نجفی شهردار تهران، توسعه حمل و نقل عمومی به صورت شبکه ای و گران کردن هزینه استفاده از خودروی شخصی را از جمله راهکارهای موثر برای حل معضل ترافیک پایتخت عنوان کرده است.
به گفته وی، در کلانشهرهای دنیا استفاده از بزرگراه ها به ویژه در ساعات پرترافیک همراه با هزینه است که این موضوع در تهران پیش بینی نشده است.
حال ابعاد یک پارادایم فرهنگی مشخص است. از سویی مردمی که هزینه های سنگین اداره شهر را از محل مالیات و‌عوارضشان می پردازند و‌خود از ناوگان شلوغ حمل و نقل عمومی استفاده می کنند.از سویی دیگر مدیرانی که مالیات می بندند، عوارض می گیرند و از اقشار برای گسترش حمل و پاک دعوت می کنند.
این روزها که بازار توضیحات تکمیلی بر طرح دریافت عوارض تردد از معابر شریانی، داغ است و به روز ملی هوای پاک هم نزدیک می شویم، پیشنهادی برای پیروز حناچی و دعوتش از دانشگاهیان برای کمپین «سه شنبه های بدون خودرو» داریم.
پیشنهاد می شود در همان روزهای سه شنبه معهود و برای ترویج فرهنگ استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی، استفاده از ناوگان برای جامعه دانشگاهی و دانش آموزی رایگان یا نیم بها شود. تا علاوه بر دعوت اقشار مختلف، اقدام عملیاتی در مقابل گران شدن تردد وسایل نقلیه شخصی برای استفاده ارزانتر (نه رایگان) از سیستم حمل و نقل عمومی صورت گیرد.
خبرنگار؛ سمیرا حسن
انتهای خبر///
 
 


 

 
یادداشت  


گفتگو  

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

 استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است


گزارش  


جراید  



 
www.ostandnews.ir   تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرگزاری استاد نیوز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است . پایگاه خبری تحلیلی استاد نیوز