خانه سیاسی بین الملل اقتصادی اجتماعی حوزه و دانشگاه علم و فناوری فرهنگ و هنر ورزشی یادداشت
 
«ایمان» و «امید» نرم‌افزار امام(ره) برای ایجاد ۳ تحول بزرگ       انقلاب به رهبری امام به الگویی برای آزادی خواهان جهان تبدیل شد       «کشف الاسرار» نشان دهنده اراده امام برای تشکیل حکومت اسلامی است       تشکیل ائتلاف مشترک نیروی دریایی ایران با کشورهای منطقه       آماده آموزش پروتکل‌های مرزی به مرزبانان افغانستانی هستیم       افزایش شمار جان‌باختگان تصادف قطار در هند به ۲۸۸ نفر       AFC مچ فدراسیون فوتبال را گرفت/ جریمه میلیاردی برای مجوز حرفه‌ای!       چه کسی لوله‌های گازِ «نورداستریم» را منفجر کرد؟       بازتاب قهرمانی پرسپولیس در سایت AFC/ تاجگذاری در فصل باشکوه       معماری شگرف حرم رضوی را بشناسید       آزمایشگاه ارزیابی خدمات هوش مصنوعی تا پایان سال راه‌اندازی می شود       آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:ایران ۲ موضوع پادمانی را حل و فصل کرد       سلوک و مجاهدت شهدا با شیوه‌های خلاقانه و جذاب به نسل جوان منتقل شود       شرط افزایش ۲۰ درصدی یارانه‌ها       معلمان بر اساس وظایفشان رتبه بندی نشده بودند/ جذب سالانه یازده هزار معلم پرورشی        گسترش روابط ایران و عمان به نفع هر دو کشور است       حمایت کم‌نظیر رهبری نقطه عطفی در دوره ۴ ساله مجلس یازدهم محسوب می‌شود/ مهار تورم، رشد تولید، تصویب برنامه هفتم و نهایی کردن طرح‌ها و لوایح؛ اولویت سال پایانی مجلس       مردانی: اساتید دانشگاه فرهنگیان جهادگر تبیین هستند/ دانشگاه فرهنگیان باید محور تحول باشد       ابلاغ مشوق‌های فرزندآوری در ۹۰ محور/ راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری را در بیمارستان نجمیه       راهکار سازمان سنجش به جای قطع اینترنت برای امنیت کنکور/ تشریح آزمون های هوشمند سال آینده      
 
آخرین اخبار  


اساتید و دانشگاه  


معرفی آثار اساتید  


 

1400/08/20 9:50:12 PM

یادداشت روز؛

شکاف طبقاتی ؛ دستاورد توسعه مدارس غیرانتفاعی 

وحید صالحی استاد دانشگاه و کارشناس مسائل فرهنگی در یادداشتی به موضوع شکاف طبقاتی ناشی از گسترش روز افزون مدارس غیرانتفاعی پرداخته است.

شکاف طبقاتی ؛ دستاورد توسعه مدارس غیرانتفاعی


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی استادنیوز، وحید صالحی استاد دانشگاه و کارشناس مسائل فرهنگی در یادداشتی به موضوع اختلاف طبقانی ناشی از گسترش مدارس غیرانتفاعی پرداخته است. در این یادداشت آمده است: بازگشایی مدارس دگربار از راه رسید و مدارس را احیا نمود. از میان مدارس، پدیده‌ی مدارس غیرانتفاعی شایسته‌ی توجه و تحلیل جامعه‌شناختی است. این مدارس نقشی اساسی در تقریر بی‌عدالتی اجتماعی و ایجاد شکاف طبقاتی در جامعه‌ ایفا می‌کنند. مهم‌ترین دغدغه‌ی این مدارس که در واقع مؤسساتی تجاری_مالی هستند، همانا کسب سود است و به دانش‌آموزان به چشم مشتری پولدار می‌نگرند و نه متقاضی دانش و بینش! مدارس پولی، قانون اساسی را نیز زیر پا می‌نهند که در اصل سی‌ام خود بر تحصیل رایگان از دبستان تا پایان دبیرستان صحه گذارده است. مضاف بر این؛ این مدارس پولی با اینکه مبالغی هنگفت از والدین محصلان جهت ثبت نام و تحصیل در سال تحصیلی مطالبه و اخذ می‌کنند، اما بااینهمه تعیین و تأیید نقش مثبت آنها در باسوادسازی دانش‌آموزان در پرده‌ی ابهام قرار دارد و نیازمند پژوهش‌های میدانی است. ازجمله فاجعه‌هایی که این مدارس رقم می‌زنند؛ تفکیک سازمانیافته میان محصلان دارای والدینِ پولدار و محصلان دارای والدینِ ندار در جامعه است از آنجا که فرزندانِ این دو قشر، در دو نوع مدرسه‌ی مجزا از هم قرار داده می‌شوند. این امر جامعه را به دو بلوک دارا و ندار تقسیم نموده، نظام تبعیض اجتماعی و تضاد طبقاتی را در جامعه نهادینه می‌سازد. تفکیک طبقاتی که در مدارس دولتی و غیر دولتی اعمال می‌شود، کارگزار نابرابری و بی‌عدالتی اجتماعی است. براستی نظام آموزش شوربختانه سال‌هاست که در حال خٓلق و تداوم فاجعه‌ی نهادینه سازی بی‌عدالتی اجتماعی در این جامعه است، بویژه آنکه طبق مشاهدات میدانی، خروجی چنین مدارسی نیز فاقد سرمایه‌ی اجتماعی_فرهنگی لازم برای ایفای نقشی مؤثر در حرکت دادن ایران زمین به سوی کیفیت زیست بهتر است. یکی از کارکردهای این مدارس ازجمله این است که امکانات دارانِ مرفه، یعنی پرورش یافته‌گانِ همین نظام آموزشی طبقاتی، امر بر آنان مشتبه می‌شود که از نداران برترند و دارای ژن خوب هستند و حق دارند بر آنها سروری کنند. همین احساس به آنها اجازه‌ی فساد و رانت خواری و ظلم همه جانبه به دیگران می‌دهد، حال آنکه محصلان ندار و محروم دچار عقده‌های حقارت و احساس خودکم بینی می‌شوند و این حس ویرانگر، آنها را مستعد تخریب و بزهکاری و انتقامجویی اجتماعی می‌سازد. آموزش به معنی توسعه‌ی انسانی؛ زیربنای توسعه‌ی کلان است. در اغلب کشورهای توسعه یافته، مدارس پولی وجود ندارد. آنها تحصیل را رایگان نموده‌اند چون از معایب و مصائب و فجایع نظام آموزشی پولی آگاه اند. این درحالی است که مدارس در ایران؛ عاملی بنیادین در بازتولید بی عدالتی اجتماعی و سازماندهنده ی شکاف و تضاد طبقاتی در جامعه‌اند. همتی ملی لازم است تا این فاجعه را پایان بخشد. انتهای پیام/


 

 
یادداشت  


گفتگو  

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

 استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است


گزارش  


جراید  



 
www.ostandnews.ir   تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرگزاری استاد نیوز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است . پایگاه خبری تحلیلی استاد نیوز