خانه سیاسی بین الملل اقتصادی اجتماعی حوزه و دانشگاه علم و فناوری فرهنگ و هنر ورزشی یادداشت
 
«ایمان» و «امید» نرم‌افزار امام(ره) برای ایجاد ۳ تحول بزرگ       انقلاب به رهبری امام به الگویی برای آزادی خواهان جهان تبدیل شد       «کشف الاسرار» نشان دهنده اراده امام برای تشکیل حکومت اسلامی است       تشکیل ائتلاف مشترک نیروی دریایی ایران با کشورهای منطقه       آماده آموزش پروتکل‌های مرزی به مرزبانان افغانستانی هستیم       افزایش شمار جان‌باختگان تصادف قطار در هند به ۲۸۸ نفر       AFC مچ فدراسیون فوتبال را گرفت/ جریمه میلیاردی برای مجوز حرفه‌ای!       چه کسی لوله‌های گازِ «نورداستریم» را منفجر کرد؟       بازتاب قهرمانی پرسپولیس در سایت AFC/ تاجگذاری در فصل باشکوه       معماری شگرف حرم رضوی را بشناسید       آزمایشگاه ارزیابی خدمات هوش مصنوعی تا پایان سال راه‌اندازی می شود       آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:ایران ۲ موضوع پادمانی را حل و فصل کرد       سلوک و مجاهدت شهدا با شیوه‌های خلاقانه و جذاب به نسل جوان منتقل شود       شرط افزایش ۲۰ درصدی یارانه‌ها       معلمان بر اساس وظایفشان رتبه بندی نشده بودند/ جذب سالانه یازده هزار معلم پرورشی        گسترش روابط ایران و عمان به نفع هر دو کشور است       حمایت کم‌نظیر رهبری نقطه عطفی در دوره ۴ ساله مجلس یازدهم محسوب می‌شود/ مهار تورم، رشد تولید، تصویب برنامه هفتم و نهایی کردن طرح‌ها و لوایح؛ اولویت سال پایانی مجلس       مردانی: اساتید دانشگاه فرهنگیان جهادگر تبیین هستند/ دانشگاه فرهنگیان باید محور تحول باشد       ابلاغ مشوق‌های فرزندآوری در ۹۰ محور/ راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری را در بیمارستان نجمیه       راهکار سازمان سنجش به جای قطع اینترنت برای امنیت کنکور/ تشریح آزمون های هوشمند سال آینده      
 
آخرین اخبار  


اساتید و دانشگاه  


معرفی آثار اساتید  


 

1398/09/26 9:29:05 AM

رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی:

کتب ده گانه ، مروج تمدن اسلامی است / انقلاب اسلامی پایه گذار نگاه نوی انسان به خدا 

حسین سلیمی رییس دانشگاه علامه طباطبایی در جریان آیین رونمایی از کتب ده گانه انقلاب اسلامی گفت: انقلاب اسلامی ایران پایه گذار نوع جدیدی از نگاه به انسان و به زیست بشری است.

کتب ده گانه ، مروج تمدن اسلامی است / انقلاب اسلامی پایه گذار نگاه نوی انسان به خدا


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی استادنیوز؛ آیین رونمایی از کتاب های ده گانه مکتب انقلاب اسلامی با حضور منصور غلامی، وزیر علوم ،تحقیقات و فناوری، حجت الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبائی و جمعی از طلاب و استادان در سالن آمفی تئاتر دانشکده مدیریت و حسابداری برگزار شد.

حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در این مراسم با ابراز خرسندی از میزبانی این رویداد مهم و تاثیرگذار، گفت: امیدواریم رونمایی از این کتاب های ارزشمند زمینه ای برای بازاندیشی درباره مفاهیم اساسی باشد. در روند شکل گیری و تکامل تمدن ها این پرسش اساسی در عرصه های گوناگون علوم انسانی و اجتماعی مطرح می شود که تمدن ها چگونه و با چه مبانی شکل می گیرد؟ آیا وقتی تمدنی شکل می گیرد در مسیر تکامل قرار می گیرد یا ما، در عرصه تاریخ، با یک چرخش دائمی تمدن ها مواجه هستیم؟

وی طی سخنانی درباره روند شکل‌گیری و‌ تکامل تمدن‌ها، اظهار کرد: یک ‌پرسش در عرصه علوم ‌انسانی و اجتماعی مطرح است و‌ آن اینکه تمدن‌ها با چه مبانی شکل می‌گیرند؟ و اینکه‌ آیا وقتی تمدن شکل گرفت در عرصه تکامل قرار می‌گیرد یا خیر؟ و نیز آیا با چرخش تمدن‌ها مواجهیم؟، اما گاهی آنقدر درگیر مسائل اجرایی روزمره هستیم که ما را از اندیشه‌ورزی درباره پاره‌ای از مسائل بنیادین دور می‌کند.

سلیمی با وجود روابط پرشتاب امروزی ادامه داد: در شرایطی که اخبار روز و‌ تحولات پرسرعت در عرصه اجتماعی اتفاق می‌افتد، زمان اندیشیدن به مباحث پایه و اساسی است. در عرصه تفکر اسلامی آنهایی که اندیشه‌ورزی را در تاریخ تفکر ‌بشری بنیان گذاشتند دو نگاه وجود دارد؛ نگاه ابن‌خلدونی که معتقد است تمدن‌ها دارای ظهور و‌ افول‌اند و مانند انسان‌ها دارای یک مسیری هستند. آنهایی که به حرکت جوهری تکامل در عرصه زیست بشر اعتقاد دارند تفکر ابن خلدونی را با تفکر اسلامی سازگار نمی‌دانند و می‌گویند بشر در چرخه ظهور و زوال تمدن‌ها نیست، بلکه بشر در عرصه تکامل تمدن‌ها قرار دارد.

سلیمی با بیان اینکه در عرصه تفکر اسلامی دو نگاه به تحول تمدنی وجود دارد، گفت: نگاه نخست، نگاه ابن خلدونی ست که به ظهور و افول تمدن ها معتقد است و نگاه دوم به حرکت جوهری رو به تکامل در عرصه زیست بشری اعتقاد دارد. فلاسفه اسلامی نگاه ابن خلدونی را با مبانی تفکر اسلامی سازگار نمی دانند و معتقدند در سیر تکامل، فراز و نشیب های بسیاری وجود دارد ولی این به معنای دور افتادگی تمدن ها از مسیر تکاملشان نیست. این گروه معتقدند تمدن‌های مختلف بر اساس مبانی انسان‌شناسی متعدد و نگاهشان به مسائل مختلف و نیز نگاهشان به تکامل و زیست بشری شکل می‌گیرد. لذا اعتقادی به یکسانی تمدن‌ها در گذر زمان ندارند.

وی با اشاره به انقلاب اسلامی گفت: بر این اساس انقلاب اسلامی پایه‌گذار نوع جدیدی از زیست انسان با نگاهی متفاوت به خیر و شر و ... بوده است. این رویکرد، نطفه‌ها و بذرهای شکل‌دهی به تمدن جدید را کاشته، بذری که روزبه‌روز رو به تکامل است. تلاطم‌های لحظه‌ای در عرصه‌های اجتماعی و ... در جریان تکامل تمدنی خللی ایجاد نمی‌کند. بنیاد مرصوم تمدنی زمانی ایجاد می‌شود که از فرازوفرودها سربلند بیرون بیاید. در همین جریان است که نقش دانشگاه برای فهم و طراحی مبانی اهمیت دارد.

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی انقلاب اسلامی را پایه گذار نوه جدیدی از نگاه به انسان خواند و افزود: انقلاب اسلامی ایران پایه گذار نوع جدیدی از نگاه به انسان و به زیست بشری است. این امر بذر شکل دادن به یک تمدن جدید را کاشته است، بذری که روز به روز به تکامل می رسد و فراز و فرودها در حوزه های اقتصادی و اجتماعی آن را تحت الشعاع قرار نمی دهد. یک بنیاد مرسوس تمدنی، زمانی ایجاد می شود که بتواند از کوره راه ها و بالا و پایین شدن ها سربلند بیرون بیاد و دقیقا اینجاست که نقش دانشگاه ها به ویژه حوزه علوم انسانی در جامعه برجسته می شود تا با اندیشه ورزی و طراحی مسیرهای درست، تمدن اسلامی را از تلاطم های مختلف مصون نگه دارند.

رئیس دانشگاه علامه گفت: مجموعه کتب ده‌گانه انقلاب اسلامی چراغ راه و هدایت کننده پیروزی انقلاب اسلامی و ترویج کننده تمدن اسلامی در کل جهان است؛ کتب ده‌گانه انقلاب، به تحقق تمدن اسلامی در جهان کمک می‌کند.

مجموعه کتب ده گانه انقلاب اسلامی توسط بنیاد اندیشه اسلامی در ده عنوان طراحی و منتشر شده و با حضور وزیر علوم،تحقیقات و فناوری رونمایی شده است.

انتهای خبر///
سمیرا حسن


 

 
یادداشت  


گفتگو  

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

 استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است


گزارش  


جراید  



 
www.ostandnews.ir   تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرگزاری استاد نیوز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است . پایگاه خبری تحلیلی استاد نیوز