خانه سیاسی بین الملل اقتصادی اجتماعی حوزه و دانشگاه علم و فناوری فرهنگ و هنر ورزشی یادداشت
 
«ایمان» و «امید» نرم‌افزار امام(ره) برای ایجاد ۳ تحول بزرگ       انقلاب به رهبری امام به الگویی برای آزادی خواهان جهان تبدیل شد       «کشف الاسرار» نشان دهنده اراده امام برای تشکیل حکومت اسلامی است       تشکیل ائتلاف مشترک نیروی دریایی ایران با کشورهای منطقه       آماده آموزش پروتکل‌های مرزی به مرزبانان افغانستانی هستیم       افزایش شمار جان‌باختگان تصادف قطار در هند به ۲۸۸ نفر       AFC مچ فدراسیون فوتبال را گرفت/ جریمه میلیاردی برای مجوز حرفه‌ای!       چه کسی لوله‌های گازِ «نورداستریم» را منفجر کرد؟       بازتاب قهرمانی پرسپولیس در سایت AFC/ تاجگذاری در فصل باشکوه       معماری شگرف حرم رضوی را بشناسید       آزمایشگاه ارزیابی خدمات هوش مصنوعی تا پایان سال راه‌اندازی می شود       آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:ایران ۲ موضوع پادمانی را حل و فصل کرد       سلوک و مجاهدت شهدا با شیوه‌های خلاقانه و جذاب به نسل جوان منتقل شود       شرط افزایش ۲۰ درصدی یارانه‌ها       معلمان بر اساس وظایفشان رتبه بندی نشده بودند/ جذب سالانه یازده هزار معلم پرورشی        گسترش روابط ایران و عمان به نفع هر دو کشور است       حمایت کم‌نظیر رهبری نقطه عطفی در دوره ۴ ساله مجلس یازدهم محسوب می‌شود/ مهار تورم، رشد تولید، تصویب برنامه هفتم و نهایی کردن طرح‌ها و لوایح؛ اولویت سال پایانی مجلس       مردانی: اساتید دانشگاه فرهنگیان جهادگر تبیین هستند/ دانشگاه فرهنگیان باید محور تحول باشد       ابلاغ مشوق‌های فرزندآوری در ۹۰ محور/ راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری را در بیمارستان نجمیه       راهکار سازمان سنجش به جای قطع اینترنت برای امنیت کنکور/ تشریح آزمون های هوشمند سال آینده      
 
آخرین اخبار  


اساتید و دانشگاه  


معرفی آثار اساتید  


 

1398/09/16 7:23:02 AM

رییس شورای عالی استانها:

کسب درآمد ۹۵۰ میلیارد تومانی تنها از پارک حاشیه ای خودرو در منطقه 2تهران/ دولت به شهرداری ها بدهکار است 

مرتضی الویری در جریان گفتگو با اصحاب رسانه با اشاره به عملکرد یکسال گذشته شورای عالی استانها به انتقاد از طرح لایحه مالیات بر ارزش افزوده در مجلس شورای اسلامی پرداخت و افزود: علی رغم طرح لایحه مالیات بر ارزش افزوده وعوارض شهری، دولت سهم خود را در بودجه شهری خصوصاً درمورد تامین اتوبوس و خطوط مترو نپرداخته و به شهرها بدهکار است.

کسب درآمد ۹۵۰ میلیارد تومانی تنها از پارک حاشیه ای خودرو در منطقه 2تهران/ دولت به شهرداری ها بدهکار است


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی استادنیوز؛ نشست خبری مرتضی الویری رییس شورای عالی استانها و عضو شورای شهر تهران صبح روز دوشنبه 11آذرماه و با حضور اصحاب رسانه با محوریت بررسی عملکرد یکسال گذشته این شورا، برگزار شد.

الویری در تشریح اقدامات یک ساله این شورا اظهارداشت: بر اساس قانون باید برنامه بودجه‌های یک ساله پیش از تصویب و ارسال به مجلس به شورای عالی استان‌ها ارسال شود تا اعضای این شورا نیز نظرات خود را در خصوص این بودجه‌ها اعلام کنند. این موضوع در قانون اساسی نیز مورد تاکید قرار گرفته؛ مکاتبات زیادی در این خصوص انجام شد و حتی در جلسه‌ای که آقای نوبخت به شورای عالی استان‌ها آمده بودند، قول دادند که نه تنها این امر محقق خواهد شد بلکه از اعضای شورا در جلسات بررسی تبیین بودجه سالیانه نیز دعوت می‌شود اما تا کنون این امر محقق نشده است.

وی افزود: به موجب اصل ۱۰۲ و ۱۰۳ قانون اساسی شوراها می‌توانند طرح به مجلس ارائه کنند که ما این کار را به خوبی انجام دادیم. در واقع ارسال لوایح به دولت و طرح به مجلس از اختیارات و وظایف شورای عالی استان‌ها محسوب می‌شود که در این زمینه فعالیت خوبی داشتیم و طرح‌هایی نیز به مجلس ارسال کردیم و در خصوص بررسی آنها مشارکت نیز داشته‌ایم. یکی از موارد کلیدی که با مجلس تعامل بسیار خوبی داشتیم لایحه مدیریت یکپارچه شهری بود. قطعا اگر در شهر هر یک از دستگاه‌ها بدون هماهنگی با یکدیگر اقدامات خود را انجام دهند کارها با هزینه زیاد و حتی با نواقص بسیاری انجام خواهد شد که برای جلوگیری از این موضوع نیازمند تحقق مدیریت یکپارچه شهری هستیم.

رئیس شورای عالی استان‌ها در تشریح روند رسیدگی طرح مدیریت یکپارچه شهری در مجلس شورای اسلامی گفت: این موضوع در مجلس به خوبی جلو رفت اما در روز رای گیری به دلیل کم بودن 7 رای به تصویب نرسید. براساس قانون می توانیم این طرح را بعد از 6 ماه مجدد به مجلس ارسال کنیم.  منتظریم شش ماه که تا کنون چهار ماه سپری شده، از بررسی این طرح بگذرد تا بار دیگر آن را بتوانیم در مجلس مطرح کنیم.

الویری با بیان اینکه تمام امور شهری در دنیا به مدیریت شهری واگذار می‌شود افزود: اگر به هر یک از شهرهای اروپایی نگاه کنید تحقق این موضوع را مشاهده می‌کنید. در حقیقت آنها همانند ما نیستند که در حوزه فرهنگی هم وزارت ارشاد متولی باشد، هم سازمان فرهنگی هنری داشته باشیم و هم معاونت فرهنگی شهرداری وجود داشته باشد، بلکه همگی یکپارچه هستند. بی تردید چنین شیوه‌ای بهره وری را پایین می‌آورد و هزینه‌ها را افزایش می‌دهد.

الویری با اشاره به تصویب طرح درآمدهای پایدار شهری گفت: تصویب طرح درآمدهای پایدار شهرداری ها تحول جدی در تامین منابع مالی شهرداری‌ها ایجاد خواهد کرد. این طرح در مجلس به کمک شورای عالی استان‌ها تهیه و همزمان با آن دولت نیز لایحه‌ای تحت عنوان درآمد پایدار شهرداری‌ها به مجلس ارسال کرد که این دو در هم تلفیق شدند و در صحن مجلس مطرح شد. در حقیقت مجلس به بررسی این طرح اولویت داد و خارج از نوبت در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: پس از طرح درآمدهای پایدار شهرداری‌ها با قید دو فوریت در صحن مجلس چهار ماده از این طرح مورد بررسی قرار گرفت و مابقی مواد برای بررسی بیشتر به کمیسیون تخصصی ارسال شد. امیدواریم هفته آینده این طرح در صحن علنی مجلس مطرح شود. قطعا تصویب آن تحول جدی در تامین منابع مالی شهرداری‌ها ایجاد خواهد کرد و شهرداری‌ها را از پدیده غیر صواب شهر فروشی نجات خواهد داد.

الویری در تشریح بودجه شورای عالی استان‌ها نیز گفت:‌ در سال‌های گذشته بودجه شورای عالی استان‌ها ذیل بودجه وزارت کشور تعریف می‌شد و در ساختار بودجه‌ای کشور زیر کد وزارت کشور تعریف می‌شدیم اما با پیگیری‌ها موفق به اخذ کد بودجه‌ای جداگانه شدیم و امروز بودجه شورای عالی استان‌ها در سهم بودجه‌ای جداگانه‌ای تعریف می‌شود. هر چند که این موضوع محدودیت‌هایی را برای شورای عالی استان‌ها به همراه دارد اما نفس این موضوع پذیرفته شد که در سیستم بودجه‌ای کشور شورای عالی استان‌ها به عنوان ارگان جداگانه‌ای پذیرفته شوند.
 
الویری در پاسخ به سوالی در خصوص ابهامات موجود در قانون شوراها در کشور گفت: در مورد به ویژه شرح وظایف شهرداری و شورای شهر به شکلی که در برخی موارد مثل اخذ مرخصی شهردار این ابهام وجود داشت که مرخصی باید توسط شورا داده شود یا وزارت کشور؟؛ همچنین تناسبی میان اعضای شوراهای شهر و جمعیت شهرها به ویژه برای تهران وجود ندارد.

مرتضی الویری گفت: در لایحه مالیات بر ارزش افزوده بر خلاف لایحه درآمد پایدار دو رویکرد متفاوت برای درآمد شهرداری‌ها پیش بینی شده است، به شکلی که در لایحه مالیات بر ارزش افزوده عوارض را محدود کرده‌اند و همچنین عوارض به مالیات تبدیل شد، به این ترتیب طبق ضوابط خاصی دیوان محاسبات بر روی آن ها کنترل دارد. این محدودیت‌ها حتی عوارض محدود باقیمانده را به شکلی تعیین کرده که تصمیم گیری آن در اختیار وزیر کشور قرار می‌گیرد اما در لایحه درآمدهای پایدار شهرداری‌ها دست شوراها برای تعیین انواع عوارض و وصول آنها باز است. همچنین مجموعه‌ای از درآمدها تعریف می‌شود و حوزه مشارکت مردمی برای اجرای پروژه‌های شهرداری بسیار وسیع‌تر شده است.

رئیس شورای عالی استان‌ها ادامه داد: هزینه‌های شهر باید به نحوی تامین شود. یک راه شهر فروشی است که بسیار نگران کننده است و روش دوم نیز کسب درآمدهای مناسب با روشی هوشمند است. برای مثال در شهر تهران درآمد پارک حاشیه‌ای در زمانی که پارکبان‌ها وجود داشتند کمتر از ۵۰ میلیارد تومان بود. در حالی که اگر این موضوع هوشمند شود که امروز در منطقه ۲ نیز به صورت پایلوت آغاز شده، درآمدی حدود ۹۵۰ میلیارد تومانی برای شهرداری خواهد داشت.

الویری در پاسخ به سوالی در خصوص وجود مصوب و یا طرحی برای کاهش آلودگی هوا در شورای عالی استان‌ها گفت: مصوبه مستقیمی در مورد آلودگی هوا نداشتیم اما مصوبات مرتبط وجود داشت. مثلا برای محدوده طرح ترافیک برنامه‌ای تنظیم کردیم که سه عامل جدید در آن مد نظر قرار گرفت؛ نخست آنکه ساعت ورود به محدوده طرح ترافیک به شکلی شد که عوارض ورود به طرح در زمان‌های پیک ترافیک گرانتر و در زمان‌های عادی ارزانتر شد.

وی ادامه داد: عامل دیگر کیفیت موتور و نیرو محرکه اتومبیل بود که با داشتن معاینه فنی برتر عوارض کمتری اخذ می‌شد. عامل سوم نیز نحوه پرداخت عوارض بود که کسانی که عوارض خود را زودتر پرداخت می‌کردند برای آنها عوارض ارزانتر محاسبه می‌شد.

رئیس کمیسیون برنامه وبودجه شورای شهر تهران ادامه داد: عامل دیگری نیز در نظر داشتیم که اجرایی شود و آن هم میزان تردد در محدوده بود که چون نرم افزار آن را پیدا نکردیم قابلیت اجرا پیدا نکرد. در حقیقت کسانی که امروز به یک جا در محدوده می‌روند با فردی که به پنج نقطه در محدوده سفر می‌کند به یک چشم نگاه می‌شود در حالی که این موضوع عادلانه نیست. امیدواریم بتوانیم این موضوع را نیز اجرایی کنیم. با این تدابیر پیش بینی می‌کردیم که ۲۰ درصد در آلودگی هوا کاهش داشته باشیم. سال گذشته این موضوع محقق شد، البته اینکه چقدر مربوط به تدابیر ما بوده و یا اینکه عواملی مثل باد و باران این کاهش را در بر داشته؟ موضوعی است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی تاکید کرد: در دوره‌های گذشته با تلفیق سه مطالعه‌ای که در خصوص کاهش آلودگی هوای تهران انجام شده بود برنامه‌ای تهیه شده بود که با اجرای ۳۵ پروژه مهم در مدت ۱۰ سال موضوع آلودگی هوا حل و فصل شود. برخی از این پروژه‌ها انجام و برخی دیگر در زمان آقای احمدی نژاد سیر خود را طی نکرد و متوقف شد.

رئیس شورای عالی استان ها در خصوص سهم شهرداری‌ها از بودجه عمومی دولت گفت: دولت مدت‌هاست که سهم یک سوم خود در مورد هزینه اتوبوس و مترو را پرداخت نکرده است.

رئیس شورای عالی استان ها در پاسخ به سوالی در خصوص موضوع شورایاری‌ها گفت: در شورای عالی استان‌ها تصویب شد که در مراکز استان‌ها و کلانشهرها شورایاری‌ها تشکیل شوند و در شهرهای با جمعیت بالای ۱۰۰ هزار نفر نیز شورایاری‌ها به صورت اختیاری تشکیل شوند اما سازمان بازرسی کل کشور جلوی این مصوبه را گرفت. همانطور که انتخابات شورایاری‌های تهران را غیرقانونی اعلام کرد.
 
وی افزود: برای انتخابات شورایاری‌های تهران جلسه‌ای در معاونت حقوقی ریاست جمهوری تشکیل و ما ضمن تشریح دلایل خود بر قانونی بودن آن تاکید کردیم اما سازمان بازرسی کل کشور در این مورد شکایت کرد و بر همین اساس هفته آینده در جلسه‌ای که در دیوان عدالت اداری تشکیل می‌شود ما استدلال‌های خود را در این خصوص با حضور سازمان بازرسی کل کشور ارائه خواهیم کرد. بی تردید اگر در محلات شورایاری‌ها تشکیل شوند می‌توان نظرات شهروندان را به خوبی دریافت کرد که این موضوع در قالب طرح اصلاح قانون شوراها که توسط شورای عالی استان‌ها به مجلس ارسال شده نیز مورد تاکید قرار گرفته است.
  
الویری در پاسخ به سوالی در خصوص شفافیت در شورای عالی استان‌ها و همچنین مصونیت سیاسی اعضای شوراهای شهر و روستا گفت: در مورد شفافیت در شورای شهر اقدامات خوبی انجام شد و امروز بسیاری از موارد از جمله رای اعضای شورا به صورت شفاف در اختیار است اما در شورای عالی استان‌ها مقدمات آن فراهم شده اما هنوز کار اجرایی صورت نگرفته است.

 وی افزود: در مورد مصونیت سیاسی اعضای شورا باید بگویم نمایندگان مجلس در بیان نظرات خود آزاد هستند اما در مورد شوراها این اتفاق نمی‌افتد. به شکلی که حتی برخی اعضای شورا به دلیل حمایت از فرد دیگری که در بازداشت بوده خود آن فرد نیز بازداشت شده است. ما در اصلاح قانون شوراها به این موضوع توجه کرده‌ایم تا همانند نمایندگان مجلس اعضای شورا نیز در بیان نظرات خود آزاد باشند که باید این اصلاح قانون در مجلس سیر قانونی خود را طی کند.
 
وی تاکید کرد: در مورد تخلفات غیرشورایی هر یک از اعضای شورا دستگاه قضایی هر کاری که می‌خواهد می‌تواند انجام دهد و ما ورودی نداریم اما در مورد تخلفاتی که در خصوص وظایف شورایی اتفاق می‌افتد هیات حل اختلاف مرکزی دستگاه رسیدگی کننده است که حتی می‌تواند فرد را سلب عضویت کند و ورود قوه قضائیه در این موارد معنایی ندارد.
 
وی در خصوص سهم شهرداری‌ها از بودجه عمومی دولت نیز گفت: دولت مدت‌هاست که سهم یک سوم خود در مورد هزینه اتوبوس و مترو را پرداخت نکرده، در مورد بودجه امسال کشور نیز به دلیل اینکه در تدوین آن اعضای شورا دعوت نشده‌اند از محتوای آن اطلاعی نداریم و در مورد سهم شهرداری‌ها نمی‌توانیم اظهار نظری کنیم.
 
انتهای خبر///
سمیرا حسن


 

 
یادداشت  


گفتگو  

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

 استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است


گزارش  


جراید  



 
www.ostandnews.ir   تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرگزاری استاد نیوز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است . پایگاه خبری تحلیلی استاد نیوز