خانه سیاسی بین الملل اقتصادی اجتماعی حوزه و دانشگاه علم و فناوری فرهنگ و هنر ورزشی یادداشت
 
«ایمان» و «امید» نرم‌افزار امام(ره) برای ایجاد ۳ تحول بزرگ       انقلاب به رهبری امام به الگویی برای آزادی خواهان جهان تبدیل شد       «کشف الاسرار» نشان دهنده اراده امام برای تشکیل حکومت اسلامی است       تشکیل ائتلاف مشترک نیروی دریایی ایران با کشورهای منطقه       آماده آموزش پروتکل‌های مرزی به مرزبانان افغانستانی هستیم       افزایش شمار جان‌باختگان تصادف قطار در هند به ۲۸۸ نفر       AFC مچ فدراسیون فوتبال را گرفت/ جریمه میلیاردی برای مجوز حرفه‌ای!       چه کسی لوله‌های گازِ «نورداستریم» را منفجر کرد؟       بازتاب قهرمانی پرسپولیس در سایت AFC/ تاجگذاری در فصل باشکوه       معماری شگرف حرم رضوی را بشناسید       آزمایشگاه ارزیابی خدمات هوش مصنوعی تا پایان سال راه‌اندازی می شود       آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:ایران ۲ موضوع پادمانی را حل و فصل کرد       سلوک و مجاهدت شهدا با شیوه‌های خلاقانه و جذاب به نسل جوان منتقل شود       شرط افزایش ۲۰ درصدی یارانه‌ها       معلمان بر اساس وظایفشان رتبه بندی نشده بودند/ جذب سالانه یازده هزار معلم پرورشی        گسترش روابط ایران و عمان به نفع هر دو کشور است       حمایت کم‌نظیر رهبری نقطه عطفی در دوره ۴ ساله مجلس یازدهم محسوب می‌شود/ مهار تورم، رشد تولید، تصویب برنامه هفتم و نهایی کردن طرح‌ها و لوایح؛ اولویت سال پایانی مجلس       مردانی: اساتید دانشگاه فرهنگیان جهادگر تبیین هستند/ دانشگاه فرهنگیان باید محور تحول باشد       ابلاغ مشوق‌های فرزندآوری در ۹۰ محور/ راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری را در بیمارستان نجمیه       راهکار سازمان سنجش به جای قطع اینترنت برای امنیت کنکور/ تشریح آزمون های هوشمند سال آینده      
 
آخرین اخبار  


اساتید و دانشگاه  


معرفی آثار اساتید  


 

1398/09/03 11:12:23 AM

«استاد نیوز» بررسی می کند:

اقدام ملی مسکن در کشاکش دولت، مجلس و انبوه‌سازان 

وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد که متقاضیان ثبت‌نام در طرح اقدام ملی مسکن در ۱۰ استان کشور می‌توانند با مراجعه به سایت www.tem.mrud.ir شروط نام نویسی در این طرح را مطالعه و اقدام به ثبت نام و بارگذاری مدارک خود کنند.

اقدام ملی مسکن در کشاکش دولت، مجلس و انبوه‌سازان


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی استاد نیوز؛ ثبت نام از طرح اقدام ملی مسکن در روز 18 مهرماه شروع شد.

در این راستا وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد که متقاضیان ثبت‌نام در طرح اقدام ملی مسکن در ۱۰ استان کشور می‌توانند با مراجعه به سایت www.tem.mrud.ir شروط نام نویسی در این طرح را مطالعه و اقدام به ثبت نام و بارگذاری مدارک خود کنند.

به گزارش «استاد نیوز» مرحله اول ثبت نام از متقاضایان خرید خانه در استان‌های سیستان و بلوچستان، قم، خراسان شمالی و خراسان جنوبی آغاز شد. همچنین اعلام شد که استان‌های گلستان، کهکیلویه و بویراحمد و کردستان نیز تا سه روز آینده در این طرح مشارکت داده می‌شوند و پس از آن استان‌های همدان، یزد و چهارمحال و بختیاری نیز وارد فرایند ثبت نام خواهند شد.

در عین حال اعلام شده که بعد از این ۱۰ استان، سایر شهرها و استان‌های کشور در مراحل بعدی و بعد از تامین زمین برای ساخت مسکن ملی وارد این روند می‌شوند و تا پایان سال ثبت نام در تمام استان‌های کشور پایان می پذیرد.

در این  رابطه معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به چهار شرط متقاضیان برای ثبت‌نام در طرح اقدام ملی مسکن گفت: نخستین شرط این است که متقاضیان از اول فروردین ۸۴ فاقد مالکیت مسکونی باشند. شرط‌ دوم این است که متقاضیان از اول انقلاب تاکنون از هیچ تسهیلاتی استفاده نکرده باشند. شرط سوم شرط تاهل یا سرپرست خانوار است. شرط چهارم سابقه سکونت حداقل پنج ساله متقاضیان در شهر مورد تقاضا است.


جزئیات طرح اقدام ملی مسکن

به گفته محمود محمودزاده، سه شیوه برای تامین زمین برای دهک‌های مختلف متقاضی در این طرح تعیین شده و متقاضیان می‌توانند از وام ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومانی بانک مسکن  استفاده کنند که این تسهیلات با نرخ ۱۸ درصد کارمزد برای فروش اقساطی است. قیمت هر متر مربع خانه در این طرح بسته به شرایط واحد مسکونی و ساختمان متفاوت است و یک واحد آپارتمان ۷۵ متری حدود ۲۰۰ میلیون تومان تمام می‌شود.

بر اساس این گزارش، اگرچه وعده های خوبی در قالب این طرح به افراد فاقد مسکن و به ویژه خانه اولی ها داده شده و این اقشار امیدوار هستند که از این طریق بتوانند ظرف دو سال آینده سرپناهی را برای خود تهیه کنند، اما ظاهرا قضیه آنطور هم که به نظر می رسد آسان و ساده نیست و راه ناهمواری در مسیر اجرایی و عملیاتی شدن این طرح وجود دارد.

به طوری که مجلسی‌ها با انتقاد از این طرح بر این باورند که اجرایی شدن چنین طرحی تاثیری خاصی در بازار مسکن و خانه دار شدن افراد فاقد مسکن نخواهد داشت و حتی تردید دارند که این واحدها به معنای واقعی ساخته و به بازار مسکن عرضه شوند.


ناامیدی رئیس کمیسیون عمران مجلس از طرح ملی مسکن

به گزارش «استاد نیوز» در همین راستا رئیس کمیسیون عمران مجلس به تازگی در توئیتی در صفحه شخصی خود نوشته است: بنده به هیچ وجه امیدی به طرح ملی مسکن ندارم. آن هم به این دلیل که به مهم‌ترین مولفه تولید مسکن یعنی زمین ارزان قیمت نمی‌پردازند.‎‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌

به عقیده محمدرضا رضایی کوچی، ایده‌های ساخت مسکن در وزارت راه و شهرسازی پیرو نقشه و برنامه‌های استخراج شده خوب است اما در عمل نمی‌توان به آنها امیدی بست.


لزوم تسهیل قوانین مزاحم برای بخش خصوصی

در همین حال سازندگان و انبوه سازان مسکن نیز چشم‌انداز روشنی پیش روی اجرای این طرح نمی‌بینند و بر این باورند که زیرساخت‌های اجرای این طرح هنوز در استان‌های مختلف کشور وجود ندارد و مشارکت انبوه‌سازان در این طرح منوط به جلب رضایت آنها در قراردادها است.

در این رابطه فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه سازان می‌گوید: اکنون با 4 میلیون کسری واحد مسکونی در کشور مواجهیم که طرح اقدام ملی تنها ۱۰ درصد نیاز کشور را تامین می‌کند. با این حال بخش خصوصی به عنوان بازوی اصلی تولید مسکن کشور، از تولید مسکن مناسب برای اقشار هدف استقبال می‌کند، اما باید با تسهیل قوانین و مقررات مزاحم، از ظرفیت این بخش استفاده شود.


نهادهای دولتی تمایلی برای واگذاری اراضی خود ندارند

به گفته انبوه سازان، از سوی دیگر ‌اکنون حجم گسترده‌ای از املاک در تملک سازمان‌های دولتی و عمومی قرار دارد و این سازمان‌ها باید در جهت کاهش قیمت مسکن، اراضی خود را برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن به وزارت راه و شهرسازی معرفی کنند. باید اراضی وزارتخانه‌هایی همچون نفت، جهاد کشاورزی، رفاه و پادگان‌های واقع در داخل شهرها در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد تا مشکل نبود زمین در شهرهای بزرگ حل شود.

براساس این گزارش اما نکته قابل توجه این است که بخش عمده ای از سازمان‌های دولتی و وزارتخانه‌ها تمایلی برای واگذاری اراضی خود جهت ساخت مسکن ملی ندارند.


انتخاب نامناسب استان‌های هدف برای ساخت مسکن

یکی دیگر از انتقاداتی که فعالان ساختمانی نسبت به طرح اقدام ملی مسکن وارد می کنند؛ انتخاب نامناسب استان‌های هدف برای ساخت مسکن ملی است. به گفته آنها چهار استان سیستان و بلوچستان، قم، خراسان شمالی و جنوبی که در مرحله اول ثبت نام طرح اقدام ملی قرار دارند، با کمبود مسکن مواجه نیستند و حتی واحدهای مسکن مهر در این استان‌ها فاقد متقاضی مانده است.

بر این اساس با توجه به اینکه یکی از دلایل مهم جهش قیمت اخیر در بازار مسکن ناشی از کاهش تولید بوده است، دولت باید مشکل تولید مسکن در شهرهای بزرگ را حل کند، نه این‌که برنامه‌های خود را صرفا به اجرای طرح اقدام ملی آن هم در استان هایی محدود کند که با مشکل کمبود مسکن دست و پنجه نرم نمی کنند.

انتهای یادداشت///
هانیه نعیمی 


 

 
یادداشت  


گفتگو  

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

 استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است


گزارش  


جراید  



 
www.ostandnews.ir   تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرگزاری استاد نیوز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است . پایگاه خبری تحلیلی استاد نیوز