خانه سیاسی بین الملل اقتصادی اجتماعی حوزه و دانشگاه علم و فناوری فرهنگ و هنر ورزشی یادداشت
 
«ایمان» و «امید» نرم‌افزار امام(ره) برای ایجاد ۳ تحول بزرگ       انقلاب به رهبری امام به الگویی برای آزادی خواهان جهان تبدیل شد       «کشف الاسرار» نشان دهنده اراده امام برای تشکیل حکومت اسلامی است       تشکیل ائتلاف مشترک نیروی دریایی ایران با کشورهای منطقه       آماده آموزش پروتکل‌های مرزی به مرزبانان افغانستانی هستیم       افزایش شمار جان‌باختگان تصادف قطار در هند به ۲۸۸ نفر       AFC مچ فدراسیون فوتبال را گرفت/ جریمه میلیاردی برای مجوز حرفه‌ای!       چه کسی لوله‌های گازِ «نورداستریم» را منفجر کرد؟       بازتاب قهرمانی پرسپولیس در سایت AFC/ تاجگذاری در فصل باشکوه       معماری شگرف حرم رضوی را بشناسید       آزمایشگاه ارزیابی خدمات هوش مصنوعی تا پایان سال راه‌اندازی می شود       آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:ایران ۲ موضوع پادمانی را حل و فصل کرد       سلوک و مجاهدت شهدا با شیوه‌های خلاقانه و جذاب به نسل جوان منتقل شود       شرط افزایش ۲۰ درصدی یارانه‌ها       معلمان بر اساس وظایفشان رتبه بندی نشده بودند/ جذب سالانه یازده هزار معلم پرورشی        گسترش روابط ایران و عمان به نفع هر دو کشور است       حمایت کم‌نظیر رهبری نقطه عطفی در دوره ۴ ساله مجلس یازدهم محسوب می‌شود/ مهار تورم، رشد تولید، تصویب برنامه هفتم و نهایی کردن طرح‌ها و لوایح؛ اولویت سال پایانی مجلس       مردانی: اساتید دانشگاه فرهنگیان جهادگر تبیین هستند/ دانشگاه فرهنگیان باید محور تحول باشد       ابلاغ مشوق‌های فرزندآوری در ۹۰ محور/ راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری را در بیمارستان نجمیه       راهکار سازمان سنجش به جای قطع اینترنت برای امنیت کنکور/ تشریح آزمون های هوشمند سال آینده      
 
آخرین اخبار  


اساتید و دانشگاه  


معرفی آثار اساتید  


 

1398/07/07 5:39:34 AM

«استادنیوز» گزارش می‌دهد:

فاجعه در کمین ساختمان‌ها درپی غفلت از تعمیر و نگهداری 

تعمیر و نگهداری از ساختمان ها موضوع بسیار مهمی است که همواره مورد تاکید متخصصان صنعت ساختمان بوده است تا از این طریق، ضمن افزایش عمر ساختمان ها، ایمنی ساکنان و بهره برداران نیز در هنگام وقوع حوادث طبیعی و غیرطبیعی تامین شود.

فاجعه در کمین ساختمان‌ها درپی غفلت از تعمیر و نگهداری


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی استاد نیوز؛ تعمیر و نگهداری از ساختمان ها موضوع بسیار مهمی است که همواره مورد تاکید متخصصان صنعت ساختمان بوده است تا از این طریق، ضمن افزایش عمر ساختمان ها، ایمنی ساکنان و بهره برداران نیز در هنگام وقوع حوادث طبیعی و غیرطبیعی تامین شود.

طبیعی است که رعایت اصول فنی و استانداردهای مهندسی در ساختمان ها در طول دوره ساخت از سوی سازندگان و مهندسان ناظر الزامی است و پس از آن نیز تعمیر و نگهداری از ساختمان ها باید در طول دوره بهره برداری از ساختمان، توسط مالکان ساختمان ها انجام بگیرد.

این در حالی است که در بیشتر ساخت و سازها استانداردهای ایمنی از سوی سازندگان ساختان ها رعایت نمی شود و اکثر مالکان و ساکنان نیز در دوره بهره برداری توجهی به این موضوع مهم ندارند؛ غافل از آنکه ساختمان نیز به عنوان یک موجود زنده نیازمند توجه و مراقبت های لازم است تا بتواند به حیات خود ادامه دهد.

موضوعی که کارشناسان درخصوص آن اتفاق نظر دارند این است که مردم آگاهی و اطلاعات لازم را درباره اهمیت نگهداری از ساختمان ها ندارند. درصورتی که اگر نسبت به مزایا و آثار آن در طول عمر و کیفیت ساختمان های خود اطلاع داشتند، نسبت به این امر اقدام می کردند؛ همانطور که به طور مرتب به تعمیر و سرویس خودروی خود توجه دارند.


شهروندان صرف هزینه برای ایمنی ساختمان را هزینه زائد می پندارند

در همین رابطه سخنگوی سازمان آتش ‌نشانی تهران گفت: در حال حاضر در کلان‌شهرها بیشترین حوادث ابتدا در بخش ساخت‌وساز رخ می‌دهد و سپس حوادث ترافیکی و برق‌ گرفتگی جزو بیشترین حوادث کلان‌شهرها محسوب می‌شوند.

جلال ملکی در گفت و گو با خبرنگار «استادنیوز» با بیان اینکه ایمنی ساختمان‌ها باید به یک مطالبه عمومی تبدیل شود، گفت: مردم نباید منتظر انگیزه برای توجه به مبحث ایمنی باشند. ایمنی می‌تواند در مرحله پیش از ساخت ساختمان، در مرحله ساخت و یا پس از بهره‌برداری مورد توجه باشد تا مشکلات حادی گریبان‌گیر ساختمان ها نشود.

وی گفت: بسازوبفروش ها سودهای هنگفتی از محل ساخت‌ و ساز کسب می کنند و بهتر است حداقل این افراد یک درصد از سود خود را به ایمنی مردم اختصاص دهند.

سخنگوی سازمان آتش ‌نشانی ادامه داد: از سوی دیگر  شهروندان صرف هزینه برای ایمنی ساختمان های خود را هزینه‌ای زائد می پندارند و حتی نصب تجهیزات ایمنی را مانعی برای زیبایی ساختمان های خود می بینند، در حالی که  هزینه‌ های بسیاری را برای دکوراسیون خانه های خود می پردازند.
وی تأکید کرد: علیرغم اینکه ما در کشور با حوادث طبیعی بی‌شماری مواجهیم، اما درخصوص بهبود وضعیت ایمنی از دو جنبه ساخت‌ و ساز و مطالبه عمومی به اعتقاد قلبی نرسیده‌ایم.


حفظ سرمایه های ملی و جان مردم با اجرای مقررات ملی ساختمان

در همین راستا در کشور ما ضوابط و قوانینی وجود دارد که اجرای آنها می تواند منجر به افزایش ایمنی و طول عمر ساختمان ها شود. از جمله این قوانین مبحث 22 مقررات ملی ساختمان که به بحث نگهداری از ساختمان ها می پردازد. در صورتی که مبحث 22 مقررات ملی رعایت شود، می‌تواند ایمنی ساختمان ها در دوره بهره‌برداری را تضمین کند.

در همین رابطه رییس سازمان نظام مهندسی آذربایجان شرقی با تاکید بر ضرورت لزوم اجرای مبحث 22 مقررات ملی ساختمان گفت: اجرای مبحث 22 می تواند حفاظت از سرمایه های ملی و همچنین جان مردم را به دنبال داشته باشد.

علی طوماری در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به  خطرات ناشی از فرسودگی تاسیسات بیان کرد: به طور نمونه فرسودگی لوله کشی های گاز در سطح کشور و به ویژه در استان ما خطرات زیادی را به همراه دارد و از همین رو لازم است که اجرای مبحث 22 را به صورت جدی پیگیری کنیم تا ضمن اشتغال زایی برای مهندسان، ایمنی و امنیت مردم تامین شود.


خطرات فرسودگی سیستم های تاسیساتی در ساختمان ها

بر اساس این گزارش، تاکنون اتفاقات تلخ و ناگوار بسیاری رخ داده است که ناشی از بی توجهی به تعمیر و نگهداری از ساختمان ها بوده و نمونه بارز آن را در ساختمان پلاسکو مشاهده کردیم که فرسودگی سیستم های تاسیساتی و عدم رعایت استانداردهای ایمنی در این ساختمان، منجر به اتصال برق و آتش سوزی مهیبی در ساختمان شد و یک فاجعه بزرگ انسانی را رقم زد.

همین موضوع نشان می دهد که توجه و رسیدگی به سیستم های تاسیساتی در ساختمان ها برای جلوگیری از حوادث احتمالی از اهمیت بسزایی برخوردار است. بنابراین با توجه به اهمیت این موضوع، بخشی از مبحث 22 مقررات ملی ساختمان نیز به تاسیسات مکانیکی و الکتریکی پرداخته است.
در همین راستا عضو گروه تخصصی برق سازمان نظام مهندسی کشور گفت: یکی از بزرگترین خطراتی که ساختمان‌ها را در حین بهره‌برداری یعنی بعد از اتمام ساخت و در طوره سکونت افراد در داخل ساختمان‌ها تهدید می‏کند، تهدیدات ناشی از تاسیسات الکتریکی است.

مجید جی‌افرام در گفت وگو با خبرنگار ما آتش‌سوزی در ساختمان‌ها را عمدتا ناشی از عدم رعایت مقررات و ضوابط مربوط به تاسیسات برق دانست و یادآور شد: اگر ضوابط و مقررات تاسیسات برقی، به درستی رعایت نشده باشد، آن ساختمان‌ همواره در معرض خطر است.

وی تاکید کرد: هر ساختمانی دارای طراحی تاسیسات الکتریکی است که باید اجرا و بر اجرای آن باید نظارت شود. نتیجه اجرای غلط تاسیسات الکتریکی در هنگام ساخت و ساز در زمان بهره‌برداری خود را نشان می‌دهد.

 این کارشناس تاسیسات برقی خاطرنشان کرد: اگر طراحی و نظارت و اجرا به ‏درستی انجام نگیرد و از تجهیزات استاندارد در ساختمان استفاده نشود، در دوره بهره‌برداری این ساختمان در معرض خطرات بسیار جدی قرار می ‌گیرد.
 
 
 انتهای گزارش/// 
هانیه نعیمی


 

 
یادداشت  


گفتگو  

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

 استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است


گزارش  


جراید  



 
www.ostandnews.ir   تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرگزاری استاد نیوز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است . پایگاه خبری تحلیلی استاد نیوز