خانه سیاسی بین الملل اقتصادی اجتماعی حوزه و دانشگاه علم و فناوری فرهنگ و هنر ورزشی یادداشت
 
«ایمان» و «امید» نرم‌افزار امام(ره) برای ایجاد ۳ تحول بزرگ       انقلاب به رهبری امام به الگویی برای آزادی خواهان جهان تبدیل شد       «کشف الاسرار» نشان دهنده اراده امام برای تشکیل حکومت اسلامی است       تشکیل ائتلاف مشترک نیروی دریایی ایران با کشورهای منطقه       آماده آموزش پروتکل‌های مرزی به مرزبانان افغانستانی هستیم       افزایش شمار جان‌باختگان تصادف قطار در هند به ۲۸۸ نفر       AFC مچ فدراسیون فوتبال را گرفت/ جریمه میلیاردی برای مجوز حرفه‌ای!       چه کسی لوله‌های گازِ «نورداستریم» را منفجر کرد؟       بازتاب قهرمانی پرسپولیس در سایت AFC/ تاجگذاری در فصل باشکوه       معماری شگرف حرم رضوی را بشناسید       آزمایشگاه ارزیابی خدمات هوش مصنوعی تا پایان سال راه‌اندازی می شود       آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:ایران ۲ موضوع پادمانی را حل و فصل کرد       سلوک و مجاهدت شهدا با شیوه‌های خلاقانه و جذاب به نسل جوان منتقل شود       شرط افزایش ۲۰ درصدی یارانه‌ها       معلمان بر اساس وظایفشان رتبه بندی نشده بودند/ جذب سالانه یازده هزار معلم پرورشی        گسترش روابط ایران و عمان به نفع هر دو کشور است       حمایت کم‌نظیر رهبری نقطه عطفی در دوره ۴ ساله مجلس یازدهم محسوب می‌شود/ مهار تورم، رشد تولید، تصویب برنامه هفتم و نهایی کردن طرح‌ها و لوایح؛ اولویت سال پایانی مجلس       مردانی: اساتید دانشگاه فرهنگیان جهادگر تبیین هستند/ دانشگاه فرهنگیان باید محور تحول باشد       ابلاغ مشوق‌های فرزندآوری در ۹۰ محور/ راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری را در بیمارستان نجمیه       راهکار سازمان سنجش به جای قطع اینترنت برای امنیت کنکور/ تشریح آزمون های هوشمند سال آینده      
 
آخرین اخبار  


اساتید و دانشگاه  


معرفی آثار اساتید  


 

1398/06/25 11:38:07 PM

استاد نیوز بررسی می کند؛

رونق تولید و مبارزه با قاچاق کالا چه ارتباطی دارند؟ 

آیا قاچاق کالا موجب ارز آوری برای کشور می شود؟ آیا توقیف محموله های قاچاق به رشد و رونق تولید داخلی منجر می شود؟

رونق تولید و مبارزه با قاچاق کالا چه ارتباطی دارند؟


 
 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی استاد نیوز، صبح امروز خبر کشف محموله بزرگ قاچاق توسط ماموران نیروی انتظامی در هرمزگان که بخش عمده ای از آن به لوازم خودرو با بازار گسترده داخلی اختصاص دارد، سوالاتی را برای کاربران استادنیوز ایجاد کرد که در این گزارش به آن پاسخ می دهیم. آیا قاچاق کالا موجب ارز آوری برای کشور می شود؟ آیا توقیف محموله های قاچاق به رشد و رونق تولید داخلی منجر می شود؟
 
خبرگزاری ایرنا از کشف ۴۸ میلیارد کالای قاچاق توسط ماموران انتظامی و دریابانی هرمزگان
به نقل از جانشین فرمانده انتظامی هرمزگان خبر داد. وی  گفت: ماموران انتظامی در شهرستان های بندرخمیر و میناب با اجرای طرح های مبارزه با قاچاق کالا و ارز موفق به کشف مقادیر قابل توجهی کالای قاچاق شدند. بخشی از کالاهای قاچاق کشف شده شامل لاستیک خودرو و موتور کولر به  ارزش ۲۲ میلیارد ریال است که در شهرستان بندرخمیر کشف شد و در همین رابطه یک نفر متهم دستگیر و پس از تشکیل پرونده تحویل مراجع قضایی شد.
وی خاطرنشان کرد: ماموران ایستگاه بازرسی شهید چغازردی میناب نیز حین کنترل محور مواصلاتی میناب – بندرعباس به یک دستگاه پژو ۴۰۵ مشکوک و آن را متوقف کردند. مأموران در بازرسی از این خودرو ۶ هزار و ۳۷۶ عدد انواع لوازم جانبی تلفن همراه قاچاق به ارزش ۲۵ میلیارد ریال کشف و یک متهم را در این زمینه دستگیر کردند.
فرمانده پایگاه دریابانی قشم گفت: مرزبانان پایگاه دریابانی قشم حین گشت زنی در سطح حوزه استحفاظی به ۲ دستگاه اتوبوس مشکوک و برای بررسی بیشتر آنها را متوقف کردند.
سرهنگ عبدالرضا ضربت اظهار داشت: مرزبانان در بازرسی از اتوبوس‌ها، موفق به کشف انواع کالای قاچاق شامل ۱۷۱ هزار و ۹۰۰ نخ سیگار، ۱۶۵ متر پارچه، یک هزار و ۲۸۸ ثوب البسه، ۴۰ کیلوگرم قهوه و ۱۱۶ جفت کفش شدند.
وی ادامه داد: ارزش ریالی کالاهای قاچاق کشف شده یک میلیارد و ۸۲۰ میلیون ریال است و در همین رابطه سه نفر دستگیر و دو دستگاه اتوبوس نیز توقیف شده است.
 
 
همچنین ایرنا در گزارشی دیگر از توقیف شناور حامل ۲۵۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در خلیج‌فارس خبر داد.یک فروند شناور با بیش از ۲۵۰ هزار لیتر سوخت قاچاق توسط شناورهای منطقه پنجم نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شناسایی و توقیف شد.
روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد: این شناور در پی رصد دقیق و اقدام‌های اطلاعاتی رزمندگان منطقه پنجم نیروی دریایی سپاه توقیف شده است.
قاچاقچیان دستگیر شده در بازجویی اولیه عنوان کردند که محموله خود را از یدک کش‌ها در منطقه «سنگ سلامه» جمع آوری و بارگیری کرده‌اند. این شناور که در ۲۰ مایلی شرق جزیره تنب بزرگ توسط شناورهای گشتی منطقه پنجم دریایی سپاه توقیف شده به همراه قاچاقچیان، برای انجام مراحل قانونی به مسوولان قضایی تحویل داده شد.
 
آیا قاچاق ارز آوری ست؟
به گزارش اقتصاد پنهان، نشست علمی- تخصصی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز  با موضوع «علل و عوامل بازگشت نامتناسب ارز حاصل از صادرات به کشور و تأثیر آن بر قاچاق کالا و ارز» با حضور کارشناسان اقتصادی و نمایندگان برخی از دستگاه‌های ذی‌ربط برگزار شد.
محسن مطیعی از کارشناسان اقتصادی حاضر در این جلسه گفت: برای انجام هر فعالیت اقتصادی از جمله امر قاچاق کالا نیاز به منابع مالی نیاز است؛ اما تفاوتی که در رابطه با قاچاق کالا وجود دارد پنهانی‌بودن و در سایه‌بودن این پدیده است که همین مساله، شناسایی منابع مالی آن‌ را دشوار می‌کند.
این کارشناس اقتصادی با اشاره به عدم بازگشت کامل ارز حاصل از صادرات به کشور، افزود: از سویی دیگر وزیر اقتصاد و رئیس‌کل بانک مرکزی مباحثی را در خصوص عدم بازگشت بخشی از ارز حاصل صادرات به کشور عنوان کرده و احتمال بهره‌گیری از این ارز برای تأمین مالی کالای قاچاق در خارج از کشور را مطرح کرده اند.
مطیعی با دسته‌بندی ابعاد تأمین مالی کالای قاچاق به «منشاء مالی قاچاق» و «جریان مالی قاچاق»، تصریح کرد: منظور از منشا مالی قاچاق، تأمین پول، حمایت مالی و اهداف پشت پرده از چنین فعالیتی است و عاملان آن در طیفی از افراد عادی، باندهای سازمان‌یافته، قاچاقچیان مواد مخدر، مصرف‌کننده نهایی، دست‌های پنهان دشمنان و گروه‌های تروریستی قرار می گیرند.
وی افزود: جریان مالی قاچاق نیز همان معنای مشابه «تأمین مالی واردات/ صادرات» را دارد. در واقع، در اینجا شیوه‌های انتقال و پرداخت وجه و خرید کالای قاچاق مدنظر است که قاچاقچیان از سیستم مالی کشور (نظام بانکی، موسسات مالی و صرافی‌ها) و راه‌های جایگزین بهره می‌برند.
مطیعی ادامه داد: در این راستا استفاده از ارز حاصل از صادرات در کنار درآمد حاصل از قاچاق خروجی (برای مثال قاچاق سوخت)، قاچاق ارز به خارج از کشور، قاچاق شمش طلا به خارج از کشور، بهره‌گیری از شیوه‌های مختلف پولشویی و مبادله پایاپای کالای قاچاق با کالای قاچاق یکی از این راه‌های جایگزین است.
این استاد دانشگاه اظهار داشت: راهکارهایی همچون شناسایی همزمان منشأ مالی و جریان مالی قاچاق در کشور، قیمت‌گذاری ارز در جریان بازار آزاد و همکاری منطقه‌ای برای مقابله با تأمین مالی کالای قاچاق می تواند مد نظر متولیان قرار گیرد.
وی گفت: از سویی دیگر ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در رسیدگی به مساله مربوط به تامین مالی قاچاق باید 7 سیاست را در دستور کار قرار دهد.
مطیعی افزود: بازتعریف قاچاق ارز در قانون و قاچاق محسوب شدن تقاضای غیرمبادلاتی ارز، نظارت بر صادرات ریالی، رصد کالاهای ورودی به‌منظور رصد جریان‌های ارزی، انعکاس خبری و رسانه‌ای گسترده در برخورد با اخلال‌گران اقتصادی، برآورد آمار قاچاق ارز، رهگیری گردش مالی قاچاق کالا و پولشویی و اشراف اطلاعاتی ستاد بر سامانه‌های ارزی، 7 سیاستی است که باید ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای بهبود اوضاع در دستور کار خود قرار دهد.
 
ایرنا نیز در خبری به نقل از استاندار كهگیلویه و بویراحمد گفت: ورود كالای قاچاق تاثیر نامطلوب بر رونق تولید و اشتغال در این استان دارد و ده ها فرصت تولید و اشتغال را از جوانان می گیرد و مبارزه با آن سبب رونق تولید می شود.
علی محمد احمدی در نشست مبارزه با كالای قاچاق و افزایش صادرات كهگیلویه و بویراحمد در یاسوج، اظهار داشت: یكی از راه های اساسی تحقق شعار سال مبنی بر حمایت از كالای ایرانی مبارزه قاطعانه با توزیع بی رویه كالاهای قاچاق در كهگیلویه و بویراحمد است.
وی افزود: بر این اساس باید همه دستگاه ها اجرایی با عزم جدی تمام تلاش خود را برای مبارزه با ورود كالای خارجی قاچاق و عرضه آن در بازار به كار برند تا شرایط شكوفایی تولید، اشتغال پایدار و رونق اقتصادی در استان ایجاد شود.
احمدی با اشاره به تقویت زیرساخت ها در بحث نظارت كالای قاچاق، بیان كرد: با استفاده از ابزارهای نوین و با كنترل های لازم توسط ناظران و بازرسان، قاچاق كالا در كهگیلویه و بویراحمد كاهش پیدا خواهد كرد.
وی عنوان كرد: حداقل سالانه باید حدود 10 میلیون دلار از این استان صادرات كالا صورت گیرد و جهش مطلوبی در این حوزه به وجود آید.
استاندار كهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: مصوبات این نشست ها نیز باید به طور جد پیگیری و اجرا شوند.
رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت كهگیلویه و بویراحمد گفت: بیش از سه هزار مركز نگهداری تولید كالا در این استان وجود دارد كه یك هزار و 168 مورد آن ها در سامانه جامع انبار ها ثبت شده اند.
داریوش دیودیده افزود: از ابتدای سال جاری تاكنون توسط این سازمان 6 پرونده قاچاق به ارزش 400 میلیون ریال در كهگیلویه و بویراحمد كشف شده است.
 
 
به اعتقاد استادنیوز در سال «رونق تولید» باید از شیوه همزمان مبارزه با قاچاق کالا و رونق تولید کالا و خدمت داخلی استفاده کرد تا علاوه بر رفع نیاز کشور، بخش عمده ای از مشکلات معیشتی مردم با تکیه بر توسعه درون زا رفع شود.

 

منبع:
 
https://b2n.ir/11759
 
https://b2n.ir/40457 

https://b2n.ir/15605

https://b2n.ir/55330

https://b2n.ir/31276

https://b2n.ir/53092

انتهای پیام///


 

 
یادداشت  


گفتگو  

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

 استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است


گزارش  


جراید  



 
www.ostandnews.ir   تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرگزاری استاد نیوز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است . پایگاه خبری تحلیلی استاد نیوز