خانه سیاسی بین الملل اقتصادی اجتماعی حوزه و دانشگاه علم و فناوری فرهنگ و هنر ورزشی یادداشت
 
«ایمان» و «امید» نرم‌افزار امام(ره) برای ایجاد ۳ تحول بزرگ       انقلاب به رهبری امام به الگویی برای آزادی خواهان جهان تبدیل شد       «کشف الاسرار» نشان دهنده اراده امام برای تشکیل حکومت اسلامی است       تشکیل ائتلاف مشترک نیروی دریایی ایران با کشورهای منطقه       آماده آموزش پروتکل‌های مرزی به مرزبانان افغانستانی هستیم       افزایش شمار جان‌باختگان تصادف قطار در هند به ۲۸۸ نفر       AFC مچ فدراسیون فوتبال را گرفت/ جریمه میلیاردی برای مجوز حرفه‌ای!       چه کسی لوله‌های گازِ «نورداستریم» را منفجر کرد؟       بازتاب قهرمانی پرسپولیس در سایت AFC/ تاجگذاری در فصل باشکوه       معماری شگرف حرم رضوی را بشناسید       آزمایشگاه ارزیابی خدمات هوش مصنوعی تا پایان سال راه‌اندازی می شود       آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:ایران ۲ موضوع پادمانی را حل و فصل کرد       سلوک و مجاهدت شهدا با شیوه‌های خلاقانه و جذاب به نسل جوان منتقل شود       شرط افزایش ۲۰ درصدی یارانه‌ها       معلمان بر اساس وظایفشان رتبه بندی نشده بودند/ جذب سالانه یازده هزار معلم پرورشی        گسترش روابط ایران و عمان به نفع هر دو کشور است       حمایت کم‌نظیر رهبری نقطه عطفی در دوره ۴ ساله مجلس یازدهم محسوب می‌شود/ مهار تورم، رشد تولید، تصویب برنامه هفتم و نهایی کردن طرح‌ها و لوایح؛ اولویت سال پایانی مجلس       مردانی: اساتید دانشگاه فرهنگیان جهادگر تبیین هستند/ دانشگاه فرهنگیان باید محور تحول باشد       ابلاغ مشوق‌های فرزندآوری در ۹۰ محور/ راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری را در بیمارستان نجمیه       راهکار سازمان سنجش به جای قطع اینترنت برای امنیت کنکور/ تشریح آزمون های هوشمند سال آینده      
 
آخرین اخبار  


اساتید و دانشگاه  


معرفی آثار اساتید  


 

1398/06/13 2:52:58 AM

«استادنیوز» بررسی می‌کند:

مراسم عزاداری پاتوقی برای دورهمی برخی از جوانان 

امیر عباس عبداللهی در گفت‌وگو با خبرنگار استادنیوز در رابطه با رفتارهای انحرافی که از سوی برخی از جوانان در شبهای دهه اول محرم مشاهده می‌شود ،گفت: به طور کلی باید در نظر داشت که این رفتارها را نمی توان یک نوع رفتار انحرافی نامید که متاسفانه به مرور زمان به یک فرهنگ تبدیل می شود.

 مراسم عزاداری پاتوقی برای دورهمی برخی از جوانان


پایگاه خبری تحلیلی استاد نیوز، سرویس اجتماعی؛  طی سال‌های اخیر شاهد انجام برخی از رفتارهای نامناسب از سوی افراد به هنگام آغاز دهه اول محرم و راه افتادن هیئت‌های عزاداری هستیم که این خود می‌تواند عامل برای افزایش آسیب‌های اجتماعی محسوب شود.

امیر عباس عبداللهی در گفت‌وگو با خبرنگار استادنیوز در رابطه با رفتارهای انحرافی که از سوی برخی از جوانان در شبهای دهه اول محرم مشاهده می‌شود،گفت: به طور کلی باید در نظر داشت که این رفتارها را نمی توان یک نوع رفتار انحرافی نامید که متاسفانه به مرور زمان به یک فرهنگ تبدیل می شود.

 این جامعه‌شناس در ادامه می‌گوید: بحث آرایش مو و یا پوشیدن لباس های غیرمتعارف با این ایام و همچنین نشان دادن تتو بدن خود بیشتر برای نشان دادن و یا مطرح کردن می باشد چرا که امروزه متاسفانه برخی از هیئت ها به پاتوقی برای جمع شدن کنار هم تبدیل شده است چرا که فردی که امکان مناسبی برای هر چه بیشتر دیده شدن خود ندارد از این فرصت استفاده می کند به عنوان مثال برای نشان دادن تتو بدن خود با پوشیدن لباس های کوتاه و شرکت در مراسم عزاداری آن را به نمایش می گذارد که این خود می‌تواند پیامدهای منفی بسیاری را به دنبال داشته باشد.

وی در ادامه افزود: یکی از رفتارهای انحرافی برخی از افراد در شب های ماه محرم را می توان آرایش های مخصوص این دهه عنوان کرد آرایش هایی که با کمی بررسی به راحتی می توان نشانه هایی از شیطان پرستی را در آن به وضوح دید به عنوان مثال با اندکی دقت به لاک و یا طراحی ناخن مخصوص شب های محرم می توان به این مهم دست یافت که برخی از طرح های مخصوص  عزاداری شب های محرم الهام گرفته  از نشانه های شیطان پرستی هستند و استفاده از این نشانه ها در شب های محرم به یقین می تواند آسیبهای اجتماعی و انحرافات اخلاقی و مذهبی بسیاری را به دنبال داشته باشد.

عبداللهی این رفتار‌ها را یک پدیده اجتماعی جدید عنوان کرد و ادامه داد: به طور حتم برخی از رفتارهای وهن آمیز خود می تواند نشان از عدم انجام فرهنگ سازی های لازم و همچنین جای خالی آموزش های مناسب باشد چرا که در حال حاضر متاسفانه بسیاری از افراد با هدف اصلی برگزاری مراسم دهه اول محرم آشنایی چندانی ندارد که این خود عاملی تاثیرگذار برای افزایش رفتارهای اشتباه در این ایام می باشد.

عبداللهی در خصوص برخی از اشعار استفاده شده در عزاداری شب های اول محرم می گوید متاسفانه در حال حاضر شاهد بیان برخی از اشعار و یا کپی برداری از آهنگ های غربی هستیم که به هیچ عنوان در شأن مراسم عزاداری نیست به عنوان مثال من سگ فلانی هستم و مواردی از این دست که به یقین هیچ یک از این موارد در شان عزاداری و مهمتر از همه در شأن امام حسین علیه السلام و یارانش نیست.

وی در ادامه تصریح کرد: متاسفانه امروزه شاهد تغییر پوشش در مراسم عزاداری هستیم که این می تواند بیانگر وجود آسیب های اجتماعی بسیار در سایه برگزاری این گونه مراسم باشد مراسمی که انتظار می‌رود خود بتواند عاملی موثر برای کاهش آسیب‌ها و مشکلات اجتماعی شود اما امروزه به دلیل عدم نظارت کافی به محلی برای افزایش مشکلات و آسیب‌های اجتماعی شده است.

عبداللهی با اشاره به اینکه ایستگاه های صلواتی نیز خود می‌تواند یک آسیب محسوب شود، می گویند: باید در نظر داشت که انتظار می رفت محل راه‌اندازی ایستگاه‌های صلواتی در اماکنی باشد که باعث آزار و اذیت شهروندان و یا ساکنان  منطقه نشود چرا که در حال حاضر  شاهد این مهم هستیم که ایستگاه‌های صلواتی خود باعث ایجاد اخلال در روند خدمت‌رسانی شده است همچنین این نوع پوشش برخی از افرادی که در ایستگاه‌های صلواتی حضور دارند و  آلودگی های صوتی که در بعضی از ایستگاه های صلواتی به گوش می رسد خود می تواند عاملی برای دین گریزی محسوب شود. به عبارت بهتر بعضی از ایستگاه‌های صلواتی خود عاملی برای دین گریزی به حساب می آید چرا که در برخی از موارد حقوق شهروندی را به راحتی زیر پا می گذارند که این خود می تواند باعث اعتراض بعضی از مردم نیز شود.

عبداللهی در ادامه اظهار داشت: متاسفانه در برخی از هیئت ها نوعی دین پرستی جدید را ترویج می‌دهند که این مهم به یقین می تواند بسیار آسیب زا باشد. هرچند اصل راه‌اندازی دسته‌های عزاداری بسیار مناسب است اما اضافه کردن برخی از اینها مانند علامت‌ها، طبل های چند‌متری و غیره خود نشان از به انحراف کشاندن برخی از مراسم عزاداری ماه محرم دارد.

عبدالهی در پاسخ به این سوال خبرنگار ما مبنی بر این که چگونه می‌توان مانع از بروز این گونه رفتارهای انحراف آمیزشد،گفت: در حال حاضر نیاز به آموزش آموزه های دینی یک اصل انکار ناپذیر تلقی می شود همچنین باید معارف ابی عبدالله را به جوانان آموزش داد چرا که مراسم عزاداری امام حسین علیه السلام نیاز به طبل زن حضور گسترده افراد عزادار و غیره نیز است اما این در حالی است که نیاز به طبل زن، سینه زن و یا عزاداری دارد که معرفت داشته باشد. بدین معنا که هنگامی که فردی طبل را می زند و یا به عبارتی طبالی می‌کند بداند که این طبل در روز عاشورا چه دلهره ای در دل فرزندان امام حسین علیه السلام ایجاد کرد.
عبدالهی در ادامه افزود: متأسفانه امروزه ما فلسفه قیام عاشورا هنوز متوجه نشده ایم و همچنین هنوز فلسفه عزاداری‌ها را نیز یاد نگرفته ایم چرا که بنا به گفته امام خمینی (ره) تمام این اسلام با محرم و صفر و عزاداری ها زنده است البته این روضه خوانی که در محتوای آن موسیقی پاپ باشد،منظور نیست بلکه بیشتر عزاداری های سنتی مدنظر است. متاسفانه امروزه بسیاری از مردم ما با فلسفه علامت، بیرق و یا ایستگاه صلواتی آشنایی ندارند. به عنوان مثال ایستگاه صلواتی از دهه هفتاد باب شد و در دهه ۹۰ به اوج خود رسید حال این سوال مطرح می شود که مبنای شکل گیری ایستگاه‌های صلواتی چیست؟

وی در ارتباط با افزایش بی رویه ایستگاههای صلواتی در خیابانهای شهر می‌گوید: متاسفانه امروزه جانمایی مناسبی برای راه اندازی ایستگاه های صلواتی در سطح شهر انجام نشده است. به عنوان مثال راه‌اندازی دو ایستگاه صلواتی با فاصله بسیار کم  معنای چندانی ندارد درست به مانند این می ماند که در یک کوچه دو مسجد ساخته شود.

عبداللهی در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه امروزه هیئت‌های عزاداری جنبه پاتوق پیدا کرده است و به محلی برای دوستیابی و یا مطرح کردن و یا نشان دادن خود تبدیل شده است که این خود می تواند نشان از بحث ولنگاری در برخی از مراسم عزاداری داشته باشد.
 
 انتهای گفتگو///
الهام صمدزاده
 


 

 
یادداشت  


گفتگو  

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

 استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است


گزارش  


جراید  



 
www.ostandnews.ir   تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرگزاری استاد نیوز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است . پایگاه خبری تحلیلی استاد نیوز