خانه سیاسی بین الملل اقتصادی اجتماعی حوزه و دانشگاه علم و فناوری فرهنگ و هنر ورزشی یادداشت
 
«ایمان» و «امید» نرم‌افزار امام(ره) برای ایجاد ۳ تحول بزرگ       انقلاب به رهبری امام به الگویی برای آزادی خواهان جهان تبدیل شد       «کشف الاسرار» نشان دهنده اراده امام برای تشکیل حکومت اسلامی است       تشکیل ائتلاف مشترک نیروی دریایی ایران با کشورهای منطقه       آماده آموزش پروتکل‌های مرزی به مرزبانان افغانستانی هستیم       افزایش شمار جان‌باختگان تصادف قطار در هند به ۲۸۸ نفر       AFC مچ فدراسیون فوتبال را گرفت/ جریمه میلیاردی برای مجوز حرفه‌ای!       چه کسی لوله‌های گازِ «نورداستریم» را منفجر کرد؟       بازتاب قهرمانی پرسپولیس در سایت AFC/ تاجگذاری در فصل باشکوه       معماری شگرف حرم رضوی را بشناسید       آزمایشگاه ارزیابی خدمات هوش مصنوعی تا پایان سال راه‌اندازی می شود       آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:ایران ۲ موضوع پادمانی را حل و فصل کرد       سلوک و مجاهدت شهدا با شیوه‌های خلاقانه و جذاب به نسل جوان منتقل شود       شرط افزایش ۲۰ درصدی یارانه‌ها       معلمان بر اساس وظایفشان رتبه بندی نشده بودند/ جذب سالانه یازده هزار معلم پرورشی        گسترش روابط ایران و عمان به نفع هر دو کشور است       حمایت کم‌نظیر رهبری نقطه عطفی در دوره ۴ ساله مجلس یازدهم محسوب می‌شود/ مهار تورم، رشد تولید، تصویب برنامه هفتم و نهایی کردن طرح‌ها و لوایح؛ اولویت سال پایانی مجلس       مردانی: اساتید دانشگاه فرهنگیان جهادگر تبیین هستند/ دانشگاه فرهنگیان باید محور تحول باشد       ابلاغ مشوق‌های فرزندآوری در ۹۰ محور/ راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری را در بیمارستان نجمیه       راهکار سازمان سنجش به جای قطع اینترنت برای امنیت کنکور/ تشریح آزمون های هوشمند سال آینده      
 
آخرین اخبار  


اساتید و دانشگاه  


معرفی آثار اساتید  


 

1398/06/12 4:08:47 AM

«استاد نیوز» گزارش می دهد:

تاثیر ناهماهنگی نمای ساختمان‌ها در آشفتگی منظر شهری 

محمد طاهری رئیس سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان استان تهران تشریح کرد: در کمیته های نمای مناطق برای اینکه نمای ساختمان ها بتواند نقش خود را در شهر ایفا کند، باید در قالب یک شهر دیده شود.

تاثیر ناهماهنگی نمای ساختمان‌ها در آشفتگی منظر شهری


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی استاد نیوز؛ در سال های اخیر با توجه به بروز آشفتگی و نابسامانی در حوزه سیما و منظر شهری، کمیته های نما از سال 93 در مناطق 22 گانه شهرداری تهران شکل گرفت تا از اجرای نماهای سلیقه ای در ساختمان ها جلوگیری شود. درواقع تشکیل کمیته های نما، نقطه شروع و حرکتی برای توجه به کیفیت منظر و نمای شهری بود.

کمیته های نما بیشتر از این جنبه تشکیل شد که تصمیم گیری ها محلی شود و درواقع به جای اینکه یک نفر در فضای صدور پروانه برای نمای ساختمان تصمیم بگیرد، یک گروه در این باره تصمیم گیری کنند که این گروه متشکل از اساتید دانشگاهی، نهادهای نظارتی و اجرایی در کنار هم بودند.

هرچند هدف از تشکیل کمیته نما بیشتر این بود که آن هماهنگی در نما و منظر شهری ایجاد شود، اما با این حال بعضا انتقاداتی نسبت به عملکرد کمیته های نما وجود دارد و مهندسان معمار و شهرساز بر این باورند که بعضا احکامی در کمیته های نما صادر می شود که سلیقه ای است و این باعث شده که خلاقیت های معمارانه را از دست بدهیم.

با این اوصاف، صرف نظر از اینکه عملکرد این کمیته ها چقدر از سوی جامعه مهندسان و عموم مردم و مالکان،  قابل قبول و رضایت بخش بوده، سوال این است که الگوهای نمای مصوب در کمیته های نمای مناطق 22 گانه شهرداری تهران چقدر منطبق با اصول مهندسی و معماری است؟


نمای ساختمان ها باید در قالب یک شهر دیده شود

رئیس سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان استان تهران در پاسخ به این پرسش گفت: اگر بخواهیم نمای ساختمان را به صورت مجرد نگاه کنیم، یک موضوع است.

محمد طاهری در گفت ‌و گو با «استاد نیوز» با بیان این مطلب تشریح کرد: در کمیته های نمای مناطق برای اینکه نمای ساختمان ها بتواند نقش خود را در شهر ایفا کند، باید در قالب یک شهر دیده شود.

طاهری افزود: یعنی عنصر نمای ساختمان در کنار ساختمان های دیگر دیده شود که در آن خیابان و یا حتی خیابان های مجاور واقع شده است تا بتوان یک الگوی واحدی را برای تمامی این ساختمان ها در نظر گرفت.

وی با انتقاد از وضعیت کنونی نمای ساختمان ها در شهر تهران ادامه داد: به نظر می رسد در بافت هایی که در مناطق مختلف شهری پایتخت می بینیم، تاکنون به این موضوع به این شکل نگاه نشده است.

این مسئول در این زمینه تشریح کرد: به گونه ای که وقتی دو ساختمان و یا چند ساختمان را در کنار هم می بینیم، علاوه بر اینکه خط افق آسمان در آنها رعایت نمی شود و سایه اندازی در آنها کنترل نمی شود؛ در عین حال از لحاظ بافت، رنگ و حتی سبکی که برای نمای آن ساختمان طراحی شده است؛ با همدیگر تطابق ندارند.

رئیس سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان استان تهران تاکید کرد: بر این اساس به نظر می رسد برای کسب نتایج مطلوبتر در کمیته های نما باید توجه ویژه ای به این موضوع شود.


ضرورت اجتناب از طراحی پلاک به پلاک در نمای ساختمان ها
 
همچنین عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در این زمینه گفت: ما هنوز در ابتدای راه قرار داریم و به یک باره نمی توان تمامی مشکلات موجود در حوزه نمای ساختمان ها را مرتفع کرد.

اباصلت اصغری در گفت‌ و گو با «استاد نیوز» تاکید کرد: در کمیته های نما همین که متخصصان حوزه معماری و شهرسازی وارد این عرصه شده اند و از اعمال سلیقه های متفاوت سازندگان غیرمتخصص در حوزه نما جلوگیری شده است؛ به نظر می رسد که خود حرکت رو به جلو و مثبتی است.

وی ادامه داد: البته می پذیریم که در این مسیر مشکلات زیادی وجود دارد و هنوز به الگوی واحدی در این بخش نرسیده ایم.

اصغری تصریح کرد: با توجه به اینکه به مدت دو دوره در کمیته های نما حضور داشته ام، پیشنهاداتی که برای بهبود و ارتقای این کمیته ها ارائه دادم، این بود که مجموعه ای از معماران و مهندسان مشاور، درخصوص کل راسته یک خیابان مطالعات میدانی انجام دهند و یک الگوی واحدی برای راسته خیابان به خصوص خیابان های اصلی ارائه دهند که طراحان و معماران ما طراحی پلاک به پلاک انجام ندهند.

این کارشناس معماری نمای ساختمان ها را حق عمومی دانست و با ابراز تاسف از اینکه از این حق عمومی غفلت شده است، اظهار داشت: نتیجه این غفلت باعث شده تا ما در شهرها به تعداد پلاک ها، نماهای متفاوتی را شاهد باشیم.

وی با بیان این مطلب افزود: اگرچه تک تک نماهای ساختمانی واقع در یک خیابان ممکن است به تنهایی نمای خوبی باشند و از معماری خوبی برخوردار باشند، اما در هماهنگی با نماهای مجاور مشکلاتی دارند که نتیجه این ناهماهنگی و عدم تناسب با نماهای همجوار، باعث اغتشاش و بی نظمی در معابر و جداره های شهری شده است.
 
انتهای گزارش///
هانیه نعیمی


 

 
یادداشت  


گفتگو  

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

 استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است


گزارش  


جراید  



 
www.ostandnews.ir   تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرگزاری استاد نیوز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است . پایگاه خبری تحلیلی استاد نیوز