تنها یکروز به پایان مهلت تبلیغات نامزدهای انتخاباتی پنجمین دوره انتخابات شورایاری شهر تهران باقی مانده تا پارلمان محلی با رای شهروندان 325محله تهران شکل گیرد.
پایگاه خبری تحلیلی استاد نیوز؛ تنها یکروز به پایان مهلت تبلیغات نامزدهای انتخاباتی پنجمین دوره انتخابات شورایاری شهر تهران باقی مانده تا پارلمان محلی با رای شهروندان 325محله تهران شکل گیرد.
تبلیغات نامزدهای انتخاباتی اگرچه با کم رونقی آغاز شده اما تمرینی دوباره برای تبلیغات پرشور انتخاباتی و شکل گیری دموکراسی در ابعاد شهری و محلی است.
آنچه در این انتخابات بیش از قبل مورد توجه قرار گرفته، تاکید نامزدها به استفاده از بستر فضای مجازی و اهمیت دهی به گروه ها و کانالهای فعال محلی در شبکه های اجتماعی و پیام رسانها است. نامزدهای انتخاباتی هم اکنون در تکاپوی انتشار کلیپهای تبلیغاتی خود در گروه های محلی هستند و می کوشند تا با سعه صدر، در گروه ها رای هایشان را سازماندهی کنند. ائتلافها هم پایشان میان آمده و می خواهند مردم محلات به گروه ها رای دهند تا یک جمع بتوانند در مسیر توسعه محلات گام بردارند.
تبلیغات الکترونیکی مزایای بسیاری دارند که کم هزینه بودن، قابلیت فراوان نشر، عدم تولید زباله و پسماند، حمایت از محیط زیست از مهمترین آنها است. این تبلیغات فضای گپ و گفت هم ایجاد می کنند که این فضا خود به تنهایی می تواند تنور انتخابات را گرم کند.
اگرچه از مزایای انتخابات الکترونیکی نمی توان غافل شد اما باید پرسشهای بسیاری را در خصوص کانالها و گروه هایی که محل انتشار این کلپهای تبلیغاتی هستند در نظر گرفت. این کانالها چه سابقه ای دارند؟ آیا توانسته اند ارتباط موثری با عموم مخاطبان و شهروندان برقرار کنند و در واقع ضریب نفوذشان چقدر است؟ آیا زمینه سازی های قبلی برای تبلیغات کاندیداها و یا جریانهای خاص از مدتها قبل آغاز شده یا در مهلت قانونی این تبلیغات منتشر می شود ؟ آیا امکان استفاده از ظرفیت گروه های پرطرفدار برای تمامی نامزدها قابل استفاده است؟ این کانالها و گروه ها به چه جریانات و دسته هایی وابسته هستند و چه سابقه ای در گذشته دارند؟ آیا تبلیغات و بازنشر تبلیغات در گروه ها و کانالهای محلی و شهری پس از پایان مهلت قانونی تبلیغات متوقف می شود یا همچنان ادامه دارد؟ در این شیوه از تبلیغات و گپ و گفتهای هواداران تا چه حد از حقوق سایر کاندیداها صیانت شده و از تخریب آنها پیشگیری شده و ممانعت به عمل می آید؟
این پرسشها در حالی مطرح می شود که در اطلاعیه ستاد انتخابات شورایاری درباره قوانین و مقررات تبلیغات این دوره از انتخابات، هیچ اشاره ای به قوانین تبلیغات در فضای مجازی خصوصاً گروه های محلی نشده است. این انتخابات محلی با شائبه های فراوانی در حال اجراست که یکی از مهمترین بخشهای آن استفاده از فضای مجازی به عنوان بستر مناسب برای تبلیغات محلی ست. این بستر مناسب با اما و اگرهایی همراه است که لطایف و ظرایف آن در قانون تبلیغات این دوره از انتخابات مغفول مانده و شاید زمینه ساز ناعدالتی در فرصتهای تبلیغاتی شود. مطلوب است مدیران شهری ترتیبی اتخاذ کنند که در فرصت باقیمانده این فرصتها در اختیار همه نامزدها قرار گیرد.