خانه سیاسی بین الملل اقتصادی اجتماعی حوزه و دانشگاه علم و فناوری فرهنگ و هنر ورزشی یادداشت
 
«ایمان» و «امید» نرم‌افزار امام(ره) برای ایجاد ۳ تحول بزرگ       انقلاب به رهبری امام به الگویی برای آزادی خواهان جهان تبدیل شد       «کشف الاسرار» نشان دهنده اراده امام برای تشکیل حکومت اسلامی است       تشکیل ائتلاف مشترک نیروی دریایی ایران با کشورهای منطقه       آماده آموزش پروتکل‌های مرزی به مرزبانان افغانستانی هستیم       افزایش شمار جان‌باختگان تصادف قطار در هند به ۲۸۸ نفر       AFC مچ فدراسیون فوتبال را گرفت/ جریمه میلیاردی برای مجوز حرفه‌ای!       چه کسی لوله‌های گازِ «نورداستریم» را منفجر کرد؟       بازتاب قهرمانی پرسپولیس در سایت AFC/ تاجگذاری در فصل باشکوه       معماری شگرف حرم رضوی را بشناسید       آزمایشگاه ارزیابی خدمات هوش مصنوعی تا پایان سال راه‌اندازی می شود       آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:ایران ۲ موضوع پادمانی را حل و فصل کرد       سلوک و مجاهدت شهدا با شیوه‌های خلاقانه و جذاب به نسل جوان منتقل شود       شرط افزایش ۲۰ درصدی یارانه‌ها       معلمان بر اساس وظایفشان رتبه بندی نشده بودند/ جذب سالانه یازده هزار معلم پرورشی        گسترش روابط ایران و عمان به نفع هر دو کشور است       حمایت کم‌نظیر رهبری نقطه عطفی در دوره ۴ ساله مجلس یازدهم محسوب می‌شود/ مهار تورم، رشد تولید، تصویب برنامه هفتم و نهایی کردن طرح‌ها و لوایح؛ اولویت سال پایانی مجلس       مردانی: اساتید دانشگاه فرهنگیان جهادگر تبیین هستند/ دانشگاه فرهنگیان باید محور تحول باشد       ابلاغ مشوق‌های فرزندآوری در ۹۰ محور/ راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری را در بیمارستان نجمیه       راهکار سازمان سنجش به جای قطع اینترنت برای امنیت کنکور/ تشریح آزمون های هوشمند سال آینده      
 
آخرین اخبار  


اساتید و دانشگاه  


معرفی آثار اساتید  


 

1398/04/15 1:39:07 AM

عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با «استاد نیوز» تاکید کرد:

لزوم اولویت بندی پروژه های نیمه تمام براساس توجیه فنی و اقتصادی 

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت اتمام و تکمیل هر چه سریعتر پروژه‌های عمرانی نیمه‌کاره گفت: پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام باید از نظر میزان اهمیت اولویت‌بندی شوند.

لزوم اولویت بندی پروژه های نیمه تمام براساس توجیه فنی و اقتصادی


پایگاه خبری تحلیلی استاد نیوز، سرویس اقتصادی؛ سید حسین افضلی در گفت‌وگو با «استاد نیوز» با بیان اینکه بعضی از این پروژه‌های عمرانی نیمه تمام از اولویت برخوردار نیستند، تاکید کرد: به طور نمونه در منطقه‌‌ای ساخت یک فرودگاه را آغاز و بخشی از پروژه را اجرا کرده‌اند و این در حالی است که در آن منطقه، ساخت فرودگاه هیچ گونه توجیه اقتصادی و توجیه فنی ندارد. به بیان دیگر، شروع دوباره و تلاش برای اتمام این گونه پروژه‌ها عملا ضرر مضاعف است.

وی با تاکید بر اینکه این مسئله حتما باید مورد کار کارشناسی قرار گیرد، ادامه داد: مسئله دیگراین است که ساخت و اتمام برخی از پروژه‌ها بسیار طولانی و زمانبر شده است و به دلیل تغییر شرایط، تغییر تکنولوژی و سایر دلایل نظیر عدم نیاز منطقه به آن پروژه، دیگر آن توجیه قبلی را ندارد.

افضلی با اشاره به اینکه اختیارات این گونه پروژه‌ها را باید به استان ها واگذار کنند، یادآور شد: در صورت تفویض اختیارات این پروژه‌ها به استان‌ها، به طوری که مسئولان استانی پروژه‌های مختلف را براساس اولویت دسته‌بندی کنند، می‌توان امیدوار بود که طرح‌های عمرانی مفید برای منطقه به اتمام برسد.

وی تاکید کرد: ضمن اینکه از این طریق می توان اعتبارات عمرانی را مدیریت کرد که با توجه به محدودیت اعتبارات عمرانی، منابع در جای درست خود مورد مصرف قرار گیرند.

افضلی در ادامه سخنان خود یادآور شد: از سوی دیگر بعضی از پروژه‌های نیمه کاره چه از لحاظ مصالح ساختمانی و چه از نظر تکنولوژی عمر مفید معینی دارند که بعضا با طولانی شدن زمان ساخت، عمر مفید آنها به اتمام رسیده است و این مسئله لزوم دسته‌بندی این پروژه‌ها را ضروری می سازد.

این نماینده مجلس همچنین با انتقاد از محدویت اعتبارات تخصیص یافته به پروژه‌های عمرانی نیمه تمام گفت: به طور قطع این اعتبارات جوابگوی پروژه‌های عمرانی نیمه تمام نیست و فاصله اعتبارات اختصاص یافته برای آنها با اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل آنها بسیار زیاد است.

وی درخصوص راهکار پیشنهادی برای رفع این مشکل گفت: واگذاری به بخش خصوصی یکی از بهترین راهکارها برای اتمام این پروژه ها است. چون به هر صورت این پروژه ها جزو سرمایه‌هایی است که از فایده افتاده و خود این ضرر است. از همین رو باید حتما از توان بخش خصوصی برای اتمام آنها استفاده شود.

افضلی ادامه داد: باید یک تیم قوی کارشناسی به طور مستمر و منظم، وضعیت این پروژه‌ها را بررسی و آنها را به افرادی واگذار کنند که از توانایی لازم برای اتمام آنها برخوردارند.

عضو کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: از سوی دیگر باید برای بخش خصوصی انگیزه کافی متناسب با نوع پروژه، متناسب با سرعت برگشت سرمایه و سرعت تحصیل سود سرمایه برای مشارکت در اجرای این پروژه‎ها ایجاد شود.

وی افزود: این مسائل باید کارشناسی شود و متناسب با نوع پروژه‌ها جذابیت هایی ایجاد شود که بخش خصوصی را وارد این حوزه کنیم؛ چرا که ادامه تعلل در زمینه اتمام پروژه‌های نیمه تمام به ضرر کشور است.

وی خاطرنشان کرد: بعضا میلیاردها تومان برای این پروژه‌ها از جمله پروژه‌هایی با سازه فلزی هزینه شده که اگر سریع به بهره برداری نرسد و از آنها مواظبت نشود، عملا این سرمایه ها از بین می رود.

افضلی در پایان تاکید کرد: عمر مفید پروژه‌ها تابع شراط روز و تکنولوژی به کار رفته در آنها است که با گذر زمان تغییر می‌کند و از عمر مفید آنها کاسته می شود و لذا استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای اتمام هرچه سریعتر پروژه‎های نیمه کاره عمرانی الزامی است.
 
هانیه نعیمی

انتهای گفتگو///


 

 
یادداشت  


گفتگو  

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

 استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است


گزارش  


جراید  



 
www.ostandnews.ir   تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرگزاری استاد نیوز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است . پایگاه خبری تحلیلی استاد نیوز