خانه سیاسی بین الملل اقتصادی اجتماعی حوزه و دانشگاه علم و فناوری فرهنگ و هنر ورزشی یادداشت
 
«ایمان» و «امید» نرم‌افزار امام(ره) برای ایجاد ۳ تحول بزرگ       انقلاب به رهبری امام به الگویی برای آزادی خواهان جهان تبدیل شد       «کشف الاسرار» نشان دهنده اراده امام برای تشکیل حکومت اسلامی است       تشکیل ائتلاف مشترک نیروی دریایی ایران با کشورهای منطقه       آماده آموزش پروتکل‌های مرزی به مرزبانان افغانستانی هستیم       افزایش شمار جان‌باختگان تصادف قطار در هند به ۲۸۸ نفر       AFC مچ فدراسیون فوتبال را گرفت/ جریمه میلیاردی برای مجوز حرفه‌ای!       چه کسی لوله‌های گازِ «نورداستریم» را منفجر کرد؟       بازتاب قهرمانی پرسپولیس در سایت AFC/ تاجگذاری در فصل باشکوه       معماری شگرف حرم رضوی را بشناسید       آزمایشگاه ارزیابی خدمات هوش مصنوعی تا پایان سال راه‌اندازی می شود       آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:ایران ۲ موضوع پادمانی را حل و فصل کرد       سلوک و مجاهدت شهدا با شیوه‌های خلاقانه و جذاب به نسل جوان منتقل شود       شرط افزایش ۲۰ درصدی یارانه‌ها       معلمان بر اساس وظایفشان رتبه بندی نشده بودند/ جذب سالانه یازده هزار معلم پرورشی        گسترش روابط ایران و عمان به نفع هر دو کشور است       حمایت کم‌نظیر رهبری نقطه عطفی در دوره ۴ ساله مجلس یازدهم محسوب می‌شود/ مهار تورم، رشد تولید، تصویب برنامه هفتم و نهایی کردن طرح‌ها و لوایح؛ اولویت سال پایانی مجلس       مردانی: اساتید دانشگاه فرهنگیان جهادگر تبیین هستند/ دانشگاه فرهنگیان باید محور تحول باشد       ابلاغ مشوق‌های فرزندآوری در ۹۰ محور/ راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری را در بیمارستان نجمیه       راهکار سازمان سنجش به جای قطع اینترنت برای امنیت کنکور/ تشریح آزمون های هوشمند سال آینده      
 
آخرین اخبار  


اساتید و دانشگاه  


معرفی آثار اساتید  


 

1398/03/26 12:14:44 AM

نایب رییس شورای عالی استانها:

شورا، بستر مناسب برای جلب مشارکت مردم در اداره امور/ شوراها زمینه ساز تحقق حقوق شهروندی 

عبدالرزاق موسوی نماینده استان فارس و نایب‌رئیس شورای عالی استان‌ها با انتقاد از موضع کنونی دولت،بر لزوم توجه بیشتر به نهاد شورا تاکید کرد و این نهاد را بستر مناسب برای جلب مشارکت مردم و زمینه ساز تحقق حقوق شهروندی خواند.

شورا، بستر مناسب برای جلب مشارکت مردم در اداره امور/ شوراها زمینه ساز تحقق حقوق شهروندی


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی استاد نیوز؛ عبدالرزاق موسوی نماینده استان فارس و نایب‌رئیس شورای عالی استان‌ها، در نوزدهمین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها در نطق پیش از دستور خود خطاب به معاون حقوقی رئیس‌جمهور که میهمان ویژه این اجلاس بود، گفت: نقش حوزه معاونت حقوقی ریاست جمهوری در تعیین سرنوشت شوراها بسیار مهم است. همه ما می‌دانیم قانون اساسی شأن و جایگاه ویژه‌ای برای نهاد شوراها پیش‌بینی کرده است. 

موسوی با اشاره به اصول قانون اساسی گفت: اصول متعددی از قانون به شوراهای اسلامی محلی و شورای عالی استان‌ها اختصاص یافته است. در قانون شوراها و اصلاحات بعدی آن نیز به‌جای توسعه اختیارات و تقویت شوراها با توجه به افزایش تجربه شوراها و دستاوردهای آن، محدودیت‌ها افزایش یافته است.

وی با انتقاد از نگاه تمرکزگرایانه افزود: نگاه تمرکزگرایانه در نظام اداری و سیاسی کشور که شاید بخشی از آن‌هم ریشه فرهنگی داشته باشد مشکل را دوچندان کرده است. به هر ترتیب می‌دانیم شوراها مهم‌ترین بستر ظهور و بروز مشارکت مردمی و افزایش سرمایه اجتماعی در اداره کشور هستند و در نبود احزاب و نهادهای مدنی تأثیرگذار نقش شوراها منحصربه‌فرد است.

موسوی با انتقاد از عملکرد دولت ادامه داد: متأسفانه نگاه دولت به مفهوم عام آن و نه‌تنها قوه مجریه محدودکننده است. دولت باید راهبرد خود را در موضوع نهاد شوراها تبیین و تدوین کند. قانون اساسی راهبرد کلان را معین کرده است. به نظرم نگاه غالب در دولت قابل دفاع نیست. دولتمردان باید باور کنند تقویت شوراها تقویت نظام و توجه به منافع آن است. در همین راستا در چهار حوزه اصلاح قوانین و مقررات شوراها، نظارت بر مصوبات شوراها و ارزیابی عملکرد آن، توسعه مشارکت مردمی و افزایش نظارت عمومی و توسعه حقوق شهروندی شوراها می‌توانند با مجموعه معاونت حقوقی ریاست جمهوری همکاری مشترک داشته باشند.

نماینده مردم استان فارس تأکید کرد: در موضوع قوانین، شورای عالی استان‌ها با استفاده از تجربه چندین ساله و رویارویی با اشکالات و ایراداتی که در مقام اجرای قانون پیش‌آمده و همچنین نظرات فنی و کارشناسی مجموعه شوراها در حال بازنگری قانون شوراست لذا انتظار داریم معاونت حقوقی ریاست جمهوری همکاری و حمایت لازم را برای تقویت نهاد شوراها با رویکرد استفاده حداکثری از ظرفیت قانون اساسی انجام دهد.

نایب رییس شورای عالی استانها با اشاره به نقش معاونت حقوقی دولت در حل مناقشات   ادامه داد: در موضوع نظارت بر عملکرد و بررسی مصوبات شوراها، با توجه به نقش این هیئت در اصلاح روند امور شوراها به‌ویژه نظارت بر عملکرد شوراها و تأیید مصوبات آن‌ها و رسیدگی به تخلفات و اختلافات احتمالی باید اشاره کرد که ما در موضوع عملکرد هیئت‌های تطبیق با مشکل روبرو هستیم. 

این هیئت باید کمک کند در شورای عالی استان‌ها و هم‌زمان با اصلاح قانون شوراها در دو حوزه تلاش‌های جدی و قابل قبولی انجام شود که نخست آموزش اعضای شوراها و به‌تبع آن تشکیل کمیته نظارت استان‌ها است. در حوزه دوم نیز ارزیابی عملکرد شوراها باید به‌صورت ویژه در دستور کار قرار گیرد.

وی صیانت و حفظ جایگاه اعضای شوراها را مورد تأکید قرار داد و گفت: اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا حسب وظایف قانونی در جهت اجرای مأموریت و حدود صلاحیت خود در موضوعات و مباحث مختلف اظهار نظر می‌کند. قطعاً بنده نمی‌گویم اعضای شوراها از مصونیت‌های نمایندگان مجلس برخوردار هستند لیکن به هر صورت در حدود وظایف و مسئولیت‌های خود به‌ویژه در برخورد و اعلام مواضع نسبت به زمینه‌های فساد و تبعیض و عناصر سودجو، اعضای شوراها با تهدیداتی روبرو می‌شوند و برای آن‌ها محدودیت ایجاد می‌شود. انتظار است اعضای شوراها در این جهت و سالم‌سازی روابط اداری و مالی در شهرداری‌ها و حوزه شهری و به میزان مسئولیتی که دارند از حمایت قانونی برخوردار باشند. بخشی از این‌ها در قالب اصلاح قوانین باید انجام شود و بخشی هم در حوزه اجرا باید موردتوجه قرار گیرد.

موسوی با اشاره به اینکه نقش شوراها در تحقق مشارکت مردمی و نظارت عمومی حائز اهمیت است، افزود: یکی از آثار پر خیروبرکت وجود نهاد شوراها ایجاد بستر مناسب برای مشارکت مردم در امور روستاها و شهرهاست. امروز بیش از ۱۲۰ هزار نفر عضو شوراها هستند. ایجاد فضا برای مشارکت این تعداد عظیم افراد در مدیریت امور محلی و منطقه‌ای کار بزرگی است. قطعاً در این سطح بزرگ و کمبود امکانات، اشکالات و ایراداتی هم ایجاد خواهد شد.

وی ادامه داد: توجه به حقوق شهروندی و توسعه آن از برنامه‌های جدی این دولت بوده است. یک‌فصل مهم از قانون اساسی نیز به این موضوع اختصاص پیدا کرده است. شوراها می‌توانند درزمینه توسعه و گسترش حقوق شهروندی که خود زمینه افزایش اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی را فراهم می‌کند به دولت و کشور کمک کند.

سمیرا حسن

انتهای خبر///


 

 
یادداشت  


گفتگو  

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

 استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است


گزارش  


جراید  



 
www.ostandnews.ir   تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرگزاری استاد نیوز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است . پایگاه خبری تحلیلی استاد نیوز