به گزارش پایگاه خبری تحلیلی استاد نیوز، مدتی است شاهد حضور خودروهای برقی در خیابان ها هستیم خودروهای که به محض ورود قرار شد که به راحتی و بدون هیچ محدودیتی در محدوده طرح ترافیک تردد داشته باشند که این خود در تمایل هر چه بیشتر افراد برای خریداری خودروهای برقی بسیار تاثیرگذار بود.
گفتنی است بسیاری از کارشناسان با آمدن خودروهای برقی به کشور نوید این را دادند که می توان در سایه استفاده هر چه بیشتر از این خودروها شاهد کاهش میزان آلودگی هوا باشیم که این خود یکی دیگر از مزایای خودروهای برقی بود اما با گذشت زمان و نبود امکانات لازم برای خودروهای برقی مردم از خرید این نوع خودروها کم کم صرف نظر کردند چرا که دیگر نه از عدم اعمال ورود و خروج آزادانه در طرح ترافیک خبری بود و نه اینکه ایستگاه های شارژ این خودروها به اندازه کافی وجود داشت.
بدیهی است با روی آوردن به خودروهای برقی می توان تا حد زیادی مشکلات پیش روی محیط زیست و همچنین بنزین را مرتفع کرد چرا که با استفاده از این خودروها می توان در کاهش مصرف سوخت و همچنین حفاظت از محیط زیست گام های مثبتی را برداشت به گونه ای که بسیاری از کشورهای دنیا استفاده از خودروهای برقی را به دیگر خودروها ترجیح می دهند.
فاصله چشمگیر صنعت خودرو سازی ایران با جهان
پر واضح است که امروزه صنعت خودرو سازی ایران بسیار عقب تر از کشورهای دیگر می باشد که این خود جای بسی تاسف دارد چرا که حتی نتوانسته ایم در تولید خودروهای برقی اقدامات لازم و مناسبی را انجام دهیم هر چند در این مجال باید اذعان داشت که ساخت و رونمایی یک خودرو برقی توسط یکی از شرکتهای خودرو سازی ایران طی سال گذشته اتفاق افتاده است که این به هیچ وجه کافی نمی باشد و در بسیاری از مواردتنها به مونتاژ قطعات خودرو پردخته ایم که این خود می تواند نشان از عقب ماندن صنعت خودروسازی کشور باشد.
افزایش هزینه تولید خودروهای برقی عاملی برای کنارگذاشتن آنها
باید در نظر داشت که دو شرکت خودروسازی به نام کشور اظهار داشته اند که توان تولید، طراحی و ساخت خودروهای برقی را دارند اما این در حالی است که هزینه های ساخت این نوع خودروها به مراتب بیشتر دیگر خودروها می باشد که این خود مانعی برای تولید خودروهای برقی در کشور است اما در مقابل در کشورهای دیگر به دلیل افزایش روزافزون خودروهای برقی و همچنین محبوبیت استفاده بیشتر از این خودروهای پاک شرکتهای خودروسازی در سراسر جهان به رقابتی تنگاتنگ پرداخته اند و هر یک از برنامههای خود برای طراحی و تولید خودروهایی بهتر و با توان پیمایش بیشتر رونمایی می کنند ولی در مقابل ایران از این قافله بسیاری دارد.
از سوی دیگر باید خاطر نشان کرد که اعمال تحریم های یک جانبه آمریکا نیز فرصتی برای تولید خودروهای برقی باقی نگذاشته است چرا که در شرایط موجود شرکت های خودروسازی برای تولید خودروهای خود نیز با مشکل مواجه هستند از این رو چگونه می توان انتظار داشت که خودروهای برقی نیز در خط تولید این شرکت ها قرار بگیرد هر چند وزارت نیرو برنامه های را برای نصب و راه اندازی ایستگاه های شارژ خودروهای در برخی از مناطق تهران در دست اجرا دارد اما باید در نظر داشت که هماهنگی میان دستگاه های ذی ربط و همچنین عدم تخصص منابع مالی مشخص برای راه اندازی خطوط تولید خودروهای برقی می تواند در عدم دستیابی به تولید خودروهای برقی موثر باشد.
در پایان باید خاطر نشان کرد که به دلیل دسترسی آسان و همچنین قیمت به نسبت مناسب سوخت بسیاری از افراد ترجیح می دهند خودروهای دارای سوخت فسیلی را انتخاب کنند چرا که در حال حاضر زیرساخت های لازم برای استفاده هر چه بیشتر ازخودروهای برقی فراهم نشده است از این رو انتظار می رود با تامین امکانات لازم شرایط را برای سوق دادن مردم به استفاه از خودروهای برقی فراهم شود تا شاید از این وادی به توان در حفاظت از محیط زیست موفق بود.