خانه سیاسی بین الملل اقتصادی اجتماعی حوزه و دانشگاه علم و فناوری فرهنگ و هنر ورزشی یادداشت
 
«ایمان» و «امید» نرم‌افزار امام(ره) برای ایجاد ۳ تحول بزرگ       انقلاب به رهبری امام به الگویی برای آزادی خواهان جهان تبدیل شد       «کشف الاسرار» نشان دهنده اراده امام برای تشکیل حکومت اسلامی است       تشکیل ائتلاف مشترک نیروی دریایی ایران با کشورهای منطقه       آماده آموزش پروتکل‌های مرزی به مرزبانان افغانستانی هستیم       افزایش شمار جان‌باختگان تصادف قطار در هند به ۲۸۸ نفر       AFC مچ فدراسیون فوتبال را گرفت/ جریمه میلیاردی برای مجوز حرفه‌ای!       چه کسی لوله‌های گازِ «نورداستریم» را منفجر کرد؟       بازتاب قهرمانی پرسپولیس در سایت AFC/ تاجگذاری در فصل باشکوه       معماری شگرف حرم رضوی را بشناسید       آزمایشگاه ارزیابی خدمات هوش مصنوعی تا پایان سال راه‌اندازی می شود       آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:ایران ۲ موضوع پادمانی را حل و فصل کرد       سلوک و مجاهدت شهدا با شیوه‌های خلاقانه و جذاب به نسل جوان منتقل شود       شرط افزایش ۲۰ درصدی یارانه‌ها       معلمان بر اساس وظایفشان رتبه بندی نشده بودند/ جذب سالانه یازده هزار معلم پرورشی        گسترش روابط ایران و عمان به نفع هر دو کشور است       حمایت کم‌نظیر رهبری نقطه عطفی در دوره ۴ ساله مجلس یازدهم محسوب می‌شود/ مهار تورم، رشد تولید، تصویب برنامه هفتم و نهایی کردن طرح‌ها و لوایح؛ اولویت سال پایانی مجلس       مردانی: اساتید دانشگاه فرهنگیان جهادگر تبیین هستند/ دانشگاه فرهنگیان باید محور تحول باشد       ابلاغ مشوق‌های فرزندآوری در ۹۰ محور/ راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری را در بیمارستان نجمیه       راهکار سازمان سنجش به جای قطع اینترنت برای امنیت کنکور/ تشریح آزمون های هوشمند سال آینده      
 
آخرین اخبار  


اساتید و دانشگاه  


معرفی آثار اساتید  


 

1398/02/19 7:25:01 AM

رییس شبکه روستاهای دوستدار کتاب:

کتابداران روستایی بیمه می شوند 

سعید صوفی رئیس شبکه روستاهای دوستدار کتاب کشور از ترویج فرهنگ کتابخوانی در روستاهای کشور و تلاش برای جذب اعتبارات از وزارتخانه های متولی خبر داد و افزود: قصد داریم که روستاهای منتخب به همراه روستاهای انگیزه‌مند در حوزه ترویج کتابخوانی را به سمت فعالیت‌های عملیاتی در این زمینه بکشانیم و از پتانسیل نهادهایی مانند وزارت آموزش و پرورش در این مسیر استفاده کنیم.

کتابداران روستایی بیمه می شوند


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی استادنیوز، سعید صوفی عضو شورای عالی استانها و نماینده مردم استان مرکزی ست که از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان رییس شبکه روستاهای دوستدار کتاب منصوب شده و در آخرین اقدام برای ترویج فرهنگ کتابخوانی، به سراغ وزارتخانه های آموزش و پرورش، کشور و فرهنگ و ارشاد اسلامی رفته است.

سعید صوفی رئیس شبکه روستاهای دوستدار کتاب کشور، با اشاره به فعالیت‌های این شبکه گفت: طی یک سالی که از تشکیل این شبکه می‌گذرد اقدامات متنوعی صورت گرفته که حاصل از طرح تشکیل انجمن کتابداران روستاهای کشور بوده است. سال گذشته در مجمع عمومی روستاهای برگزیده در دوره‌های مختلف جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب، اعضای اصلی این مجمع انتخاب شدند.

صوفی با اشاره به بهره گیری از ظرفیتهای وزارتخانه های مختلف گفت: چندین جلسه اعضای هیات اصلی شبکه روستاهای دوستدار کتاب در ماه‌های گذشته برگزار شده که فعالیتهای مختلفی هم در دستور کار داشته است. ما قصد داریم که روستاهای منتخب به همراه روستاهای انگیزه‌مند در حوزه ترویج کتابخوانی را به سمت فعالیت‌های عملیاتی در این زمینه بکشانیم و از پتانسیل نهادهایی مانند وزارت آموزش و پرورش در این مسیر استفاده کنیم.

 رئیس شبکه روستاهای دوستدار کتاب کشور همچنین از تخصیص اعتبار به دهیاری ها خبر داد و افزود: پیگیری های لازم برای تخصیص اعتبار ویژه به دهیاری‌های مستقر در روستاهایی که به عنوان دوستدار کتاب برگزیده شده‌اند، از طریق وزارت کشور صورت گرفته که تفاهمنامه‌ای که اخیراً در این رابطه امضا شده است، عملیاتی شود.

سعید صوفی با اشاره به اهمیت ترویج کتابخوانی در روستاها گفت، مسابقه ملی پایتخت کتاب بیش از شانزده سال پیش توسط سازمان بین المللی یونسکو طراحی شده تا در آن پایتخت های کتاب در هر کشور و در دنیا به طور سالانه انتخاب شوند. از سال 2001 که این مراسم آغاز شده، نتایج خوبی در افزایش سطح کتابخوانی در سراسر دنیا داشته و از سال 1393 نیز کشور ایران نیز به این مسابقه پیوسته که پایتخت های کتاب از سال 94 معرفی شدند. هم اکنون نیز برای پنجمین سال متوالی مسابقه انتخاب پایتخت کتاب در سراسر کشور برگزار می شود.

رئیس شورای هماهنگی شبکه روستاهای دوستدار کتاب حضور روستاها در این مسابقه را امیدبخش توصیف کرد و افزود: در این  دوره 1406 روستا و مناطق عشایری  از تمام کشور در پنجمین جشنواره روستاها و عشایر  دوستدار کتاب ایران شرکت کردند که این موضوع بسیار امید بخش است. این روستاها همگام با شهرها برای ترویج فرهنگ کتاب خوانی تلاش کردند و در نهایت از بین این روستاها نیز برای حضور در بخش نهایی مسابقه انتخاب می شود. برخی شهرهای انتخاب شده هم در مجاورت مراکز روستایی هستند و ترویج این فرهنگ و تامین زیرساختها در آنها نیز می تواند در ترویج فرهنگ کتابخوانی در روستاها نیز موثر باشد.

وی ارائه تسهیلات به شهرهای منتخب را گام مهمی در پیشبرد فرهنگ کتاب خوانی دانست و افزود: مطابق با سنت هر ساله، شهر منتخب علاوه بر لوح تقدیر از سوی مقامات عالی‌رتبه کشوری، مجموعه‌ای از تسهیلات، اعتبارات و منابع فرهنگی دریافت خواهد کرد.  هم‌اکنون و در سال 97 بر اساس انتخاب در سال 96، شهر کاشان در استان اصفهان به عنوان چهارمین پایتخت کتاب ایران فعالیت می‌کند و در ادوار پیشین شهرهای اهواز، بوشهر و نیشابور پایتخت کتاب ایران بودند. همچنین هدف از برگزاری جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب گسترش عدالت فرهنگی در سراسر کشور است تا با پشتیبانی موثر از اقدامات انجام شده و طرح‌های ابتکاری در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی، توجه سازمان‌ها و نهادهای مرتبط به اهمیت کتاب در جامعه جلب شود تا اهالی روستاها و عشایر نیز به جمع دوستداران کتاب بپیوندند. روستاها بستر خیلی خوبی برای ترویج فرهنگ مطالعه دارند و اشتیاق خیلی خوبی هم از طرف روستاییان خصوصاً نوجوانان برای کتاب خوانی وجود دارد که امیدواریم با اجرای چنین طرح هایی، این اشتیاق روزافزون شود.

 صوفی با اشاره به لزوم تامین امنیت شغلی کتابداران گفت: مواردی از قبیل بیمه کتابداران شاغل در کتابخانه‌های روستایی را از دیگر برنامه‌های آتی شبکه روستاهای دوستدار کتاب پیگیری می شود. با اشاره به عضویت 50 روستای برگزیده در پنج دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب و با همکاری و حمایت نهادهایی مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به ویژه وزارت کشور، قدم‌های اساسی برای توسعه کتابخوانی در روستاها برداشته شود.
 

صوفی انتخاب شهرهای مختلف برای شرکت در این مسابقه را بر اساس فعالیت های صورت گرفته برای ترویج فرهنگ کتابخوانی دانست و افزود مسابقه پایتخت کتاب هرساله و از سوی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ستاد شهرها و روستاهای دوستدار کتاب ایران طراحی و برگزار می شود تا یک شهر به عنوان پایتخت کتاب ایران معرفی گردد. معیار انتخاب هر شهر نیز، ساختار و عملکردی است که مسئولین فرهنگی و اجرایی این شهرها برای تامین و تسهیل زمینه های کتاب خوانی نظیر تجهیز و توسعه کتابخانه ها صورت دادند و یا اقداماتی که برای ترویج فرهنگ مطالعه صورت گرفته مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته تا میزان اهمیت موضوع برای هر شهر و نتایج حاصل از این اقدامات مورد سنجش داوران قرار گیرد.

گفتنی ست پیش از این و با برگزاری مسابقه پایتخت کتاب ایران، روستاهای مختلفی از سراسر کشور برای حضور در این دوره از مسابقات وارد میدان شدند که روستای ابویسان در بخش جغتای استان خراسان جنوبی توانست با اجرای برنامه های مختلف ترویجی، به عنوان روستای دوستدار کتاب معرفی و تقدیر شود.

سمیرا حسن

انتهای خبر///



 


 

 
یادداشت  


گفتگو  

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

 استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است


گزارش  


جراید  



 
www.ostandnews.ir   تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرگزاری استاد نیوز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است . پایگاه خبری تحلیلی استاد نیوز