خانه سیاسی بین الملل اقتصادی اجتماعی حوزه و دانشگاه علم و فناوری فرهنگ و هنر ورزشی یادداشت
 
«ایمان» و «امید» نرم‌افزار امام(ره) برای ایجاد ۳ تحول بزرگ       انقلاب به رهبری امام به الگویی برای آزادی خواهان جهان تبدیل شد       «کشف الاسرار» نشان دهنده اراده امام برای تشکیل حکومت اسلامی است       تشکیل ائتلاف مشترک نیروی دریایی ایران با کشورهای منطقه       آماده آموزش پروتکل‌های مرزی به مرزبانان افغانستانی هستیم       افزایش شمار جان‌باختگان تصادف قطار در هند به ۲۸۸ نفر       AFC مچ فدراسیون فوتبال را گرفت/ جریمه میلیاردی برای مجوز حرفه‌ای!       چه کسی لوله‌های گازِ «نورداستریم» را منفجر کرد؟       بازتاب قهرمانی پرسپولیس در سایت AFC/ تاجگذاری در فصل باشکوه       معماری شگرف حرم رضوی را بشناسید       آزمایشگاه ارزیابی خدمات هوش مصنوعی تا پایان سال راه‌اندازی می شود       آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:ایران ۲ موضوع پادمانی را حل و فصل کرد       سلوک و مجاهدت شهدا با شیوه‌های خلاقانه و جذاب به نسل جوان منتقل شود       شرط افزایش ۲۰ درصدی یارانه‌ها       معلمان بر اساس وظایفشان رتبه بندی نشده بودند/ جذب سالانه یازده هزار معلم پرورشی        گسترش روابط ایران و عمان به نفع هر دو کشور است       حمایت کم‌نظیر رهبری نقطه عطفی در دوره ۴ ساله مجلس یازدهم محسوب می‌شود/ مهار تورم، رشد تولید، تصویب برنامه هفتم و نهایی کردن طرح‌ها و لوایح؛ اولویت سال پایانی مجلس       مردانی: اساتید دانشگاه فرهنگیان جهادگر تبیین هستند/ دانشگاه فرهنگیان باید محور تحول باشد       ابلاغ مشوق‌های فرزندآوری در ۹۰ محور/ راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری را در بیمارستان نجمیه       راهکار سازمان سنجش به جای قطع اینترنت برای امنیت کنکور/ تشریح آزمون های هوشمند سال آینده      
 
آخرین اخبار  


اساتید و دانشگاه  


معرفی آثار اساتید  


 

1398/02/04 9:35:40 AM

حجت الاسلام و المسلمین علی محمدی :

تنها مخاطب رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم جوانان هستند 

عضو هیأت علمی فرهنگستان علوم قم: تفاوت این بیانیه با بیانیه های قبلی رهبر انقلاب کاملا مشهود است و در آن تنها بر جوانان تکیه دارند.

تنها مخاطب رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم جوانان هستند


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی استاد نیوز،گروه حوزه و دانشگاه پایگاه خبری استادنیوز، حجت الاسلام علی محمدی،پژوهشگر فرهنگستان علوم اسلامی قم در مصاحبه‌ای با پایگاه خبری تحلیلی استادنیوز به تشریح بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب و وظایف جوانان در این زمینه پرداخت که مشروح آن خدمت خوانندگان تقدیم می‌گردد.

مقیاس این بیانیه آغازگری عصر جدید توسط اسلام است

تفاوت این بیانیه با بیانیه بیست‌سالگی انقلاب اسلامی که حضرت آقا در ۲۱ اسفند ۷۷ ارائه دادند مشهود است.  من به چند مورد از این تفاوت‌ها اشاره می‌کنم، اگرچه تفصیل آن، نیاز به کار دقیق‌تر و پژوهشی‌تری دارد.

این بیانیه از ابتدایی که شروع می‌کند، مقیاس آن، آغاز گری عصر جدید در عالم توسط انقلاب اسلامی است. وقتی حضرت آقا می‌فرمایند ما توانستیم دوگانه غلط استبداد و استکبار را به دوگانه اسلام و استکبار تبدیل کنیم و در حقیقت ما توانستیم موازنه قدرت به نفع مذهب را در عالم تغییر بدهیم، این‌ نکته‌ای است که به نظر من خوانش مسئله را متفاوت می‌کند. افقی که حضرت آقا مسئله حادثه انقلاب اسلامی و چشم‌انداز آن را مطرح می‌کنند، از آن چیزهایی است که ما حتی در سند الگو ایرانی اسلامی پیشرفت هم خبری از آن نیست. نهایتش این است که ما با عالم تعامل می‌کنیم و سعی می‌کنیم به حکمیت نهادهای بین‌المللی کمک کنیم. وزان این بیانیه با بیانیه‌های قبلی بسیار متفاوت است .

  درحالیکه تقریباً از سال ۱۳۲۴ که بحث مجلس اول شکل گرفت و ۲۶ به توپ بسته ‌شد. یک سال استبداد صغیر بود و اختلافی که بین علمای ما در نسبت با غرب شکل گرفت، در آن دوره بوده است. علی‌رغم اینکه نظریه سیاسی میرزای نائینی و شیخ فضل‌الله نوری و بزرگانی مثل آقانورالدین نجفی اصفهانی، در مطلوب، یکی است ولی با توجه به اختلافی که پیدا می‌کنند، شکافی بین علما، ایجاد می‌گردد که منتهی به نوشتن رساله حرمت مشروطه شیخ فضل‌الله نوری می‌شود و آن واکنش تندی که به موافقین مشروطه دارد و در آخر حکم ارتداد هرکسی که مشروطه را قبول دارد، صادر می‌کند.
مرحوم نائینی رساله تندی به نام «تنبیه الامة و تنزیه الملة» می‌نویسد و با یک حمّیت و جسارت و غیرتی، مدافعان مشروطه را تار و مار می‌کند. این ماجرا تا حالا استمرار پیداکرده است. بیانیه‌هایی که داده‌اند، وقتی مطالعه می‌شود، درعین‌حالی که عمیق هستند و هرکدام از آن‌ها نکات علمی دارند ولی وزان آن‌ها وزان مقیاس ملی اس یعنی نه میرزای نائینی و نه شیخ فضل‌الله، هیچ‌کدام نمی‌خواهند تکلیف عالم و آدم را روشن کنند و اصلاً کاری به دول غربی ندارند.

در این بیانیه، تنها مخاطب حضرت آقا جوانان هستند
 
نکته دیگر، پیام بیست‌سالگی حضرت آقا در مقایسه با این پیام چهل‌سالگی است. شما اگر آن پیام را دیده باشید، حضرت آقا تقریباً تحلیل مبسوطی به نسبت کل بیانیه دارند در رابطه بااینکه ما چرا با شاه درگیر شدیم و شاه چقدر نظام خشن و فاسدی بود و چه بلاهایی سر ما آورده بود و چقدر وابستگی ایجاد کرده بود و بعد حضرت امام با چه ظرفیتی شروع کرد و با چه دست‌فرمانی ماجرا را راهوری کرد. بعد، حضرت آقا تحلیلی ارائه می‌دهند و می‌گویند ما دو جریان بعدازانقلاب ایجاد کردیم: یکی بحث ستایشگری و روند ستایش و امید و دستگیری ملت و مستضعفین بود و یکی هم پیدایش جریان کینه‌توزی از صهیونیست‌ها از دول استکباری و در حقیقت سرمایه‌داران غارتگر بین‌الملل. بعد از آن، نکته مهم بحث توصیه‌هاست. 
 
در آن بیانیه، گروه‌های مختلف مورد توصیه قرارگرفته‌اند. حضرت آقا اول جمعی را نسبت به مسئولین و سران سه قوه و نیروهای مسلح می‌گوید و بعد توصیه‌هایی را به علمای بزرگوار دینی و آگاهان و دانشمندان می‌کند. سومین خطابشان به جوانان است. چهارمین خطاب و توصیه به عموم ملت عزیز است و پنجمین خطاب، به جناح‌ها و دسته‌جات و گروه‌های سیاسی است؛ و جوانان بخشی از این مخاطبین هستند. در مخاطبین وقتی به جوانان می‌رسد، طنین پیام را که نگاه می‌کنید، این است که خودتان را آماده کنید. اتفاق بزرگی افتاده است. خودتان را به علم و معرفت و پارسایی و خودسازی مجهز کنید. کشور را بشناسید. تاریخ را بخوانید و آماده‌باشید که قرار است اتفاق بزرگی به دست شما انجام بگیرد.

ولی در بیانیه جدید، اصلاً بحث از آماده شدن نیست بلکه بحث از اعلام جهاد نیست؛ یعنی در این بیانیه، حضرت آقا فقط یک مخاطب دارد و آن جوانان است. آگاهان و روشنفکران و عالمان و مسئولین و … هیچ‌یک مورد خطاب ایشان نیستند. وقتی بیانیه را می‌خوانید، فقط یک نکته دارد و آن جوان انقلابی است و تمام فشار و مسئولیتی را که آقا می‌خواهد در گام دوم واگذار کند، معطوف به همین بحث جوانان است. در آخر بیانیه هم تمام توصیه‌هایشان به جوانان است.


با توجه به ظرفیت‌های بالای فکری و روحی جوانان، خواه‌ناخواه، ادامه انقلاب به عهده آنها است
 
نکته‌ای هم در این ماجرا وجود دارد. تحلیل من از این حال و هوای کلی بیانیه این است که حضرت آقا نسبت به وضعیت به نظرشان می‌رسد که اتفاقی در حال جریان است و جوانان انقلابی با توجه به ظرفیت‌های فکری و روحی بالایی که دارند، خواه‌ناخواه، ادامه انقلاب به دوششان خواهد بود. این باعث شده تا چند اتفاق در خود متن بیفتد. یکی اینکه برخلاف تصویری که جریان روشنفکری ما ارائه می‌دهد و پیک جمعیتی دهه شصت را به‌عنوان یک چالش و بحران تلقی می‌کنند، نظر حضرت آقا در این بیانیه دقیقاً نقطه برعکس است. وقتی ایشان ظرفیت‌ها را توضیح می‌دهد، همه فشار را بر روی این می‌گذارد: «نکته‌ی مهمی که آینده‌سازان باید در نظر داشته باشند این است که در کشوری زندگی می‌کنیم که از نظر ظرفیت‌های طبیعی و انسانی کم‌نظیر است و بسیاری از ظرفیت‌ها با غفلت دست‌اندرکاران کنونی، بی‌استفاده یا کم استفاده مانده است. همت‌های بلند و انگیزه‌های جوان و انقلابی، خواهند توانست آن‌ها را فعّال و در پیشرفت مادّی و معنوی کشور به معنی واقعی جهش ایجاد کنند.»

ایشان جلوتر می‌خواهد بفرماید این جمعیتی که بین رنج سنی تا زیر ۴۰ سال کشور ماست، بزرگ‌ترین ظرفیت ماست و این می‌تواند پیشران اصلی تحول ما باشد؛ یعنی نگاهی که آقا به مسئله ظرفیت نیروی انسانی دارند، متفاوت با آن مسئله است. دیدن ظرفیت جوانان در بیانیه، جای دیگر هم خودش را نشان داده است و آن این است که حضرت آقا در بیانات قبلی خودشان، وقتی حرکت انقلاب اسلامی را صورت‌بندی می‌کنند، بیانشان این‌گونه است که ما پنج مرحله‌داریم. دو مرحله را پشت سر گذاشتیم و دولت سازی و جامعه سازی و تمدن نوین اسلامی را هنوز پیش روداریم. بعد می‌فرماید این دو مسیری که ما آمدیم، ساده‌ترین مسیر است و مراحل بعدی سخت‌تر است.

در این بیانیه با دیدن ظرفیتی که اتفاق می‌افتد، تعبیری که حضرت آقا دارند این است: «امّا راه طی شده فقط قطعه‌ای از مسیر افتخارآمیز به‌سوی آرمان‌های بلند نظام جمهوری اسلامی است. دنباله‌ی این مسیر که به گمان زیاد، به‌دشواری گذشته‌ها نیست، باید باهمت و هشیاری و سرعت عمل و ابتکار شما جوانان طی شود»؛ یعنی
.
وقتی ظرفیت‌ها ارتقاء پیداکرده، آنچه را که آقا قبلاً دشوار می‌دانستند، تلقی الآن آقا این است که راه پیش رو آسان‌تر است.
 
 
آقا پنج مرحله را بیان کرده بودند و قاعدتاً فضا بر این بود که ما گام اول و دوم را در چهل سال آمدیم و برای رسیدن به مراحل دیگر هنوز نیاز به زمان داریم، اما آقا اسم این بیانیه را گام دوم گذاشتند و تعبیر به مرحله دوم فرمودند؛ یعنی ما سه مرحله بعد را قرار است با یک گام طی کنیم. باز ملاحظه آن ظرفیت، آقا را بر آن داشته است که لازم نیست گام دوم و سوم را تفکیک‌شده طی کنیم و این به سبب آن ظرفیتی است که در جوانان انقلابی دیده‌شده است.
انتهای خبر///


 


 

 
یادداشت  


گفتگو  

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

 استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است


گزارش  


جراید  



 
www.ostandnews.ir   تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرگزاری استاد نیوز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است . پایگاه خبری تحلیلی استاد نیوز