خانه سیاسی بین الملل اقتصادی اجتماعی حوزه و دانشگاه علم و فناوری فرهنگ و هنر ورزشی یادداشت
 
«ایمان» و «امید» نرم‌افزار امام(ره) برای ایجاد ۳ تحول بزرگ       انقلاب به رهبری امام به الگویی برای آزادی خواهان جهان تبدیل شد       «کشف الاسرار» نشان دهنده اراده امام برای تشکیل حکومت اسلامی است       تشکیل ائتلاف مشترک نیروی دریایی ایران با کشورهای منطقه       آماده آموزش پروتکل‌های مرزی به مرزبانان افغانستانی هستیم       افزایش شمار جان‌باختگان تصادف قطار در هند به ۲۸۸ نفر       AFC مچ فدراسیون فوتبال را گرفت/ جریمه میلیاردی برای مجوز حرفه‌ای!       چه کسی لوله‌های گازِ «نورداستریم» را منفجر کرد؟       بازتاب قهرمانی پرسپولیس در سایت AFC/ تاجگذاری در فصل باشکوه       معماری شگرف حرم رضوی را بشناسید       آزمایشگاه ارزیابی خدمات هوش مصنوعی تا پایان سال راه‌اندازی می شود       آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:ایران ۲ موضوع پادمانی را حل و فصل کرد       سلوک و مجاهدت شهدا با شیوه‌های خلاقانه و جذاب به نسل جوان منتقل شود       شرط افزایش ۲۰ درصدی یارانه‌ها       معلمان بر اساس وظایفشان رتبه بندی نشده بودند/ جذب سالانه یازده هزار معلم پرورشی        گسترش روابط ایران و عمان به نفع هر دو کشور است       حمایت کم‌نظیر رهبری نقطه عطفی در دوره ۴ ساله مجلس یازدهم محسوب می‌شود/ مهار تورم، رشد تولید، تصویب برنامه هفتم و نهایی کردن طرح‌ها و لوایح؛ اولویت سال پایانی مجلس       مردانی: اساتید دانشگاه فرهنگیان جهادگر تبیین هستند/ دانشگاه فرهنگیان باید محور تحول باشد       ابلاغ مشوق‌های فرزندآوری در ۹۰ محور/ راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری را در بیمارستان نجمیه       راهکار سازمان سنجش به جای قطع اینترنت برای امنیت کنکور/ تشریح آزمون های هوشمند سال آینده      
 
آخرین اخبار  


اساتید و دانشگاه  


معرفی آثار اساتید  


 

1398/01/31 12:32:43 AM

حجت الاسلام والمسلمین پیروزمند در گفتگو با استادنیوز:

روش تحقیق تکاملی جریان بخشی به اراده الهی و معارف اسلامی را ممکن می‌کند 

اگر بتوانیم نگرش توحیدی را بر تحلیل واقعیت وارد کنیم، امکان آن فراهم می شود که منطق توحیدی را در شناخت واقعیت وارد کنیم؛نتیجه اینکه نظریه‌پردازی‌هایمان مبتنی بر نگرش الهی می‌شود.

روش تحقیق تکاملی جریان بخشی به اراده الهی و معارف اسلامی را ممکن می‌کند


به گزارش گروه حوزه و دانشگاه پایگاه خبری تحلیلی استادنیوز، معرفت انسان به هستی و منشأ علوم همواره سوال، بحث و مناقشه اصحاب معرفت و علم بوده است تا جایی که عده‌ای به صورت واضح قائل به علم سکولار هستند و معتقدند که دین نباید در علم دخالت کند و حتی دستیابی به علم دینی را تمنای محال می‌دانند اما عده‌ای دیگر اساسا شکل‌گیری علم بدون مبنای اعتقادی مشخص ناممکن می‌دانند حتی علوم سکولار را، این بخش معتقدند که علم برخاسته از نگرش و منطق دینی متفاوت از علم نشأت گرفته از منطق غیردینی و غیرالهی است.

در این زمینه با حجت الاسلام و المسلمین عضو هیأت علمی فرهنگستان علوم قم  و صاحب نظریه مبانی و روش تحقیق تکاملی در علوم انسانی- اسلامی» و مولف کتاب نظریه در همین زمینه به گفتگو پرداخته‌ایم که مشروح آن در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.

تحقق الگوی ایرانی- اسلامی پیشرفت منوط به تحقق علوم انسانی اسلامی است

حجت الاسلام و المسلمین پیروزمند در ابتدا گفت : روش‌های تحقیق موجود، مبتنی بر مبانی هستند و اگر این مبانی بازخوانی شود، ما شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه خواهیم بود. آنچه که در کتاب بنده آمده است، حاصل چندین سال فعالیتی است که در فرهنگستان علوم اسلامی صورت گرفته است.

وی افزود: بنده دراین کتاب در مورد سه موضوع سخن گفته‌ام؛ ۱- فلسفه روش تحقیق ۲- کلیات اجمالی روش تحقیق  ۳- به کارگیری روش تحقیق اجرایی شده در قالب یک نمونه. تغییر در سبک زندگی مبتنی بر به دست آمدن الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت است و این الگو هم مبتنی بر به دست آوردن علوم انسانی اسلامی است که این موضوع احتیاج به تحول دارد. با نگاهی به این زنجیره معلوم می‌شود که ما چه راه طولانی‌ای داریم که باید به سمت آن حرکت کنیم.

 ورود منطق توحیدی به شناخت منوط به ورود نگرش توحیدی بر تحلیل واقعیت است

عضو هیأت علمی فرهنگستان علوم اسلامی گفت: در بخش اول که مربوط به فلسفه روش تحقیق است دو موضوع را متذکر شدم؛ یک اینکه تحلیل واقعیت یک واقعیت اجتماعی است که به نظر می‌آید زیربنای تحول علمی است و اگر بتوانیم نگرش توحیدی را بر تحلیل واقعیت وارد کنیم، امکان آن فراهم می‌شود که منطق توحیدی را در شناخت واقعیت وارد کنیم.

پیروزمند تاکید کرد: نتیجه اینکه نظریه‌پردازی‌هایمان مبتنی بر نگرش الهی می‌شود. یعنی اسلامیت را نه فقط در مبانی بلکه باید در منطق محاسبه و سنجش تحت تأثیر نگرش توحیدی قرار دهیم که این خود یک دستاورد علمی است.

عالم و معلوم باید در نظام ولایت تبیین شوند

پیروزمند گفت: در قدم دوم نتیجه تأثیر تحلیل واقعیت در معرفت‌شناسی مطرح شده و بنده بیان کردم که شناخت، ضلع سومی هم دارد که بستر و منشأ معرفت است. هم عالم و هم معلوم باید در نظام ولایت تبیین شوند و تحت تأثیراین نظام مورد بررسی قرار بگیرند.
عضو هیأت علمی فرهنگستان علوم قم تصریح کرد: براساس این نگاه معرفت شناسانه وارد حوزه معرفت‌شناسی شدیم و یک مدل سه شاخه‌ای را تعریف کردیم و سه مابه ازای روش‌شناختی برای عالم و معلوم و معرفت‌شناسی قرار دادیم و به صورت مقایسه‌ای روش‌شناسی توانستیم الگویی برای روش‌شناسی تعریف کنیم.

جبرگرایان، اختیارگرایان و... در حوزه معرفت شناختی

وی افزود: در حوزه معرفت‌شناسی دو گونه نگاه وجود دارد؛ نگاه اول نگاه جبرگرایان است که تأثیر اراده را صفر می‌داند و نگاه دوم نگاه اختیارگرایان یا تفسیری‌ها که واقعیت را تحت اختیار انسان تعریف می‌کنند. در میان این دو گروه هم گروه‌هایی هم وجود دارند و نظریاتی را مطرح می‌کنند.

 مجموعه روش‌ها در سه گروه قابل تفکیک‌اند؛ گروه اول روش‌های انتزاعی که قدرت تجزیه موضوعات از هم را دارند، گروه دوم روش‌های مجموعه‌نگر یا سیستمی که قدرت مطالعه نسبت به متغیرها را دارند.

روش تحقیق تکاملی امکان جریان بخشی به اراده الهی و معارف اسلامی در نظریه‌پردازی‌های علوم اجتماعی را فراهم می‌کند

پیروزمند در پایان تاکید کرد : علاوه بر اینکه ما به این دو روش احتیاج داریم اما این دو روش کافی نیستند و به روش دیگری تحت عنوان روش تحقیق تکاملی نیاز داریم. این روش تحقیق قدرت ملاحظه عوامل و جریان دادن جهت الهی در چینش مجموعه را به ما می‌دهد. دغدغه اصلی این روش تحقیق امکان جریان بخشی اراده الهی، آموزه‌ها و معارف اسلامی در نظریه‌پردازی‌های علوم اجتماعی است. در حال حاضر ما خلاء چنین روشی را داریم و باید روی آن کار کنیم.

انتهای خبر///


 

 
یادداشت  


گفتگو  

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

 استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است


گزارش  


جراید  



 
www.ostandnews.ir   تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرگزاری استاد نیوز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است . پایگاه خبری تحلیلی استاد نیوز