خانه سیاسی بین الملل اقتصادی اجتماعی حوزه و دانشگاه علم و فناوری فرهنگ و هنر ورزشی یادداشت
 
«ایمان» و «امید» نرم‌افزار امام(ره) برای ایجاد ۳ تحول بزرگ       انقلاب به رهبری امام به الگویی برای آزادی خواهان جهان تبدیل شد       «کشف الاسرار» نشان دهنده اراده امام برای تشکیل حکومت اسلامی است       تشکیل ائتلاف مشترک نیروی دریایی ایران با کشورهای منطقه       آماده آموزش پروتکل‌های مرزی به مرزبانان افغانستانی هستیم       افزایش شمار جان‌باختگان تصادف قطار در هند به ۲۸۸ نفر       AFC مچ فدراسیون فوتبال را گرفت/ جریمه میلیاردی برای مجوز حرفه‌ای!       چه کسی لوله‌های گازِ «نورداستریم» را منفجر کرد؟       بازتاب قهرمانی پرسپولیس در سایت AFC/ تاجگذاری در فصل باشکوه       معماری شگرف حرم رضوی را بشناسید       آزمایشگاه ارزیابی خدمات هوش مصنوعی تا پایان سال راه‌اندازی می شود       آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:ایران ۲ موضوع پادمانی را حل و فصل کرد       سلوک و مجاهدت شهدا با شیوه‌های خلاقانه و جذاب به نسل جوان منتقل شود       شرط افزایش ۲۰ درصدی یارانه‌ها       معلمان بر اساس وظایفشان رتبه بندی نشده بودند/ جذب سالانه یازده هزار معلم پرورشی        گسترش روابط ایران و عمان به نفع هر دو کشور است       حمایت کم‌نظیر رهبری نقطه عطفی در دوره ۴ ساله مجلس یازدهم محسوب می‌شود/ مهار تورم، رشد تولید، تصویب برنامه هفتم و نهایی کردن طرح‌ها و لوایح؛ اولویت سال پایانی مجلس       مردانی: اساتید دانشگاه فرهنگیان جهادگر تبیین هستند/ دانشگاه فرهنگیان باید محور تحول باشد       ابلاغ مشوق‌های فرزندآوری در ۹۰ محور/ راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری را در بیمارستان نجمیه       راهکار سازمان سنجش به جای قطع اینترنت برای امنیت کنکور/ تشریح آزمون های هوشمند سال آینده      
 
آخرین اخبار  


اساتید و دانشگاه  


معرفی آثار اساتید  


 

1398/01/25 5:33:43 AM

سنجری، آشتی دهنده سنت گراها و تجددگراها / 45سال زندگی عاشقانه، آخرین قطعه موسیقی سنجری / رونمایی از چاپ جدید کتاب افق بیکران  

همزمان با 21فروردین ماه روز هنر اسلامی، شب یادبود حشمت سنجری رهبر ارکستر سمفونیک تهران با حضور مرسده بایگان همسر مرحوم سنجری و اساتید موسیقی ایران در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار و از چاپ جدید کتاب «افق بیکران» رونمایی شد.

سنجری، آشتی دهنده سنت گراها و تجددگراها /  45سال زندگی عاشقانه، آخرین قطعه موسیقی سنجری / رونمایی از چاپ جدید کتاب افق بیکران


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی استادنیوز، عصر چهارشنبه، بیست و یکم فروردین سال جاری، 451مین شب از مجموعه شب های مجلۀ بخارا با همراهی انتشارات خط و طرح و خانۀ اندیشمندان علوم انسانی به شب «حشمت سنجری» اختصاص یافت.

در این شب که در تالار فردوسی خانۀ اندیشمندان علوم انسانی به مناسبت رونمایی از کتاب «افق بیکران» برگزار شده بود، مرسده بایگان همسر حشمت سنجری، محمد سریر، اسماعیل تهرانی، مانی جعفرزاده، توکا ملکی مدیر انتشارات خط و طرح در حضور اساتیدی همچون حسن ریاحی به سخنرانی پرداختند و زوایای مختلفی از زندگی رهبر ارکستر سمفونیک تهران را به بررسی گذاشتند.

در این مراسم پس از پخش پیام تصویری استاد شهداد روحانی، پیام مکتوب استاد احمد پژمان توسط غزاله یعقوبی قرائت شد و در بخش پایانی این مراسم، از کتاب «افق بیکران» به کوشش مرسده بایگان رونمایی شد و بخش هایی از فیلم مستند «رقص دایره» به کارگردانی فرزاد فره وشی به نمایش در آمد.
 
 
افق بیکران، افتخاری برای انتشارات خط و طرح

توکا ملکی مدیر جوان انتشارات خط و طرح در مراسم رونمایی از کتاب افق بیکران گفت: برای من و همکارانم در انتشارات خط و طرح مایۀ افتخار است که آقای دهباشی و شب های بخارا پذیرفتند برنامه ای را به مناسبت انتشار یکی از کتاب های این انتشارات اختصاص دهند. نمی دانم به چه زبانی از زحمات ایشان که همیشه و سال هاست در عرصۀ فرهنگ کارهای ماندگار کرده اند، تشکر کنم.

ملکی انتشار این کتاب را حاصل اعتماد خانم مرسده بایگان به جوانان دانست و افزود: انتشارات خط و طرح رسما از اواخر سال 96 کارش را شروع کرد. و در واقع کتاب حشمت سنجری یکی از اولین کتاب هایی بود که ما تولید آن را آغاز کردیم. هدف اصلی که در این انتشارات برای خودمان فرض کردیم، جدال با فراموشی است. دلمان می خواهد بتوانیم از شخصیت ها و جریان های فکری و فرهنگی و هنری که کمتر دیده شدند و یا شاید به آن اندازه که حقشان بوده راجع به آن ها کار نشده بنویسیم و بگوییم و شاید بتوانیم گوشه ای از تاریخ را  ثبت و ضبط کنیم.

مدیر انتشارات خط و طرح از تغییرات کتاب افق بیکران گفت و تصریح کرد: کتاب افق بیکران یادنامه حشمت سنجری پیشتر به یک شکل دیگری پس از درگذشت ایشان توسط خانم بایگان منتشر شده بود. وقتی ایشان لطف کردند و این کتاب را به انتشارات خط و طرح دادند، سعی کردیم بخش هایی همچون زندگینامۀ مفصل و مصاحبه هایی از ایشان و ... را به این کتاب اضافه کردیم که موجب غنای بیشتر این کتاب شد.

توکا ملکی که از برگزار کنندگان این مراسم بود با تقدیر از حاضرین گفت: لازم می دانم از غزاله یعقوبی و امید ایران مهر که نویسندۀ آن زندگینامه هستند و کسانی که ما را در این انتشارات یاری می دهند تشکر کنم. از همۀ اساتیدی که لطف کردند دعوت ما را پذیرفتند و در این مجلس حضور پیدا کردند، ممنونم. می دانم در وهلۀ اول به خاطر نام شب های بخارا و حشمت سنجری و خوشنامی خانم مرسده بایگان این اتفاق افتاده است.
 
 
سنجری ، آشتی دهنده سنت گراها و تجددگراها

اسماعیل تهرانی رهبر فعلی ارکستر سمفونیک تهران در سخنانی به بررسی زندگی وی در چهاربخش پرداخت و گفت: این شانس را داشتم که حداقل دو جلسه در خدمت آقای حشمت سنجری بودم. زمانی که ایشان با ارکستر همکاری داشت. ما نوجوانی در هنرستان موسیقی بودیم و از دور شاهد فعالیت های ایشان بودیم و گاهی این شانس را هم پیدا می کردیم که کنسرت و رهبری ایشان را ببینیم. ولی الان خوشحالم که اگر نتوانستم یکبار حشر و نشری با روانشاد حشمت سنجری داشته باشم اما توانستم امشب خدمت بانوی محترمشان، مرسده خانم برسم.

تهرانی با اشاره به مقاطع زندگی سنجری گفت: به چهار مقطع زمانی و مکانی در زندگی حشمت سنجری اشاره می کنم. حشمت سنجری زمانی پا به جهان هستی گذشته با نغمه های جانسوز تار پدرش متولد می شود و تک سلول های بدنش شکل می گیرد و بعدها زندگی با خانم بایگان. سنجری در چنین محیطی بزرگ می شود. در  مقطع دوم و 26 سالگی ایشان، به عنوان نوازندۀ ویولن وارد ارکستر می شود. سرپرست وقت پرویز محمود است و بعد از او روبرت گریگوریان. بعد از اینکه این دو نفر خاک وطن را ترک می کنند فعالیت های اصلی جناب سنجری شروع می شود. یکی اینکه سرپرستی هنرستان عالی موسیقی را به او می دهند و سپس سرپرستی ارکستر را. از دوستی شنیدم که ایشان چه زحمتی برای شکل دادن ارکستر سمفونیک کشیده است! دوستم تعریف می کرد که آقای سنجری به مکان های مختلف در تهران که باندهای موسیقی اجرا داشتند مراجعه و نوازنده ها را برانداز می کرده است و بعد مثلا می دیده که یک نوازندۀ ویلن استایل خوبی دارد و درست آرشه می کشد و حس موسیقیایی خوبی دارد و ... او را صدا می کرده و به او توضیح و کمی هم اموزش می داده و نوازنده را جذب ارکستر می کرده است. به این ترتیب با این زحمت ارکستری شکل می دهد. دو اتفاق مثبت در اینجا می افتد: یکی اینکه به هم وطنان ادبیات شنیداری یاد می دهد و ملت ما آرام ارام پا می گذارند به حیطه و شناخت موسیقی غرب.

تهرانی با اشاره به نقش سنجری در تشکیل ارکستر سمفونیک تهران گفت: دومین اتفاق که می افتد شناخت جوامع بیرون و جلب توجهشان به ارکستر سمفونیک تهران است. این ارکستر زیر نظر حشمت سنجری اینطور شکل می گیرد که فکر کنید که «یهودی منوهین» می آید و در ارکستر سمفونیک برنامه اجرا می کند. شخصی مانند منوهین چشمش دنبال این نبوده که به چهار شب در هتل رودکی بخوابد و اجرایی بکند و پول زیادی بگیرد و برود، اصلاً ! برای یک چنین نوازنده ای کارنامۀ کاریش مهم تر بوده است. کسانی که در دنیا می خواهند از منوهین دعوت کنند بررسی می کنند که چع قطعاتی را، با چه حجمی و چه استایلی زده و با کدامین رهبر و کدامین ارکستر نواخته است. اینکه با چه قدرتی نوزاندگی کرده است و بعد دعوتش می کنند. پس کارنامۀ کاری برای این آدم ها مهم است. منظورم این است که ببینید سنجری با ارکستر چه می کند و خیلی راحت سرش را بالا بگیرد و با افتخار این آدم بیاید و اینجا برنامه اجرا کند و برود.

رهبر ارکستر سمفونیک تهران با اشاره به ساخت قطعات مختلف توسط سنجری گفت: می خواهم به دو اثر سنجری اشاره می کنم و بگویم امتیاز مثبت داخل این ماجرا چه بوده است. این دو قطعه بین ده پانزده قطعه ای که ایشان نوشته اند بسیار مهم است، «رقص دایره» و «نیایش یزدان». رقص دایره چیزی نیست جز یک «رِنگ اصفهان». پارتیتور را که نگاه می کنید می بینید تونالیته «فامینور» است و حشمت سنجری دلش می خواسته این را به آن فضای ایرانی که مقام اصفهان است، نزدیک و اجرا کند. ولی دست و بالش بسته بوده و خب ارکستر که نمی تواند ربع پرده بزند! برای او کار  نداشته و اگر درجۀ ششم فامینور را ربع پرده به طرف بالا آلتره می کرد و اصفهان می زده است، به همین راحتی! ولی نوازنده نمی توانسته این را اجرا کند و خب این قطعه بیرون مملکت هم اجرا شده است.

تهرانی با اشاره به ساخت قطعه نیایش یزدان گفت: نیایش یزدان هم در «چهارگاه» است، ترکیب این تنالیته هم این است اگر می خواست می تواسنت دقیقا سنتی اجرا شود و درجۀ دوم و ششم را ربع پرده به بالا آلتره می کرده است، به همین راحتی! از دو تا دو را در نظر بگیرید «ر» و «لا» را ربع پرده می برد بالا باز ارکستر اینچنین می شد ولی ارکستر توان اجرا نمی داشت. در این میان در قسمت دوم نیایش یزدان توجه حشمت سنجری را باید ادیبانه نگاه کرد. که این قطعه را روی کلام بزرگ مرد ادب ایران استاد پارسی گوی و استاد اسطوره، فردوسی می نویسد و این توجهش از این طرف به ادبیات و از آن طرف به موسیقی با این دو قطعه نشان می دهد. حشمت سنجری با ساخت این دو قطعه چه می خواست بگوید؟ او می گوید درست است که من بیش از نیمی از عمرم ارکستر سمفونیک را رهبری کردم اما من بچۀ سنتی هستم! او با آن خوش قد و بالاییِ خود، زمانی که چوب رهبری در دست دارد و آن لباس مرتب می نشیند و قطعات کلاسیک را وجب کند، چه در ایران و چه بیرون ایران، با نوشتن این دو قطعه می گوید که من بچه سنتی هستم. به نظر من اتفاقی که با این دو اثر می افتد، آشتی کنانی است که سنجری در بهوبه ای که محمود خوشنام می گوید، ایجاد می کند. آشتی کنانی در جنگ و جدال و دو نوع طرز تفکر. آشتی بین میراث ملی با آن هنر و صنعت موسیقی غرب.
تهرانی با اشاره به نقش سنجری در شکل گیری موسیقی ایرانی گفت: حشمت سنجری یک الگو و یک پیش نقشه بود. ارکستر را به آن درجه رساند که مورد توجه قرار گیرد. برخی از هنرمندان ما چنان در کارشان شاخص می شوند که برایمان الگو هستند و یک پل ارتباطی بین پیشکسوت های خود و نسل های بعد از خودشان. سنجری نقش خود را اینگونه بازی کرد. در زمینۀ موسیقی ایرانی هم این ها الگو هستند.
 
 
 45سال زندگی عاشقانه، آخرین قطعه موسیقی سنجری

بانو مرسده بایگان همسر مرحوم حشمت سنجری با چشمانی اشکبار و خرسند از حضور مشتاقان موسیقی گفت: می گویند که: عشق اگر نباشد چه فرق می کند کجای جهان ایستاده باشیم پس عشق هست. برخی به هنرهای مختلف یکی عاشق نقاشی است و خط و دیگری موسیقی و ... هر کسی عشقی دارد، من هم یک عشق دارم و آن حشمت سنجری بود. تمام! عشق من او بود با تمام وجودم خوشحالم برایش کم نگذاشتم و خوشحالم که فهمید که من برایش کم نمی گذارم! عشق اولم او بود  و بعد ارکستر سمفونیک ولی او برعکس من بود، عشق اولش ارکستر سمفونیک بود بعد من! ولی با هم ساختیم و کنار آمدیم.

بایگان یکرنگی سنجری را ستودنی خواند و افزود: سنجری هر چه بود خودش بود. خیلی برای بچه ها و شاگردانش چه در خانه و بیرون وقت می گذاشت و می جست تا این ارکستر را کامل کند و به آنجا که می خواست برساند. تحصیلات هم کرد به دنبال یک مسئله بود. به او اجازه دادند سه سالی در اتریش تحصیل کند و این بعد یک سفر دعوتی در امریکا بود که حشمت سنجری و عباس کاتوزیان نقاش برای دیدار از ارکسترها و گالری ها دعوت شدند. ولی این آدم راحت ننشست، می رفت ارکسترها را می دید و تلاش هم می کرد تا ببیند چه کاری می تواند انجام دهد؟ با ارکسترهای نیروی دریایی و زمینی ارتش و ارکستر دانشگاه کلمبیا و بوستون و ... صحبت کرده بود و چند کنسرت را اجرا کرد.  برنامه هایی که از قبل پیش بینی نشده بود. سفیر وقت ایران در یادداشتی نوشته بودکاری که سنجری در این مدت کوتاه در امریکا برای فرهنگ ایران کرد ما در سفارت نتوانستیم انجام دهیم. وقتی به ایران آمد همه منتظر بودند پاداشی بگیرد و گفتند چه می خواهی؟ گفت می خواهم درس بخوانم.

بانو سنجری از تلاش برای ساختن زندگی بهتر در کنار رهبر ارکستر سمفونیک تهران سخن گفت و افزود: در تمام گفت و گوها با دوستان همیشه می گفت من آهنگساز نیستم، من رهبر ارکستر هستم و این شغل من است. شما آهنگ بسازید من رهبری می کنم.  می گفت که من ایرانی ام و باید روی دستگاه های موسیقی ایرانی هم کار کنم که اگر قطعه ای در ماهور نوشته می شود و در اصفهان و ... این ها فقط منحصر به یک تعداد نوازنده های سازها ی ایرانی نباشد یعنی تنها تار و سنتور و تنبک و ... و جوری نوشته شود که ربع پرده ها را از بین برود و در عین حال که موسیقی ایرانی است، یک ارکستر 120 نفری در دنیا بتواند آن را اجرا کند. و چنانکه هم کردند. ارکستر فلارمونیک لوس آنجلس رقص دایره را اجرا کرد. این از نظر آهنگسازی بود ولی هیچوقت خود را آهنگساز نمی دانست.

وی زندگی اش را عاشقانه خواند و تصریح کرد: زندگی ما 45 سال طول کشید. من خودم نوازندۀ پیانو بودم. افت و خیزهای زیادی در زندگی داشتیم. همه را از سر گذراندیم. این ها همه بخاطر همان عشق است. هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق! من سعی کردم و عشق را سرسری نگرفتم. گاهی سر ارکستر با بچه ها ناملایماتی داشت اما هرگز عصبی نمی شد و هیچ کدام از بچه ها یادشان نیم آمد که به آن ها توهینی کرده باشد.  

مرسده بایگان از همراهی با ارکستر سمفونیک در تمامی اجراهای سنجری سخن گفت و افزود: همیشه به من می گفت که تو از پشت سر، من را سر تمرین ها می بینی، اگر ایرادی به ذهنت می رسد به من بگو. معمولا ایرادی نداشت. در طول سال هایی که ارکسترها را رهبری کرد، باور کنید در کنسرت ها هیچوقت این مرد را از پشت سر ندیدم. من هیچوقت در سالن میان تماشاگران نبودم. همیشه روبرویش بودم. گاهی پشت پرده ای ایستاده بودم و او را می دیدم و یا در راهرویی بودم که از آنجا به صحنه می آمد و از کنار او را می دیدم. وقتی می خواست روی صحنه برود، به پشتش می زدم و می گفتم برو و موفق باشی! می رفت کارش را انجام می داد و برمی گشت. عرقش را خشک می کردم و بلافاصله حوله را روی گردنش می انداختم که باد نخوزده و سرما نخورد. این ها چیزهای ساده ای است ولی همان عشق است. عشق اگر نباشد چه فرق می کند کجای جهان ایستاده ای!

بایگان با مهربانی خطاب به حاضرین گفت: من جسم سنجری را از دست دادم ولی او همیشه با من است. من با عینک و خودکار و شاگردان و بچه هایش صحبت می کنم. عشق می کنم که شاگردانش از خاطرات گذشته شان با او برایم بگویند.

پس از رونمایی از چاپ جدید و متفاوت کتاب «افق بیکران» توسط انتشارات خط و طرح، بخش کوتاهی از فیلم مستند «رقص دایره» ساخته فرزاد فره وشی از زندگی استاد حشمت سنجری که مربوط به مراسم تدفین، ترحیم و سوگواری ایشان بود پخش شد و مورد تجلیل حاضرین قرار گرفت.
گفتنی ست در این مراسم پیام تصویری استاد شهداد روحانی نیز برای حاضران پخش شد و اساتیدی همچون محمد سریر، مانی جعفرزاده، حسن ریاحی حضور داشتند.
انتهای خبر///

خبرنگار: سمیرا حسن
 
 


 

 
یادداشت  


گفتگو  

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

 استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است


گزارش  


جراید  



 
www.ostandnews.ir   تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرگزاری استاد نیوز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است . پایگاه خبری تحلیلی استاد نیوز