خانه یادداشت سیاسی بین الملل علم و فناوری حوزه و دانشگاه اجتماعی اقتصادی فرهنگ و هنر ورزشی
 
حمایت شورای شهر از استارت آپها و سرمایه گذاری در هوشمندسازی شهر/ استارت آپها در هوشمندسازی شهر فعال شوند / شفافیت و عدم مرکز گرایی سرمایه گذار را ترغیب می کند / تهران، بهشت سرمایه گذاران       خسارت های سیل تامین می شود؟        افزایش نقدینگی در سایه نظام بانکی معیوب       فرار مغزها مانعی برای توسعه کشور       طرح ریجستری بازار موبایل را به رکود برد؟       جلب سرمایه گذاری راهکار جایگزین شهرفروشی / لزوم انتقال تجربیات موفق منطقه17به سایر مناطق       دانشگاه علامه طباطبایی «اقتصاد سیاسی ایران در دهه پنجم انقلاب» بررسی می‌کند       ایرانی‌ها قادر خواهند بود موجودیت آمریکا در فضا را به خطر بیاندازند       تحمیل هزینه و رواج فیلترشکن نتیجه فیلترینگ تلگرام/ فیلترینگ بی تأثیر تلگرام       خوزستان به مدیرکاربلد و بومی نیاز دارد       دولت از صندوق ذخیره ارزی برای جبران خسارات لرستان برداشت کند / سوء مدیریت، بحران دائمی لرستان       تحولات اجتماعی و تغییر سبک زندگی جوامع عربی نشأت گرفته از قهرمان پروری داستانهای عربی ست        سنجری، آشتی دهنده سنت گراها و تجددگراها / 45سال زندگی عاشقانه، آخرین قطعه موسیقی سنجری / رونمایی از چاپ جدید کتاب افق بیکران        نظارت صحیح شوراها بر اجرای پیشنهادهای کاربردی نقش موثری در پیشگیری کاهش صدمات بحرانها دارد / نقش شوراها در کاهش خسارات بلایای طبیعی       دلاری که میل به کاهش ندارد       نشست «علم دینی؛ در کشاکش قرائت ها» برگزار می شود       تخصیص 452 میلیارد تومان به بخش کشاورزی مناطق سیل زده/ جبران خسارات مادی سیل شیراز رو به پایان است/ کشور باید با مالیات اداره شود نه با فروش نفت       «همایش نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش» برگزار می‌شود       نشست «تاملی درباره ایران:دیباچه‌ای بر نظریه انحطاط» برگزار می‌شود       در مدیریت بحران با تجربه هستیم/ مرگ70 هموطن و تخریب 37هزارواحد مسکونی در سیل فروردین ماه/ احیای دریاچه ارومیه از برکات سیل بود      
 
آخرین اخبار  

حمایت شورای شهر از استارت آپها و سرمایه گذاری در هوشمندسازی شهر/ استارت آپها در هوشمندسازی شهر فعال شوند / شفافیت و عدم مرکز گرایی سرمایه گذار را ترغیب می کند / تهران، بهشت سرمایه گذاران

خسارت های سیل تامین می شود؟

افزایش نقدینگی در سایه نظام بانکی معیوب

فرار مغزها مانعی برای توسعه کشور

طرح ریجستری بازار موبایل را به رکود برد؟

جلب سرمایه گذاری راهکار جایگزین شهرفروشی / لزوم انتقال تجربیات موفق منطقه17به سایر مناطق

دانشگاه علامه طباطبایی «اقتصاد سیاسی ایران در دهه پنجم انقلاب» بررسی می‌کند


اساتید و دانشگاه  


معرفی آثار اساتید  


 

1398/01/24 2:38:01 AM

در نشست (علم دینی، امکان‌ها و چالش‌ها مطرح شد؛)

علم دینی به معنای کنار گذاشتن تجربه نیست/رسوخ الحاد از علوم طبیعی به علوم انسانی 

مهدی گلشنی استاد و نظریه‌پرداز فلسفه علم گفت: علم دینی یعنی جهان بینی دینی بر علم حاکم باشد نه اینکه تجربه و آزمایش کنار گذاشته شود.

علم دینی به معنای کنار گذاشتن تجربه نیست/رسوخ الحاد از علوم طبیعی به علوم انسانی


گروه حوزه و دانشگاه خبرگزاری استادنیوز، پنجمین پیش نشست همایش نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش، با همت پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی قم با عنوان (علم دینی، امکان‌ها و چالش ها( پنج‌شنبه 22 فروردین ماه با حضور استادان برجسته حوزه و دانشگاه برگزار شد.
علم دینی علمی است که جهان‌بینی دینی بر آن حاکم است

در ابتدا مهدی گلشنی استاد فلسفه علم و عضو بازنشسته هیأت علمی دانشگاه شریف گفت: در دوره ۶۰۰ ساله تمدن اسلامی صحبت از علم دینی و غیر دینی نبود چرا که علم‌شان عین دین‌شان بود و چتری دینی بر علم‌شان سایه افکنده بود که نوشته‌های ابن سینا و ابن هیثم و دیگر دانشمندان شاهد بر این قضیه است.

وی افزود: در غرب و در قرون وسطی و حتی عصر جدید هم همین تفکر حاکم بود و امثال نیوتن کار علمی خود را کاری الهی می‌دانستند. نیوتن در کتاب مکانیک خود نوشت امیدوارم این کتاب زمینه قرب الهی شود.

فلسفه تجربه‌گرا و موفقیت علوم تجربی فلسفه و متافیزیک را از حوزه علم دور کردند

وی در ادامه به دو عامل که باعث تغییر این رویکرد شد اشاره کرد؛ عامل اول تغییر این رویکرد رواج فلسفه‌های تجربه‌گرا بود که با لاک شروع شد، او می‌گفت فقط آنچه ریشه حسی دارد وجود دارد. هیوم و آگوست کنت هم شأنی برای متافیزیک قائل نبودند. در همان دوره داروین هم همه چیز را به فیزیک و حس تقلیل داد. در واقع در آن دوره مکاتب تجربه‌گرا همدیگر را تقویت می‌کردند.

گلشنی تاکید کرد: عامل دوم موفقیت چشم‌گیر و تخصص‌گرایی علوم تجربی بود که فلسفه را تحتالشعاع قرار داد و فلسفه با محیط‌های علمی خداحافظی کرد، در کلاس‌های فیزیک نمی‌شد اسم فلسفه و متافیزیک را آورد!

از نیمه دوم قرن بیستم غرب متوجه اشتباه خود در حوزه علم شد

گلشنی خاطرنشان کرد: اما غرب از نیمه دوم قرن بیستم تغییر کرد و همزمان جهان اسلام هم تغییراتی در رویکرد خودش به علم تجربی داشت. می‌توانیم بگوییم مرحوم ابوالاعلی مودودی در این قضیه پیشتاز بود و در عین حال که به لحاظ قوت تحلیل فلسفی و علمی خیلی بالا نبود اما متوجه برخی اشکالات در علوم تجربی شد از جمله اینکه مفروضات فلسفی و متافیزیکی در جمع‌بندی‌های فیزیکی اثر می‌گذارد بلکه حاکم است و مفروضات متافیزیکی است که فرضیه‌ها را متعین می‌کند.سسمانه علیدادی۱۳:۳۵علم دینی علمی است که جهان‌بینی دینی بر آن حاکم باشد. ما حتی یک فرضیه علمی یا فیزیکی نداریم که پیش‌فرض متافیزیکی نداشته باشد. امروزه بسیاری در مورد علم با ما هم عقیده هستند. امروزه فیزیکدانان معتقد بسیاری داریم و ما باید از این اشتراکات و اتفاق نظرها برای دفع شبهات استفاده کنیم.

علوم طبیعی بر علوم انسانی تاثیرات فراوانی نهاده است

این استاد فلسفه علم تصریح کرد: در واقع علوم تجربی دچار فراروی‌های فراوان شده است، یافته‌های علوم طبیعی تأثیرات فراوان بر فلسفه و علوم انسانی غرب گذاشته است که باید متوجه این فراروی‌ها باشیم. فضای علوم انسانی با علوم تجربی خیلی فرق دارد بنابراین مفروضات متافیزیکی در علوم انسانی و علوم شناختی تأثیر بیشتری دارد. اینکه ما انسان را یک موجود فیزیکی بدانیم یا موجودی دارای روح مفروضاتمان خیلی متفاوت خواهد بود و به نتایج متفاوتی هم در علوم انسانی می‌رسیم.

تقریر درستی از علم دینی نداریم

در ادامه حجت الاسلام واعظی با بیان این که علم دینی با سوء تفاهم‌هایی در جامعه ما روبرو شده است، گفت: بسیاری از مخالفت‌ها به این برمی‌گردد که ما تقریر درست از علم دینی نداریم و گاهی اوقات دفاع بد و تقریر نادرست از علم دینی باعث مقابله می‌شود. تقریر دکتر گلشنی، تقریری معقول و منطقی و قابل دفاع از علم دینی است. علم دینی یعنی ما فقط در چارچوب جهان‌بینی اسلامی می‌توانیم فر روی‌های تجربی را صورت بدهیم.

علم دینی به معنای کنار گذاشتن تجربه نیست/نباید به اخبارگری در حوزه دانش آلوده شویم

واعظی ادامه داد : فروکاهش علم دینی به علوم اسلامی یکی از عوامل ایجاد سوء تفاهم است و برخی وقتی دعوت به علم دینی می‌کنند دعوت آنها فروکاستن علوم طبیعی و تجربی به علوم نقلی است. برخی می‌گویند تجربه را کنار بگذاریم و آنگونه که در فقه به منابع نقلی دین مراجعه و گزاره‌های دینی حوزه فقه را اجتهاد می‌کنیم باید برای استخراج کیهان‌شناسی، جهان‌شناسی و دیگر علوم طبیعی به سراغ کتاب و سنت برویم، که به نوعی رواج اخباری‌گری در حوزه دانش است.سسمانه علیدادی۱۳:۳۵این استاد حوزه با اشاره به دو رویکرد کلانِ موجود در طرح علم دینی گفت: یک رویکرد این است که ما با طرح بحث علم دینی به دنبال پی ریزی یک هویت محتوایی نوینی در حوزه علم باشیم. در واقع ما در تولید علم براساس متافیزیک خاص پارادایم خاصی را اتخاذ می‌کنیم و براساس پارادایم روش‌شناسی خاصی را اتخاذ می‌کنیم و براساس آن روش خاصی را برای تولید علم اتخاذ می‌کنیم. بر اساس این نگاه به تولید علم بگوییم علم موجود یک هویت دارد و ما که می‌گوئیم علم دینی می‌خواهیم یک روش و هویت جدیدی برای علم تعریف کنیم که من در حوزه علوم تجربی این رویکرد را قبول ندارم.

علم دینی یعنی از افقی بالاتر به تجربه و تکاپوی علمی بنگریم

وی افزود: رویکرد دیگر این است که تقابلی بین علم و دین نیست و می‌توان علم‌ورز بود و در عین حال متدین هم بود و جدایی و تقابلی وجود ندارد . فراروی‌های نامعقول و نادرست و سوء استفاده‌هایی از علم برای داوری‌های نسبت به هستی را کنار بگذاریم. روا نیست که با اتکا به تجربه، استنتاج‌های الحادی نسبت به هستی داشته باشیم.

در واقع علم دینی یعنی از یک موضع استعلایی و از یک افق بالاتر به تکاپوهای علمی و فراروی‌های از تجربه نگاه کنیم و ایجاباً نشان دهیم که می‌توان بر اساس جهان بینی اسلامی نگاه کلان به هستی را با نگاه علمی سازگار کرد و می‌شود مقابل زیاده روی‌های علم تجربی را گرفت.
واعظی خاطر نشان کرد: در حوزه علوم طبیعی نیازمند جدی گرفتن علم دینی هستیم به خاطر سو استفاده‌هایی که از عرصه علم برای رواج الحاد می‌شود و به همین دلیل ما رشته فلسفه فیزیک را در دانشگاه باقرالعلوم (ع) پایه‌ریزی کردیم تا دانش پژوه حوزوی داشته باشیم که حوزه مبانی فیزیک را بشناسند و بتوانند به مقابله با آن بپردازند.

کارکردهای متنوع و متفاوت علم دینی در علوم انسانی و علوم طبیعی

رئیس دفتر تبلیغات در ادامه خاطرنشان کرد: فضای علوم انسانی متفاوت از علوم طبیعی است زیرا علوم انسانی به شدت ایدئولوژیک و متأثر از مبانی متافیزیکی و مبانی انسان شناختی و ارزش شناختی و هستی شناختی است و اینها در محتوای نظریه‌ها نقش دارد و حضور مستقیم انواع محتوای متافیزیکی را در شکل‌دهی نظریه علمی شاهد هستیم.

وی ادامه داد: بنابراین در علوم انسانی دعوت به علم دینی متفاوت از دعوت به علم دینی در علوم طبیعی می‌باشد و کارکردهای متنوع‌تری را از علم دینی انتظار داریم. در علوم انسانی وقتی می‌گوئیم علوم انسانی دینی، این عنوان طیفی از کارکردها را به دنبال می‌آورد و علوم انسانی گاهی توصیفی و گاهی تبیینی و گاهی هنجاری و گاهی نیمه بنیادی و توسعه‌ای است و در این چهار دسته نقش دین یکسان نیست، جاهایی کم رنگ است و یک جاهای نقش دین پر رنگ است. اگر به دنبال جامعه سازی اسلامی و بازسازی تمدن اسلامی هستیم، چون تمدن به شدت با عرصه زندگی درگیر است و عرصه زندگی شامل اقتصاد، سیاست و … می‌شود، علوم انسانی اسلامی ضرورت پیدا می‌کند.

کار دین جهت دهی به برنامه‌های علمی و کاربست دانش است

واعظی در پایان گفت: این که برخی می‌گویند علوم موجود، همه مبتنی بر کفر است و باید آن را به دریا ریخت و از نو به صورت اجتهادی به سراغ علوم برویم انتظار نابجا از دین است و ما نباید علوم تجربی و تجربه را کنار بگذاریم بلکه انتظار ما از دین باید جهت دهی به برنامه‌های علمی و کاربست دانش در جامعه باشد.
انتهای خبر///

 


 

 
یادداشت  


گفتگو  


گزارش  


جراید  



 
www.ostandnews.ir   تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرگزاری استاد نیوز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است . پایگاه خبری تحلیلی استاد نیوز