خانه یادداشت سیاسی بین الملل علم و فناوری حوزه و دانشگاه اجتماعی اقتصادی فرهنگ و هنر ورزشی
 
حمایت شورای شهر از استارت آپها و سرمایه گذاری در هوشمندسازی شهر/ استارت آپها در هوشمندسازی شهر فعال شوند / شفافیت و عدم مرکز گرایی سرمایه گذار را ترغیب می کند / تهران، بهشت سرمایه گذاران       خسارت های سیل تامین می شود؟        افزایش نقدینگی در سایه نظام بانکی معیوب       فرار مغزها مانعی برای توسعه کشور       طرح ریجستری بازار موبایل را به رکود برد؟       جلب سرمایه گذاری راهکار جایگزین شهرفروشی / لزوم انتقال تجربیات موفق منطقه17به سایر مناطق       دانشگاه علامه طباطبایی «اقتصاد سیاسی ایران در دهه پنجم انقلاب» بررسی می‌کند       ایرانی‌ها قادر خواهند بود موجودیت آمریکا در فضا را به خطر بیاندازند       تحمیل هزینه و رواج فیلترشکن نتیجه فیلترینگ تلگرام/ فیلترینگ بی تأثیر تلگرام       خوزستان به مدیرکاربلد و بومی نیاز دارد       دولت از صندوق ذخیره ارزی برای جبران خسارات لرستان برداشت کند / سوء مدیریت، بحران دائمی لرستان       تحولات اجتماعی و تغییر سبک زندگی جوامع عربی نشأت گرفته از قهرمان پروری داستانهای عربی ست        سنجری، آشتی دهنده سنت گراها و تجددگراها / 45سال زندگی عاشقانه، آخرین قطعه موسیقی سنجری / رونمایی از چاپ جدید کتاب افق بیکران        نظارت صحیح شوراها بر اجرای پیشنهادهای کاربردی نقش موثری در پیشگیری کاهش صدمات بحرانها دارد / نقش شوراها در کاهش خسارات بلایای طبیعی       دلاری که میل به کاهش ندارد       نشست «علم دینی؛ در کشاکش قرائت ها» برگزار می شود       تخصیص 452 میلیارد تومان به بخش کشاورزی مناطق سیل زده/ جبران خسارات مادی سیل شیراز رو به پایان است/ کشور باید با مالیات اداره شود نه با فروش نفت       «همایش نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش» برگزار می‌شود       نشست «تاملی درباره ایران:دیباچه‌ای بر نظریه انحطاط» برگزار می‌شود       در مدیریت بحران با تجربه هستیم/ مرگ70 هموطن و تخریب 37هزارواحد مسکونی در سیل فروردین ماه/ احیای دریاچه ارومیه از برکات سیل بود      
 
آخرین اخبار  

حمایت شورای شهر از استارت آپها و سرمایه گذاری در هوشمندسازی شهر/ استارت آپها در هوشمندسازی شهر فعال شوند / شفافیت و عدم مرکز گرایی سرمایه گذار را ترغیب می کند / تهران، بهشت سرمایه گذاران

خسارت های سیل تامین می شود؟

افزایش نقدینگی در سایه نظام بانکی معیوب

فرار مغزها مانعی برای توسعه کشور

طرح ریجستری بازار موبایل را به رکود برد؟

جلب سرمایه گذاری راهکار جایگزین شهرفروشی / لزوم انتقال تجربیات موفق منطقه17به سایر مناطق

دانشگاه علامه طباطبایی «اقتصاد سیاسی ایران در دهه پنجم انقلاب» بررسی می‌کند


اساتید و دانشگاه  


معرفی آثار اساتید  


 

1398/01/19 11:57:20 PM

جای خالی نهادهای مدنی در کمپین ها 

نبود آموزش دلیل اصلی شکست کمپین ها

جای خالی نهادهای مدنی در کمپین ها


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی استادنیوز؛ با آغاز فعالیت گسترده شبکه های اجتماعی شاهد راه اندازی کمپینهای «نه به خرید» بودیم. کمپینهایی که با آغاز گرانیهای اخیر بیش از هر زمان دیگری در ایران به چشم می خورد اما این در حالی است که متاسفانه کمپین های مذکور تا به امروز نتوانسته اند موفق باشند که این خود جای بررسی و‌ تأمل دارد.

گفتنی است کمپینهای «نه به خرید» عمدتاً با حمایت سلبریتی ها در فضای مجازی راه اندازی می شود اما این در حالی است که متاسفانه بنا به دلایل مختلف با اقبال چندانی همراه نیست هرچند استقبال مخاطبان از این کمپین ها بسیار زیاد است اما متاسفانه در عمل با موفقیت چندانی همراه نیست به گونه ای که در برخی از موارد کاهش طرفداران سلبریتی ها را به همراه داشته است.

به طور کلی باید در نظر داشت که کمپین های نه به خرید در ایران به هیچ وجه قابل مقایسه با کشورهای خارجی نیست چراکه در بسیاری از کشورهای دنیا با افزایش قیمت کالا، بسیاری از افراد به صورت خودجوش از خرید آن صرف نظر میکنند به گونه ای که دولت مجبور به کاهش قیمت آن کالا میشود اما در ایران این مهم صادق نیست به گونه ای که علی رغم استقبال از کمپین های نه به خرید باز هم اشتیاق خرید کالای گران شده در میان مردم وجود دارد تا جایی که گرانیِ کالا باعث می شود افرادی که به آن کالا نیاز ندارند نیز درصدد خرید آن بر آیند که این خود می تواند موجب افزایش دوباره قیمت آن کالا شود. بنابراین در بیشتر موارد کمپین های نه به خرید محکوم به شکست هستند.

بدیهی است یکی از مهم ترین دلایل عدم توفیق کمپین های نه به خرید در ایران آموزش ندیدن مردم کشورمان است چراکه هنوز این فرهنگ سازی در میان آحاد جامعه ایجاد نشده است که بتوانند به چیزی نه بگویند به عبارت ساده تر بیشتر مردم هنوز نه گفتن را فرا نگرفته اند به عنوان مثال بسیاری از افراد با مضرات سیگار، مواد مخدر و یا قلیان آشنا هستند اما در مقابل درخواست دوستان و یا آشنایان نمی توانند پاسخ منفی دهند و حتی برای یک بار هم شده از آن استفاده می کنند که این خود می تواند نشان از عدم یادگیری “نه گفتن” باشد.

طبق تحقیقات به عمل آمده تنها کمپین هایی در کشور موفق هستند که در شرایط بحرانی شکل گرفته باشند چراکه تجربه ثابت کرده است در هنگام زلزله، سیل و مواردی از این دست افراد بیشتری با کمپین ها همراه می شوند اما این در حالی است در کمپین های دیگر مردم علی رغم استقبال نظری، همراهی چندانی ندارند و کمپین راه اندازی شده سرنوشتی جز شکست ندارد.

باید در نظر داشت که اولین شرط موفقیت یک کمپین و یا پویش اجتماعی حضور پررنگ انجمن‌های مدنی و یا سمن ها است، چراکه وسعت فعالیت این انجمن ها در حوزه عمومی باید به قدری گسترده باشد که بتواند آن کمپین را پیش ببرند و هدف را به مرحله اجرا گذارند. هرچند در این میان برخی از انجمن های مدنی برای پیشبرد اهداف خود از سلبریتی ها و یا همان چهره های معروف استفاده می کنند تا از این طریق به سرعت به خواسته و هدف خود دست یابند.

بدیهی است یکی دیگر از رموز موفقیت کمپین ها معرفی و یا پیدا کردن جایگزین می باشد بدین معنا که اگر قرار است کمپین «نه به خرید کالا» راه اندازی شود باید در ابتدا جایگزینی برای آن پیدا کرده و آن را به طور کامل و همه جانبه به مردم معرفی نمایند و حتی طراحان کمپین نیز از آن کالای جایگزین استفاده کنند تا مردم بتوانند با اطمینان کافی به کمپین مورد نظر بپیوندند و آن را نیز اجرایی کنند. به عبارت ساده تر زمانی کمپین به موفقیت دست خواهد یافت که افراد در مقابل چیزی که از دست می دهند چیز دیگری را به دست بیاورند در غیر این صورت امکان انصراف آنها از کمپین وجود دارد.
 انتهای خبر///

 الهام صمدزاده


 

 
یادداشت  


گفتگو  


گزارش  


جراید  



 
www.ostandnews.ir   تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرگزاری استاد نیوز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است . پایگاه خبری تحلیلی استاد نیوز