خانه سیاسی بین الملل اقتصادی اجتماعی حوزه و دانشگاه علم و فناوری فرهنگ و هنر ورزشی یادداشت
 
«ایمان» و «امید» نرم‌افزار امام(ره) برای ایجاد ۳ تحول بزرگ       انقلاب به رهبری امام به الگویی برای آزادی خواهان جهان تبدیل شد       «کشف الاسرار» نشان دهنده اراده امام برای تشکیل حکومت اسلامی است       تشکیل ائتلاف مشترک نیروی دریایی ایران با کشورهای منطقه       آماده آموزش پروتکل‌های مرزی به مرزبانان افغانستانی هستیم       افزایش شمار جان‌باختگان تصادف قطار در هند به ۲۸۸ نفر       AFC مچ فدراسیون فوتبال را گرفت/ جریمه میلیاردی برای مجوز حرفه‌ای!       چه کسی لوله‌های گازِ «نورداستریم» را منفجر کرد؟       بازتاب قهرمانی پرسپولیس در سایت AFC/ تاجگذاری در فصل باشکوه       معماری شگرف حرم رضوی را بشناسید       آزمایشگاه ارزیابی خدمات هوش مصنوعی تا پایان سال راه‌اندازی می شود       آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:ایران ۲ موضوع پادمانی را حل و فصل کرد       سلوک و مجاهدت شهدا با شیوه‌های خلاقانه و جذاب به نسل جوان منتقل شود       شرط افزایش ۲۰ درصدی یارانه‌ها       معلمان بر اساس وظایفشان رتبه بندی نشده بودند/ جذب سالانه یازده هزار معلم پرورشی        گسترش روابط ایران و عمان به نفع هر دو کشور است       حمایت کم‌نظیر رهبری نقطه عطفی در دوره ۴ ساله مجلس یازدهم محسوب می‌شود/ مهار تورم، رشد تولید، تصویب برنامه هفتم و نهایی کردن طرح‌ها و لوایح؛ اولویت سال پایانی مجلس       مردانی: اساتید دانشگاه فرهنگیان جهادگر تبیین هستند/ دانشگاه فرهنگیان باید محور تحول باشد       ابلاغ مشوق‌های فرزندآوری در ۹۰ محور/ راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری را در بیمارستان نجمیه       راهکار سازمان سنجش به جای قطع اینترنت برای امنیت کنکور/ تشریح آزمون های هوشمند سال آینده      
 
آخرین اخبار  


اساتید و دانشگاه  


معرفی آثار اساتید  


 

1398/01/01 12:06:54 AM

مخالفت مازنی ها با انتقال آب خزر به سمنان/ توسعه سمنان به بهای تخریب مازندران 

نماینده مردم مازندران در شواری شهر گفت: رییس جمهور سمنانی است و می خواهد به بهای کویر شدن مازندران، زادگاهش را توسعه دهد.

مخالفت مازنی ها با انتقال آب خزر به سمنان/ توسعه سمنان به بهای تخریب مازندران


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی استاد نیوز؛ طرح انتقال آب دریای خزر به کویر مرکزی که پیش از آن سودای اتصال آن به خلیج‌فارس و دریای عمان نیز در  سر پروانده می شد طرحی ست که می خواهد کویر مرکزی ایران را از طریق انتقال آب بزرگترین دریاچه جهان ،سرسبز کند.

از این طرح به عنوان شوخی خطرناک با خزر یاد می شود و توانسته اشتراک نظر در مخالفت با اجرا را میان فعالان محیط زیست،کارشناسان و اهالی شمال کشور خصوصا مازندارنی ها به وجود آورد.

سیدعلی آقامیری نماینده مردم مازندارن در شورای عالی استانها با اشاره به نظر کارشناسان درباره اجرای طرح انتقال آب خزر گفت: مازندران سرزمینی برخوردار از قابلیتهای طبیعی و مواهب خدادای ست که چشم هر بیننده ایی را با جاذبه های متنوع و متعدد خود می نوازد. هم آغوشی کوه،جنگل و دریا در این استان از مواهب طبیعی و الهی ست که با اجرای طرح  بلندپروازانه انتقال آب خزر در معرض تهدید است.

آقامیری با اشاره به کم توجهی مسئولین نسبت به استان مازندارن گفت: مازندارن به دلایل وجود شرایط منحصر به فرد طبیعی در نگاه مسئولان و کارگزاران چه در رژیم گذشته و چه در سالهای پس از انقلاب، به عنوان یک استان برخوردار و بی نیاز از توجه قلمداد شده و علی رغم وجود توانمندی ها و پتانسیل های خوب طبیعی،اقتصادی و اجتماعی، بسیاری از فرصتهای توسعه را از دست داده است. نگاه دولت هم به مازندارن پیوسته نگاه بهره وری از امکانات طبیعی بدون پرداختن اصولی به مسائل و نیازهای آن بوده و هست. همین نگاه یک جانبه به مواهب مازندران سبب شده مسئولان به بهره کشی از استان مازندارن عادت کرده و نسبت به آن کم توجه باشند.

آقامیری با انتقاد از طرح انتقال آب خزر گفت: پروژه فاجعه بار انتقال آب خزر به کویر مرکزی، حاصل نگاه یکجانبه دولت به استان مازندران در طول سالهای گذشته بوده که از زمان طرح آن در حدود ۲۵ سال پیش تا کنون با مخالفت کارشناسان خبره و افراد ذی مدخل خصوصا اهالی مازندران روبرو بوده است. اگر چه این پروژه پس از طرح در سالهای گذشته، به فراموشی سپرده شد اما در دولت دهم  یک‌بار دیگر این طرح در مقیاس کوچک‌تر (انتقال آب خزر به استان سمنان) در دستور کار قرار گرفت.

در دولت دهم قرار بود در فاز نخست، آب دریای خزر را از طریق ساری به سمنان رسانده و آنجا به مناطق مرکزی ببرند و در فازهای بعدی طرح را به خلیج گرگان گسترش داده و از آنجا آب خزر به استان‌های خراسان (شمالی، جنوبی و رضوی) منتقل شود. دولت دهم پیمانکار این پروژه را هم انتخاب کرده بود و رئیس‌جمهور وقت به همراه تعدادی از وزرای کابینه با آوردن بیل مکانیکی و بولدوزر در ساحل خزر، اجرای این طرح را کلید زدند اما مخالفت کارشناسان سبب شد این طرح در حد چند متر بیل انداختن در نقطه‌ای از خزر متوقف بماند.

نماینده مردم مازندران با اشاره سخنان رییس جمهور دولت دوازدهم گفت: آقای رییس جمهور با این ادعا که مشکلات این طرح از نظر دولت حل شده سعی در جا انداختن و اجرای این پروژه دارد.باید از دولت پرسید که اگر قادر به حل مشکلات و اجرای چنین طرح های پرهزینه و پر چالشی ست چرا مشکلات زیست محیطی استانهای جنوب و جنوب شرقی را حل نمی کند که زندگی مردم این مناطق را مختل کرده است. استان سمنان در مقایسه با برخی استانهای کشور دچار کم آبی چندانی نیست که دولت ناگزیر از چنین ریسک بزرگی برای رفع مشکلات آن باشد. ضمن اینکه در دراز مدت هم با اعتراض کشورهای همسایه و مشترک المنافع در خزر روبرو خواهیم شد و حتما تبعات سنگینی برای کشور خواهد داشت.

آقامیری اصالت سمنانی رییس جمهور را در اصرار بر اجرای این پروژه موثر خواند و افزود: موضوع این است که رییس جمهور چون از اهالی سمنان است و می خواهد به هر قیمتی به توسعه استان زادگاه خود کمک کند، بر اجرای این پروژه اصرار دارد. ظاهرا برایشان مهم نیست در این رهگذر چه فجایعی رخ می دهد و محیط زیست استان مازندران تخریب و اهالی آن قربانی می شوند. همانطور که خشک شدن دریاچه ارومیه،زاینده رود و هیرمند تا حدود زیادی محصول همین نوع نگاه و اقدامات غیرکارشناسی ست.

نماینده مردم مازندران در شورای عالی استانها از مخالفت مردم این استان با اجرای این طرح خبر داد و تصریح کرد: مردم مازندران و استانهای شمالی با صدای رسا و به صراحت می گویند که با اجرای پروژه انتقال آب خزر به کویر مرکزی مخالفند و آن را نمی پذیرند. باید تصریح کنم که طرح انتقال آب خزر به کویر یک طرح آبکی و یک شوخی خطرناک است.

چرا که خزر هیچ راهی به آب های آزاد ندارد و بنا به اذعان کارشناسان در صورت دست اندازی به آن، به سرنوشت غمبار دریاچه ارومیه مبتلا خواهد شد. بنابراین چنین طرحی حتی در مرحله مطالعاتی هم قابل قبول نیست.

 آقامیری با تاکید بر مخالفت مازنی ها برای اجرای این طرح گفت: معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست کشور  در روزهای گذشته گفت که هنوز مجوزی برای انتقال آب دریای خزر به سمنان داده نشده. اما این بدان معنی نیست که پرونده این طرح بسته شده و دیگر باز نمی شود.برای رفع مشکل آب در استان سمنان راه حل های دیگری وجود دارد اما قطعا راه حل آن کویر کردن مازندران نیست. از رییس جمهور انتظار داریم اگر در جهت رفع مشکلات و زدودن محرومیت از چهره مازندران گام بر نمی دارند، لااقل بر مشکلات نیفزایند.

انتهای خبر///


 

 
یادداشت  


گفتگو  

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

 استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است


گزارش  


جراید  



 
www.ostandnews.ir   تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرگزاری استاد نیوز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است . پایگاه خبری تحلیلی استاد نیوز