خانه سیاسی بین الملل اقتصادی اجتماعی حوزه و دانشگاه علم و فناوری فرهنگ و هنر ورزشی یادداشت
 
«ایمان» و «امید» نرم‌افزار امام(ره) برای ایجاد ۳ تحول بزرگ       انقلاب به رهبری امام به الگویی برای آزادی خواهان جهان تبدیل شد       «کشف الاسرار» نشان دهنده اراده امام برای تشکیل حکومت اسلامی است       تشکیل ائتلاف مشترک نیروی دریایی ایران با کشورهای منطقه       آماده آموزش پروتکل‌های مرزی به مرزبانان افغانستانی هستیم       افزایش شمار جان‌باختگان تصادف قطار در هند به ۲۸۸ نفر       AFC مچ فدراسیون فوتبال را گرفت/ جریمه میلیاردی برای مجوز حرفه‌ای!       چه کسی لوله‌های گازِ «نورداستریم» را منفجر کرد؟       بازتاب قهرمانی پرسپولیس در سایت AFC/ تاجگذاری در فصل باشکوه       معماری شگرف حرم رضوی را بشناسید       آزمایشگاه ارزیابی خدمات هوش مصنوعی تا پایان سال راه‌اندازی می شود       آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:ایران ۲ موضوع پادمانی را حل و فصل کرد       سلوک و مجاهدت شهدا با شیوه‌های خلاقانه و جذاب به نسل جوان منتقل شود       شرط افزایش ۲۰ درصدی یارانه‌ها       معلمان بر اساس وظایفشان رتبه بندی نشده بودند/ جذب سالانه یازده هزار معلم پرورشی        گسترش روابط ایران و عمان به نفع هر دو کشور است       حمایت کم‌نظیر رهبری نقطه عطفی در دوره ۴ ساله مجلس یازدهم محسوب می‌شود/ مهار تورم، رشد تولید، تصویب برنامه هفتم و نهایی کردن طرح‌ها و لوایح؛ اولویت سال پایانی مجلس       مردانی: اساتید دانشگاه فرهنگیان جهادگر تبیین هستند/ دانشگاه فرهنگیان باید محور تحول باشد       ابلاغ مشوق‌های فرزندآوری در ۹۰ محور/ راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری را در بیمارستان نجمیه       راهکار سازمان سنجش به جای قطع اینترنت برای امنیت کنکور/ تشریح آزمون های هوشمند سال آینده      
 
آخرین اخبار  


اساتید و دانشگاه  


معرفی آثار اساتید  


 

1397/12/16 4:58:41 AM

رییس شورای عالی استان‌ها:

پذیرش پیشنهاد شورای عالی استانها برای اصلاح بودجه سال 98 

رییس شورای عالی استان‌ها و عضو شورای اسلامی شهر تهران، طی گزارشی در صحن عمومی شورا از موافقت کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی با پنج پیشنهاد بودجه ای این شورا و افزایش بودجه ده میلیارد تومانی این شورا خبر داد.

پذیرش پیشنهاد شورای عالی استانها برای اصلاح بودجه سال 98


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی استاد نیوز؛ پانزدهمین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها در هفته منابع طبیعی برگزار شد تا رییس شورای عالی استان‌ها و عضو شورای اسلامی شهر تهران، طی گزارشی به صحن عمومی شورا از موافقت کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی با پنج پیشنهاد بودجه ای این شورا و افزایش بودجه ده میلیارد تومانی این شورا خبر دهد.
 
مرتضی الویری در جمع اصحاب رسانه از موافقت مجلس شورای اسلامی با 5 پیشنهاد بودجه‌ای شورای عالی استان‌ ها خبر داد و افزود: خرسندم که از پیشنهاد‌های 13 گانه شورای عالی استان‌ها در کمیسیون تلفیق و صحن مجلس 5 پیشنهاد مورد موافقت این کمیسیون قرار گرفته و در بودجه سال آتی اعمال خواهد شد.

مرتضی الویری رئیس شورای عالی استان‌ها در نطق پیش از دستور خود در آغاز پانزدهمین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها بابیان اینکه این ایام شاهد چهلمین سال پیروزی انقلاب و استقرار جمهوری اسلامی در کشور هستیم گفت؛ در بیانیه رهبر معظم جمهوری اسلامی که به‌ عنوان بیانیه «گام دوم انقلاب خطاب به ملت ایران» صادر شد، نکات روشنگر، هدایت‌کننده و راهگشایی برای تمام ساختارهای نظام از جمله شوراهای اسلامی کشوری وجود دارد.

وی ادامه داد؛ در متن بیانیه رهبری بیان‌شده است « شعارهای جهانی انقلاب ایران بی ‌مصرف نخواهد شد، زیرا فطرت بشر در همه‌ عصرها با آن سرشته است. آزادی؛ اخلاق؛ معنویت؛ عدالت، استقلال؛ عزت؛ عقلانیت؛ برابری. هیچ‌یک «از این شعارها» به یک نسل و یک جامعه مربوط نیست» معظم له بیان داشته‌اند «برای برداشتن گام‌های استوار آینده، باید گذشته را درست شناخت و از تجربه‌ها درس گرفت؛ اگر از این راهبرد غفلت شود، دروغ‌ها به‌جای حقیقت خواهند نشست و آینده مورد تهدیدهای ناشناخته قرار خواهد گرفت».

الویری با اشاره به تبیین گام دوم انقلاب گفت: معظم له ضمن برشمردن گام‌های اساسی در خصوص تحقق عدالت در تقسیم امکانات عمومی کشور بیان فرمودند « البته عدالت مورد انتظار در جمهوری اسلامی که مایل است پیرو حکومت علوی شناخته شود، بسی برتر از این‌هاست و چشم امید برای اجرای آن به شما جوان‌ها است» معظم له در خصوص برون‌رفت از چالش‌ها و نارسایی‌های اقتصادی می فرمایند « راه‌حل این مشکلات، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است...درون‌زایی اقتصاد کشور، مولد شدن و دانش‌بنیان شدن آن، مردمی کردن اقتصاد و تصدی‌گری نکردن دولت، برون‌گرایی با استفاده از ظرفیت بخش‌های مهمی از این راه‌حل است».

رییس شورای عالی استان‌ها و عضو شورای اسلامی شهر تهران، تصریح کرد؛  همچنین رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص عدالت و مبارزه با فساد بیان می‌دارند « این دو لازم و ملزوم یکدیگرند فساد اقتصادی و اخلاقی و سیاسی، توده چرکین کشورها و نظام‌ها است، اگر در بدنه‌ی حکومت‌ها عارض شود، زلزله ویرانگر و ضربه زننده به مشروعیت آن‌هاست همه باید بدانند که طهارت اقتصادی شرط مشروعیت همه‌ی مقامات حکومت اسلامی است»

 رئیس شورای عالی استان‌ها مأموریت اجرای این بیانیه مهم و راهگشا را بر عهده همه ملت بخصوص نمایندگان مردم در سطح ملی و محلی دانست و ابراز امیدواری کرد؛ امیدوارم این نگاه در جامعه ساری و جاری شود و روزی برسد که در سایه تحقق عدالت، آزادی، استقلال که از مبانی اولیه جمهوری اسلامی بوده است جامعه ایران پیشران در جهان باشد.

الویری با اشاره به لزوم توجه به زبان مادری ادامه داد؛ نکته دوم که لازم است به آن پرداخته شود، اصل پانزدهم (15) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است، این اصل مترقی بیان می‌دارد « زبان و خط رسمی و مشترک مردم ایران فارسی است. اسناد و مکاتبات و متون رسمی و کتب درسی باید با این زبان و خط باشد ولی استفاده از زبانه‌ای محلی و قومی در مطبوعات و رسانه‏‌های گروهی و تدریس ادبیات آن‌ها در مدارس، در کنار زبان فارسی آزاد است.» روز 2 اسفند، روز جهانی زبان مادری است. لازم است شورای عالی استان‌ها در چارچوب همین اصل و با حفظ صیانت از زبان فارسی، سازوکارهای حقوقی لازم جهت تحقق این اصل مترقی را فراهم نماید.

 وی با تقدیر از زبان آموزی در مدارس به زبان مادری گفت، کمیسیون‌های فرهنگی و اجتماعی و حقوقی و نظارت در این زمینه تکلیف سنگین و مهمی بر عهده‌ دارند. امیدوارم این مهم در اولویت برنامه‌های این دو کمیسیون قرار گیرد. از مصادیق عدالت، توجه به مقتضیات محلی در همه زمینه ‌ها است. صیانت از زبان مادری و حقوق همه گویش‌ها و زبان‌ها بخشی از عدالت فرهنگی و اجتماعی است. متأسفانه در این زمینه کمبودها و نارسایی‌های جدی داریم و بایستی سازوکاری صورت گیرد که تکلم به زبان‌ها و گویش‌های مادری افتخار محسوب شود و نشانه‌ای از مهارت مضاعف بر کسانی باشد که فقط با یک ‌زبان تکلم می‌کنند.

وی همچنین با ارائه گزارشی کوتاه از نتایج مناسب و کم‌نظیر در خصوص پذیرش پیشنهاد‌ها شورای عالی استان‌ها در رابطه با بودجه عمومی کشور در سال 1398 گفت: از پیشنهاد‌های 13 گانه شورای عالی استان‌ها در کمیسیون تلفیق و صحن مجلس 5 پیشنهاد مورد موافقت این کمیسیون قرار گرفت. این 5 پیشنهاد از 13 پیشنهاد شورای عالی استان‌ها که مورد موافقت کمیسیون تلفیق و صحن مجلس قرار گرفته شامل انتشار اوراق 8 هزار میلیارد تومانی، بازگشت 32000 میلیارد تومان به‌ حساب سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌ها، افزایش و استقلال بودجه شورای عالی استان‌ها از پیشنهاد‌هایی بود که مورد موافقت قرار گرفت. 

رئیس شورای عالی استان‌ها با اشاره به موضوع بودجه و اقتصاد شهری در سال 1398 بیان کرد؛ واقعیت این است که سال آینده با توجه به شرایط اقتصاد ملی و منطقه‌ای و شرایط خاص ایران به ‌واسطه تحریم‌ها و تورم، سالی خاص است؛ شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به‌ عنوان بخش اقتصاد محلی بایستی ساز وکارها و ظرفیت‌ها و خلاقیت متنوع به خرج بدهند.

وی عنوان کرد؛ کاهش مصارف غیر ضروری، برون ‌سپاری فعالیت‌ها و خدمات، استفاده از مشارکت عمومی و خصوصی در اجرای پروژه‌ها، کاهش مصرف انرژی و آب، برنامه‌ ریزی برای بازچرخانی فاضلاب شهری، ارتقاء بهره‌وری و توسعه شفافیت و ایجاد خزانه‌داری الکترونیک ازجمله راه‌ حل‌ های کلیدی برای گذر از این شرایط است که لازم است مورد توجه شهرداری ها و شوراهای شهرها و استان‌ها قرار گیرد.

الویری بابیان اینکه شهرهای ما گران اداره می‌شوند، تصریح کرد؛ لازم است شوراها سازوکار کاهش هزینه‌ها و مصارف را در چارچوب مقتضیات محلی طراحی و اجرا نمایند، تبادل تجارب موفق مدیریت منابع یکی از ضرورت‌های سال آینده مدیریت شهری در ایران است. حقیقت این است در شهرها موضوعاتی مانند پسماند دارای چالش و نارسایی جدی است، ما هنوز به مدل مطلوب برای مدیریت پسماند نرسیده‌ایم و لازم است در این خصوص کمیسیون‌های «سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری و روستایی و اقتصاد»، «برنامه‌وبودجه» کار جدی و کاربردی انجام دهند. 

 رئیس شورای عالی استان‌ها از پذیرش پیشنهاد انتشار اوراق به مبلغی معادل 8 هزار میلیارد تومان برای توسعه حمل‌ونقل عمومی و نوسازی بافت فرسوده در کمیسیون تلفیق و صحن مجلس خبر داد و بیان کرد: موضوع توزیع مالیات بر ارزش‌افزوده که قرار شده بود در اختیار شورای برنامه‌ریزی استان‌ها قرار گیرد کنار گذاشته شد و مطابق با پیشنهاد ما در چارچوب برنامه ششم توسعه توزیع صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد؛ همچنین واریز مبلغ 3200 میلیارد تومان سهم شهرداری‌ها و دهیاری‌ها که به‌حساب یارانه حذف شده و این از ثمرات پیشنهاد شورای عالی استان‌ها به کمیسیون تلفیق است و این مبلغ به‌حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌ها واریز می‌شود.

 الویری همچنین از اختصاص مبلغ هزار میلیارد تومانی که در چارچوب بند (ی) تبصره 6 به موضوع پسماندهای خطرناک به سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها خبر داد و توضیح داد: در لایحه قرار بود این مبلغ در اختیار سازمان حفاظت محیط‌ زیست قرار گیرد که بنا به پیشنهاد شورای عالی استان‌ها در اختیار سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها قرار گرفت.

 رئیس شورای عالی استان‌ها ادامه داد؛ همچنین بودجه شورای عالی استان‌ها مستقل شد و مبلغ آن نیز به میزان 10 میلیارد تومان افزایش یافت، هرچند این مبلغ با نیاز و مأموریت ما همخوانی ندارد ولی استقلال بودجه‌ای برای اولین بار اقدام مهم و اثرگذاری است.

گفتنی است؛ در این نشست رییس شورای عالی استان ها بر پیگیری سیاست انقباضی و صرفه جویی در هزینه ها در شهرداری ها تاکید کرد.

خبرنگار؛ سمیرا حسن

انتهای خبر///


 

 
یادداشت  


گفتگو  

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

 استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است


گزارش  


جراید  



 
www.ostandnews.ir   تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرگزاری استاد نیوز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است . پایگاه خبری تحلیلی استاد نیوز