خانه سیاسی بین الملل اقتصادی اجتماعی حوزه و دانشگاه علم و فناوری فرهنگ و هنر ورزشی یادداشت
 
«ایمان» و «امید» نرم‌افزار امام(ره) برای ایجاد ۳ تحول بزرگ       انقلاب به رهبری امام به الگویی برای آزادی خواهان جهان تبدیل شد       «کشف الاسرار» نشان دهنده اراده امام برای تشکیل حکومت اسلامی است       تشکیل ائتلاف مشترک نیروی دریایی ایران با کشورهای منطقه       آماده آموزش پروتکل‌های مرزی به مرزبانان افغانستانی هستیم       افزایش شمار جان‌باختگان تصادف قطار در هند به ۲۸۸ نفر       AFC مچ فدراسیون فوتبال را گرفت/ جریمه میلیاردی برای مجوز حرفه‌ای!       چه کسی لوله‌های گازِ «نورداستریم» را منفجر کرد؟       بازتاب قهرمانی پرسپولیس در سایت AFC/ تاجگذاری در فصل باشکوه       معماری شگرف حرم رضوی را بشناسید       آزمایشگاه ارزیابی خدمات هوش مصنوعی تا پایان سال راه‌اندازی می شود       آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:ایران ۲ موضوع پادمانی را حل و فصل کرد       سلوک و مجاهدت شهدا با شیوه‌های خلاقانه و جذاب به نسل جوان منتقل شود       شرط افزایش ۲۰ درصدی یارانه‌ها       معلمان بر اساس وظایفشان رتبه بندی نشده بودند/ جذب سالانه یازده هزار معلم پرورشی        گسترش روابط ایران و عمان به نفع هر دو کشور است       حمایت کم‌نظیر رهبری نقطه عطفی در دوره ۴ ساله مجلس یازدهم محسوب می‌شود/ مهار تورم، رشد تولید، تصویب برنامه هفتم و نهایی کردن طرح‌ها و لوایح؛ اولویت سال پایانی مجلس       مردانی: اساتید دانشگاه فرهنگیان جهادگر تبیین هستند/ دانشگاه فرهنگیان باید محور تحول باشد       ابلاغ مشوق‌های فرزندآوری در ۹۰ محور/ راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری را در بیمارستان نجمیه       راهکار سازمان سنجش به جای قطع اینترنت برای امنیت کنکور/ تشریح آزمون های هوشمند سال آینده      
 
آخرین اخبار  


اساتید و دانشگاه  


معرفی آثار اساتید  


 

1397/11/07 5:51:54 AM

بحران کمی گرایی در مرجعیت علمی علوم انسانی 

نشست «مرجعیت علمی در علوم انسانی» درگروه حکمت و کلام دانشکده الهیات دانشگاه شهید بهشتی با حضور جمعی از صاحب نظران و دانشجویان برگزار شد.

بحران کمی گرایی در مرجعیت علمی علوم انسانی


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی استاد نیوز؛ میثم سفیدخوش در نشست «مرجعیت علمی در علوم انسانی» که 7 بهمن ماه سال جاری در دانشکده الهیات برگزار شد از الگوی کمیت­‌گرایانه برای تعیین مرجعیت علمی علوم انسانی به عنوان بحرانی یاد کرد که نتیجه‌­اش تنها تشکیل جامعة تمایز در دانشگاه است.

 وی عنوان کرد؛  تمایز دانشگاه ابتدا میان خود دانشگاهیان و سپس از جامعه. مطابق این الگو تعداد منشورات و حتی تعداد ارجاعات باعث برتر خواندن فرد یا گروه علمی یا دانشگاه و یا حوزة دانشی می‌­شود. چرخش امتیازات و نام و نشان­‌ها و افتخار به این عناصرِ تمایزبخش تنها به چهره شدن افراد یا دانشگاه‌­ها و رشته­‌ها می­‌ا‌نجامد ولی خیر چندانی برای خودِ دانش، ملت و جامعة هدف ندارد.

وی در ادامه گفت؛ با الگوهای عددی در سنجش مرجعیت علوم تنها به چهره­‌سازی از افراد و دانشگاه­‌ها می­رسیم و اینگونه می‌شود که ملاک گزینش افراد برای تحصیل در رشته یا دانشگاه همین چهره­‌مند بودن آنها می‌­شود. موج­‌های گزینش­ رشته­‌ها یا موضوعات تحقیق در یک دوره و فروگذاری آنها بعد از فروکش کردن موج، یادآور سیالیت چهره­­‌ها در فرایند تمایزسازی بر اساس الگوهای ساده و قابل­‌اندازه­‌گیری کمی است.

میثم سفیدخوش در ادامه کوشید تا به کمک مفهوم روایت­گری از الگوی دیگری برای تبیین مرجعیت در علوم انسانی سخن گوید. از نظر او روایت­گری توانایی تشکیلِ میدانِ دیدِ وسیع در برابر چشم کنشگران و سپس توانایی برقراری ارتباط میان عناصر اصلی حاضر در میدان دید است. راوی موفق در هر میدان دیدی باید بتواند مناسبت آدمی با دیگریِ طبیعی، دیگرانِ انسانی، و دیگریِ الهی را در چنان پیوندی روایت کند که از بیشترین سطح منطقی بودن و هم‌­هنگام پذیرفتنی بودن برخوردار شود.

وی ادامه داد؛ چنین روایتی مستلزم جمع دشوار واقعیتِ پدیدارشونده و تاریخِ ناملموس است. به همین دلیل علوم انسانی می­تواند از متقن بودن در افق تاریخ و زمانه دفاع کند و ضمناً هم از قصه­پردازی ذهنی و هپروت­گرایی پرهیز کند و هم تن به الگوهای کمّی ندهد. مرجعیت علوم انسانی منوط به قدرت روایت­گری این دانش‌­ها و توانایی درگیر ساختن شنوندگان روایت با مناسبات میان پدیده‌­های تاریخی است.   
 
علی مرادخانی در ادامه نشست گفت: تلقی ما از علوم انسانی تلقی منقحی نیست‌و من فلسفه، ادبیات و الهیات و مانند آ‌ن‌را از علوم انسانی جدا می­دانم. علوم انسانی متأثر از فیزیک و تعارضات جهان مدرنیته در قرن 19 پدید آمده است. ابتدا باید علم جدید را بشناسیم و علوم انسانی را فرع بر این تلقی جدید بدانیم. البته از علم جدید تلقی پوزیتیویستی و تجربی ندارم. اجزای جهان جدید به صورت ارگانیک با هم کار می­کنند و علوم انسانی متأثر از آن است و اختلافات روشی صدمه‌­ای به این کلیت نمی‌­زند.

وی افزود: علم و علوم انسانی از پیش تعیین نمی شود، علم را پسینی و ماتأخر می­دانم. وقتی به مشکلاتی برمی­خوریم سعی می کنیم آنها را حل کنیم و اینجاست که علم شکل می­گیرد. موضوع علوم انسانی، زندگی روزمره ماست. این در حالی است که در گذشته اندیشه درباره زندگی و زمان و تاریخ مسأله نبوده است. در دوران جدید مسایلی پیش آمده که به ابژه تبدیل شده­اند. این که در اندیشه قدما جستجو کنیم و آن را علوم انسانی بدانیم درست نیست.

علی مرادخانی همچنین عنوان کرد: شرط تحقق علوم انسانی این است که در تجدد مشارکت کنیم و وضع خودمان را نسبت به تجدد بفهمیم. تا نسبت مان را با تجدد مشخص نکنیم سخن گفتن از علوم انسانی مثل انشاء نوشتن می­‌ماند. هیچ فرهنگی امروز خلاصی از تجدد ندارد. ما هم بخشی از این جهان هستیم که مشکلاتش با اقتصاد و بانکداری و حقوق و روان­شناسی­‌اش حل می­‌شود. علم ناظر به امر واقع و مسأله است. این تلقی با تلقی قدیم از علم متفاوت است. کمال آدمی در تلقی ملاصدرا رسیدن به فناست اماکمال آدمی در دوره جدید راه یافتن به عقل انتقادی است. در نتیجه اگر قدمای ما راجع به مردم صحبت کرده‌­اند منجر به تأسیس مردم­شناسی نشده؛ همین طور علم سیاست و ... .

در ادامه مهدی معین‌زاده گفت: با شکاف بین علم جدید و آن چه که در قدیم به آن علم اطلاق می­شد کاری ندارم. همین علم انسانی مدرن  ویژگی­‌هایی دارد که آن را از علوم طبیعی افتراق می‌­دهد. همین توجه به این ویژگی­ها سرنخ­‌هایی برای شناخت چگونگی مرجعیت در علوم انسانی به ما می­‌دهد.

وی ادامه داد: وجه ممیزة علوم انسانی با علوم طبیعی مهم است. یکی از وجوه تمایز این است که علوم انسانی ویژگی اخلاقی بودن را دارد. هیوم در کتاب رساله‌­ای در فهم انسان به احساساتی اشاره می‌­کند که علوم طبیعی نمی­‌تواند آن­ها را توضیح دهد. بعد از او استوارت میل اصطلاح علوم اخلاقی را به کار ­بردکه در ترجمه آلمانی به علوم روحی ترجمه شد. اگر انسان اراده نمی­داشت جهان تابع جبر علّی می‌­بود و علوم طبیعی به همه سوالات ما پاسخ می­داد. مهم‌ترین مولفه اراده است.

مهدی معین‌زاده افزود: ویژگی دوم علوم انسانی تاریخی بودن است. در فیزیک،برای مثال، پژوهش در گزاره­هایی صورت می­گیرد که هم اکنون معتبرند و نیازی نیست که بروید سراغ این که مثلاً ارسطو حرکت را چگونه تبیین می­کرد. اما علوم انسانی نمی­توانند با تاریخ­شان چنین مواجه‌ه­ایی داشته باشند چون انسان ذاتاً تاریخی است.

وی اضافه کرد: غیرقانون­ بنیاد بودن، ویژگی دیگر است. نوموس کلمه ­ای یونانی است که بنیادین­ تر از قانون است. ناموس هم از همین کلمه گرفته شده. نوامیس الهی بنیادین­ تر از قانون هستند. ویندلباند می­گفت دو نوع علم داریم: علم قانون­ بنیاد و علم تک ­نگار. علم قانون­ بنیاد همین علم طبیعی است. اما علم انسانی با پدیدارهایی مواجه است که یک بار اتفاق می افتد. ارسطو می­گفت ما حس جوهرشناس یا جوهریاب نداریم و جوهر را باید انتزاع کنیم. اما هوسرل می‌گفت ما اتفاقاً حس جوهریاب داریم. طبق نگاه پدیدارشناسانه هوسرل در مواجهه با یک پدیدار هم می­شود چیزی همچون علم داشت. در نتیجه علومی که ذاتاً اهل تعمیم‌­اند و علومی که با تفرّد سر و کار دارند با هم متفاوت اند.

در ادامه عباس احمدوند گفت: ما تابع قوانین و تصمیماتی هستیم که به ما تحمیل می شود. در حال حاضر منظور از مرجعیت علمی ایمپکت و اثرپذیری و استناد است. با این مبنا چگونه بگوییم فارابی با این همه تأثیرگذاری در علم مرجعیت داشته است؟چگونه می­توانیم با شواهد کمّی تأثیر سازی گفتمانی را بسنجیم. آیا نوشتن یک یادداشت هفتگی در یک نشریه در یک شهرستان در صورتی که نگاه شهروندان آنجا را تغییر دهد و دانش آنها را بالا برد کمتر از یک مقالة علمی پژوهشی بدون مخاطب است؟

وی سپس تلاش کرد تا با بررسی سنت دانشنامه­ نویسی نمونه­‌ای از کارهای علمی مهم در علوم انسانی را برشمارد که در الگوهای رایج در ایران امتیاز چندانی نمی­‌گیرند و عامل مرجعیت­ بخش قلمداد نمی­‌شوند؛ در ایران و جهان اسلام دانشنامه سابقه طولانی دارد. اما دایره المعارف و encyclopedia مربوط به دوران جدید است و متفاوت استبا سنت ما. دایره المعارف در غرب به کتاب هایی گفته می­شود که هم برای عامه مردم استفاده داشته باشد و هم برای متخصصین باشد. نهضت دایره­المعارف­نویسی بر روی ما تأثیر گذاشت.

عباس احمدوند پس از بیان تاریخچه‌­ای از دانشنامه‌­نویسی در شرق اظهار داشت: بعد از انقلاب سال 62 مقام معظم رهبری پیشنهاد تدوین دایره المعارف را دادند. ما یک کار متفاوتی با غربی ها در دانشنامه نویسی انجام دادیم و به سمت تولید فول داکیومنت رفتیم یعنی ارجاع مطالب در همان قسمتی که مطلب را نوشتیم و نه در انتها. ما به مدد همین فارغ التحصیلان دانشگاهی این کار را انجام داده ایم و به سمت مرجعیت علمی حرکت کرده ایم.

وی اضافه کرد:در علوم انسانی گفته می شود که این علوم اصول و قواعد علمی ندارد و یا می گویند دغدغه های محقق جهت گیری علم را عوض می کند. در دانشنامه ها رویکرد بی طرفانه رعایت می شود. تولید کننده این دایره المعارف ها عصاره های علوم انسانی هستند که از دانشگاه ها بیرون آمده اند و می روند برای آموزش. زبان هایی در آن جا آموزش داده می شود که شاید هیچ گاه به گوش مان هم نرسیده اند. جایی مثل بنیاد دایره المعارف اسلامی بودجه زیادی ندارد اما برای فارغ التحصیلان محل کار است. از طرفی تولیدات بر روی اینترنت قرار داده می شود چون برای فروش نیست.
 
در ادامه بخشی از پیام ویدیویی سید حسین نصر که توسط معاونت پژوهشی دانشگاه شهید بهشتی تهیه شده پخش شد. سید حسین نصر در این پیام با اشاره به این که واژه علوم انسانی در ایران واژه­ای تازه است گفت:در زمانی که وارد دانشکده ادبیات دانشگاه تهران شدم چون آن زمان دانشگاه تهران بیشتر تحت نفوذ فرانسه بود تحت تأثیر نگاه فرانسوی ها واژه علوم انسانی هم به نام این دانشکده اضافه شد. علوم انسانی نه تنها واژه اش با سنت فکری ما غریب بود بلکه محتوای آن هم از فرنگستان گرفته شده بود.

وی ادامه داد: حتی رشتة تاریخ هم تحت الشعاع علوم انسانی اروپایی بود.در دانشکده الهیات کسانی مثل آقای دانش پژوه یا مهدی محقق مقداری طلبگی کرده بودند اما دانشکده ما هیچ نسبتی با علوم اسلامی نداشت. علامه طباطبایی هم آن زمان مایل بود که به علوم اسلامی هم توجه شود. اقتدار علوم انسانی سنتی در قدیم با اقتدار تفکر سنتی همراه بودنه مبتنی بر فردگرایی. مسأله اقتدار علوم انسانی با اقتدار مطلق اشتباه نشود.

سید حسین نصر همچنین گفت: پاسخ این که ما تا چه حدی باید از علوم انسانی غربی تقلید کنیم این است که ما امکان انتخاب نداریم که اصلاً به علوم انسانی غربی توجه نکنیم. در ایران و کشورهای اطراف ایران متخصص علوم انسانی بسیار کم داریم و همه می خواهند دکتر و مهندس شوند. زمانی که رئیس دانشگاه آریامهر یا شریف امروزی بودم برای من بودجه گرفتن خیلی راحت بود چون دولت به علوم فنی توجه داشتاما بعد که رئیس دانشکدة ادبیات دانشگاه تهران شدم این کار خیلی سخت بود و به گدایی کردن می­مانست. تا جایی که می­دانم اکنون هم در ایران همین وضعیت جاری است در حالی که در غرب اوضاع به رغم مشکلاتش خیلی متفاوت است.

وی همچنین گفت: از طرفی ما می توانیم از علوم انسانی غرب برای تقویت علوم انسانی در ایران استفاده کنیم. علوم انسانی ایران هیچ چاره ای ندارد جز شناخت تاریخ کشورهای مختلف جهان و علوم انسانی غرب. اما در عین حال نباید تقلید کنیم.

خبرنگار؛ حسن ثابتی مطلق
 
انتهای خبر///


 


 

 
یادداشت  


گفتگو  

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

 استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است


گزارش  


جراید  



 
www.ostandnews.ir   تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرگزاری استاد نیوز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است . پایگاه خبری تحلیلی استاد نیوز