خانه سیاسی بین الملل اقتصادی اجتماعی حوزه و دانشگاه علم و فناوری فرهنگ و هنر ورزشی یادداشت
 
«ایمان» و «امید» نرم‌افزار امام(ره) برای ایجاد ۳ تحول بزرگ       انقلاب به رهبری امام به الگویی برای آزادی خواهان جهان تبدیل شد       «کشف الاسرار» نشان دهنده اراده امام برای تشکیل حکومت اسلامی است       تشکیل ائتلاف مشترک نیروی دریایی ایران با کشورهای منطقه       آماده آموزش پروتکل‌های مرزی به مرزبانان افغانستانی هستیم       افزایش شمار جان‌باختگان تصادف قطار در هند به ۲۸۸ نفر       AFC مچ فدراسیون فوتبال را گرفت/ جریمه میلیاردی برای مجوز حرفه‌ای!       چه کسی لوله‌های گازِ «نورداستریم» را منفجر کرد؟       بازتاب قهرمانی پرسپولیس در سایت AFC/ تاجگذاری در فصل باشکوه       معماری شگرف حرم رضوی را بشناسید       آزمایشگاه ارزیابی خدمات هوش مصنوعی تا پایان سال راه‌اندازی می شود       آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:ایران ۲ موضوع پادمانی را حل و فصل کرد       سلوک و مجاهدت شهدا با شیوه‌های خلاقانه و جذاب به نسل جوان منتقل شود       شرط افزایش ۲۰ درصدی یارانه‌ها       معلمان بر اساس وظایفشان رتبه بندی نشده بودند/ جذب سالانه یازده هزار معلم پرورشی        گسترش روابط ایران و عمان به نفع هر دو کشور است       حمایت کم‌نظیر رهبری نقطه عطفی در دوره ۴ ساله مجلس یازدهم محسوب می‌شود/ مهار تورم، رشد تولید، تصویب برنامه هفتم و نهایی کردن طرح‌ها و لوایح؛ اولویت سال پایانی مجلس       مردانی: اساتید دانشگاه فرهنگیان جهادگر تبیین هستند/ دانشگاه فرهنگیان باید محور تحول باشد       ابلاغ مشوق‌های فرزندآوری در ۹۰ محور/ راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری را در بیمارستان نجمیه       راهکار سازمان سنجش به جای قطع اینترنت برای امنیت کنکور/ تشریح آزمون های هوشمند سال آینده      
 
آخرین اخبار  


اساتید و دانشگاه  


معرفی آثار اساتید  


 

1397/11/29 11:46:04 PM

برگزاری شانزدهمین جشنواره تولید ملی - افتخار ملی ؛

از بررسی وضعیت قرمز صنعت تا تلاش برای جنگ با تحریم 

در شانزدهمین جشنواره تولید ملی - افتخار ملی صنعتگران از مشکلات و وضعیت قرمز خود گزارش دادند و با این حال در تلاش برای برد نهایی در جنگ تحریم هستند.

از بررسی وضعیت قرمز صنعت تا تلاش برای جنگ با تحریم


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی استادنیوز؛ امروز جبهه صنعت و تولید در کشور بیش از سال های گذشته از اهمیت بالایی برخورد است چرا که با مطرح شدن موضوع اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر گرانقدر کشور و ایجاد مشکلات وسیع در اقتصاد و بی ثباتی بازار ارز و تحریم کشورهای غربی علیه صنعت و تولید ایران؛ اهمیت خود اتکایی و افزایش تولیدات بومی بیش از پیش روشن تر شده است.
این روز ها اوضاع اقتصادی کشور لنگان لنگان قدم میزند و در این میان تعدادی از صنعتگران و تولیدکنندگان ایرانی برشکسته شدند و ما بقی در حال تلاش برای حفظ موقعیت نه چندان خوب خود هستند تا روزی به واسطه برشکستگی و بدهی روانه دادگاه ها و زندان ها شوند یا اوضاع تغییر یابد و هویت تولید و بخش خصوصی به آن ها بازگردد.
حال برای بررسی وضعیت صنعت و تجلیل از افتخارآفرینان این حوزه در کیفیت و افتخارات آن ها شانزدهمین جشنواره " تولید ملی – افتخار ملی " در مرکز همایش های صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران با حضور بیش از 100 تولید کننده برتر برگزار شد .
 

اهلیت صنعت در شرایط بد اقتصاد قبلا ثابت شده است / صنعت از سنگر تولید عقب‌گرد نمی کند

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در ابتدای این همایش گفت؛ تولیدکنندگان هیچگاه از سنگر تولید عقب نمی نشینند و این موضوع امروز نیازمند کمک و همراهی است.
محمدرضا مرتضوی با بیان اینکه همه اختیارات بخش خصوصی از آن ها در حال پس گرفتن است تصریح کرد؛ امروز شایسته نیست همه اختیاراتی که به بخش خصوصی داده شده است از آنها پس گرفته شود و این بخش نباید بعد از این موضوع اهلیت خود را به دیگران ثابت کند.
وی عنوان با بیان اینکه  اگر دولت و دستگاه قضا دست به دست هم ندهند، عده ای بی وطن مملکت را غارت خواهند کرد خاطرنشان کرد؛ راهکار این است که تولید و تجارت را رونق دهیم و به یکدیگر رحم داشته باشیم و در این میان باید بانک‌ها کنتور نرخ بهره شان را متوقف کنند.

فقر مصرف کننده بزرگ ترین مشکل واحدهای تولیدی و ضعف سیاست  اقتصادی

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با بیان اینکه امروز ما نیازی به مال نداریم بلکه به شغل نیازمندیم خاطرنشان کرد؛ امروز بزرگ‌ترین مشکل ما فقیر شدن مصرف کنندگان ایرانی با سیاست‌های غلط اقتصادی و فشارهای خارجی است که به فقر واحدهای تولیدی ختم شده است .
در ادامه این جشنواره با حضور 6 نفر از صاحبان صنعت و کارشناسان این حوزه در پنل تخصصی با ارائه گزارشی از فعالیت ها و برنامه های در دست اجرا پاسخگوی سوالات صنعتگران و تولیدکنندگان بودند.
 

فعالیت کج دار و مریض صنعت کشور در سایه شرایط اقتصادی / سهم 85 درصدی اشتغال در واحدهای کوچک و متوسط

در ابتدای این پنل تخصصی مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران با اشاره به اینکه هم اینک 43 هزار واحد تولیدی در شهرک های صنعتی مستقر هستند گفت؛ 45 درصد اشتغال بر عهده این واحد های صنعتی است که از این میزان 20 درصد در حالت رکود و 30 درصد زیر 50 درصد ظرفیت خود در حال فعالیت هستند.
محسن صالحی نیا ادامه داد؛ از 50 درصد باقی مانده واحدهای تولیدی تعدادی با ظرفیت 50 تا 70 درصد، 20 تا 50 درصد و برخی با ظرفیت 70 درصد مشغول به تولید و فعالیت هستند که این موضوع زنگ خطری برای عرصه تولید و صنعت کشور است.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر  973 شهرک و ناحیه صنعتی در کشور فعال است گفت؛ تاکنون 36 مرکز خدمات فناوری کسب و کار در کشور به بهره برداری رسیده و پنج مرکز دیگر در دست ساخت است.
صالحی‌نیا آموزش را از جمله مسائل مهم در شهرک ها و نواحی صنعتی برشمرد و تصریح کرد؛  433 خوشه صنعتی در نقاط مختلف کشور شناسایی شده که تاکنون 94 مورد آن به ثمر نشسته است و تاکنون سه هزار فقره بیمه برای صنایع کوچک و همچنین یک هزار و 215 ضمانت‌نامه به ارزش 650 میلیارد تومان از سوی صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک صادر شده است.
در ادامه معاون توسعه و کارآفرینی وزارت کار ، تعاون و رفاه اجتماعی با بیان اینکه 85 درصد اشتغال کشور در حوزه بنگاه های خرد، کوچک و متوسط است گفت؛ هم اکنون متاسفانه بنگاه های ما در دوران بحران و رکود و چالش های اقتصادی به سر می برند و در این حسن از موضوع رقابت پذیری در حال دور شدن هستند چرا که در این شرایط امکان این مهم وجود ندارد.
منصوری افزود؛ بیشترین سهم اشتغال حوزه صنعت و خدمات مربوط به بنگاه های کوچک و متوسط است که متاسفانه در حال حاضر به آن ها توجهی نمی شود و معمولا صنایع بزرگ از طریق دولت حمایت می شوند و سهم کمتری در اشتغال دارا هستند.

اعتماد به تولید کننده سرلوحه سازمان ملی استاندارد

معاون سازمان ملی استاندارد در این پنل تخصصی با اشاره به اینکه راه نجات اقتصاد کشور تولید است عنوان کرد؛  امروز رویکرد سازمان ملی استاندارد به منظور حمایت از تولید ملی تغییر یافته و اعتماد به همه واحدهای تولیدی را سرلوحه کار خود قرار داده است.
وحید مرندی مقدم ادامه داد؛ امروز این سازمان بر تولیدات واحدهای تولیدی نمونه استانی و ملی کنترلی اعمال نمی کند؛ مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.
معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران درباره رویه موسوم به اظهاریه انطباق گفت، بخشی از زیرساخت لازم در این زمینه آماده شده است و در سال آینده اجرا می شود تا استاندارد سازی در واحدهای تولیدی توسعه یابد.
وی خاطرنشان کرد؛ بر مبنای این رویه، سازمان استاندارد به اظهارات واحدهای تولیدی اعتماد می کند،  واحد تولیدی از محصول خود نمونه برداری کرده و به آزمایشگاه های تایید صلاحیت شده ما برای آزمایش تحویل می دهد و همین برای سازمان ملی استاندارد قابل قبول است، البته این مساله شامل کالاهای مشمول استاندارد اجباری نمی شود.

وزارت صنعت با تهیه مواد اولیه به جنگ تحریم ها می‌رود / رفع مواع تولید سیاست وزارت صمت

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در ادامه این پنل گفت؛ در شرایط فعلی یکی از سیاست‌های اصلی وزارت صنعت، ساماندهی و مدیریت شرایط تحریم است که با اقدام هایی مانند حفظ سطح تولید میسر می شود.
فرشاد مقیمی هدف اصلی تحریم های ظالمانه دشمن را، زمین گیر کردن تولید در کشور دانست و گفت؛ این وزارتخانه با تامین مواد اولیه و سرمایه در گردش مورد نیاز واحدهای تولیدی، به مبارزه تحریم می رود.
وی ادامه داد؛ در موضوع مواد اولیه، بخشی از آن در داخل تامین شده و بخشی دیگر وابسته به منابع و مسائل ارزی است که از خارج تامین می شود و البته در برخی حوزه‌ها بویژه مواد اولیه ای که در بورس عرضه می شود، به آرامش رسیده ایم.
مقیمی عنوان کرد؛ مواد اولیه به دست تولید‌کننده اصلی نمی رسد و قیمت آنها با دلالی در بازار و دست به دست شدن افزایش می‌یابد.
وی با اشاره به  سرمایه در گردش مورد نیاز واحدهای تولیدی برای حفظ سطح تولید گفت؛ برآورد ما در آغاز امسال نیاز به 244 هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش بود اما در نهایت به مبلغ 137 هزار میلیارد تومان رسیدیم و در همین زمینه برنامه ای از طریق وزیر صنعت به دولت رسیده و بانک مرکزی در حال برنامه‌ریزی برای پرداخت این تسهیلات به واحدهای مختلف صنعتی است.
مقیمی همچنین با اشاره به اینکه رفع موانع تولید دیگر سیاست وزارت صنعت برای ایجاد شرایط بهبود در تولید است گفت؛ یک هزار و 243 فقره تعرفه مربوط به مواد اولیه ماشین آلات و تجهیزات صادر شده است که مقرر شده بدون ثبت سفارش این مواد اولیه  از مناطق آزاد و ویژه وارد شود.

واحدهای تولیدی نباید به علت معوقات درگیر مشکلات حقوقی شوند / جنگ صنعت سخت تر از جنگ نظامی است

دادستان کل کشور نیز پس از پنل اقتصادی به سخنرانی پرداخت و از شرایط جنگ اقتصادی امروز گفت که نباید اجازه دهیم هیچ واحد تولیدی به‌دلیل معوقات بانکی و مشکلات حقوقی و قضائی تعطیل شود.
حمدجعفر منتظری با بیان این‌که بانک‌ها نیز به دلیل این‌که پول مردم دستشان است باید به سرمایه خود برسند، تاکید کرد؛  تعطیلی نباید اتفاق بیفتد؛ بلکه باید به نحوی مشکلات حل شود.
وی افزود؛ هر چند کمک به اقتصاد، تولید و صنعت جزو وظایف ذاتی دستگاه قضا نیست، اما در این شرایط باید از دولت، صنعت، تولید و کارآفرینی حمایت کنیم.
منتظری همچنین با بیان این‌که صنعتگران می‌توانند با مراجعه به رؤسای کل دادگستری‌ها در استان‌ها و رئیسان دادگستری شهرستان‌ها، چالش‌ها و مشکلات خود را به دستگاه قضا منعکس کنند، از تولیدکنندگان حاضر در مراسم خواست که اگر بخشنامه، دستورالعمل یا مصوبه‌ای مغایر قانون دیدند که سد راه تولید است، اطلاع‌رسانی کنند تا از طریق دیوان عدالت اداری برای ابطال آن اقدام شود.
دادستان کل کشور با بیان این‌که امروز در شرایط جنگ اقتصادی هستیم، تصریح کرد:؛ مقابله با این جنگ پیچیدگی‌هایی دارد که از جنگ نظامی سخت‌تر است و دولت باید یک تیم اقتصادی متناسب با شرایط جنگی داشته باشد.
وی با بیان این‌که در شرایط فعلی تولیدکنندگان، صنعتگران و کارآفرینان نیز باید درآمد کافی داشته باشند تا چرخ تولید بچرخد اما باید از برخی امتیازهای خود دست بکشند، تصریح کرد؛ باید شرایط جنگ اقتصادی را به درستی شناخته و خود را متناسب با آن تطبیق دهیم؛  چراکه  مردم ما شایسته بهترین خدمات هستند.
دادستان کل کشور در ادامه ضمن انتقاد از وضعیت قاچاق در کشور، گفت؛ اگر همه دست‌اندرکاران امر خطیر مبارزه با قاچاق کالا و ارز در صحنه بودند، امروز شاهد این حجم قاچاق نبودیم.
وی با بیان این‌که برخی چالش‌های اقتصادی ناشی از این است که بعضی از مدیران اقتصادی با گوشت و پوست جنگ اقتصادی را لمس نکرده‌اند، تصریح کرد؛در برخی موارد گوشت موردنیاز مردم وارد بنادر شده است اما به دلایلی همچون استفاده از برخی معافیت‌ها، ۶۰ کانتینر گوشت در گمرک باقی مانده و مشمول ضبط و تحویل به سازمان اموال تملیکی شده است.
منتظری با بیان این‌که این مشکلات ناشی از ضعف در مدیریت‌ها است، گف؛: از آن طرف شاهدیم هزاران تن گوشت و دام زنده از کشور خارج می‌شود.
 
مشکلات تولید و صنعت ناشی از مدیریت نادرست اقتصاد است

رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین گفت؛ امروز مشکلات صنعت و تولید کشور نه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و یا کمبود مهندسان و نیروی انسانی متخصص است، بلکه بیشتر ناشی از مسائل اقتصادی است.
حمیدرضا فولادگر گفت؛ نتیجه پایش واحدهای تولیدی و صنعتی در زمینه کسب و کار  در سه ماهه پاییز و تابستان امسال نشان داد بی ثباتی قیمت ها و تصمیم گیری های مکرر و تغییر دستورالعمل ها در عمل بیشترین تاثیر منفی را بر فعالان اقتصادی دارد.
نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد؛ نقدینگی و مسائل بانکی که در پنج سال گذشته جزء عوامل اصلی تاثیرگذار در زمینه کسب و کار بود، این بار در رتبه های سوم و چهارم قرار گرفت.
فولادگر گفت؛ لازمه تحول در نظام اقتصادی دولت محور تصویب اصل ۴۴ قانون اساسی در مجلس هفتم و نظارت بر آن در مجلس هشتم بود.

صنعت دیگر نیاز به وضع قانون ندارد / مرخصی تنها خواسته صنعت از مجلس و نظام بانکی است

رئیس خانه صنعت و معدن نیز در این همایش خطاب به اعضای مجلس شورای اسلامی گفت؛ از شما تقاضامندیم دیگر قانون وضع نکنید تنها قانون های وضع شده قبلی را سر و سامان دهید و اجرا کنید چرا که قانون های زیادی وجود دارد اما عمل کننده ای نیست.
سهل آبادی در ادامه با اشاره به وضعیت نامطلوب اقتصاد در میان عموم مردم و حوزه صنعت گفت؛ مجلس باید مصوب کند که به تعبیر خودشان این رزمندگان جبهه اقتصاد به مرخصی بروند و بانک ها برای دریافت قسط های وام های پرداخت شده به صنعت مهلت تنفس و مرخصی دهند.
وی با اشاره به تغییر روزانه قانون ها در این حوزه گفت؛ تولیدکننده ما دیگر توان صادرات ندارد چرا که بدهی های ارزی به دلیل بی ثبات بودن بازار ارز و افزایش قیمت ارز تولید کننده و صنعت گر را به نابودی کشانده است.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه بسیاری از کارگران بیمه نشده اند چرا که کارفرما دیگر توان پرداخت حق بیمه و دستمزد ندارد گفت؛ کارفرمای ما با عذاب وجدان روبه رو است چرا که وضع صنعتش خراب است و توان پرداخت ندارد و به جای اینکه سازمان های مربوطه با آن همکاری کنند بیمه کارگر را قطع می کنند و دفترچه آن ها را تمدید نمی کنند.

یا کور کنید یا شفا دهید

سهل آبادی تصریح کرد؛ سال های گذشته وزارت کار تعاون و رفاع اجتماعی به واحدهای بحرانی در روزهای نزدیک به عید هزینه ای را بدون بهره به تولید کننده میداد تا کمی از خرج و مخارج پایان سال خود را بتواند جمع کند اما باید پرسید در حال حاضر این طرح به کجا رسیده است و چرا قطع شده ؟
وی عنوان کرد؛ هیچ یک از وزارت خانه ها با صنعت همراه نیست ستاد تسهیل مصوب می کند اما هیچ یک از سازمان ها و نهادهای مرتبط اجرا نمی کند.
وی با بیان اینکه دادستان در صحبت های خود این جشنواره به عدم تعطیلی واحدهای تولیدی به دلیل قرض و دیون اشاره کرده گفت؛ بسیاری از واحدهای تولیدی به دلیل دیون بانکی تعطیل شده اند و در تملک بانک ها قرار گرفته اند و بسیاری از صاحبان کار ما در زندان ها به سر می برند.
سهل آبادی در پایان خطاب به مسئولان کشور در خصوص مشکلات وسیع ارزی و اقتصادی صنعت گفت؛ یا کور کور کنید یا شفا دهید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی استادنیوز؛  شانزدهمین جشنواره تولید ملی- افتخار ملی مصادف با روز اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد.
محورهای این همایش بررسی وضعیت اقتصادی کشور، پیشبرد اهداف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی با در نظر گرفتن ظرفیت‌های داخلی و با توجه ویژه به صنایع کوچک و متوسط و نیز تحقق شعار سال بود.
در این جشنواره ما بین خانه صنعت و معدن و بانک قرض الحسنه مهر ایران و بیمه آسیا تفاهمنامه هایی در راستایی همکاری بیشتر و بهتر در جهت رشد تولید امضا شد.
در پایان این جشنواره به مناسبت چهلمین سالگرد جمهوری اسلامی ایران از 40 واحد برتر صنعتی، معدنی و خدمات فنی و مهندسی با اهدای لوح سپاس و نشان تولید ملی قدردانی شد و همچنین در پایان بیانیه شانزدهمین جشنواره تولید ملی – افتخار ملی قرائت شد.
 
انتهای خبر///
 
 


 

 
یادداشت  


گفتگو  

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

 استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است


گزارش  


جراید  



 
www.ostandnews.ir   تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرگزاری استاد نیوز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است . پایگاه خبری تحلیلی استاد نیوز