خانه سیاسی بین الملل اقتصادی اجتماعی حوزه و دانشگاه علم و فناوری فرهنگ و هنر ورزشی یادداشت
 
«ایمان» و «امید» نرم‌افزار امام(ره) برای ایجاد ۳ تحول بزرگ       انقلاب به رهبری امام به الگویی برای آزادی خواهان جهان تبدیل شد       «کشف الاسرار» نشان دهنده اراده امام برای تشکیل حکومت اسلامی است       تشکیل ائتلاف مشترک نیروی دریایی ایران با کشورهای منطقه       آماده آموزش پروتکل‌های مرزی به مرزبانان افغانستانی هستیم       افزایش شمار جان‌باختگان تصادف قطار در هند به ۲۸۸ نفر       AFC مچ فدراسیون فوتبال را گرفت/ جریمه میلیاردی برای مجوز حرفه‌ای!       چه کسی لوله‌های گازِ «نورداستریم» را منفجر کرد؟       بازتاب قهرمانی پرسپولیس در سایت AFC/ تاجگذاری در فصل باشکوه       معماری شگرف حرم رضوی را بشناسید       آزمایشگاه ارزیابی خدمات هوش مصنوعی تا پایان سال راه‌اندازی می شود       آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:ایران ۲ موضوع پادمانی را حل و فصل کرد       سلوک و مجاهدت شهدا با شیوه‌های خلاقانه و جذاب به نسل جوان منتقل شود       شرط افزایش ۲۰ درصدی یارانه‌ها       معلمان بر اساس وظایفشان رتبه بندی نشده بودند/ جذب سالانه یازده هزار معلم پرورشی        گسترش روابط ایران و عمان به نفع هر دو کشور است       حمایت کم‌نظیر رهبری نقطه عطفی در دوره ۴ ساله مجلس یازدهم محسوب می‌شود/ مهار تورم، رشد تولید، تصویب برنامه هفتم و نهایی کردن طرح‌ها و لوایح؛ اولویت سال پایانی مجلس       مردانی: اساتید دانشگاه فرهنگیان جهادگر تبیین هستند/ دانشگاه فرهنگیان باید محور تحول باشد       ابلاغ مشوق‌های فرزندآوری در ۹۰ محور/ راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری را در بیمارستان نجمیه       راهکار سازمان سنجش به جای قطع اینترنت برای امنیت کنکور/ تشریح آزمون های هوشمند سال آینده      
 
آخرین اخبار  


اساتید و دانشگاه  


معرفی آثار اساتید  


 

1397/11/28 4:45:41 AM

افزایش قاچاق در سایه اجرای سهمیه بندی بنزین 

چندی پیش سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس از اجرای طرح جدید سهمیه بندی بنزین خبر داد که بر اساس آن به هر ایرانی روزانه یک لیتر بنزین اختصاص پیدا می‌کند که این خود با واکنش بسیاری از کارشناسان و مردم مواجه شد.

افزایش قاچاق در سایه اجرای سهمیه بندی بنزین


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی استادنیوز؛ گفتنی است در سایه اجرای طرح جدید سهمیه بندی بنزین به هر نفر روزانه تنها یک لیتر بنزین تعلق خواهد گرفت که با توجه به ترافیک سرسام آور شهری مانند تهران این سهمیه روزانه حتی کفاف ماندن در ترافیک بیش اندازه خیابان های تهران را نیز نمی دهد.

به طور کلی باید در نظر داشت که این نوع سهمیه بندی با توجه به اینکه امروزه بسیاری از افراد دارای خودرو شخصی هستند به گونه ای که در یک خانواده حتی چند ماشین برای عبور و مرور در طرح زوج وفرد و یا موارد دیگر وجود دارد چگونه قابل توجیح خواهد بود، به عبارت ساده تر چگونه یک لیتر می تواند برای استفاده از خودروی شخصی در طول یک روز کفایت کند.

از سوی دیگر باید خاطر نشان کرد با توجه به اینکه فاصله مکانی محل کار و زندگی بسیاری از افراد در حال حاضر زیاد است و این افراد بنا به دلایل مختلفی برای تردد روزانه خود از خودروهای شخصی استفاده می کنند بنابراین چگونه می توان انتظار داشت که روزانه یک لیتر برای این دسته از افراد کافی باشد.

بدیهی است برخی از صاحبنظران بر این باور هستند که با سهمیه بندی جدید بنزین می توان انتظار داشت که استفاده از حمل و نقل عمومی افزایش یابد اما این در حالی است که باید یادآور شد که با توجه به شرایط نامناسب حمل و نقل عمومی و همچنین فرسوده بودن اتوبوس ها و یا کم بودن واگن های مترو چگونه می توان انتظار داشت که مردم بیشتری تنها به علت سهمیه بندی بنزین به حمل و نقل عمومی روی بیاورند، چرا که امروزه بسیاری از افرادی که از حمل و نقل عمومی استفاده می کنند با سختی های بسیاری مواجه هستند و به طور حتم در سال آینده نیز با افزایش قیمت حمل و نقل عمومی نیز مواجه خواهیم شد،بنابراین در این شرایط چگونه می توان انتظار داشت که افراد  خودروهای شخصی خود را کنار بگذارند و برای سفرهای درون شهری از حمل و نقل عمومی استفاده کنند؟
 
ایجاد بازار سیاه در سایه سهمیه بندی
 
لازم به ذکر است که در سهمیه بندی جدید بنزین در نظر گرفته شده تا افرادی که از این بنزین استفاده نمی کنند آن را به فروش برساند و بتوانند از این طریق کسب درآمد داشته باشند این در حالی است که در سهمیه بندی قدیم بنزین نیز به وفور با این ماجرا مواجه بودیم. به عبارت ساده تر سهمیه بندی جدید بنزین راه قاچاق بنزین را هموارتر خواهد کرد و نمی تواند هیچ مانعی برای کاهش قاچاق بنزین شود. حال با این اوصاف این سوال مطرح می شود مگر قرار نبود که در سایه سهمیه بندی بنزین شاهد کاهش قاچاق بنزین از کشور باشیم؟

هر چند در مقابل برخی نیز بر این باور هستند که کسب درآمد از فروش سهمیه بنزین برای خانوارهایی که مالک خودرو نیستند و یا مصرف بنزین آن‌ها کم است می تواند در زمره مزایایی سهمیه بندی جدید بنزین قرار بگیرد.

شایان ذکر است برخی دیگر از موافقان سهمیه بندی جدید بنزین نیز معتقد هستند که دولت می‌تواند با استفاده از قیمت آزاد بنزین سالانه 18 هزار میلیارد تومان کسب درآمد داشته باشد و  این درآمد را برای بهبود زیرساخت‌ها، تقویت حمل‌ونقل عمومی، حمایت از سوخت‌های جایگزین و بهسازی راه‌های روستایی استفاده کند اتفاقی که در صورت تحقق آن می تواند منجر به رشد و شکوفایی کشور شود.

در خاتمه باید یادآور شد که با اندکی تامل بر شرایط سهمیه بندی جدید بنزین می توان به این مهم دست یافت که به طور حتم تعداد متقاضیان بنزین نسبت به فروشندگان آن کمتر است از همین رو نرخ آزاد بنزین در شرایط نامناسبی قیمت‌گذاری خواهد شد که این خود به یقین نمی‌تواند مانعی برای  قاچاق سوخت شود.
 
 
انتهای خبر///
 


 

 
یادداشت  


گفتگو  

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

 استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است


گزارش  


جراید  



 
www.ostandnews.ir   تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرگزاری استاد نیوز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است . پایگاه خبری تحلیلی استاد نیوز