چندی پیش سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس از اجرای طرح جدید سهمیه بندی بنزین خبر داد که بر اساس آن به هر ایرانی روزانه یک لیتر بنزین اختصاص پیدا میکند که این خود با واکنش بسیاری از کارشناسان و مردم مواجه شد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی استادنیوز؛ گفتنی است در سایه اجرای طرح جدید سهمیه بندی بنزین به هر نفر روزانه تنها یک لیتر بنزین تعلق خواهد گرفت که با توجه به ترافیک سرسام آور شهری مانند تهران این سهمیه روزانه حتی کفاف ماندن در ترافیک بیش اندازه خیابان های تهران را نیز نمی دهد.
به طور کلی باید در نظر داشت که این نوع سهمیه بندی با توجه به اینکه امروزه بسیاری از افراد دارای خودرو شخصی هستند به گونه ای که در یک خانواده حتی چند ماشین برای عبور و مرور در طرح زوج وفرد و یا موارد دیگر وجود دارد چگونه قابل توجیح خواهد بود، به عبارت ساده تر چگونه یک لیتر می تواند برای استفاده از خودروی شخصی در طول یک روز کفایت کند.
از سوی دیگر باید خاطر نشان کرد با توجه به اینکه فاصله مکانی محل کار و زندگی بسیاری از افراد در حال حاضر زیاد است و این افراد بنا به دلایل مختلفی برای تردد روزانه خود از خودروهای شخصی استفاده می کنند بنابراین چگونه می توان انتظار داشت که روزانه یک لیتر برای این دسته از افراد کافی باشد.
بدیهی است برخی از صاحبنظران بر این باور هستند که با سهمیه بندی جدید بنزین می توان انتظار داشت که استفاده از حمل و نقل عمومی افزایش یابد اما این در حالی است که باید یادآور شد که با توجه به شرایط نامناسب حمل و نقل عمومی و همچنین فرسوده بودن اتوبوس ها و یا کم بودن واگن های مترو چگونه می توان انتظار داشت که مردم بیشتری تنها به علت سهمیه بندی بنزین به حمل و نقل عمومی روی بیاورند، چرا که امروزه بسیاری از افرادی که از حمل و نقل عمومی استفاده می کنند با سختی های بسیاری مواجه هستند و به طور حتم در سال آینده نیز با افزایش قیمت حمل و نقل عمومی نیز مواجه خواهیم شد،بنابراین در این شرایط چگونه می توان انتظار داشت که افراد خودروهای شخصی خود را کنار بگذارند و برای سفرهای درون شهری از حمل و نقل عمومی استفاده کنند؟
ایجاد بازار سیاه در سایه سهمیه بندی
لازم به ذکر است که در سهمیه بندی جدید بنزین در نظر گرفته شده تا افرادی که از این بنزین استفاده نمی کنند آن را به فروش برساند و بتوانند از این طریق کسب درآمد داشته باشند این در حالی است که در سهمیه بندی قدیم بنزین نیز به وفور با این ماجرا مواجه بودیم. به عبارت ساده تر سهمیه بندی جدید بنزین راه قاچاق بنزین را هموارتر خواهد کرد و نمی تواند هیچ مانعی برای کاهش قاچاق بنزین شود. حال با این اوصاف این سوال مطرح می شود مگر قرار نبود که در سایه سهمیه بندی بنزین شاهد کاهش قاچاق بنزین از کشور باشیم؟
هر چند در مقابل برخی نیز بر این باور هستند که کسب درآمد از فروش سهمیه بنزین برای خانوارهایی که مالک خودرو نیستند و یا مصرف بنزین آنها کم است می تواند در زمره مزایایی سهمیه بندی جدید بنزین قرار بگیرد.
شایان ذکر است برخی دیگر از موافقان سهمیه بندی جدید بنزین نیز معتقد هستند که دولت میتواند با استفاده از قیمت آزاد بنزین سالانه 18 هزار میلیارد تومان کسب درآمد داشته باشد و این درآمد را برای بهبود زیرساختها، تقویت حملونقل عمومی، حمایت از سوختهای جایگزین و بهسازی راههای روستایی استفاده کند اتفاقی که در صورت تحقق آن می تواند منجر به رشد و شکوفایی کشور شود.
در خاتمه باید یادآور شد که با اندکی تامل بر شرایط سهمیه بندی جدید بنزین می توان به این مهم دست یافت که به طور حتم تعداد متقاضیان بنزین نسبت به فروشندگان آن کمتر است از همین رو نرخ آزاد بنزین در شرایط نامناسبی قیمتگذاری خواهد شد که این خود به یقین نمیتواند مانعی برای قاچاق سوخت شود.