خانه سیاسی بین الملل اقتصادی اجتماعی حوزه و دانشگاه علم و فناوری فرهنگ و هنر ورزشی یادداشت
 
«ایمان» و «امید» نرم‌افزار امام(ره) برای ایجاد ۳ تحول بزرگ       انقلاب به رهبری امام به الگویی برای آزادی خواهان جهان تبدیل شد       «کشف الاسرار» نشان دهنده اراده امام برای تشکیل حکومت اسلامی است       تشکیل ائتلاف مشترک نیروی دریایی ایران با کشورهای منطقه       آماده آموزش پروتکل‌های مرزی به مرزبانان افغانستانی هستیم       افزایش شمار جان‌باختگان تصادف قطار در هند به ۲۸۸ نفر       AFC مچ فدراسیون فوتبال را گرفت/ جریمه میلیاردی برای مجوز حرفه‌ای!       چه کسی لوله‌های گازِ «نورداستریم» را منفجر کرد؟       بازتاب قهرمانی پرسپولیس در سایت AFC/ تاجگذاری در فصل باشکوه       معماری شگرف حرم رضوی را بشناسید       آزمایشگاه ارزیابی خدمات هوش مصنوعی تا پایان سال راه‌اندازی می شود       آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:ایران ۲ موضوع پادمانی را حل و فصل کرد       سلوک و مجاهدت شهدا با شیوه‌های خلاقانه و جذاب به نسل جوان منتقل شود       شرط افزایش ۲۰ درصدی یارانه‌ها       معلمان بر اساس وظایفشان رتبه بندی نشده بودند/ جذب سالانه یازده هزار معلم پرورشی        گسترش روابط ایران و عمان به نفع هر دو کشور است       حمایت کم‌نظیر رهبری نقطه عطفی در دوره ۴ ساله مجلس یازدهم محسوب می‌شود/ مهار تورم، رشد تولید، تصویب برنامه هفتم و نهایی کردن طرح‌ها و لوایح؛ اولویت سال پایانی مجلس       مردانی: اساتید دانشگاه فرهنگیان جهادگر تبیین هستند/ دانشگاه فرهنگیان باید محور تحول باشد       ابلاغ مشوق‌های فرزندآوری در ۹۰ محور/ راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری را در بیمارستان نجمیه       راهکار سازمان سنجش به جای قطع اینترنت برای امنیت کنکور/ تشریح آزمون های هوشمند سال آینده      
 
آخرین اخبار  


اساتید و دانشگاه  


معرفی آثار اساتید  


 

1397/11/28 3:08:10 AM

سونامی بیکاری در راه است 

طی سال­‌های اخیر شاهد افزایش بی‌سابقه آمار بیکاری در کشور بودیم به گونه‌ای که برخی از کارشناسان بر این باور هستند که در سال آینده این آمار افزایش چشمگیری خواهد داشت.

سونامی بیکاری در راه است


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی استادنیوز؛ طی سال­های اخیر شاهد افزایش بی‌سابقه آمار بیکاری در کشور بودیم به گونه‌ای که برخی از کارشناسان بر این باور هستند که در سال آینده این آمار افزایش چشمگیری خواهد داشت، به گونه‌ای که شاید دیگر کتمان آمار بالای بیکاری از سوی برخی از مسوولان به راحتی مقدور نباشد.

با توجه به بودجه ارائه شده از سوی دولت پیش‌بینی می‌شود که در سال آینده و همچنین با آغاز خواب زمستانی تولید در کشور شاهد کاهش بی سابقه افراد مشغول به کار باشیم که این خود می تواند سونامی بیکاری را به دنبال داشته باشد.

بدیهی است بنا به اظهار نظر کارشناسان بیکاری با رشد اقتصادی در تضاد است و در شرایط موجود نیز با توجه به اعمال تحریم‌های یک جانبه آمریکا و  همچنین نوسانات نرخ ارز افزایش تعداد بیکاران بسیار دور از ذهن به نظر نمی رسد.

آنچه مسلم است افزایش آمار بیکاری، بیانگر رکود اقتصادی حاکم بر بازارهای اقتصادی است تا جایی که می‌تواند نقش تعیین کننده ای در تشدید آسیب‌های اجتماعی، اقتصادی و با سیاسی جامعه نیز داشته باشد.

ابر چالش بیکاری اصطلاحی است که بارها از سوی دولتمردان و کارشناسان اقتصادی مطرح شده است و برنامه‌های نیز تنها در حد حرف و شعار برای مقابله با این مهم ارائه شده است اما متاسفانه در عمل نه سرمایه گذاری خارجی صورت گرفته است و نه اینکه فرصتی برای حضور سرمایه گذاران داخلی فراهم شده است، که این خود می تواند آغازگر فصل تازه ای از بیکاری در کشور باشد.

آنچه مسلم است رشد اقتصادی اشتغال زا می تواند چراغ سبزی برای کاهش نرخ بیکاری باشد، چرا که می تواند نقش پر رنگ تری در کاهش بیکاری ایفا کند، اما این در حالی است که متاسفانه تجارب اقتصاد کشور نشان دهنده این موضوع است که رشد اقتصادی هیچ گاه منجر به کاهش آمار بیکاری نشده است که البته عامل تاثیر گذار  این مهم در تورم بالای دامن گیر بنگاه های اقتصادی می باشد چرا که وضعیت نامناسب اقتصادی چالش های بسیاری را بر سر راه واحدهای تولیدی قرار داد که آنها را مجبور به تعدیل نیرو کرده است.

با این اوصاف می توان گفت که در شرایط بغرنج اقتصادی کشور توجه صرف به افزایش رشد اقتصادی کارگشای کاهش آمار بیکاری نخواهد بود بلکه باید کیفیت رشد اقتصادی مورد بازنگری و توجه قرار گیرد، چرا که طبق پیش بینی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی اگر رشد اقتصادی ایران تا سال 1400 تنها یک درصد رشد داشته باشد جمعیت بیکار کشور 5.7 میلیون نفر خواهد بود و چنانچه نرخ رشد اقتصادی در این بازه زمانی 5 درصد باشد بازهم جمعیت بیکار 5 میلیون نفر خواهند بود، بنابراین نباید تنها به رشد اقتصادی کفایت کرد بلکه در مقابل باید کیفیت رشد اقتصادی واقعی را مد نظر قرار داد.

گفتنی است طبق اظهار نظر اقتصاددانان، برنامه بودجه سال جاری نیز آفتی بر آمار اشتغال محسوب می شود و به طور حتم در سایه تحقق این بودجه بر تعداد جمعیت بیکار نیز اضافه خواهد شد، جالب است بدانیم این برنامه از سوی دولتی ارائه شده که روزگاری با شعار ریشه کنی بیکاری رای اعتماد مردم را جلب کرد و حال با گذشت چند سال تنها شاهد رشد سرسام آور و افسار گریخته آمار بیکاران در کشور هستیم.

از سوی دیگر مهم ترین دلیل عدم کاهش آمار بیکاری در کشور را  می توان ورود بی رویه کالاهای واسطه ای و اساسی و همچنین اقتصاد نفتی دانست چرا که در سایه این دو مهم علی رغم رشد اقتصادی باز هم از تعداد بیکاران کم نخواهد شد چرا که در اقتصاد کشور تولید نقش کم رنگی دارد، بنابراین انتظار رشد اشتغال از این اقتصاد تک محصولی و مصرفی دست نیافتنی است.

بدیهی است وجود آمار بالای بیکاری پنهان خود آفتی بر وضعیت موجود به حساب می آید. جالب است بدانیم که بیکاری پنهان شامل افرادی می شود که دارای مشاغل ناقص هستند و یا اینکه احتمال دارد در آینده نزدیک وارد بازار کار شوند، از این رو آمار بالای بیکاری پنهان نیز زنگ خطری برای وضعیت و آمار اشتغال کشور به حساب می آید چرا که نرخ بیکاری پنهان می تواند تصویری آشفته تری از وضعیت بیکاری نمایان کند.

در خاتمه باید یادآور شد که رشد بی رویه آمار بیکاری نشان از اقتصاد نفتی، بی تخصص بودن جوانان و همچنین نبود حمایت های دولتی برای تولید دارد، از این رو انتظار می رود در شرایط موجود زمینه ورود سرمایه گذاران بیش از هر زمان دیگر فراهم شود.

یادداشت؛ الهام صمدزاده

انتهای خبر/// 


 

 
یادداشت  


گفتگو  

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

 استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است


گزارش  


جراید  



 
www.ostandnews.ir   تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرگزاری استاد نیوز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است . پایگاه خبری تحلیلی استاد نیوز