خانه سیاسی بین الملل اقتصادی اجتماعی حوزه و دانشگاه علم و فناوری فرهنگ و هنر ورزشی یادداشت
 
«ایمان» و «امید» نرم‌افزار امام(ره) برای ایجاد ۳ تحول بزرگ       انقلاب به رهبری امام به الگویی برای آزادی خواهان جهان تبدیل شد       «کشف الاسرار» نشان دهنده اراده امام برای تشکیل حکومت اسلامی است       تشکیل ائتلاف مشترک نیروی دریایی ایران با کشورهای منطقه       آماده آموزش پروتکل‌های مرزی به مرزبانان افغانستانی هستیم       افزایش شمار جان‌باختگان تصادف قطار در هند به ۲۸۸ نفر       AFC مچ فدراسیون فوتبال را گرفت/ جریمه میلیاردی برای مجوز حرفه‌ای!       چه کسی لوله‌های گازِ «نورداستریم» را منفجر کرد؟       بازتاب قهرمانی پرسپولیس در سایت AFC/ تاجگذاری در فصل باشکوه       معماری شگرف حرم رضوی را بشناسید       آزمایشگاه ارزیابی خدمات هوش مصنوعی تا پایان سال راه‌اندازی می شود       آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:ایران ۲ موضوع پادمانی را حل و فصل کرد       سلوک و مجاهدت شهدا با شیوه‌های خلاقانه و جذاب به نسل جوان منتقل شود       شرط افزایش ۲۰ درصدی یارانه‌ها       معلمان بر اساس وظایفشان رتبه بندی نشده بودند/ جذب سالانه یازده هزار معلم پرورشی        گسترش روابط ایران و عمان به نفع هر دو کشور است       حمایت کم‌نظیر رهبری نقطه عطفی در دوره ۴ ساله مجلس یازدهم محسوب می‌شود/ مهار تورم، رشد تولید، تصویب برنامه هفتم و نهایی کردن طرح‌ها و لوایح؛ اولویت سال پایانی مجلس       مردانی: اساتید دانشگاه فرهنگیان جهادگر تبیین هستند/ دانشگاه فرهنگیان باید محور تحول باشد       ابلاغ مشوق‌های فرزندآوری در ۹۰ محور/ راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری را در بیمارستان نجمیه       راهکار سازمان سنجش به جای قطع اینترنت برای امنیت کنکور/ تشریح آزمون های هوشمند سال آینده      
 
آخرین اخبار  


اساتید و دانشگاه  


معرفی آثار اساتید  


 

1397/11/24 5:16:24 AM

معرفی نامزدهای پایتخت کتاب ایران

بستر مناسب روستاها برای ترویج کتاب خوانی 

رئیس شورای هماهنگی شبکه روستاهای دوستدار کتاب گفت، روستاها بستر خیلی خوبی برای ترویج فرهنگ مطالعه دارند و اشتیاق خیلی خوبی هم از طرف روستاییان خصوصاً نوجوانان برای کتاب خوانی وجود دارد.

بستر مناسب روستاها برای ترویج کتاب خوانی


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی استادنیوز؛ سعید صوفی با اشاره به اهمیت ترویج کتابخوانی در روستاها گفت، مسابقه ملی پایتخت کتاب بیش از شانزده سال پیش توسط سازمان بین المللی یونسکو طراحی شده تا در آن پایتخت های کتاب در هر کشور و در دنیا به طور سالانه انتخاب شوند. از سال 2001 که این مراسم آغاز شده، نتایج خوبی در افزایش سطح کتابخوانی در سراسر دنیا داشته و از سال 1393 نیز کشور ایران نیز به این مسابقه پیوسته که پایتخت های کتاب از سال 94 معرفی شدند. هم اکنون نیز برای پنجمین سال متوالی مسابقه انتخاب پایتخت کتاب در سراسر کشور برگزار می شود.

صوفی انتخاب شهرهای مختلف برای شرکت در این مسابقه را بر اساس فعالیت های صورت گرفته برای ترویج فرهنگ کتابخوانی دانست و افزود مسابقه پایتخت کتاب هرساله و از سوی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ستاد شهرها و روستاهای دوستدار کتاب ایران طراحی و برگزار می شود تا یک شهر به عنوان پایتخت کتاب ایران معرفی گردد. معیار انتخاب هر شهر نیز، ساختار و عملکردی است که مسئولین فرهنگی و اجرایی این شهرها برای تامین و تسهیل زمینه های کتاب خوانی نظیر تجهیز و توسعه کتابخانه ها صورت دادند و یا اقداماتی که برای ترویج فرهنگ مطالعه صورت گرفته مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته تا میزان اهمیت موضوع برای هر شهر و نتایج حاصل از این اقدامات مورد سنجش داوران قرار گیرد.

رئیس شورای هماهنگی شبکه روستاهای دوستدار کتاب حضور داوران به نام در این مسابقه را موجب قوت گرفتن اقدامات دانست و تصریح کرد افراد موثر فرهنگی، نویسندگان، مروجین فرهنگ کتابخوانی و اساتیدی همچون دکتر احمد مسجد جامعی وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضو فعلی شورای اسلامی شهر تهران از داوران این مسابقه هستند که دل سوزانه برای ترویج فرهنگ کتاب و کتاب خوانی تلاش می کنند و خوشبختانه باید گفت که این اساتید، نسبت به ترویج کتاب خوانی در روستاها نیز تاکید بسیار دارند و یکی از مهمترین بخش هایی که مورد داوری قرار می دهند این است که روستاها چگونه و چقدر در ترویج فرهنگ کتاب خوانی موفق بوده اند.

صوفی که نماینده استان مرکزی در شورای عالی استان ها نیز هست با اشاره به اجرای پنجمین دوره این مسابقه گفت: امسال 158 شهر از تمامی استان‌های کشور موفق به ارسال آثار خود به دبیرخانه مرکزی این جشنواره شدند که این تعداد نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد رشد داشته و به غیر از افزایش کمی آثار ارسالی به دبیرخانه، در حوزه محتوایی و مستندسازی نیز شهرهای شرکت‌کننده رشد قابل توجهی داشته‌ است. در روزهای گذشته و همزمان با دهه مبارک فجر، داوری این دوره در سه مرحله صورت گرفته و در نهایت ۳۵ شهر به مرحله نیمه ‌نهایی راه یافته و در نهایت ۲۰ شهر را به عنوان شهرهای راه‌یافته به مرحله نهایی این دوره از برنامه انتخاب شدند تا از میان آنها، پایتخت کتاب ایران انتخاب و معرفی شود.

رئیس شورای هماهنگی شبکه روستاهای دوستدار کتاب حضور روستاها در این مسابقه را امیدبخش توصیف کرد و افزود: در این  دوره 1406 روستا و مناطق عشایری  از تمام کشور در پنجمین جشنواره روستاها و عشایر  دوستدار کتاب ایران شرکت کردند که این موضوع بسیار امید بخش است. این روستاها همگام با شهرها برای ترویج فرهنگ کتاب خوانی تلاش کردند و در نهایت از بین این روستاها نیز برای حضور در بخش نهایی مسابقه انتخاب می شود. برخی شهرهای انتخاب شده هم در مجاورت مراکز روستایی هستند و ترویج این فرهنگ و تامین زیرساختها در آنها نیز می تواند در ترویج فرهنگ کتابخوانی در روستاها نیز موثر باشد.

این مقام مسئول همچنین از ادامه داشتن فرایند داوری پنجمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب و پنجمین برنامه انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران سخن گفت و افزود: هدف از انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران، کمک به توسعه پایدار، فرهنگی و اجتماع ‌محور شهرها و انسجام‌ بخشی به فعالیت‌ های فرهنگی در شهرها با محوریت کتاب و کتاب‌ خوانی عنوان شده است. همچنین کشف، جذب، ساماندهی و بهره‌گیری از امکانات و ظرفیت‌های محلی و بومی برای ترویج کتاب خوانی  و تقویت برنامه ‌ریزی و نگاه به آینده از دیگر اهداف این رویداد است. این طرح با مشارکت برخی از نهادهای دولتی و غیردولتی از جمله کمیسیون ملی یونسکو، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، تشکل‌های نشر، و دیگر نهادها و سازمان‌های فعال و علاقه‌مند در این زمینه اجرا می‌شود.

سعید صوفی از اتمام مراحل داوری این جشنواره خبر داد و افزود: داوری مرحله اول  برنامه انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران 17 بهمن‌ماه به اتمام رسیده و نامزدهای  مرحله اولیه 21 بهمن‌ماه اعلام شدند. فرایند داوری نهایی این دوره روز چهارشنبه 24 بهمن‌ماه به پایان می‌رسد. همچنین داوری مرحله اولیه پنجمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب ایران  انجام شده است و نتایج آن به زودی اعلام می‌شود. برگزیدگان  این دو رویداد چهارم اسفندماه در مراسم اختتامیه معرفی و تقدیر خواهند شد.

وی ارائه تسهیلات به شهرهای منتخب را گام مهمی در پیشبرد فرهنگ کتاب خوانی دانست و افزود: مطابق با سنت هر ساله، شهر منتخب علاوه بر لوح تقدیر از سوی مقامات عالی‌رتبه کشوری، مجموعه‌ای از تسهیلات، اعتبارات و منابع فرهنگی دریافت خواهد کرد.  هم‌اکنون و در سال 97 بر اساس انتخاب در سال 96، شهر کاشان در استان اصفهان به عنوان چهارمین پایتخت کتاب ایران فعالیت می‌کند و در ادوار پیشین شهرهای اهواز، بوشهر و نیشابور پایتخت کتاب ایران بودند. همچنین هدف از برگزاری جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب گسترش عدالت فرهنگی در سراسر کشور است تا با پشتیبانی موثر از اقدامات انجام شده و طرح‌های ابتکاری در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی، توجه سازمان‌ها و نهادهای مرتبط به اهمیت کتاب در جامعه جلب شود تا اهالی روستاها و عشایر نیز به جمع دوستداران کتاب بپیوندند. روستاها بستر خیلی خوبی برای ترویج فرهنگ مطالعه دارند و اشتیاق خیلی خوبی هم از طرف روستاییان خصوصاً نوجوانان برای کتاب خوانی وجود دارد که امیدواریم با اجرای چنین طرح هایی، این اشتیاق روزافزون شود.

گفتنی است بیست شهر راه یافته به مرحله نهایی این مسابقه شهرهایی همچون مهاباد  و ارومیه از استان آذربایجان غربی،  شهرری  از استان تهران، خورموج و برازجان از استان بوشهر، دزفول و رامهرمز  از استان خوزستان، سبزوار از استان خراسان رضوی، خرم‌آباد  از استان لرستان، خاش از استان سیستان و بلوچستان، رفسنجان، بم، سیرجان از استان کرمان، اسلام‌آباد غرب از  استان کرمانشاه، شیراز و اوز  و صدرا از استان فارس، بابل از استان مازندران، ابرکوه و یزد از استان یزد هستند که توانستند بیشترین امتیاز لازم را برای شرکت در مرحله نهایی این مسابقه کسب کنند.
 
خبرنگار؛ سمیرا حسن

انتهای خبر ///


 

 
یادداشت  


گفتگو  

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

 استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است


گزارش  


جراید  



 
www.ostandnews.ir   تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرگزاری استاد نیوز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است . پایگاه خبری تحلیلی استاد نیوز