خانه سیاسی بین الملل اقتصادی اجتماعی حوزه و دانشگاه علم و فناوری فرهنگ و هنر ورزشی یادداشت
 
«ایمان» و «امید» نرم‌افزار امام(ره) برای ایجاد ۳ تحول بزرگ       انقلاب به رهبری امام به الگویی برای آزادی خواهان جهان تبدیل شد       «کشف الاسرار» نشان دهنده اراده امام برای تشکیل حکومت اسلامی است       تشکیل ائتلاف مشترک نیروی دریایی ایران با کشورهای منطقه       آماده آموزش پروتکل‌های مرزی به مرزبانان افغانستانی هستیم       افزایش شمار جان‌باختگان تصادف قطار در هند به ۲۸۸ نفر       AFC مچ فدراسیون فوتبال را گرفت/ جریمه میلیاردی برای مجوز حرفه‌ای!       چه کسی لوله‌های گازِ «نورداستریم» را منفجر کرد؟       بازتاب قهرمانی پرسپولیس در سایت AFC/ تاجگذاری در فصل باشکوه       معماری شگرف حرم رضوی را بشناسید       آزمایشگاه ارزیابی خدمات هوش مصنوعی تا پایان سال راه‌اندازی می شود       آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:ایران ۲ موضوع پادمانی را حل و فصل کرد       سلوک و مجاهدت شهدا با شیوه‌های خلاقانه و جذاب به نسل جوان منتقل شود       شرط افزایش ۲۰ درصدی یارانه‌ها       معلمان بر اساس وظایفشان رتبه بندی نشده بودند/ جذب سالانه یازده هزار معلم پرورشی        گسترش روابط ایران و عمان به نفع هر دو کشور است       حمایت کم‌نظیر رهبری نقطه عطفی در دوره ۴ ساله مجلس یازدهم محسوب می‌شود/ مهار تورم، رشد تولید، تصویب برنامه هفتم و نهایی کردن طرح‌ها و لوایح؛ اولویت سال پایانی مجلس       مردانی: اساتید دانشگاه فرهنگیان جهادگر تبیین هستند/ دانشگاه فرهنگیان باید محور تحول باشد       ابلاغ مشوق‌های فرزندآوری در ۹۰ محور/ راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری را در بیمارستان نجمیه       راهکار سازمان سنجش به جای قطع اینترنت برای امنیت کنکور/ تشریح آزمون های هوشمند سال آینده      
 
آخرین اخبار  


اساتید و دانشگاه  


معرفی آثار اساتید  


 

1397/11/24 4:05:00 AM

افزایش زباله گردی در سایه بیکاری 

یک روانشناس بالینی گفت: امروزه زباله گردی به عنوان یک مساله بین المللی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و ریشه یابی و راهکارهای زیادی را از سوی کارشناسان امور اجتماعی می طلبد.

افزایش زباله گردی در سایه بیکاری


علیرضا نعمت زاده در گفت­‌وگو با خبرنگار استادنیوز با اشاره به زباله گردی به عنوان یک آسیب اجتماعی گفت؛ یکی از مهمترین معضـلات شهرنشـيني افزايش رشد توليد زبالـه اسـت که بر اساس اطلاعـات سـازمان بهداشت جهاني پيش بينی مي شود توليد زباله در جهان تا سال 2025 ،چهـار تـا پـنج برابـر ميزان كنوني افزايش يابد.

وی در ادامه افزود، زبالـه گردی يكی از معضلات و عوارض شهری است كه طی سال­های بسياری از كـلان‌شـهرها و حتـی شهرهای كوچكتر به آن دچار شده اند. بـه عبـارت ساده تر زبالـه گـردی، ازجملـه فعاليـت هـای تعريف نشده اي است كه با هدف پيدا كردن و جمع آوري كالاهاي قابل بازيافـت بـه منظـور فروش و كسب درآمد در جامعه رواج يافته است.

نعمت زاده گفت، امروزه زباله گردی تنها مختص به مردان نیست و بلکه گاهی اوقات کودکان و زنان نیز مخارج زندگی خود را از میان زباله‌های رهاشده به دست می آورند.

وی در خصوص دلایل روی آوردن افراد به زباله گردی اظهارکرد، بيكاري و نبود فرصت‌هاي شغلي و شرايط اجتماعي كه فرد در آن قرار دارد اجبار و الزام های را به فـرد وارد مـي كنـد چرا که نيـافتن شغل مناسب، محدوديتی است كه افراد را مجبور به يافتن راه ديگري بـراي پاسـخ بـه نيازهايشـان مي‌كند.

وی در ادامه بیان کرد، زباله گردی اگرچه شغل متعارفي نيست اما براي فردي كه موفق به يافتن كار ديگري نشده است، مي تواند راهی براي امرار معاش باشد.

این روانشناس در ارتباط با نقش دولت برای کاهش افراد زباله گرد گفت، ازآنجايي كه افرادي كه به زباله گردي مشغول هستند، بيكار شده اند، يا امكان ادامه شغل قبلي خود را نداشتهاند و در واقع دچار آسیب اجتماعی شده اند و نیاز به حمایت از طرف دولت و سازمان‌های مربوطه را دارند عدم حمايت توسط نهادهاي حمايتيِ دولتي از جمله مراكزی مانند كميته امداد و بهزيستي در برخی از اوقات باعث سوق افراد به زباله گردی شده است.

وی ادامه داد، اين سـازمان هـا بايـد آسـيب ديـدگان اجتمـاعي را شناسايي و مورد حمايت قرار دهند، اما متاسفانه به دلایل مختلف از جمله کمبود بودجه و بوروکراسی اداری پیچیده، کمبود امکانات و گستردگی مدد جویان قادر به انجام کامل وظایف خود نیستند.

نعمت زاده در خصوص دیگر دلایل افزایش زباله گردی گفت: عدم پوشش بيمه، کمبود نهادهای متولی دولتی و خصوصی، عدم برنامه های واقعی فقرزدایی و شکاف طبقاتی از جمله دیگر دلایل به وجود آورنده زباله گردی محسوب می شود.

این روانشناس در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبنی بر اینکه آیا اعتیاد می‌­تواند عاملی برای زباله گردی باشد،گفت، به طور حتم مقوله اعتياد از دیگر دلایل زباله گردی محسوب می شود از این رو به نظر می رسد اعتیاد به صورت مستقيم بر زباله گردشدن افراد تاثیر نمی گذارد و بـه صـورت غير مستقيم با اثرگذاري بر متغير ديگر باعث می شود تا فرد بـه سـراغ زبالـه گـردي بـرود.

وی افزود: در وهله اول اگرچـه بـه نظر مي رسد اعتياد يک انتخاب فردي باشد اما فراهم بودن زمينه های اعتياد و نبود حمايت های لازم براي مراجعه افراد و اقدام به ترک اعتياد، باعـث شـده زبالـه گـردان بـه دليـل عـدم حمايت كافي قادر به ترك اعتياد نباشند.

نعمت زاده در خصوص افزایش کودکان زباله گرد گفت: طبق قوانين بين المللی افراد زير 18 سال و قوانين داخلي نیز اشخاص زير 16 سال را كودک تلقی كرده اما این در حالی است که متاسفانه کودکان بسیاری در کشور ما در زیر سنین یاد شده به کار گماشته شده اند که قسمتی از این کودکان به عنوان زباله گرد امرار معاش می کنند.

وی ادامه داد،کودکان بی سرپرست یا بد سرپرست، مهاجران، کودکان معتاد و یا بزهکار از جمله دسته بندی های این گونه کودکان به شمار می روند این کودکان به دلیل جستجو در انواع زباله های خطرناک مستعد ابتلا به انواع بیماری ها از جمله ابتلا به بیماری های عفونی، ایدز، هپاتیت و انواع انگل ها هستند.

این روانشناس جای خالی قوانین حمایتی از کودکان را بسیار پررنگ دانست و گفت، امروزه جای خالی قوانین حمایتی و همچنین نبود نظارت مستمر و کمبود متولیان پیگیری امور کودکان کار باعث افزایش تعداد آنان را در جامعه شده است.
 
 علیرضا نعمت زاده در پایان خاطر نشان کرد، باید در نظر داشت که جای خالی حمايت از زباله گردها باعث دلسردی آنان خواهد شد که این خود مي تواند تبعات اجتماعي ديگري نيز به دنبال داشته باشد.

انتهای خبر///
 


 

 
یادداشت  


گفتگو  

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

 استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است


گزارش  


جراید  



 
www.ostandnews.ir   تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرگزاری استاد نیوز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است . پایگاه خبری تحلیلی استاد نیوز