خانه سیاسی بین الملل اقتصادی اجتماعی حوزه و دانشگاه علم و فناوری فرهنگ و هنر ورزشی یادداشت
 
«ایمان» و «امید» نرم‌افزار امام(ره) برای ایجاد ۳ تحول بزرگ       انقلاب به رهبری امام به الگویی برای آزادی خواهان جهان تبدیل شد       «کشف الاسرار» نشان دهنده اراده امام برای تشکیل حکومت اسلامی است       تشکیل ائتلاف مشترک نیروی دریایی ایران با کشورهای منطقه       آماده آموزش پروتکل‌های مرزی به مرزبانان افغانستانی هستیم       افزایش شمار جان‌باختگان تصادف قطار در هند به ۲۸۸ نفر       AFC مچ فدراسیون فوتبال را گرفت/ جریمه میلیاردی برای مجوز حرفه‌ای!       چه کسی لوله‌های گازِ «نورداستریم» را منفجر کرد؟       بازتاب قهرمانی پرسپولیس در سایت AFC/ تاجگذاری در فصل باشکوه       معماری شگرف حرم رضوی را بشناسید       آزمایشگاه ارزیابی خدمات هوش مصنوعی تا پایان سال راه‌اندازی می شود       آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:ایران ۲ موضوع پادمانی را حل و فصل کرد       سلوک و مجاهدت شهدا با شیوه‌های خلاقانه و جذاب به نسل جوان منتقل شود       شرط افزایش ۲۰ درصدی یارانه‌ها       معلمان بر اساس وظایفشان رتبه بندی نشده بودند/ جذب سالانه یازده هزار معلم پرورشی        گسترش روابط ایران و عمان به نفع هر دو کشور است       حمایت کم‌نظیر رهبری نقطه عطفی در دوره ۴ ساله مجلس یازدهم محسوب می‌شود/ مهار تورم، رشد تولید، تصویب برنامه هفتم و نهایی کردن طرح‌ها و لوایح؛ اولویت سال پایانی مجلس       مردانی: اساتید دانشگاه فرهنگیان جهادگر تبیین هستند/ دانشگاه فرهنگیان باید محور تحول باشد       ابلاغ مشوق‌های فرزندآوری در ۹۰ محور/ راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری را در بیمارستان نجمیه       راهکار سازمان سنجش به جای قطع اینترنت برای امنیت کنکور/ تشریح آزمون های هوشمند سال آینده      
 
آخرین اخبار  


اساتید و دانشگاه  


معرفی آثار اساتید  


 

1397/10/19 2:30:49 AM

ظهور دوباره مطالبات انقلاب کبیر فرانسه در جنبش جلیقه زردها 

جنبش جلیقه زردهای فرانسه، واکنش طبقه متوسط و پایین این کشور به ساختار سیاسی قدرت و تصمیمات اقتصادی است که در سال 1789 هم همین موضوعات زمینه ساز بروز انقلاب کبیر فرانسه شد.

ظهور دوباره مطالبات انقلاب کبیر فرانسه در جنبش جلیقه زردها


به گزارش سرویس سیاسی پایگاه خبری تحلیلی استاد نیوز؛ اعتراض خودجوش و مردمی موسوم به جلیقه زردهای فرانسه در 26 آبان با تجمع در بزرگراه ها، میدان های اصلی شهرها و عوارضی های سراسر این کشور آغاز شد.
نخستین جرقه این گردهمایی بزرگ که در پنجاه سال اخیر فرانسه مشابهی برای آن نمی توان یافت، با درخواست دو راننده بین شهری جوان اهل سنه مرن، شهری در نزدیک پاریس، پس از درج فراخوانی مبنی بر راه بندان سراسری در اعتراض به افزایش مالیات سوخت در فیسبوک زده شد.
 فراخوانی که در همان ابتدا بیش از 200 هزار نفر قول شرکت در آن را دادند، امروز تبدیل به جنبش قابل اعتنایی شده است که برخی کارشناسان آن را فراتر از راهپیمایی های اعتراضی می 1968 می دانند.

چرا جلیقه زرد؟

بر اساس قوانین راهنمایی و رانندگی فرانسه، هر خودرو باید به جلیقه زرد رنگ شبرنگی باشد که در صورت نقص فنی و یا لزوم توفف خودرو در بزرگراه ها، امکان دیده شدن راننده با پوشیدن آن توسط دیگر رانندگان وجود داشته باشد. لذا با توجه به اینکه این حرکت اعتراضی توسط دو راننده رقم خورد، آنها برای نمایش ویژه اقدام خود از این جلیقه ها استفاده کردند.

جلیقه زردها چه کسانی هستند؟

جلیقه زرد ها بیشتر شهروندانی از طبقه کارگران، روستاییان، حومه نشین های شهرهای بزرگ و کارمندانی هستند که با وجود داشتن کار و درآمد، در گذران زندگی و معاش به مشکل برخورده اند. در ابتدا شروع جنبش، آنها نسبت به افزایش مالیات سوخت که می توانست بر میزان پس انداز و سطح زندگیشان اثر منفی بگذارد، اعتراض کردند و سپس به دیگر بخش های مالیات نیز وارد شد.
اما در ادامه، طبق اظهارات یکی از سخنگویان این حرکت، مطالبات اقتصادی آنها رنگ و بوی سیاسی نیز به خود گرفت. در این راستا جناح‌های مختلف فرانسه از چپ تا راست حمایت خود را از حرکت «جلیقه زردها» اعلام کرده‌اند با این حال اعضای ارشد این حرکت، اعلام کردند که آنها نیازی به رهبر ندارند و مایل نیستند کسی این جنبش را به اسم خود مصادره کند.
فرانک بولر، یکی از افراد شناخته شده جلیقه زردها با تشبیه این حرکت به انقلاب کبیر فرانسه گفت: « انقلاب فرانسه با جنگ آرد آغاز شد. اکنون این جنگ، جنگ مالیات سوخت است.»
نکته قابل تامل در این رابطه این است که پس از نزدیک به یک ماه و نیم از شروع اعتراضات، لوئیجی دی مایو، معاون نخست‌وزیر ایتالیا در وبگاه رسمی حزب خود، ضمن اعلام حمایت از جلیقه زردها از آنها خواسته است تا با ضعیف شدن کشورشان مقابله کنند و به ضعف و سستی "نه" بگویند.
این نخستین بار است که مقامات رسمی در یک کشور اروپایی از معترضان ضددولتی در فرانسه حمایت می‌کنند.
در واکنش به این رویداد بزرگ، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه ضمن به تعویق انداختن افزایش مالیات سوخت، ماموران بیشتری برای کنترل اوضاع به خدمت گرفت تا مانع گسترش جنبش مذکور شود.

رویکرد سیاسی جنبش جلیقه زردها

برخی از کارشناسان سیاسی اروپا، جنبش جلیقه‌ زردها را خروشی انقلابی از سوی طبقه متوسط می‌دانند که در نهایت به تغییر ساختار سیاسی این کشور منجر خواهد شد.
اگرچه اعتراض ها به افزایش مالیات سوخت که می توانست بر زندگی طبقه متوسط اثرگذار باشد، آغاز شد و به سایر بخش های مالیات هم سرایت کرد اما در ادامه  مطالبات بعد سیاسی هم یافتند.
طبق اظهارات سخنگویان این حرکت، آنها همچنین به تمرکز قدرت در یک پست و تقسیم نشدن آن معترض هستند. معترضین به دنبال برگزاری رفراندوم درباره مسائلی هستند که مورد خواست مردم است، تا صدای مردم بر اساس دموکراسی شنیده شود و تمرکز قدرت نیز از بین برود.
افزوده شدن خواسته های سیاسی به جنبش جلیقه زردها، بیانگر نارضایتی فروخورده طبقه متوسط و پایین فرانسه از ساختار قدرت این کشور است. از نظر آنها تجمیع قدرت در دست رئیس جمهور با اصول دموکراسی فرانسه منافات دارد و آنها مایل هستند با بازگشت به اصول آزادی و برابری، تقسیم قدرت محقق شود.
براین اساس دموگرافی این اعتراضات با آنچه در ماه می 1968 در پاریس به وقوع پیوست بسیار متفاوت است. در آن زمان مطالبات مدنی و سیاسی بود و اولین شرکت کنندگان را دانشجویان تشکیل دادند که در نهایت با همراهی کارگران منجر شد. اما حرکت جلیقه زردها با درخواست های اقتصادی و با حضور طبقات کارگر، حومه نشین، روستائیان و در کنار آنها دانش آموزان و کارمندان شکل گرفت.

مقایسه انقلاب کبیر فرانسه با جنبش جلیقه زردها

انقلاب فرانسه که با تسخیر زندان معروف باستیل در سال 1789 آغاز شد، زاییده شورش توده مردمی بود که تحت فشار مشکلات اقتصادی، نابرابری های سیاسی و اجتماعی قرار داشتند.
براین اساس این انقلاب، اولین جنبش مردمی اروپا بود که در نهایت به فروپاشی سلطنت 1500 ساله فرانسه منتهی شد. پس از ان مجلس عامه شروع به کار کرد و به این شکل، توده مردم موفق شدند نمایندگانی در کنار نمایندگان اشراف و کلیسا داشته باشند و این همان تقسیم قدرتی بود که امروز مجدد مورد خواست مردم طبقه متوسط و پایین فرانسه است.
از نگاه معترضین، ماکرون حمایتگر طبقه ثروتمندان است و درخواست وی از ارتش برای برقراری نظم، واکنش مورد پسند جلیقه زردها نبود.
نکته مهم آنکه به رغم مشابهت میان بنیان های شکل دهنده به اعتراضات کنونی فرانسه با انقلاب کبیر این کشور، یکی از سخنگویان جلیقه زردها رسما اعلام کرد آنها با الگو گیری از انقلاب اسلامی ایران که واکنشی به استبداد بود، به دنبال اجرای کامل اصول دموکراسی هستند.
بنابراین جلیقه زردها را باید صدای فروخورده و واقعی مردم فرانسه دانست که نسبت به ساختار قدرت و تصمیمات اقتصادی معترض هستند. حمایت 74 درصدی مردم از این جنبش هم بیانگر پشتوانه قوی آن است.
 
تحلیل؛ زهرا سادات حسینی
 
انتهای خبر///
 
 


 

 
یادداشت  


گفتگو  

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

 استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است


گزارش  


جراید  



 
www.ostandnews.ir   تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرگزاری استاد نیوز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است . پایگاه خبری تحلیلی استاد نیوز