خانه سیاسی بین الملل اقتصادی اجتماعی حوزه و دانشگاه علم و فناوری فرهنگ و هنر ورزشی یادداشت
 
«ایمان» و «امید» نرم‌افزار امام(ره) برای ایجاد ۳ تحول بزرگ       انقلاب به رهبری امام به الگویی برای آزادی خواهان جهان تبدیل شد       «کشف الاسرار» نشان دهنده اراده امام برای تشکیل حکومت اسلامی است       تشکیل ائتلاف مشترک نیروی دریایی ایران با کشورهای منطقه       آماده آموزش پروتکل‌های مرزی به مرزبانان افغانستانی هستیم       افزایش شمار جان‌باختگان تصادف قطار در هند به ۲۸۸ نفر       AFC مچ فدراسیون فوتبال را گرفت/ جریمه میلیاردی برای مجوز حرفه‌ای!       چه کسی لوله‌های گازِ «نورداستریم» را منفجر کرد؟       بازتاب قهرمانی پرسپولیس در سایت AFC/ تاجگذاری در فصل باشکوه       معماری شگرف حرم رضوی را بشناسید       آزمایشگاه ارزیابی خدمات هوش مصنوعی تا پایان سال راه‌اندازی می شود       آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:ایران ۲ موضوع پادمانی را حل و فصل کرد       سلوک و مجاهدت شهدا با شیوه‌های خلاقانه و جذاب به نسل جوان منتقل شود       شرط افزایش ۲۰ درصدی یارانه‌ها       معلمان بر اساس وظایفشان رتبه بندی نشده بودند/ جذب سالانه یازده هزار معلم پرورشی        گسترش روابط ایران و عمان به نفع هر دو کشور است       حمایت کم‌نظیر رهبری نقطه عطفی در دوره ۴ ساله مجلس یازدهم محسوب می‌شود/ مهار تورم، رشد تولید، تصویب برنامه هفتم و نهایی کردن طرح‌ها و لوایح؛ اولویت سال پایانی مجلس       مردانی: اساتید دانشگاه فرهنگیان جهادگر تبیین هستند/ دانشگاه فرهنگیان باید محور تحول باشد       ابلاغ مشوق‌های فرزندآوری در ۹۰ محور/ راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری را در بیمارستان نجمیه       راهکار سازمان سنجش به جای قطع اینترنت برای امنیت کنکور/ تشریح آزمون های هوشمند سال آینده      
 
آخرین اخبار  


اساتید و دانشگاه  


معرفی آثار اساتید  


 

1400/03/15 12:16:53 PM

مناظره اول کاندیداهای ریاست جمهوری بخش اول

رئیسی: اعتراض می‌کنند چرا 2هزار واحد تولیدی را از تعطیلی نجات دادید/ همتی: روحانی، قوی‌تر و دنیا دیده‌تر از همه شماست/ رضایی: همتی با تحریم‌ آمریکا همراهی کرد 

مناظرات انتخاباتی بین 7 نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با موضوع «اقتصاد» برگزار شد.

رئیسی: اعتراض می‌کنند چرا 2هزار واحد تولیدی را از تعطیلی نجات دادید/ همتی: روحانی، قوی‌تر و دنیا دیده‌تر از همه شماست/ رضایی: همتی با تحریم‌ آمریکا همراهی کرد


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی استادنیوز، مناظرات انتخاباتی بین ۷ نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با موضوع «اقتصاد» برگزار شد.

در مناظره امروز سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی، سعید جلیلی عضو شورای عالی امنیت ملی، امیر حسین قاضی‌زاده نائب رئیس مجلس یازدهم، علیرضا زاکانی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس و محسن مهرعلیزاده معاون تربیت بدنی رئیس دولت اصلاحات نظرات و برنامه‌‌های خود را مورد طرح و نقد یکدیگر قرار می‌دهند.

هر هفت نامزد حاضر در این دوره از انتخابات، در این مناظره به پرسش هایی با موضوع «اقتصاد» پاسخ می دهند. در نخستین مناظره ۲۱ سوال از نامزد‌ها پرسیده می‌شود و هر نامزد در انتهای مناظره ۴ دقیقه فرصت خواهد داشت تا جمع بندی داشته باشد.

** جمع‌بندی همتی؛ اگر می‌خواهید اقتصاد درست شود به من رأی دهید

- من فکر می کردم آقای زاکانی پوششی هستند ولی الان فهمیدم سوپر پوششی هستند و به هیچ وجه وقتم را صرف پاسخگویی به ایشان نمی‌کنم.

- افتخارم این است در شرایط سخت در کشور بانک مرکزی را اداره کردم و نگذاشتم ایران ونزوئلایی شود. و الان هم آمده ام رییس‌جمهور شوم تا اقتصاد ایران کره شمالی نشود.

- مردم؛ من هنوز پیروز انتخابات نیستم چون اکثر شما تا الان تصمیم دارید که الان رای ندهید. اما از شما دعوت می کنم لطفاً تجدید نظر کنید.

- برای تقویت جمهوریت نیاز داریم قدرت بی قدرت ها را نشان دهیم. ما برای احیای توسعه کشور، زمان نداریم ما ایرانیها دیگر حق و فرصت اشتباه کردن نداریم.

- جامعه ما در حال پیر شدن است. ۴ سال دیگر یکسری فرصت های طلایی دیگر در توسعه ایران از بین می رود. میلیون ها ایرانی می توانند از خط فقر بیرون بیایند اگر این ۴ سال از دست نرود.

- همسایه های ما در حال جلو افتادن از ما هستند. اگر امروز درست انتخابات نکنیم ۲۰ سال دیگر هنوز داریم قیر رایگان و ارز ۴۲۰۰ توزیع می کنیم.

- حتی از عراق و پاکستان هم عقب می افتیم. ما الان به همت شهید سلیمانی ها قدرت منطقه هستیم. باید اقتصاد اول منطقه ای باشیم ولی نیستیم.

- اگر امروز درست انتخاب کنیم الگوی اقتصادی منطقه خواهیم شد. در میان نامزدهایی که امروز روبروی شما نشستند من توانایی و دانش اینکار را دارم.

- اگر شما بخواهید بعد از چند سال جنگ تحمیلی جامعه ما یک نفسی می کشد. خیلی ها نتیجه انتخابات را از پیش مشخص می دانند ولی می توانیم نتیجه صحنه را عوض کنیم. 

- من از شما میخواهم خودتان رای بدهید و اگر اعتراض دارید با رای به من نشان دهید. در همین هفته هم تلاش کنید حداقل نظر ۱۰ نفر دیگر را هم تغییر دهید و با خودتان همراهش کنید.

- ما مردم می توانیم بازی و صحنه را عوض کنیم. ان شاالله ۲۸ خرداد همه با حضور چشمگیر خودمان در پای صندوق های رای جواب خوبی را به آنهایی که فکر می کنند جمهوریت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ضعیف شده است بدهید.

** جمع‌بندی رضایی؛ شرمنده زباله‌گردها، نان‌قرضی‌ها و کوله‌بران هستم

دولت جوانگرایی کنار رفته و «ما نمی‌توانیم» وارد ادبیات سیاسی - اداری کشور شد، اعتماد به نفس کشته شد، خودباوری و خلاقیت از بین رفت، لذا باید دولتی نو به وجود آید، دولتی که کارآمد و قوی باشد و پاسخگو و مسئولیت‌پذیر باشد و دوباره مردم و دولت در کنار هم قرار گیرند و یک دولت جوان انقلابی ان‌شاءالله درست خواهیم کرد.

- شعار «ما می‌توانیم» را مجدداً به عرصه اداره و مدیریت کشور بازمی‌گردانیم. 

- برنامه‌های من شامل این موارد است؛ یارانه 450 هزار تومانی را برای 40 میلیون نفر تضمین می‌کنم، شغل خانه‌داری که تربیت فرزند و بهداشت و سلامت خانگی است را برقرار می‌کنم، علاوه بر ساخت یک میلیون مسکنی که در مصوبه مجلس است یک میلیون مسکن را به صورت نوسازی شامل احیای بافت‌های فرسوده است را در دستور کار قرار می‌دهیم.

- ایجاد صندوق جبران ضرر مال‌باختگان بورس را در پیش خواهم گرفت و علاوه بر اینها از اصل 127 قانون استفاده می‌کنم و ایالت‌های اقصتادی را طبق قانون اساسی ایجاد خواهم کرد.

- موضوع کشاورزی و کشاورزان مظلوم ما که امروز حتی در قیمت تضمینی گندم و نهاده‌های کشاورزی با مشکل مواجه هستند را کاری خواهم کرد که 5 درصد بالاتر از قیمت‌های وارداتی خریداری خواهم کرد.

- بیمه کشاورزان را حل می‌کنم و دست دلالان و واسطه‌گران را در این زمینه قطع خواهم کرد و کشورم ایران را به هاب غذای منطقه 500 میلیونی تبدیل خواهم کرد. فضای مجازی را با مدیریت در دسترس همگان قرار می‌دهم. 

- من خودم را سرباز وطن می‌دانم و یکبار دیگر آبرویم را کف دست گذاشته‌ام و با جانفشانی، ایثار و فداکاری دهه اول انقلاب کاری خواهم کرد که جوانان کشور را به صحنه بیاورم و با کمک کارشناسان و پژوهشگران کشور نظام تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری و نظارت را در جامعه و در دولتم تقویت خواهم کرد و در این عرصه بزرگی که به وجود آمده من شرمنده اعتماد مردم هستم. 

- من شرمنده صبر و تحمل مردم‌مان هستم و من شرمنده زباله‌گردها، نان‌قرضی‌ها و کوله‌بران هستم و هیچگاه فکر نمی‌کردم که وقتی خرمشهر آزاد شد و آوارگان به این شهر بازگشتند من باقی بمانم و وضع اسفبار جامعه را در پشت‌سر اقتدار ایران که تا ساحل مدیترانه برادرانم به عنوان مشاور و صلح‌ساز امنیت هستند و در پشت سر آنها مردمی صبور را ببینم که با انواع ناملایمات ما دولتمردانی که امروز آنها را بازیچه قرار داده‌ایم تحمل می‌کنند و من به جای همه دولتمردان کشور از محضر مردم عذرخواهی می‌کنم و امیدوارم خداوند متعال توفیقی به ما بدهد که گذشته‌ها را جبران کنیم. 

** جمع‌بندی مهرعلیزاده؛ می‌خواهم دولت سوم اصلاحات را تشکیل دهم

-مردم ایران آمارهای اقتصادی و شاخص های سیاسی اجتماعی و حافظه تاریخی شما گواه این است که در این کشور تولید دولتی بر سر کار بود که توانست با حرکت آرام و منطقی و عقلایی و به دور از هیجانات و نوسانات شرایط کشور را به نحوی مناسب در جهت توسعه حرکت دهد. آن دولت، دولت اصلاحات سید محمد خاتمی بود. 

-در آن دوران ما شاهد رشد اقتصادی ۵،۷ درصدد بودیم. تقویت و ارزش پول ملی کاهش تورم از ۵۰ درصد به تک رقمی توسعه نهادهای تاثیرگذار اجتماعی تنش‌زدایی گسترده با دنیا و روابط بین‌المللی موثر امیدآفرینی بین جوانان و دانشجویان و زنان بودیم. 

- مردم عزیز ما ۱۶ سال است در مسیری قرار داریم که تعادل کشور برای تمرکز و حرکت ایران برای حل مشکلات از بین رفته است و مسائل سیاسی در صدر و مشکلات مردم در ذیل قرار گرفته است. 

- کوچکترین مسئله اجتماعی در کشور ظرفیت تبدیل به یک بحران بزرگ و پیدا نموده است و هنوز بعد از ۴۲ سال تلاش برق قطع می شود بحران کم آبی به وجود آمده و با تورم‌های افسار گسیخته و منابع کم معیشت بخشی از جامعه در خطر قرار گرفته است. چرا؟ 

- امروز مردم ناراضی هستند. مردم از مدیران ناراضی هستند یا ساختارها چرا مشکلات تمام نمی‌شود چرا نمی‌توانند تحصیل کرده های داخل و خارج مشکلات کشور را حل کند پاسخ ساده است چون به آنها اجازه داده نمی‌شود همین رویکرد در سیستم اجرایی کشور نیز حاکم شده است. چون جوانگرایی نشده و از متخصصین و دانش‌آموختگان در بدنه اجرایی کشور جدی گرفته نمی‌شود و همین سبب شده امروز کشور با بیش از ۵۰ بحران مواجه شود و برای حل مشکلات اجماع وجود ندارد و تلویزیون‌های مسئولین به جای گفتگو با امیدآفرینی محلی برای دعوا شده است.

- من برای اجماع سازی و اقناع‌سازی به جای اینکه آزادی مردم سلب شود، آمده‌ام. 

- من از تشکیل دولت سوم اصلاحات یعنی دولت زندگی با شما سخن می گویم؛ زندگی در مقابل مرگ، جنگ فقر و تهدید و ناامیدی بنابراین بیایید شرایط زندگی خوب را فراهم کنید زندگی بر حسب آنچه که شایسته آن هستیم یعنی زندگی برازنده ایرانی. 

-من می خواهم با مدیریت منطقی برنامه محور و عملگرایانه بر اساس علم روز دنیا دولتی اقتصاد محور تولید گرا و کارآفرین با سیاست های رفاهی و مناسب در حوزه کار مسکن یارانه و در حمایت از جوانان ایجاد کنم.

** جمع‌بندی جلیلی؛ رئیس‌جمهور باید فرهنگ سیاسی غلطی که حاکم است را کنار بگذارد

- موضوعات اقتصادی مطرح شد اما موضوع اصلی این جلسه نقش رئیس‌جمهور و هنر رئیس‌جمور در اداره کشور است.

- سوال مهم این است که کسی که در این جایگاه قرار می‌گیرد، چگونه این بحث‌ها را به نتیجه می‌رساند.

- اولین سوالی که مطرح می‌شود این است که اگر برنامه دارید، باید بگویید این برنام چه نتیجه‌ای خواهد داشت. باید از قبل مشخص کنید.

- هشت سال پیش در همینجا چیزهایی گفته شد؛ کدامش انجام شد؟ تحریم دو برابر و دلار چند برابر شد.

- وقتی درباره معدن سوال کردید و من گفتم که از طریق معدن، شغل ایجاد می‌کنیم، ما می‌توانیم دقیق بگوییم که در سال اول 100 هزار شغل ایجاد می‌کنیم در سال دوم 126 هزار، در سال سوم این تعداد و در سال چهارم 253 هزار شغل ایجاد می‌کنیم. امّا اینکه چگونه این کار را انجام می‌دهیم، در تلوبیون این‌ها را توضیح می‌دهیم و حاضر به مناظره درباره این نکات هستیم. همینجا از صداوسیما بابت ایجاد فرصت تلوبیون تشکر می‌کنم.

- ما نیازمند رئیس‌جمهوری هستیم که با اقتدار بتواند کار را انجام دهد. اقتدار به معنای گفتند چند حرف تند نیست. اقتدار یعنی به‌موقع تصمیم بگیرید و اجرا کنید تا عملی بشود تا نتیجه‌ای که قول داده شده، شکل بگیرد.

- مشکلی که وجود دارد این است که برخی از مشکلات همه‌اش ساختاری نیست. برخی مشکلات در فرهنگ سیاسی ما وجود دارد. اینجا نقش رئیس‌جمهور مهم است. متأسفانه برخی از این مشکلات هم به این جناح و آن جناح و این قوه و آن قوه، منحصر نیست،‌ فراتر از این‌هاست. رئیس‌جمهور باید این‌ها را برطرف کند.

- رئیس‌جمهور باید فرهنگ سیاسی غلطی که حاکم است را کنار بگذارد. برخی از این مواردی که به فرهنگ غلط مربوط است را مثال می‌زنم؛ مثلاً اگر می‌گوییم کار باید به نتیجه برسد، با نمایش به نتیجه نمی‌رسد. به قول شهید حاج قاسم شما اگر آب را ول کنید اینطور نیست که به‌پای درخت برسد، باید آن را پیگیری کنید تا راهش را کج کند.

- ماشین دولت را اگر می‌خواهید راه بیاندازید با بخش نامه نمی‌شود. به عنوان کسی که از پایین به‌عنوان کارشناس، معاون اداره کل، مدیرکل، معاون وزیر از بالا آمده‌ام، دیده‌ام موضوعی که در سیستم می‌آید چطور از مسیر خودش خارج می‌شود. اینجاست که از فضای مجازی، هوشمند و فوق هوشمند کردن دولت سخن می‌گوییم. باید بتوانید به‌خوبی از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

- یکی از موضوعات دیگری که در فرهنگ سیاسی مشکل ایجاد کرده و مانع کار است، بحث تعارفات سیاسی و جناحی و بعضاً سازمانی است که این‌ها را باید رفع کرد.

**جمع‌بندی رئیسی؛ مسائل از طریق فضای مجازی به من منتقل می‌شود

- رئیس جمهور رئیس همه مردم و یعنی همه جناح ها و گروه‌ها و دغدغه‌مندان است و نگاه رئیس جمهور نگاه خدمتگزاری به همه و رفع مشکل همه است. 

- در قوه قضائیه یک برنامه ارائه دادم و مشغول به کار شدم و سند تحولم را در اختیار همه قرار دادم و احساس مردم هم این بوده که بعد از 2 سال و چند ماه در قوه قضائیه اتفاقی افتاده است.

- 12 اندیشکده فعال را به خط کردیم و برنامه ای برای بخش های مختلف اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی در دستور کار است.

- در فضای مجازی عقبیم و زیرساخت‌ها مشکل دارد و باید کامل شود و در تولید محتوای فضای مجازی مشکل داریم و حق بسیاری از خانم‌ها در فضای مجازی ضایع می‌شود.

- من از بچه‌ها می‌پرسم، وقتی دارید در اینترنت بازی می‌کنید چند بار حال شما گرفته می‌شود؟ باید کار بسیاری شود.

 - من خودم صفحه دارم و دو میلیون فالوئر دارم و مسائل از این طریق به من می‌رسد.

- ما اصحاب «ما می‌توانیم» هستیم. درباره بانک‌ها گفتند به حرف گوش نمی‌کنند، من گفتم ببینید به حرف من گوش می‌کنند یا نه؟

** جمع‌بندی قاضی‌زاده هاشمی؛ نقدینگی ۷۰ هزار برابر شده است؛ چه کسی عامل خلق این نقدینگی است؟ 

- ما برای جوانان آرمان‌های بلندی داریم و دلمان می‌خواهد تحولات عمیقی اتفاق بیفتد.

-مردم از ما سوال می‌کنند که چرا هر انتخاباتی می‌گذرد حرف‌ها تکرار می شود، مشکل گرانی بیکاری معیشت مردم مرغ و تخم‌مرغ به این سادگی چرا که نمی‌شود؟ حقیقتاً ما با جمعی از دوستانمان سه سال است که بعد از بیانیه گام دوم انقلاب به این جمع‌بندی رسیدیم که نحوه اداره کشور مشکلاتی دارد که مشکلات قدیمی و زیرساختی است.

- بنده یک پزشک جراح هستم با یک بیمار مزمن و خطرناک را با مّسکن درمان نمی‌کنیم وقتی یک سرطانی راه تنفسی بیمار را گرفت نیاز به جراحی دارد.

- در دولت سلام آمده‌ایم و  ۱۹ برنامه اجرایی دقیق آغاز کردیم و پروژه‌های اجرایی آن را آماده‌ کرده‌ایم اما بالاتر از این حرفهاست نیاز است که رویکردها و نگاه‌ها را تغییر دهیم و نگاه‌ها به مردم تغییر یابد.

- دولت سلام آمده که حاکمیت مردم را تغییر دهد و مردم سالاری را نهادینه کند؛ قانون اساسی ما قائل به حاکمیت مردم است لذا دولت باید به مردم پاسخگو باشد و مردم بر آن نظارت داشته باشند، جایی که خطا می کنند بتوانند با او برخورد کنند اما سطح نگاه ما به مردم این است که یک رای به ما بدهند و بروند.

- وقتی ما سراغ مسئله سربازی می‌رویم به خاطر این است که این مانعی برای شرکتهای استارتاپی می‌شود، وقتی به سراغ مدیریت غلط می‌رویم چرا که در مدیریت دولتی دچار مشکلاتی هستیم و می‌بینیم که همه مردم گرفتار آن هستند.

- تلاش ما باید به این سمت برود که ما مسائل ۵۰ ساله و صد ساله را حل و فصل کنیم.

- نقدینگی ۷۰ هزار برابر شده است؛ چه کسی عامل خلق این نقدینگی است؟ آیا این نقدینگی مربوط به خارج از کشور ماست یا ساختارهای معیوب ما در بودجه و نظامی و برنامه‌ریزی و یا ساختار بانکی چنین حوادثی را ایجاد کرده است؟ متاسفانه ما دنبال ایجاد ساختارهای مولد فقر هستیم در انحصار و تبعیض یک انحصار رانتی ایجاد شده است یعنی یک انحصار و فوق العاده ایجاد شده که یک طبقه مرفه را درست می‌کند که کنار منافع دولت قرار گرفته است.

-وقتی صحبت از خصوصی‌سازی که می کنیم، این اختصاصی سازی می‌شود یعنی از این دولت به جیب دیگر دولت می‌رود.

- اگر منابع کشور را بخواهیم بین مردم تقسیم کنیم منابع طبیعی کشور به هر نفر ماهی سه میلیون تومان می‌رسد، باید سوال کرد این منابع به کجا رفته است؟

** جمع‌بندی زاکانی؛ جرمم این است که مقابل مفسدین ایستاده‌ام

- مردم عزیز؛ من بعنوان یک رزمنده جرمم این است که در مقابل مفسدین ایستاده ام و لذا تنها جرم انتسابی به من، مبارزه‌ام با فقر، فساد و تبعیض است. می‌گویند دوتا تجدیدی در دبیرستان داشته‌ام که بخاطر حضور در جبهه و امتحان دادن در طی 15 روز آنهم بدون معلم بوده. اینها آن چیزهایی است که انسان را می‌آزارد.

- درباره محل تحصیل من سوال می‌کنند؛ من در دانشگاه علوم پزشکی تهران درس خوانده ام و مثل شما (همتی) در خارج درس نخوانده‌ام. به دلیل مجروحیت دستم، قرار شد در دستیاری پزشکی هسته‌ای تحصیل کنم.

- امیدوارم آخرین باری باشد که آقای همتی می‌گوید من نامزد پوششی هستم؛ شما (همتی) اصلی‌ترین نامزد پوششی هستید که آمده اید، 8 سال عملکرد دولت فعلی را پوشش بدهید. قرار بود قرارگاه اقتصادی تشکیل بدهید، اما به قرارگاه مرغ رسیدید. بی تدبیری امثال آقای همتی کار را به مرغ ۳۵ هزار تومانی رساند.

- امروز مردم از مسئولان صداقت، دانش و عُرضه می‌خواهند.

- (خطاب به همتی) 102 هزار میلیارد تومان چاپ کرده اید و در بازار ریخته‌اید و وضعیت ر ا به اینجا رسانده‌اید؛ آیا شما نامزد اصلی هستید؟!

- آیا شما (همتی) با استقلال بانک مرکزی موافقید؟ اگر موافقید، بگویید تا من هم بگویم در مجلس چه گفتید.

- کاری که ما می‌کنیم این است که بانک و بازار سرمایه را به مسیر اصلی‌اش برمی‌گردانیم.

- وزیر اقتصاد گفته است که دولت سال گذشته 300 هزار میلیارد تومان از بازار سرمایه برداشته است؛ چرا دولت از جیب مردم پول برداشته است؟!

- توقع من از دوستان این است که وعده‌های مختلف ندهیم؛ بگوییم برای تحول چه خواهیم کرد؟

** سوال سوم رئیسی؛ گفتند رئیسی بیاید دلار ۵ هزار تومان می‌شود، خودشان به ۳۰ هزار تومان رساندند!

یکی از مشکلات جدی مردم تورم است و نسبت به کالاهای اساسی قیمت‌ها فوق العاده افزایش یافته و مسکن ۷ برابر، خودرو ۸برابر و قیمت گوشت و مرغ ۵-۶ برابر شده است و آنچه مردم را بسیار نالان کرده کوچک شدن سفره‌شان است.

- عده ای سال ۹۶ در همین سالن گفتند اگر فلانی بیاید ممکن است قیمت دلار ۵ هزار تومن شود ولی خودشان به ۳۰هزار تومان رساندند و بعد گفتند اگر ما نبودیم قحطی می آمد. این مثل دروازه بانی است که ۱۷ گل خورده و می‌گوید اگر من نبودم ۳۰گل خورده بودیم.

- یکی از مشکلات جدی مردم تورم است و نسبت به کالاهای اساسی قیمت‌ها فوق العاده افزایش یافته و مسکن ۷ برابر، خودرو ۸برابر و قیمت گوشت و مرغ ۵-۶ برابر شده است و آنچه مردم را بسیار نالان کرده کوچک شدن سفره‌شان است.

- عده ای سال ۹۶ در همین سالن گفتند اگر فلانی بیاید ممکن است قیمت دلار۵ هزار تومن شود ولی خودشان به ۳۰ هزار تومان رساندند و بعد گفتند اگر ما نبودیم قحطی می آمد. این مثل دروازه بانی است که ۱۷ گل خورده و می‌گوید اگر من نبودم ۳۰گل خورده بودیم.

- ارز ۴۲۰۰ تومانی چه مصیبتی برای کشور درست کرد و چقدر پرونده برای قوه قضائیه تولید کرد؟ ارز صادراتی را باید مدیریت کرد، با اعلام اینکه ارز برنگشته کاری پیش نمی‌رود، مدیریت باید کرد. تسهیلات بانکی را باید مدیریت کرد.

** سوال سوم رضایی؛ اگر دولت‌های گذشته تکرار شود یک فاجعه بزرگ رخ می‌دهد

- من معتقدم سال ۱۴۰۰ سال گشایش و عبور از سختی‌هاست ولی به عنوان یک سرباز که از 17 سالگی تاکنون افتخار می‌کنم این شغل را برای خودم انتخاب کرده‌ام لازم است این موضوع را بگویم، هشدار داده و می‌گویم که چرا دوباره سینه خود را سپر حوادث ملت ایران کرده‌ام.

- هشدار من این است که هشت سال آینده چالش‌ها و ابرچالش‌هایی مانند آب، جمعیت، صندوق‌های بازنشستگی، ناترازی بانک‌ها، نقدینگی، بیکاری و گرانی و بدتر شدن محیط کسب و کار را خواهیم داشت.

- معنای تمامی موضوعاتی که گفتیم این ا ست که اگر بخواهیم فقر، فساد و تبعیض از بین برود بایستی در اولین کارمان از تکرار دولت‌های گذشته به طور جدی جلوگیری کنیم؛ ما از صحبت جناب آقای همتی کاملا می‌توانیم درک کنیم چه اوضاعی وجود دارد چرا که وی می‌گوید بینش اقتصادی من با آقای روحانی اختلاف داشته است کنار گذاشته‌ شده‌اند.

- جناب آقای همتی پس چرا شما کنار آقای روحانی ماندیده‌اید و اگر شما می‌گویید آقای روحانی تخصص اقتصادی نداشته است پس مشخص است تمامی اتفاقات به دست شما رخ داده و شما این کار را کرده‌اید چرا به شعور ملت ایران توهین می‌کنند و چرا می‌خواهید مجدداً دولت‌های گذشته تکرار شود؟

- مردم عزیز ایران! من همانطور که در سال 92 اسکناس هزار تومانی را نشان دادم، (الان می گویم) به والله قسم اگر دولت‌های گذشته تکرار شود یک فاجعه‌ای بزرگی شما را در بر خواهد گرفت و نباید اجازه دهید آن دولت‌ها تکرار شود.

- من که اکنون به صحنه انتخابات آمده‌ام برای همه این مسائل خود را آماده کرده‌ام؛ من بیش از 20 سال است که فریاد می‌کشم به اقتصاد رسیدگی کنید و مسئله اقتصاد مهم است. 

- دست از این گروه‌گرایی‌ها و جناح‌های سیاسی بردارید. دولت آینده باید قوی‌ترین دولتی باشد که بتواند از همه شایستگان اصولگرا، اصلاح‌طلب، اهل سنت، اهل تشیع، بانوان و جوانان استفاده کند.

- حتی یک روز و یک ثانیه را نمی‌توانیم از دست دهیم و نمی‌توانیم به ملت ایران خیانت کنیم و باید از خودخواهی‌ها دست برداریم و بایستی از متلک‌گویی دست برداریم و باید از جنگ‌های روانی دست برداریم.

- خدا خوشش نمی‌آید که یک ملت بعد از 200 سال آمده و آغازی را شروع کرده و می‌خواهد یک تمدن بزرگی را بسازد امروز نباید دستاویز جناح‌های سیاسی و افراد قرار گیرد و بایستی یک بار آمده و در برابر این ملت بزرگ تعظیم کنیم و خودمان را در اختیار آنها قرار دهیم و قوی‌ترین دولت را در هشت سال آینده بسازیم. 

** سوال سوم قاضی‌زاده هاشمی؛ بومی‌گزینی مشکلات را حل خواهد کرد

- وقتی میگوییم ساختارها اضافه کرد هستند و منابع مالی را درست توزیع نمی‌کنند نتیجه آن مهاجرت گسترده روستاییان و از بین رفتن مشاغل کشاورزی می شود.

- ۶۰ سال پیش آمریکایی‌ها طراحی تحت عنوان «اصلاحات ارضی» برای پیاده کردند بنابراین باعث شد که سطح رفاه اجتماعی در شهرها افزایش پیدا کند و شغل و درآمد های شغلی بالا برود لذا تمایل به مهاجرت سریع شد.

- در حال حاضر یکی از سریعترین جابجایی‌های جمعیت از روستا به شهر را داریم؛ در طی ۵۰ سال گذشته ترکیب جمعیتی ۷۰ به ۳۰ برعکس شده است یعنی ۸۰ -۲۰ شده از ۸۰ درصد شهری و ۲۰ درصد روستایی شده است، عمدتا این مسئله با توزیع نامناسب منابع است.

- در حال حاضر بین کشورهای دنیا بیشترین مالیات‌های تولید را داریم و دهک‌های پایین‌تر در بند هستند یعنی اصلاً توانایی پرداخت مالیات را ندارند.

- اکنون جوانان روستایی علاقه‌ای به ماندن در روستاها را ندارند برای اینکه درآمد کافی برای زندگی شان ندارند و آن رفاه موجود در شهر را ندارند.

- اگر منابع به را به گونه‌ای توزیع کنیم که بیشترین سرمایه گذاری‌ها در روستاها انجام شود و منابع بانک‌ها به آنجا منتقل شود و همچنین  بومی گزینی و استخدام و بکارگیری نیروی انسانی انجام شود و اشتغال مولد باشد اختیارات کافی هم باشد مشکلات حل خواهد شد؛ یعنی ما شبکه توزیع اختیارات را به گونه ای انجام دهیم که هر شهرستانی برای خود پایتختی باشد و مجموعه منابع بودجه او در اختیارش باشد و فرماندار بتواند آن را مدیریت کنند و مردم هم بتوانند بر آن نظارت داشته باشند.

** سوال سوم جلیلی؛ عدم ثبات مقررات مشکل صادرکنندگان است

- در هشت سال گذشته از بسیاری از شهرک‌های صنعتی بازدید کردم و جلسات متعددی داشته‌ام. با 24 صنف جلسات مفصل داشته‌ایم. در این جلسات 16 مسئله مشترک مطرح شده که دغدغه همه این اصناف این بوده که مانعی مقابل کار آن‌هاست.

- یکی از مهم‌ترین بحث‌ها که باعث شده شهرک‌های صنعتی نتوانند کار کنند، تأمین مالی است. اگر روزانه دو هزار میلیارد تومان خلق پول می‌شود، خب چگونه است کسانی که در کار تولید هستند مهم‌ترین مشکل‌شان در تولید، تأمین مالی است؟ این دو هزار میلیارد خلق پول کجا می‌رود؟ دست چه کسی می‌رسد؟ سوال اساس این است.

- یکی از مشکلاتی که سر راه صادرکنندگان وجود دارد، عدم ثبات در مقررات است. طبق بررسی که کرده‌ایم از سال 92 تا کنون بخش‌نامه‌های متعدد و متعارضی در فولاد، کاشی و سرامیک، پتروشیمی و... صادر شده است. این موضوع حتماً به تولید لطمه می‌زند.

- یکی دیگر از خواهش‌هایی که اصناف و تولیدکنندگان دارند این است که اگر بخشنامه‌ای می‌خواهید صادر کنید با ما مشورت کنید. اگر به حرف ما هم نمی‌خواهید گوش کنید، حداقل حرف ما را بشنوید.

- یکی دیگر از موارد مهم درباره شهرک‌های صنعتی، سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی است. «ماشین دولت» برای این است که اگر صنعتگر شما آن را می‌بیند، خوشحال شود که کار او را به جلو می‌برد نه اینکه نیاز داشته باشد ده‌ها مجوز بگیرد. 

- در همین شهرک صنعتی عباس آباد که ما رفتیم، گفتند همه کارها را برای دریافت مجوز انجام داده‌ایم امّا در نهایت محیط زیست می‌گوید نمی‌شود. این‌ها را باید ساماندهی کرد، آن هم از ظرفیت دولت الکترونیک و اینکه به شکل هوشمند پیشاپیش به آن‌ها بگویید که چه اختیاراتی دارید و چگونه می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

** سوال سوم مهرعلیزاده؛ برای عده‌ای تحت عنوان محیط زیست مشکل ایجاد کردند

- تغییر کاربری یا برای ایجاد صنایع بوده یا برای ایجاد و احداث ساختمان ها و مراکز مسکونی صورت می گیرد که با توجه به اینکه هر کدام از آنها در جاهای متفاوتی تصمیم‌گیری می‌شود باید تصمیمات متفاوت آن بخش را در نظر بگیریم. 

-متاسفانه محیط زیست ما اکنون بسیار در خطر است و یکی از دلایل عمده این موضوع این است که با تشکیل شوراهای اسلامی در مراکز روستاها و معین نبودن دقیق اختیارات آنها در مقایسه با اختیاراتی که سایر ارگان‌ها در ارتباط با مسئله زمین و شهرداری‌ها دارند سبب شده اعمال نفوذ هایی در مناطق صورت گیرد و این تغییر کاربری ها فراتر از آنچه که قانون اجازه می‌دهد صورت بپذیرد. 

- در مورد مسئله صنایع نیز معمولاً نظامی که ما در بودجه نویسی و تدوین بودجه مشخص کرده‌ایم؛ علی القاعده یک راه آینده نگرانه و عمیق در طراحی وجود دارد اما وقتی در عمل در مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد منطقه‌گرایی و نگاه ویژه نماینده‌ها به حوزه مدیریتی خود سبب می‌شود که فشارهای زیادی در ایجاد صنایع از سوی نمایندگان صورت گیرد. 

-یکی از راه‌های اساسی تقویت سازمان محیط زیست است و بگذاریم نهادهای عمومی ناظر بر محیط زیست وارد شوند و وظایف خود را صورت دهند. 

- متاسفیم که در چند سال گذشته برای عده‌ای تحت عنوان محیط زیستی ها ایجاد مشکل کردند. معاون جوانی در محیط زیست آمد و فعالیت کرد اما به آقای کاوه مدنی انگ جاسوس و غیره زدند.

** سوال سوم زاکانی؛ کل کشور را در مسیر تولید قرار خواهیم داد

- در خصوص رویکرد تحول در «اقتصاد و مدیریت»، 4 برنامه داریم که شامل جهش تولید، دولت الکترونیک، تمرکززدایی و مبارزه بی‌امان با فساد اداری است. در این میان، تمرکززدایی مبتنی بر بازآمایش کشور و هویت دادن به 451 شهرستان و تعریف ماموریت درست برای آنها دنبال خواهد شد تا در قاعده هرم اجتماع، کارها به دست مردم دنبال شود.

- در حال حاضر ساختار بودجه به گونه‌ای است که از مجموع اعتبارات استانی، 10 درصد مربوط به طرح‌های شهرستانی است و مابقی‌آنها ملی است؛ یعنی برای بیش از 80 درصد بودجه در مرکز تصمیم‌گیری می‌شود. در این رابطه، جهت اختصاص بودجه را به سمت شهرستان‌ها و نقش دادن به نخبگان خواهد رفت.

- مبتنی بر 9 پیشران جهش تولید که طراحی‌ کرده‌ایم و خوشه‌های متناظری که در بنگاههای کوچک و متوسط دنبال خواهیم کرد، کل کشور را در مسیر تولید قرار خواهیم داد.

- این امکان را فراهم خواهیم کرد که نخبگان هر شهرستان، محور برنامه‌ریزی و تحول در آن مناطق قرار بگیرند و با یک الگوی همه‌جانبه و نه صرفا اقتصادی، مردم در سال اول تغییر را احساس کند و در 4 سال، تحول را ببیند.

** سوال سوم همتی؛ باید برای محصولات کشاورزی انبار درست کنیم

- زندگی روستاییان وابسته به کشاورزی است، برنامه مفصلی را دارم که از این وضعیت کشاورزی را نجات دهیم. 

- سالی ۱۴ میلیارد دلار نهاده های کشاورزی وارد میکنم. بخشی از آن ۴۲۰۰ تومانی است. بخشی هم با ارز نیمایی وارد میشود.

- بحران آب و مصرف ۷۵ درصدی آب توسط بخش کشاورزی مسأله مهمی است. مسأله آب مسأله ۳۰ سال آینده همه کشورها است. حتما از لحاظ کشت و نوع آبیاری باید اقدامات جدی را انجام دهیم.

- ما تا به حال خریدهایمان، خرید قیمت تضمینی بوده است. در حالی که ما باید خرید تضمینی به قیمت روز کنیم. مشکل کشاورزان همین است.

- شب عید دیدید چه اتفاقی افتاد، خیلی از میوه های که دست کشاورزان بود با قیمت ۲ تا ۳ هزار تومان خریدند و در بازار ۱۵ تا ۲۰ تومان فروختند. 

- ما باید انبارهایی را در بخش کشاورزی درست کنیم و محصولات را در بورس کالا بفروشیم.

- نباید تولیدکننده کشاورزی ما مجبور باید کالای خود را با قیمت پایین پیش فروش کند. مسأله کشاورزی ما خیلی پیچیده است. 

- ما در روستاها نتوانستیم نظام پایدار کشاورزی را برقرار کنیم و نتوانستیم جنبه کشاورزی استان ها را صنعتی کنیم.

** سوال دوم همتی؛ نماینده روحانی نیستم/ روحانی قوی‌تر و دنیا دیده‌تر از همه شماست

- من نماینده آقای روحانی نیستم من از ریاست بانک مرکزی کنار گذاشته شدم بدلیل اختلاف نظری که به آقای روحانی داشتم. اما آقای روحانی، قوی‌تر، دنیا دیده تر وهم از نظر فن بیان از همه شما بهتر است. ایشان هم مشکل شما را داشت و بینش اقتصادی نداشت و گرفتاری من هم همین  بود. 

- در دنیا این مسایل حل شده و آن کسی که تصمیم اقتصادی می گیرد باید بینش اقتصادی داشته باشد.

- من یک برنامه مفصل دارم. من معتقد به قیمت دستوری نیستم، دولت در قیمت ها نباید وارد شود دولت باید در زیر ساخت ها وارد شود. مشکل قیمت پر نقدینگی است و باید نقدینگی را کنترل کنیم. باید رابطه کسری بودجه و بانک مرکزی حل شود. حتما از استقلال بانک مرکزی حمایت خواهم کرد.

** سوال دوم زاکانی؛ دولت روحانی با دست در جیب مردم کردن خودش را اداره کرد

- بالغ بر ۹۰ درصد اقتصاد ما نفتی است؛ دولت‌ها در گذشته با پول نفت خودشان را اداره می‌کردند، اما دولت آقای روحانی با دست کردن در جیب مردم و با تورم، خودش را اداره کرده‌ و هیچکسی هم مسئولیت این وضعیت را نمی‌پذیرد.

- برای اصلاح این وضعیت، راهی نداریم جز جهش تولید و خلق ثروت؛ برای این کار، باید مالیات بر تولید و خدمات را توسعه داده و دولت را اداره کنیم.

- امروز ۳۲۰ هزار میلیارد تومان معوقه مالیاتی و ۲۰۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم. آنچه امروز مالیات از مشاغل گرفته می‌شود، یک‌پنجم آن رقمی است که باید گرفته شود.

- دولت نباید دستش را در جیب مردم کند و باید با مالیات خودش را اداره کند؛ در این خصوص برنامه‌ای چند بُعدی داریم.

- امروز ۷۰ درصد اقتصاد در دنیا دانش‌بنیان است و وابسته به مدارس و دانشگاه‌هاست. لذا بسته جامعی آماده کرده‌ایم که با مفاسد اقتصادی و بروکراسی اداری قاطعانه مبارزه کنیم.

** سوال دوم مهرعلیزاده؛ دولت نباید سرمایه‌گذاری کند

- انجام طرح‌های بزرگ اقتصادی چه اینکه دولت بخواهد سرمایه‌گذاری کند یا مردم، نیاز به پول و سرمایه‌گذاری دارد و سرمایه یا باید از داخل تهیه شود یا خارج. 

- وضعیت در داخل کشور به لحاظ ساختار بودجه مشخص است و ما هر سال با شاهد کسری بودجه مواجه هستیم و امسال هم از هزار و ۲۸۰ هزار میلیارد تومان بودجه سال ۱۴۰۰ نزدیک ۵۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم. بنابراین بیش از ۹۰ درصد بودجه در مسیر اجرا و جاری هزینه می شود و کمتر از ۱۰ درصد در مسیر عمران و سرمایه گذاری است. 

- اصولاً دولت نباید سرمایه گذاری کند بلکه باید راه را برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی هموار کند.

- برای اینکه پول وارد کشور شود باید بتوانیم راه های خاصی را باز کنیم بنابراین نخستین اقدام امنیت سرمایه گذاری است یعنی سرمایه گذاری اطمینان کند و مزاحم نداشته باشد. 

- سرمایه فرار است اصطلاحی است که وقتی شما یک گنجشک سنگی را پرتاب می کنید همه گنجشک ها از روی آن درخت پرواز می‌کند. 

- روان بودن کار، نبود فساد و رانت، نداشتن تنش در سطح بین‌المللی و داخل و رفاقت و نداشتن تنش با همسایه‌ها یکی از شروط اصلی کار برای سرمایه‌گذاری است.

-بنده زمانی که استاندار اصفهان بودم و مسئول ستاد رفع موانع تولید بودم در جهت مانع‌زدایی کار می کردیم و می‌خواستیم در چارچوب قوانینی مشکل سرمایه گذار را حل کنیم اما یک نفر در بیرون از این قضیه خوشش نمی آمد. یادداشتی قوه قضاییه می‌نوشت که حقوق بیت المال رعایت نشده است بنابراین این کار را تعطیل می کردند و یک الی دو سال در دست بررسی قرار می گرفت.

** سوال دوم رئیسی؛ سازوکارهای زمین‌خواری در دولت است

- یکی از مشکلات جدی کشور زمین‌خواری است و زمین به دست سرمایه داران افتاده و با زمین سوداگری می کنند.

- در قوه قضائیه شاهد خروجی و تولید پرونده در مورد زمین‌خواری هستیم ولی اگر سازوکارهایش در دولت اصلاح شود نوبت به دستگاه قضایی نمی‌رسد.

- سند عادی را باید به سند رسمی تبدیل کنیم و دومین مسئله «کاداستر» و «حدنگار» است و کشور ما در این زمینه عقب است. تا  آخر۱۴۰۰ کاداستر به سامان خواهد رسید. 

- باید سازمانهای مردم نهاد را فعال کنیم تا خود مردم نظارت کنند و تغییر کاربری‌ها مشخص شود.

- دولت موظف است راه قانونی را برای مردم باز کند تا مردم سراغ کار غیرقانونی نروند و متخلف روشن شود.

- امروز شاهد کاهش جریان زمین خواری در کشور هستیم و مقررات وجود دارد ولی به آنها عمل نمی شود.

** سوال دوم جلیلی؛ معدن می‌تواند ارزآوری داشته باشد

- ما در کشور فرصت‌های بسیار ارزشمندی داریم که هر کدام از آن‌ها می‌توانند پیشران اقتصاد کشور باشند. کشور ما فرصت‌های خوبی در کشاورزی، معدن، شیلات و... دارد که مثل واگن‌های یک قطار، هر کدام می‌توانند به‌تنهایی این قطار را به حرکت بیاندازند.

- دولت باید بتواند برنامه‌ای داشته باشد که با هر کدام از این ظرفیت‌ها به تنهایی کشور را اداره کند. یکی از این ظرفیت‌ها معدن است.

- در کارگروه معدن دولت سایه با جوانان متخصص به این نتیجه رسیدیم که می‌توان با اکتشاف و استخراج و مهم‌تر از این‌ها با ارزش افزوده مواد معدنی در داخل کشور، هم ارزآوری داشته باشد هم اشتغال ایجاد کند. هر میزان که برنامه‌ای برای ارزش افزوده داشته باشیم، هم ارزآوری بیشتر خواهیم داشت هم اشتغال‌زایی.

- دو بحث اصلی یعنی اشتغال و ارزآوری که مشکل کشور ماست را می‌توان از طریق ظرفیت معدن  تا حد زیادی تأمین کرد.

- برخی دوستان می‌گویند نمی‌شود. به نظر بنده اگر بگوییم نمی‌شود، به این معناست که عده‌ای نتوانستن خود را به کشور تسری می‌دهند. در بخش معدن می‌توان جهش ایجاد کرد نه فقط مشکل دو معدن را حل کرد، منتها باید برنامه داشته باشید. ما با بیش از ۲۴ صنف جلسه داشته‌ایم.

** سوال دوم قاضی‌زاده هاشمی؛ شاهد مافیای بزرگ و درهم تنیده واردات هستیم

- متاسفانه در حال حاضر شاهد یک مافیای بزرگ در هم تنیده واردات هستیم که با برخورداری از نهادهای مختلف به دریافت مجوز رانت دریافت ارز ارزان‌قیمت، رانت انحصار واردات و امثال اینها در حال تهدید تولید هستند.

- دولت مسئول و خوب باید هدف اصلی و اولیه‌اش این باشد که از تولید داخلی و اشتغال داخلی حمایت کند؛ مکانیزم های مختلفی هم برای این وجود دارد.

- مکانیسم تعرفه‌گذاری را قانونگذار در اختیار دولت گذشته است اما به طور عملی راه های مختلفی به وجود آمده که در اجرا، واردات کار خود را انجام می‌دهد و تولید را تهدید می‌کند که یک مسیر آن قاچاق است که شامل قاچاق از مبادی رسمی و مناطق آزاد و ویژه اتفاق می‌افتد.

- یک راه هم این است که ما قیمت ارزان را در مقابل تولید داخلی در اختیار وارد‌کننده قرار می‌دهیم یعنی از یک طرف ما نیاز به تولید برنج داریم اما همزمان در فصل تولید برنج، برنج کار ما تازه محصول خود را آماده کرده در حالیکه اجازه  واردات زیادی از برنج به کشور را می‌دهیم.

- دولت مسئول از یک طرف نباید بازار را دچار کمبود کالا کند و از یک طرف باید از واردات برای تعادل بازار استفاده کنند اما باید محور حرکت دولت صادرات محور باشد از یک طرف هم نباید بگذارد که تولید و اشتغال داخلی دچار مشکل شود.

- مسئله ای که اکنون برای مدیریت داریم مدیریت زنجیره تولید است، اما چون به صورت مجزا بخش‌های مختلف اقتصادی خودشان تامین منابع مالی می‌کنند مسائلی به وجود می‌آید.

- ما طراحی کردیم که تولید ارز را در کشور به مدیران بزرگ زنجیره‌ای تامین بسپاریم که از تامین ماده اولیه یا از طریق معادن، تولید بذر یا واردات اتفاق می‌افتد تا سفره مردم و مصرف مردم کشاورزی یا صادرات یک مجموعه مدیریت کند. با آن مجموعه در مقابل دولت مرکزی و اختیاراتی که به آن می شود باید پاسخگو باشد.

- در حال حاضر مجوزهای صادر شده برای واردات و تولید وجود دارد اما همان صاحب مجوز یک بخشی از کاغذ را انجام می دهد و نمونه بارز آن مسئله سیگار است!

** سوال دوم رضایی؛ دولت روحانی سیاه‌ترین دولت ۴۰ سال اخیر انقلاب بود

- علت اینکه خصوصی‌سازی در دولت فعلی با شکست مواجه شده است آن است که این دولت (دولت روحانی) متأسفانه سیاه‌ترین دولت‌های 40 سال اخیر انقلاب بوده است و نه تنها قفل‌های بیرونی را باز نکرد بلکه درهای داخلی را هم به روی اقتصاد با شرطی کردن اقتصاد بسته است.

- متوسط رشد اقتصادی در دولت فعلی صفر بوده است، متوسط تورم 24 درصد بوده است، متوسط رشد سرمایه ثابت خالص منهای 5 درصد بوده است، طی 50 سال اخیر برای اولین‌بار رشد استهلاک سرمایه از سرمایه‌گذاری پیشی گرفته است یعنی اقتصاد در دهه اخیر که من اسم آن را دهه فرصت‌های از دست رفته نامگذاری کرده‌ام باعث شده اقتصاد ایران برای اولین بار عقب‌رفت داشته است.

- در دولت آقای روحانی کیک اقتصاد کوچک شده است اما در طی سه سال اخیر که آقای همتی که ایشان نماینده آقای روحانی هستند، رئیس بانک مرکزی بوده‌اند، تورم تجمعی طی سه سال اخیر 110 درصد بوده است ولی افزایش حقوق کارگران 60 درصد بوده است، افزایش حقوق کارمندان هم 45 درصد بوده است.

- براساس  آمارهایی که اعلام کرده‌ام خصوصی‌سازی چه راهی می‌تواند پیش بگیرد؟ بزرگترین اشتباه آقایان در خصوصی‌سازی آن بوده است که به اهلیت توجه نکرده است و کسانی که می‌‌آیند کارخانجات دولتی را گرفته و می‌برند و سرمایه یک ملت را تصاحب می‌کنند بایستی اهلیت داشته باشند.

- در روسیه آیین‌نامه تحویل دادن کارخانجات دولتی و خصوصی آیین‌نامه‌ای با 100 صفحه است و هر فردی که می‌خواهد آن کارخانجات را در اختیار بگیرد مورد پرسش قرار گرفته و تحقیق کرده و سوابق او را استخراج می‌کنند و کارآمدی او را بررسی می‌کنند در حالیکه در کشورمان اینگونه است که فردی در اراک، آذربایجان، اردبیل و سایر نقاط کارخانه را مفت و مجانی در اختیار گرفته و زمین آن را فروخته و تجهیزات آن را جدا کرده و هیچ نظارتی بر آن وجود نداشته است، اما وقتی از آقای همتی سؤال می‌کنیم می‌گوید من در جریان نبوده‌ام و کاره‌ای نبوده‌ام در حالی که به نظر می رسد آقای همتی استاد جاخالی دادن است. در حالی که وقتی آقای همتی نماینده آقای روحانی هم‌اکنون در مناظرات حضور دارد در کشور افتضاح به بار آورده و خون شهدا را پایمال کرده است و حتماً بایستی پاسخگو در مقابل ملت باشید.


** بخش اول مناظره پایان یافت و نامزدها به مدت ۱۵ دقیقه استراحت خواهند کرد تا به بخش دوم مناظره وارد شوند**


انتهاي پيام/


 

 
یادداشت  


گفتگو  

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

 استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است


گزارش  


جراید  



 
www.ostandnews.ir   تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرگزاری استاد نیوز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است . پایگاه خبری تحلیلی استاد نیوز