خانه سیاسی بین الملل اقتصادی اجتماعی حوزه و دانشگاه علم و فناوری فرهنگ و هنر ورزشی یادداشت
 
«ایمان» و «امید» نرم‌افزار امام(ره) برای ایجاد ۳ تحول بزرگ       انقلاب به رهبری امام به الگویی برای آزادی خواهان جهان تبدیل شد       «کشف الاسرار» نشان دهنده اراده امام برای تشکیل حکومت اسلامی است       تشکیل ائتلاف مشترک نیروی دریایی ایران با کشورهای منطقه       آماده آموزش پروتکل‌های مرزی به مرزبانان افغانستانی هستیم       افزایش شمار جان‌باختگان تصادف قطار در هند به ۲۸۸ نفر       AFC مچ فدراسیون فوتبال را گرفت/ جریمه میلیاردی برای مجوز حرفه‌ای!       چه کسی لوله‌های گازِ «نورداستریم» را منفجر کرد؟       بازتاب قهرمانی پرسپولیس در سایت AFC/ تاجگذاری در فصل باشکوه       معماری شگرف حرم رضوی را بشناسید       آزمایشگاه ارزیابی خدمات هوش مصنوعی تا پایان سال راه‌اندازی می شود       آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:ایران ۲ موضوع پادمانی را حل و فصل کرد       سلوک و مجاهدت شهدا با شیوه‌های خلاقانه و جذاب به نسل جوان منتقل شود       شرط افزایش ۲۰ درصدی یارانه‌ها       معلمان بر اساس وظایفشان رتبه بندی نشده بودند/ جذب سالانه یازده هزار معلم پرورشی        گسترش روابط ایران و عمان به نفع هر دو کشور است       حمایت کم‌نظیر رهبری نقطه عطفی در دوره ۴ ساله مجلس یازدهم محسوب می‌شود/ مهار تورم، رشد تولید، تصویب برنامه هفتم و نهایی کردن طرح‌ها و لوایح؛ اولویت سال پایانی مجلس       مردانی: اساتید دانشگاه فرهنگیان جهادگر تبیین هستند/ دانشگاه فرهنگیان باید محور تحول باشد       ابلاغ مشوق‌های فرزندآوری در ۹۰ محور/ راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری را در بیمارستان نجمیه       راهکار سازمان سنجش به جای قطع اینترنت برای امنیت کنکور/ تشریح آزمون های هوشمند سال آینده      
 
آخرین اخبار  


اساتید و دانشگاه  


معرفی آثار اساتید  


 

1397/10/08 3:10:32 AM

تحلیل /نگاهی گذار بر بودجه 98

بودجه 98 تورم زاست/ کاهش چشمگیر بودجه دفاعی 

در لایحه بودجه 98 بودجه دفاعی کاهش چشمگیری داشته است.

بودجه 98 تورم زاست/ کاهش چشمگیر بودجه دفاعی


به گزارش سرویس اقتصادی استادنیوز؛ رئیس جمهور برخلاف سال های گذشته در زمان مقرر و تنها با 19 روز تاخیر لایحه بودجه سال آینده را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد.
شفاف سازی بودجه که از طریق علنی کردن آن به واسطه رسانه ها صورت می گیرد چند سالی است که توسط دولت پایه ریزی شده است تا از این وادی افراد بیشتری با روند چگونگی و میزان بودجه آشنا شوند، هر چند این مهم باعث ایجاد سوال برای میزان بودجه تخصیص یافته به برخی از نهادها و سازمان ها شده است.
گفتنی است یکی از مزایای شفاف سازی بودجه را می توان در کاهش هدر رفت سرمایه جستجو کرد چرا که این مهم باعث شده تا مردم با دقت بیشتری پیگیر امور در حال انجام از سوی دولت باشند به عنوان مثال نزدیک به 33 سال برای پروژه دو بانده کردن اتوبان کنگاور بودجه اختصاص داده می شود اما در طی این مدت تنها 65 درصد از این طرح اجرایی شده است که این خود جای بسی تأمل است.
یکی از ایرادات وارده بر شفاف سازی بودجه را می توان به نحوه تخصیص اعتبار به سازمان ها و یا نهادهای دولتی عنوان کرد به عنوان مثال در بودجه 97 شاهد کاهش چشمگیر بودجه نهادهای فرهنگی بودیم که این خود با واکنش های بسیاری همراه بود و بسیاری از کارشناسان نسبت به این مسئله معترض بودند چرا که معتقد هستند که با انجام کارهای فرهنگی به راحتی می توان مانع افزایش آسیب های اجتماعی،فرهنگی و یا سیاسی شد همچنین فرهنگ سازی و تخصیص اعتبار مناسب خود سرمایه گذاری بنیادی برای مقابله با بسیاری از مشکلات خواهد بود.
کاهش چشمگیر بودجه دفاعی
گفتنی است بر اساس لایحه پیشنهادی دولت بودجه مصوب دفاعی کشور در سال گذشته نزدیک به 68 هزار میلیارد ریال بوده که این رقم در بودجه 98 به مبلغی نزدیک به 35 هزار میلیارد ریال رسیده است.
این مهم خود با واکنش های بسیاری همراه شد هر چند در این لایحه به افزایش بودجه سازمان های مانند سپاه،قرارگاه خاتم الانبیا و یا سازمان بسیج اشاره شده است. بسیاری منتقدان بر این باور هستند در شرایط حساس کشور کاهش بودجه دفاعی خود می تواند با تبعات منفی بسیاری همراه باشد.
حذف خرید سربازی را می توان از دیگر نکات قابل توجه در بودجه 98 دانست چرا که این گونه به نظر می رسد، مسولان نظام وظیفه بالاخره پس از گذشت 4 سال اعلام مخالفت با رایزنی های متعدد توانسته اند مانع از خرید سربازی برای غایبین شوند که این خود سرنوشت بسیاری از افراد را تحت الشعاع قرار خواهد داد.
یکی دیگر از نکات قابل توجه در بودجه 98 ، افزایش نیافتن مبلغ وام ازدواج است وامی که متاسفانه امروزه علی رغم گرانی های سرسام آور نمی تواند حتی پاسخگوی بخشی از هزینه های ازدواج نیز باشد چرا که با مبلغ 15 میلیون تومانی وام ازدواج دیگر در حال حاضر حتی نمی توان اقدام به کرایه مسکن کرد.
افزایش 10 درصدی واردات خودرو از دیگر نکات قابل تأمل بودجه 98 است چرا که این موضوع خود نشان دهنده افزایش قیمت خودرو در سال آینده خواهد بود. همان گونه که می دانیم در حالی درآمد ۱۰۰ میلیارد تومانی ناشی از افزایش ۱۰ درصدی عوارض واردات خودروها در بودجه لحاظ شده که ردیف مربوط به درآمد از محل واردات خودرو در لایحه وجود ندارد که این خود بسیار سوال برانگیز است.
به عبارت ساده تر در شرایطی که واردات خودرو به کشور هنوز آزاد نشده است این مسئله در بخشی از لایحه 98 رخ نمایی می کند و همچنین این نوید را به مشتریان می دهد که باید در انتظار خودروهای سفارش داده خود با مبلغی بیشتر باشند.
در پایان باید خاطر نشان کرد که متاسفانه با نگاهی گذرا بر بودجه 98 می توان به این مهم  دست یافت که طی سال آینده با تکیه بر این بودجه تورم افزایش خواهد یافت به گونه ای که وضعیت معیشتی مردم دست خوش تغییرات ناخوشایندی خواهد شد هر چند انتظار می رود بهارستان نشینان با اندکی تامل و کار کارشناسانه با بسیاری از موارد بودجه مخالفت و خواستار اصلاح آن شوند.
 
تحلیل؛ الهام صمدزاده
 
انتهای خبر///
 
 
 


 

 
یادداشت  


گفتگو  

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

 استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است


گزارش  


جراید  



 
www.ostandnews.ir   تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرگزاری استاد نیوز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است . پایگاه خبری تحلیلی استاد نیوز