خانه سیاسی بین الملل اقتصادی اجتماعی حوزه و دانشگاه علم و فناوری فرهنگ و هنر ورزشی یادداشت
 
«ایمان» و «امید» نرم‌افزار امام(ره) برای ایجاد ۳ تحول بزرگ       انقلاب به رهبری امام به الگویی برای آزادی خواهان جهان تبدیل شد       «کشف الاسرار» نشان دهنده اراده امام برای تشکیل حکومت اسلامی است       تشکیل ائتلاف مشترک نیروی دریایی ایران با کشورهای منطقه       آماده آموزش پروتکل‌های مرزی به مرزبانان افغانستانی هستیم       افزایش شمار جان‌باختگان تصادف قطار در هند به ۲۸۸ نفر       AFC مچ فدراسیون فوتبال را گرفت/ جریمه میلیاردی برای مجوز حرفه‌ای!       چه کسی لوله‌های گازِ «نورداستریم» را منفجر کرد؟       بازتاب قهرمانی پرسپولیس در سایت AFC/ تاجگذاری در فصل باشکوه       معماری شگرف حرم رضوی را بشناسید       آزمایشگاه ارزیابی خدمات هوش مصنوعی تا پایان سال راه‌اندازی می شود       آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:ایران ۲ موضوع پادمانی را حل و فصل کرد       سلوک و مجاهدت شهدا با شیوه‌های خلاقانه و جذاب به نسل جوان منتقل شود       شرط افزایش ۲۰ درصدی یارانه‌ها       معلمان بر اساس وظایفشان رتبه بندی نشده بودند/ جذب سالانه یازده هزار معلم پرورشی        گسترش روابط ایران و عمان به نفع هر دو کشور است       حمایت کم‌نظیر رهبری نقطه عطفی در دوره ۴ ساله مجلس یازدهم محسوب می‌شود/ مهار تورم، رشد تولید، تصویب برنامه هفتم و نهایی کردن طرح‌ها و لوایح؛ اولویت سال پایانی مجلس       مردانی: اساتید دانشگاه فرهنگیان جهادگر تبیین هستند/ دانشگاه فرهنگیان باید محور تحول باشد       ابلاغ مشوق‌های فرزندآوری در ۹۰ محور/ راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری را در بیمارستان نجمیه       راهکار سازمان سنجش به جای قطع اینترنت برای امنیت کنکور/ تشریح آزمون های هوشمند سال آینده      
 
آخرین اخبار  


اساتید و دانشگاه  


معرفی آثار اساتید  


 

1400/02/20 1:44:26 AM

آیا مدارس و دانشگاه‌ها اول مهر حضوری می‌شود؟ 

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، مدعی شده سال تحصیلی آینده مدارس و دانشگاه‌ها با حضور دانش‌آموزان و دانشجویان آغاز خواهد شد، در حالی که راه زیادی تا انجام واکسیناسیون عمومی داریم.

آیا مدارس و دانشگاه‌ها اول مهر حضوری می‌شود؟


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی استادنیوز، در حالی که سال تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان رو به پایان است و کم کم به روزهای امتحان نزدیک می‌شویم، اما از همین حالا این پرسش مطرح است که آیا سال تحصیلی آینده همچنان مجازی خواهد بود و یا اینکه دانش آموزان و دانشجویان، بعد از یک سال تحصیلی مجازی، دوباره وارد کلاس‌های درس خواهند شد.

بر اساس آنچه در حال حاضر از وضعیت بیماری کرونا در کشور شاهد هستیم که هر چند وقت یک بار دچار موج جدیدی می‌شود، رفتن دانش آموزان و دانشجویان به مدارس و دانشگاه‌ها و نشستن پشت میز و صندلی‌های کلاس‌های درس، تا حدودی دور از واقعیت است. این در حالی است که علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، مدعی شده است که سال تحصیلی آینده برای دانش آموزان و دانشجویان، حضوری خواهد بود. حالا باید منتظر ماند و دید که این ادعا تا چه اندازه می‌تواند به واقعیت تبدیل شود.

تجربه تلخ موج‌های کرونا در کشور

از زمان شیوع کرونا در کشور، چهار موج بیماری را تجربه کرده‌ایم که در هر کدام از موج‌ها نیز شرایط بستری‌ها و فوتی‌ها با یکدیگر تفاوت داشته است. به طوری که در موج چهارم که با آغاز سال ۱۴۰۰ همراه بود، میزان بستری‌ها ۲.۵ برابر موج قبلی بوده و آمار فوتی‌ها کمتر از موج سوم بوده است.

آن طور که بابک عشرتی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران، عنوان داشته است؛ ما زمانی دچار پیک جدید کرونا می‌شویم که افرادی که مستعد ابتلاء به عفونت هستند در معرض ویروس قرار بگیرند و در نتیجه به عفونت مبتلا می‌شوند و زمانی که یک دفعه این اتفاق بیافتد دچار موج جدید می‌شویم.

وی گفت: در موج چهارم به دلیل همزمانی عید نوروز و سفرهایی که انجام شد، بسیاری از افراد مستعدی که در معرض عفونت قرار نداشتند در این شرایط وارد شدند و موج چهارم ایجاد شد.

عشرتی ادامه داد: اگر قرار باشد پوشش واکسن تا زمانی که مقرر شده به یک حد قابل قبول نرسد و افراد مستعد عفونت وجود داشته باشند، امکان پیک پنجم نیز وجود دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: با گذشت زمان احتمال وقوع موج‌ها کمتر می‌شود ولی هیچ وقت این احتمال صفر نمی‌شود بنابراین هنوز این خطر برای ما وجود دارد که وارد پیک پنجم شویم.

وی افزود: جهش‌ها در قالب احتمال حرکت می‌کنند و احتمال اینکه یک جهش عجیب اتفاق بیافتد که ویروس از بین برود کم است و معمولاً جهش‌ها یک سیر زمانی را طی می‌کنند و در این سیر به ما فرصت می‌دهند که بتوانیم با واکسن علیه آنها اقداماتی را انجام دهیم.

آنچه را می‌توان از نقطه نظرات معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران برداشت کرد، این است که هر وقت شاهد افزایش سفرها و مسافرت‌ها بوده‌ایم، موج جدیدی از بیماری ما را گرفتار کرده است. بنابراین، می‌توان حدس زد که با آمدن فصل تابستان و رها شدن بچه‌ها از درس و مدرسه و دانشگاه، خانواده‌ها با فراغ بال بیشتری می‌توانند بار سفر ببندند. و این یعنی زنگ خطر برای اینکه موج دیگری از بیماری را تجربه کنیم.

واکسن می‌تواند پاسخگوی ابهامات باشد!

نکته قابل تأمل در این بین، توجه به برنامه واکسیناسیون در کشور است. اگر بتوان حداقل ۴۰ تا ۵۰ درصد جمعیت کشور را تا پایان تابستان در مقابل این بیماری واکسینه کرد، این امکان فراهم می‌شود که تا حدودی به ایمنی جمعی برسیم و امیدوار باشیم روند ابتلاء و مرگ و میرها کاهش یابد.

آن طور که برنامه‌ریزی شده و سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا عنوان داشته است، واکسیناسیون گروه‌های شغلی و سنی در کشور بر اساس سند ملی واکسیناسیون انجام می‌شود. در همین حال، رئیس جمهور گفته است که تا پایان تیر ۱۴۰۰، حدود ۱۳ میلیون نفر از افراد گروه‌های پرخطر در مقابل بیماری واکسینه خواهند شد.

در عین حال سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، عنوان داشته است که در مرداد ماه معلمان و اساتید دانشگاه‌ها واکس دریافت خواهند کرد و می‌توان امیدوار بود در چنین شرایطی، مدارس و دانشگاه‌ها با حضور دانش آموزان و دانشجویان بازگشایی شود.

اهمیت تزریق دوز دوم واکسن

اگر همان طور که مسئولان وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا عنوان می‌کنند، برنامه واکسیناسیون به همین شکل پیش برود و اختلال و مشکلی بروز نکند، باید امیدوار بود که دانش آموزان و دانشجویان کشور بعد از نزدیک به ۲۰ ماه دوری از میز و نیمکت‌های مدرسه و دانشگاه، دوباره حضور در کلاس‌های درس را تجربه کنند.

البته نکته‌ای که نباید از آن غافل شد، شروع فصل تابستان و آغاز سفرهایی است که می‌تواند ما را گرفتار موج‌های جدید کند. در عین حال، نباید از این موضوع غفلت کرد که اثر بخشی واکسن زمانی اتفاق خواهد افتاد که دو مرحله آن تزریق شده باشد. جعفر صادق تبریزی رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت، با بیان اینکه بعد از تزریق دوز اول واکسن کرونا ایمنی در بدن ایجاد نمی‌شود و از هفته سوم سطح ایمنی بدن بالا می‌رود و دو هفته بعد از تزریق دوم به سطح ایمنی دلخواه می‌رسند، افزود: در آن زمان هم نباید ماسک‌ها را کنار بگذاریم و فاصله اجتماعی را فراموش کرده و در تجمع‌ها حضور پیدا کنیم، زیرا واکسن ایمنی صد درصد را نمی‌دهد.

انتهای پیام/


 

 
یادداشت  


گفتگو  

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

 استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است


گزارش  


جراید  



 
www.ostandnews.ir   تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرگزاری استاد نیوز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است . پایگاه خبری تحلیلی استاد نیوز