خانه سیاسی بین الملل اقتصادی اجتماعی حوزه و دانشگاه علم و فناوری فرهنگ و هنر ورزشی یادداشت
 
«ایمان» و «امید» نرم‌افزار امام(ره) برای ایجاد ۳ تحول بزرگ       انقلاب به رهبری امام به الگویی برای آزادی خواهان جهان تبدیل شد       «کشف الاسرار» نشان دهنده اراده امام برای تشکیل حکومت اسلامی است       تشکیل ائتلاف مشترک نیروی دریایی ایران با کشورهای منطقه       آماده آموزش پروتکل‌های مرزی به مرزبانان افغانستانی هستیم       افزایش شمار جان‌باختگان تصادف قطار در هند به ۲۸۸ نفر       AFC مچ فدراسیون فوتبال را گرفت/ جریمه میلیاردی برای مجوز حرفه‌ای!       چه کسی لوله‌های گازِ «نورداستریم» را منفجر کرد؟       بازتاب قهرمانی پرسپولیس در سایت AFC/ تاجگذاری در فصل باشکوه       معماری شگرف حرم رضوی را بشناسید       آزمایشگاه ارزیابی خدمات هوش مصنوعی تا پایان سال راه‌اندازی می شود       آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:ایران ۲ موضوع پادمانی را حل و فصل کرد       سلوک و مجاهدت شهدا با شیوه‌های خلاقانه و جذاب به نسل جوان منتقل شود       شرط افزایش ۲۰ درصدی یارانه‌ها       معلمان بر اساس وظایفشان رتبه بندی نشده بودند/ جذب سالانه یازده هزار معلم پرورشی        گسترش روابط ایران و عمان به نفع هر دو کشور است       حمایت کم‌نظیر رهبری نقطه عطفی در دوره ۴ ساله مجلس یازدهم محسوب می‌شود/ مهار تورم، رشد تولید، تصویب برنامه هفتم و نهایی کردن طرح‌ها و لوایح؛ اولویت سال پایانی مجلس       مردانی: اساتید دانشگاه فرهنگیان جهادگر تبیین هستند/ دانشگاه فرهنگیان باید محور تحول باشد       ابلاغ مشوق‌های فرزندآوری در ۹۰ محور/ راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری را در بیمارستان نجمیه       راهکار سازمان سنجش به جای قطع اینترنت برای امنیت کنکور/ تشریح آزمون های هوشمند سال آینده      
 
آخرین اخبار  


اساتید و دانشگاه  


معرفی آثار اساتید  


 

1399/02/21 2:34:01 PM

دو سوم بیماران تالاسمی کشور در سیستان و بلوچستان متولد می‌شوند 

مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران با بیان اینکه ایران روی کمربند تالاسمی قرار دارد، گفت: دو سوم بیماران تالاسمی‌‌ کشور در سیستان و بلوچستان متولد می‌‌شوند.

دو سوم بیماران تالاسمی کشور در سیستان و بلوچستان متولد می‌شوند


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی استادنیوز، دکتر پیمان عشقی در گفت‌‌وگویی ویدئوکنفرانسی با خبرنگاران با بیان اینکه ایران روی کمربند تالاسمی قرار دارد، تصریح کرد: تولد مبتلایان تالاسمی به زیر 150 نفر رسیده است اما هنوز 20 درصد خون اهدایی کشور توسط این بیماران مصرف می‌‌شود. این خون از دهنده‌‌های مستمر گرفته می‌‌شود و همه این خون‌‌ها کم لوکوسیت است و تمام دقت‌‌ها در پذیرش اهداکننده و انجام تست‌‌های غربالگری انجام می‌‌شود و خونی که در اختیار بیماران تالاسمی قرار داده می‌‌شود یکی از استانداردترین خون‌‌های جهان است. ما تکمیل بانک اطلاعاتی دهنده‌‌های مستمر را در برنامه داریم. در زمینه تأمین فیلتر و کیت‌‌ها تمام تلاش خود را می‌‌کنیم تا مشکلات تحریمی مشکلی برای بیماران تالاسمی ما به وجود نیاورد.

تولد دو سوم بیماران تالاسمی کشور در سیستان و بلوچستان

وی افزود: دو سوم بیماران تالاسمی‌‌ کشور در سیستان و بلوچستان متولد می‌‌شوند؛ با راه‌‌اندازی آزمایشگاه تشخیص قبل از تولد در سیستان و بلوچستان، حداقل 2000 بیمار تالاسمی در این سال‌‌ها به دنیا نیامدند. آمار روزبه‌‌روز تمام استان‌‌ها و شهرستان‌‌ها موجود است و میزان توزیع خون برای کلیه مراکز درمانی تالاسمی در سیستان و بلوچستان بالای 97 درصد بوده است. ما یک شبکه خون‌‌رسانی داریم یعنی اگر در سیستان و بلوچستان خون نباشد در طول 24 ساعت می‌‌توانیم به آن‌‌ها خون برسانیم. برخی استان‌‌ها 10 روز ذخیره خون دارند و شبکه خون‌‌رسانی ما قطعا توان پوشش‌‌دهی سیستان و بلوچستان را دارد.

کاهش 10 درصدی اهدای خون در هفته اول ماه رمضان

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار تسنیم که اهدای خون چقدر کاهش یافته است گفت: اهدای خون در هفته اول ماه مبارک رمضان 10 درصد کاهش یافت اما در هفته دوم ذخایر تمام استان‌‌ها در حد قابل قبول و در حدود 5 تا 7 روز است و هیچ استانی نیست که زیر 5 روز ذخیره خون داشته باشد و درصد توزیع به درخواست بالای 95 درصد بوده است؛ یعنی 95 درصد خون درخواست شده را در اختیار مراکز درمانی قرار داده‌‌ایم.

تعرفه فرآورده‌‌های خونی فعلا تغییری نکرده است

وی در پاسخ به سوالی درباره تعرفه فرآورده‌‌های خونی گفت: باید شورای عالی انتقال خون این تعرفه‌‌ها را تصویب کند و هنوز این تعرفه‌‌ها تغییری نکرده است و سازمان انتقال خون هنوز از دانشگاه‌‌های علوم پزشکی کشور، طلبکار است.

وی خاطرنشان کرد: کیسه‌‌های خون، کیت‌‌های غربالگری بیماری‌‌های عفونی، دستگاه‌‌های مرتبط با این کیت‌‌ها و تجهیزات مصرفی اصلی انتقال خون عمدتاً خارجی است. چند شرکت آغاز به فعالیت برای تولید کیسه‌‌های خون کرده بودند ولی کیفیت خوبی نداشتند یک شرکت نیز در سالهای گذشته با همکاری کشورهای اروپایی قرار بود کیسه خون تولید کنند ولی به دلیل خروج آمریکا از برجام و عدم همکاری کشورهای اروپایی این امر نیز با مشکل مواجه شد.

شاخص اهدای خون در کشور چقدر است؟

عشقی در پاسخ به سوالی مبنی بر شاخص اهدای خون در کشور یادآور شد: شاخص اهدای خون در کشور ما تا سال 95 رشد صعودی داشت و به حدود 27 در هزار رسیده بود که یکی از بالاترین شاخص‌‌های اهدای خون در منطقه و جهان بود؛ از سال 95 این شاخص کاهش یافت زیرا سازمان انتقال خون وارد عرصه تولید پلاسما شده بود ولی این امر در تمام جهان بر عهده بخش خصوصی است و شاخص اهدای خون به دلیل اهدای پلاسما کاهش یافته بود.

وی ادامه داد: یعنی مردم به نیت انتقال خون به سازمان مراجعه می‌کردند و اهدای خون هم بدون چشم‌داشت بود، اما با تبلیغ گفته می‌شد که پلاسما بدهید و خون ندهید؛ بنابراین فرد، دفعه بعد دیگر مراجعه نمی‌کرد، زیرا مشاهده می‌کرد که مراکز خصوصی پلاسما دریافت می‌کنند و پول هم می‌پردازند و دیگر برای اهدای خون نمی‌آمد نتیجه این شد که اهدای خون کاهش یافت. از آنجا که اعتماد مردم به سازمان انتقال خون، اعتبار اصلی است، از این سیاست‌‌گذاری در سازمان انتقال خون جلوگیری کردیم. شاخص اهدای خون به 25 و نیم در هزار نفر در ابتدا رسید و با شروع بحران کرونا به 24 در هزار رسید.

وی افزود: هدف‌‌گذاری امسال ما برای اهدای خون 26 در هزار است و بحران کرونا در کل جهان باعث افت ذخایر خونی شد، به طوری که در چین 65 درصد، در نیویورک 75 درصد و در ایران 35 درصد با افت اهدای خون مواجه بودیم.

عشقی در پاسخ به سوالی درباره پالایش قراردادی، بیان کرد: قبل از پایش قراردادی، پلاسمایی که مصرف نمی‌‌شد امحا می‌‌شد؛ سازمان انتقال خون با بالا بردن استانداردهای خود سبب شد امحا کاهش یابد و حتی اتحادیه اروپا نیز این امر را تأیید کرد. این پلاسما برای تولید دارو به خارج از کشور ارسال می‌‌شود و ما به ازای هر کیسه پلاسمایی که از پایگاه‌‌های انتقال خون ایران تحویل داده می‌‌شود 150 هزار تومان پول می‌‌گیریم و اگر از پایگاه این پلاسماها به ستاد مرکزی بیاید و از ستاد مرکزی آن را تحویل پالایشگرها بدهیم مبلغ بیشتری تخصیص می‌‌یابد و پلاسمایی که به دارو تبدیل می‌‌شود مابه‌‌التفاوت آن به شرکت‌‌های پالایشگر پرداخت می‌‌شود.

انتهای پیام///
منبع؛ تسنیم


 

 
یادداشت  


گفتگو  

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

 استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است


گزارش  


جراید  



 
www.ostandnews.ir   تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرگزاری استاد نیوز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است . پایگاه خبری تحلیلی استاد نیوز