خانه سیاسی بین الملل اقتصادی اجتماعی حوزه و دانشگاه علم و فناوری فرهنگ و هنر ورزشی یادداشت
 
«ایمان» و «امید» نرم‌افزار امام(ره) برای ایجاد ۳ تحول بزرگ       انقلاب به رهبری امام به الگویی برای آزادی خواهان جهان تبدیل شد       «کشف الاسرار» نشان دهنده اراده امام برای تشکیل حکومت اسلامی است       تشکیل ائتلاف مشترک نیروی دریایی ایران با کشورهای منطقه       آماده آموزش پروتکل‌های مرزی به مرزبانان افغانستانی هستیم       افزایش شمار جان‌باختگان تصادف قطار در هند به ۲۸۸ نفر       AFC مچ فدراسیون فوتبال را گرفت/ جریمه میلیاردی برای مجوز حرفه‌ای!       چه کسی لوله‌های گازِ «نورداستریم» را منفجر کرد؟       بازتاب قهرمانی پرسپولیس در سایت AFC/ تاجگذاری در فصل باشکوه       معماری شگرف حرم رضوی را بشناسید       آزمایشگاه ارزیابی خدمات هوش مصنوعی تا پایان سال راه‌اندازی می شود       آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:ایران ۲ موضوع پادمانی را حل و فصل کرد       سلوک و مجاهدت شهدا با شیوه‌های خلاقانه و جذاب به نسل جوان منتقل شود       شرط افزایش ۲۰ درصدی یارانه‌ها       معلمان بر اساس وظایفشان رتبه بندی نشده بودند/ جذب سالانه یازده هزار معلم پرورشی        گسترش روابط ایران و عمان به نفع هر دو کشور است       حمایت کم‌نظیر رهبری نقطه عطفی در دوره ۴ ساله مجلس یازدهم محسوب می‌شود/ مهار تورم، رشد تولید، تصویب برنامه هفتم و نهایی کردن طرح‌ها و لوایح؛ اولویت سال پایانی مجلس       مردانی: اساتید دانشگاه فرهنگیان جهادگر تبیین هستند/ دانشگاه فرهنگیان باید محور تحول باشد       ابلاغ مشوق‌های فرزندآوری در ۹۰ محور/ راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری را در بیمارستان نجمیه       راهکار سازمان سنجش به جای قطع اینترنت برای امنیت کنکور/ تشریح آزمون های هوشمند سال آینده      
 
آخرین اخبار  


اساتید و دانشگاه  


معرفی آثار اساتید  


 

1399/01/22 8:49:43 AM

حجت‌الاسلام و المسلمین بهروزی لک:

تحلیل فرصت‌های تهدید کرونا در جامعه منتظر  

حجت‌الاسلام و المسلمین بهروزی لک در نخستین نشست تخصصی «آینده‌‌پژوهی مهدویت و پساکرونا»، به تحلیل فرصت‌های تهدید کرونا در جامعه منتظر پرداخت.

تحلیل فرصت‌های تهدید کرونا در جامعه منتظر


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی استادنیوز، نخستین نشست تخصصی اندیشکده مهدویت سازمان بسیج اساتید کشور با موضوع «آینده‌‌پژوهی مهدویت و پساکرونا» به صورت ویدئو کنفرانس به همت سازمان بسیج اساتید کشور برگزار شد.

 در این نشست حجت‌الاسلام و المسلمین بهروزی لک گفت: همانطور که مقام  معظم رهبری در پیام‌های خود مکرر تاکید کرده‌اند باید به عنوان یک وظیفه تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم . فرمایش رهبری مستند قرآنی دارد که راهبرد " فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا " است  و خداوند فرمودند که سختی‌ها حتما همراه گشایش‌ها  و آسانی‌ها خواهد بود و مدیرت راهبردی هم این را به ما توصیه کرده که مدیر موفق کسی است که از تهدیدها بتواند فرصت‌های جدیدی را بسازد که نمونه بارز آن شهید سردار سلیمانی است که گفته اند فرصت‌هایی که در تهدیدها هست انصافا در خود فرصت‌ها نیست که کلام بسیار زیبایی را با تجربه خود برای ما به یادگار گذاشتند.

 وی با اشاره به بحران کرونا افزود: بحث پسا کرونا و بحران کرونا  از دو منظر قابل بررسی است: منظر اول وضعیت و تاثیرات بحران کرونا و پسا کرونا بر جامعه منتظر و زندگی منتظرانه ما است، و اینکه چه تهدیدها و فرصت هایی داریم که نکته‌ای کلیدی است و منظر دوم ارتباط بحران کرونا با جامعه موعود مهدوی و تحقق آن که حجت‌ا الاسلام استادکلباسی این بحث را در ارتباط با فراهم شدن نشانه‌های ظهور مجتهدانه و عالمانه بیان کردند.

 بهروزی لک ادامه داد: اکنون ما در جامعه منتظر خود و جهان باید تحلیل کنیم چه فرصت‌هایی بدست آمده است. در حقیقت انسان امروزی با گسترش رفاه و خود محوری انسان مدرن دچار طغیان گشت و  مطابق آیه "  إِنَّ الاْءِنسَانَ لَیطْغَی أَن رَآهُ اسْتَغْنَی " خداوند سنتی را یاد کرده که طغیان بعد استغنا است .

 این استاد دانشگاه بیان کرد:  ما انقلاب‌های صنعتی و علمی و انقلاب‌های ارتباطی و گسترش رفاه را داشتیم که اگرچه این‌ها ابعاد مثبتی داشته و مزایای پیشرفت فنی و تکنولوژیک را نمیشه نادیده گرفت، اما به همراه این، انسان به خاطر عملکردش دچار مشکل یا به تعبیر قرآنی دچار یک فسادی شده است. فساد در زندگی معنوی انسان از یک سو و فساد در زیست‌جهان انسان امروز.

 وی ادامه داد:  خداوند در  آیه ۴۱ سوره روم می‌فرماید فساد و نابهنجاری و بحران در خشکی و دریا به خاطر عملکرد انسان‌ها به وجود آمد. عملکرد انسان در آسیب زدن به حیات محیط زیست و طبیعت سبب شده بحران‌های ملموس داشته باشیم اما بعد مهم این فساد را در دوری از خدا می‌توان دید.  خداوند می‌فرماید: هر کس از یاد خدا رو برتابد  زندگی سخت و معیشت تنگی دچار خواهد شد .

 حجت الاسلام بهروزی لک با طرح این پرسش که بشر امروز با خدا چه نسبتی داشته است و آیا دچار غفلت و دنیازدگی بوده است یا نه، بیان کرد:  این بعد کلی مسئله است و  نیز عملکرد مستکبران و عملکرد دولت‌های استعماری از چند صده گذشته باعث شده این‌ها در دنیا نمود پیدا کند. در چارچوب بحث ما، سنت الهی وجود دارد که انسان‌ها را دچار تنگنا  و سختی و مشکل می‌کند تا شاید که برگردند. امروز در بحران کرونا دیدیم انسان‌ها در سراسر دنیا به سمت الهی اقبال چشمگیر پیدا کرده‌اند حتی در سکولارترین جوامع ما می‌بینیم این توسل و استغاثه و بازگشت که در آیه۴۱ سوره روم اشاره شده ملموس است.

 استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع ) افزود: تهدید کرونا در جامعه منتظر این نکته را به عنوان فرصت کلیدی فراهم کرده است و آن استغاثه و بازگشت و تضرع به درگاه الهی است ، که حتی در جوامع مادی‌گرا و دنیازده که بحث انتظار مطرح نبوده،  می‌بینیم نسبت به نجات از تهدید و لزوم وجود منجی بیداری صورت گرفته است. که این مهم برای جامعه منتظر ما هم مصداق دارد زیرا این سوال را مطرح می‌کند که انتظار ما برای فرج ، آیا آن انتظار برخواسته از صمیم دل و التفات شبانه روزی بوده است که در روایات آمده یا خیر؟ و  آیا آن انتظاری که دلها را صبح و شب به امام زمان ( عج) بسپاریم وجود داشته یا نه ؟ هر چند انتظار و محبت به امام زمان در عمق روح و جان ما بوده اما این انتظار در عمل فردی و اجتماعی ما به حاشیه رفته است . خوب الان هم در وضعیتی که جامعه منتظر با بحران کرونا پیدا کرده، دیدیم که چقدر دل‌های منتظران به سمت اولیای الهی و مولایشان که امام عصر است متمایل شده و لذا در آستانه نیمه شعبان پویش‌های اجتماعی خودجوش از سوی علاقه‌مندان و منتظران فراهم شده مصداق استغاثه بوده و همه باید این را مدنظر قرار دهیم که جامعه منتظر به شکل جد‌ی‌تری به استغاثه به آن حضرت و درگاه الهی با واسطه ایشان روی آورده است.

 حجت الاسلام بهروزی لک در ادامه بیان کرد: باید از خود این سوالات را بپرسیم که آیا توانسته‌ایم در بحث جامعه خود، تقرب اجتماعی و دولت کاملا اسلامی داشته باشیم و به سمت تمدن اسلامی حرکت کنیم؟ آیا در مراحل تمدن سازی که مقام معظم رهبری فرمودند انقلاب اسلامی؛ نظام اسلامی؛ دولت اسلامی؛ جامعه اسلامی و تمدن اسلامی است، ما به خوبی پیش رفته‌ایم؟ یقینا این مراحل در حال طی شدن است. من گمان می‌کنم برجسته ترین اثر این بحران کرونا علاوه بر جهان که استغاثه را فراهم کرده در واقع متوجه شدن بیشتر جامعه منتظر ما به بحث مهدویت است. اما در اینجا نباید فراموش کرد که استغاثه یعنی تقرب اجتماعی، سیاسی، مدیریتی به جامعه منتظر.

 وی با اشاره به آنکه جامعه موعود باید نقش راهنما را برای جامعه منتظر داشته باشد و در  نظام اسلامی باید برای دولت سازی تلاش کرده و جامعه اسلامی و نظام اسلامی و دولت اسلامی خود را شبیه جامعه موعود کرد، افزود: مصداق کاربردی که در این بحث اساتید محترم را به آن دعوت می‌کنم بحث تدوین الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی است که چند سالی است در دست اقدام است و امیدواریم تحت درایت مقام معظم رهبری سندش نهایی و منتشر شو . در این جا باید پرسید ما در ساختن این الگو چقدر به آرمان‌شهر مهدوی که همه آن را قبول داریم که دولت کریمه و بالاترین دولت‌ها است و فرج واقعی آنجا محقق خواهد شد تشرف پیدا کرده‌ایم؟ عملکرد قوای حکومتی ما چگونه است؟ امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) امامین انقلاب اسلامی مصداق کامل توجه و تبعیت از امام مهدی هستند و عنایات امام مهدی (عج) نیز  شامل حال آنها بوده‌ است، اما بخش‌های دیگر جامعه را باید مورد سوال قرار دهیم  و بررسی کنیم و بسنجیم که بخش‌های دیگر جامعه تا چه میزان دغدغه خدمت داشته‌اند.

 بهروزی لک عنوان کرد: تمایز بحران کرونا پاندومی بودن و جهانی بودن آن است و  ما در گذشته نیز بیماری‌هایی داشتیم ، اما آن بیماری‌ها بعد محلی و منطقه ای داشته  و این طور نبوده که کل جهان یعنی بالای ۲۰۰ کشور جهان کنونی یا کل قاره‌ها را تحت تاثیر قرار داده باشد. جهانی بودن فرصت دیگری برای جامعه منتظر است تا با شنیدن این پدیده که دنیا به اقبال موعود خواهد رفت در واقع عزم بیشتر و جدی‌تری پیدا کند. ظهور این نشانه که دنیا آبستن تحولات جدی است و دنیا باید مدیریت واحدی بیاید یکی از فرصت‌های جدی این بحران است.

 این استاد دانشگاه افزود: جهانی شدن پاندومی کرونا به ما این را به طور ملموس نشان داد که عملکرد انسان‌ها و در راس آنها استکبار و استعمار جهانی چگونه موجب بی نظمی جهان و به تعبیر قرآنی فساد و پر شدن دنیا از این آشفتگی شده‌است. بزرگترین فرصت بحران کرونا و آینده پساکرونا بعد از استغاثه عبارت است از اصلاح نگاه‌های محلی و منطقه‌ای ما و شکل‌گیری و برجسته شدن نگاه جهانی، البته جهانی شدنی که غربی‌ها مطرح کردند و جهانی‌سازی به شکل هالیوودی یقینا مراد و مطلوب نیست. اما جهانی شدنی  مطلوب است،که عبارتست از گسترش قلمروی نگاه انسان‌ها از عرصه محلی به عرصه جهانی که در این راستا ما هم باید با این کلان روند ظهور استغاثه به اولیا و منجی و کلان روند نگاه جهانی، جهانی زیستن را بیاموزیم و برای زندگی منتظرانه آماده باشیم.

 استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع ) در پایان عنوان کرد: آینده پژوهی مهدویت و پساکرونا ابعاد مختلفی دارد و در این نشست صرفا تلنگری به موضوع و ابعاد مختلف آن زده شد و لازم است  این موضوع در جلسات و نشست‌های تخصصی دیگر و حتی در همایش‌ها پیگیری شود و بسیج اساتید در این زمینه پیشگام هست و امیدواریم اندیشکده مهدویت و آینده پژوهی که به ابتکار اساتید بسیجی شکل گرفته بتواند، اساتید را با موفقیت  به هم اندیشی و تفکر دعوت نماید.

 در پایان این هم اندیشی با رونمایی از اساسنامه اندیشکده راهبردی مهدویت و آینده پژوهی ، حجت الاسلام دکتر بهروز لک به عنوان مدیر این مرکز راهبردی از مجموعه اندیشگاه سیاست پژوهی و راهبرد نگاری جنبش استادی کشور منصوب شده است

انتهای پیام///


 

 
یادداشت  


گفتگو  

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

 استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است


گزارش  


جراید  



 
www.ostandnews.ir   تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرگزاری استاد نیوز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است . پایگاه خبری تحلیلی استاد نیوز