خانه سیاسی بین الملل اقتصادی اجتماعی حوزه و دانشگاه علم و فناوری فرهنگ و هنر ورزشی یادداشت
 
«ایمان» و «امید» نرم‌افزار امام(ره) برای ایجاد ۳ تحول بزرگ       انقلاب به رهبری امام به الگویی برای آزادی خواهان جهان تبدیل شد       «کشف الاسرار» نشان دهنده اراده امام برای تشکیل حکومت اسلامی است       تشکیل ائتلاف مشترک نیروی دریایی ایران با کشورهای منطقه       آماده آموزش پروتکل‌های مرزی به مرزبانان افغانستانی هستیم       افزایش شمار جان‌باختگان تصادف قطار در هند به ۲۸۸ نفر       AFC مچ فدراسیون فوتبال را گرفت/ جریمه میلیاردی برای مجوز حرفه‌ای!       چه کسی لوله‌های گازِ «نورداستریم» را منفجر کرد؟       بازتاب قهرمانی پرسپولیس در سایت AFC/ تاجگذاری در فصل باشکوه       معماری شگرف حرم رضوی را بشناسید       آزمایشگاه ارزیابی خدمات هوش مصنوعی تا پایان سال راه‌اندازی می شود       آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:ایران ۲ موضوع پادمانی را حل و فصل کرد       سلوک و مجاهدت شهدا با شیوه‌های خلاقانه و جذاب به نسل جوان منتقل شود       شرط افزایش ۲۰ درصدی یارانه‌ها       معلمان بر اساس وظایفشان رتبه بندی نشده بودند/ جذب سالانه یازده هزار معلم پرورشی        گسترش روابط ایران و عمان به نفع هر دو کشور است       حمایت کم‌نظیر رهبری نقطه عطفی در دوره ۴ ساله مجلس یازدهم محسوب می‌شود/ مهار تورم، رشد تولید، تصویب برنامه هفتم و نهایی کردن طرح‌ها و لوایح؛ اولویت سال پایانی مجلس       مردانی: اساتید دانشگاه فرهنگیان جهادگر تبیین هستند/ دانشگاه فرهنگیان باید محور تحول باشد       ابلاغ مشوق‌های فرزندآوری در ۹۰ محور/ راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری را در بیمارستان نجمیه       راهکار سازمان سنجش به جای قطع اینترنت برای امنیت کنکور/ تشریح آزمون های هوشمند سال آینده      
 
آخرین اخبار  


اساتید و دانشگاه  


معرفی آثار اساتید  


 

1399/01/18 9:14:14 AM

با تلاش دانشمندان؛

ابرفلزات مقاوم با کمک نانوذرات تولید می‌شوند  

بیشتر فلزات اطراف ما مانند سکه، ظروف نقره، تیر‌های فولادی از دانه‌های فلزی ریز تشکیل شده‌اند که دانشمندان معتقدند هر چه این دانه‌ها ریزتر باشند، فلزات محکم‌تر می‌شوند.

ابرفلزات مقاوم با کمک نانوذرات تولید می‌شوند



به گزارش پایگاه خبری تحلیلی استادنیوز؛ با مشاهده فلزات زیر میکروسکوپ به راحتی می‌توانید کریستال‌های درهم‌تنیده را ببینید که یک میز گرانیتی را تشکیل می‌دهند. دانشمندان علم مواد باور دارند که هر چه اندازه دانه‌هایی که فلزات را تشکیل می‌دهند، تا یک اندازه مشخصی کوچکتر شود، فلزات محکمتر می‌شوند. پیش از این تصور می‌شد اگر قطر این دانه‌ها از ۱۰ نانومتر کمتر باشد، مواد ضعیف‌تر هستند و برای استحکام فلزات محدودهای مشخص کرده بودند.

اما آزمایش‌هایی که محققان دانشگاه پرینکتون با همکاری مرکز تحقیقات پیشرفته فناوری و علم فشار بالا در شانگ‌های چین انجام داده‌اند، نشان می‌دهد که این محدوده همیشه مطرح نیست. به عنوان مثال، در نمونه‌هایی از فلز نیکل با قطر ذراتی کمتر از سه نانومتر و تحت فشار بالا، مقاومت فلز بالاتر می‌رود و هر چه این اندازه کمتر باشد، مقاومت فلز هم بیشتر می‌شود.

محققان در این آزمایش‌ها به درک تازه‌ای از چگونگی تعامل اتم‌های دانه‌های فلز با یکدیگر رسیده‌اند و همینطور راهی پیدا کرده‌اند تا فلزات محکمتری تولید کنند. در قدیم اعتقاد بر این بود که قدرتمندترین دانه‌های فلزی باید بین ۱۰ تا ۱۵ نانومتر قطر داشته باشند، اما حالا قضیه کمی فرق کرده و محققان با درکی بهتر به این نتیجه رسیده‌اند که با دانه‌هایی با قطر کمتر از ۱۰ نانومتر هم می‌توان فلزات قدرتمند و محکم ساخت.

اندازه دانه بیشتر اشیای فلزی چند صد میکرومتر و حدودا به اندازه قطر موی انسان است. مطالعات قبلی رابطه‌ای را بین مقاومت فلزات و اندازه دانه‌های آن‌ها کشف کرده بودند که به «رابطه هال پچ» شناخته می‌شد. طبق این رابطه، مقاومت فلز با کاهش اندازه دانه آن یعنی بین محدوده ۱۰ تا ۱۵ نانومتری بیشتر می‌شد. اندازه دانه‌های کمتر از این مقدار آنقدر مستحکم نبودند؛ بنابراین برای بالا بردن مقاومت آنها، متخصصان هدفشان را روی اندازه دانه‌های کوچکتر گذاشتند.

اصلاح اندازه دانه فلزات راه مؤثری در بالا بردن مقاومت فلزات به شمار می‌رود و این کار در گذشته پیدا کردن روش اصلاح دانه‌ها بسیار طاقت‌فرسا بود. سطح دانه فلزات نسبت به سطح داخلی، ساختار اتمی متفاوتی دارد. تا زمانی که دانه‌ها در کنار هم باشند، فلز استحکام خودش را حفظ می‌کند، اما محققان تصور می‌کردند که این دانه‌ها در اندازه کوچک وقتی تحت فشار قرار می‌گیرند، یکدیگر را دفع کرده و مقاومت فلز کاهش می‌یابد.

اما محققان در مطالعات جدید به روشی دست پیدا کردهاند که مقاومت مواد را در مقیاس نانو اندازهگیری میکند؛ روشی که پیش از این وجود نداشت. در واقع، آن‌ها با مهندسی سطح مواد، لغزیدن دانه‌ها بر اثر فشار را کاهش داده و مقاومت آن‌ها را بالا برده‌اند.

انتهای خبر///
منبع؛ دانشجو
 


 

 
یادداشت  


گفتگو  

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

 استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است


گزارش  


جراید  



 
www.ostandnews.ir   تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرگزاری استاد نیوز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است . پایگاه خبری تحلیلی استاد نیوز