خانه سیاسی بین الملل اقتصادی اجتماعی حوزه و دانشگاه علم و فناوری فرهنگ و هنر ورزشی یادداشت
 
«ایمان» و «امید» نرم‌افزار امام(ره) برای ایجاد ۳ تحول بزرگ       انقلاب به رهبری امام به الگویی برای آزادی خواهان جهان تبدیل شد       «کشف الاسرار» نشان دهنده اراده امام برای تشکیل حکومت اسلامی است       تشکیل ائتلاف مشترک نیروی دریایی ایران با کشورهای منطقه       آماده آموزش پروتکل‌های مرزی به مرزبانان افغانستانی هستیم       افزایش شمار جان‌باختگان تصادف قطار در هند به ۲۸۸ نفر       AFC مچ فدراسیون فوتبال را گرفت/ جریمه میلیاردی برای مجوز حرفه‌ای!       چه کسی لوله‌های گازِ «نورداستریم» را منفجر کرد؟       بازتاب قهرمانی پرسپولیس در سایت AFC/ تاجگذاری در فصل باشکوه       معماری شگرف حرم رضوی را بشناسید       آزمایشگاه ارزیابی خدمات هوش مصنوعی تا پایان سال راه‌اندازی می شود       آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:ایران ۲ موضوع پادمانی را حل و فصل کرد       سلوک و مجاهدت شهدا با شیوه‌های خلاقانه و جذاب به نسل جوان منتقل شود       شرط افزایش ۲۰ درصدی یارانه‌ها       معلمان بر اساس وظایفشان رتبه بندی نشده بودند/ جذب سالانه یازده هزار معلم پرورشی        گسترش روابط ایران و عمان به نفع هر دو کشور است       حمایت کم‌نظیر رهبری نقطه عطفی در دوره ۴ ساله مجلس یازدهم محسوب می‌شود/ مهار تورم، رشد تولید، تصویب برنامه هفتم و نهایی کردن طرح‌ها و لوایح؛ اولویت سال پایانی مجلس       مردانی: اساتید دانشگاه فرهنگیان جهادگر تبیین هستند/ دانشگاه فرهنگیان باید محور تحول باشد       ابلاغ مشوق‌های فرزندآوری در ۹۰ محور/ راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری را در بیمارستان نجمیه       راهکار سازمان سنجش به جای قطع اینترنت برای امنیت کنکور/ تشریح آزمون های هوشمند سال آینده      
 
آخرین اخبار  


اساتید و دانشگاه  


معرفی آثار اساتید  


 

1398/11/21 11:00:08 AM

در نشست بازخوانی مکتب شهیدسلیمانی مطرح‌شد؛

شهید سلیمانی میراث‌دار قرن‌ها پیروزی تمدن ایرانی 

در نشست تخصصی بازخوانی مکتب شهید سلیمانی که امروز، ۲۱ بهمن‌ماه، در شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، کارشناسان با تأکید بر اینکه سردار سلیمانی دغدغه جهان اسلام را داشت، یکی از ویژگی‌های مهم و مغفول فرماندهی شهید سلیمانی را پیروزی او در جنگ‌های نابرابر بیان کردند.

شهید سلیمانی میراث‌دار قرن‌ها پیروزی تمدن ایرانی


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی استادنیوز؛ نشست تخصصی بازخوانی مکتب شهید سلیمانی امروز، ۲۱ بهمن‌ماه، با حضور جمعی از کارشناسان در شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد. نادر طالب‌زاده، فعال رسانه‌ای جبهه مقاومت، با حضور در این نشست اظهار کرد: جریانی از داخل و خارج کشور می‌کوشد چهره شهید سلیمانی را تخریب کند، مخالفان شهید سلیمانی فکرش را نمی‌کردند که عده‌ای از تحلیلگران آمریکایی در تمجید از این سردار، مطلب و مقاله بنویسند.

وی افزود: بزرگترین فرمانده جنگی علیه داعش به دست رئیس‌جمهور آمریکا ترور شد و این لکه ننگ، هیچ‌گاه از پیشانی آمریکا و ترامپ پاک نخواهد شد و تنفر آمریکایی‌ها امروز از ترامپ به‌واسطه این ترور، مضاعف شده است.

طالب‌زاده تصریح کرد: شهادت حاج قاسم و تحولات جهان پس از آن نشانه ورود انقلاب به گام دوم است. حجم درخواست‌هایی که کارشناسان بین‌المللی برای صحبت در برنامه ما(در شبکه افق) مطرح می‌کنند، نشان از این تحول است. سابقه نداشت که شخصیتی مثل اسکات ویتر خودش با ما تماس بگیرد و بگوید می‌خواهم در مورد شهید سلیمانی صحبت کنم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت جنگ نرم به موازات جنگ سخت اشاره کرد و گفت: متأسفانه گاهی انقلابی‌ها فکر می‌کنند چون رسانه‌های غربی قوی‌تر هستند ما نمی‌توانیم در جنگ رسانه‌ای برنده باشیم، در حالی که تجربه فعالیت‌های رسانه‌ای من و همکارانم از سال ۲۰۰۶ به بعد نشان داده است که گاهی با یک مصاحبه یا کنفرانس، نگرانی بسیاری در دل سیاست‌گذاران غربی می‌افتد.

طالب‌زاده افزود: غربی‌ها فکر می‌کنند برگزاری یک کنفرانس در یک کشور عربی از پشتوانه حکومت ایران برخوردار است در حالی که نمی‌دانند ما با دست خالی و بدون حمایت‌های کافی این اقدامات را انجام می‌دهیم، زیرا عده‌ای در داخل خودشان را دست کم می‌گیرند.

این فعال رسانه‌ای جبهه مقاومت اظهار کرد: شهید سلیمانی یکی از بهترین استراتژیست‌هایی بود که موقعیت جنگ نرم و اهمیت رسانه را به خوبی می‌دانست، ایشان به من گفت برنامه‌های تو را از تلویزیون پیگیری می‌کنم.

طالب‌زاده با ذکر خاطره‌ای از شهید سلیمانی، گفت: سه یا چهار ماه پیش از شهادت سردار به خدمت ایشان رسیدم و در مورد ایده‌ای با ایشان مشورت کردم، قرار بود کنفرانسی با حضور ۷۰ افسر ارتش سابق آمریکا در بغداد برگزار کنم که موضوع آن لزوم خروج نیروهای آمریکایی از عراق بود.

وی افزود: شهید سلیمانی به عنوان فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران از پیشنهاد رسانه‌ای من به شدت استقبال کرد و گفت حتماً مقدمات آن را مهیا کنید، این کنفرانس اگرچه به علت به هم ریختگی اوضاع در عراق و سوریه و نیز شهادت سردار سلیمانی برگزار نشد اما خون سردار به طور عملی خروج نیروهای آمریکایی از منطقه را قطعی کرد.

مصطفی مصلح‌زاده، استاد دانشگاه و سفیر پیشین ایران در اردن نیز با حضور در این نشست، اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های مهم و مغفول فرماندهی شهید سلیمانی، پیروزی او در جنگ‌های نابرابر بود، در میدانی که شهید سلیمانی می‌جنگید، آمریکایی‌ قرار داشت که با توجه به بودجه نظامی‌اش، بزرگترین قدرت نظامی تاریخ است، اگر ایران ۱۴ سال بودجه خود را جمع کند و به آن دست نزند، با بودجه نظامی یک سال آمریکا برابر می‌شود.

شهید سلیمانی میراث‌دار قرن‌ها پیروزی تمدن ایرانی

وی افزود: نبرد میان تمدن شرق و غرب همواره وجود داشته است، شهید سلیمانی میراث‌دار قرن‌ها پیروزی تمدن ایرانی در مقابل غرب بود و از مسئولیت تاریخی خود موفق بیرون آمد. یکی از این نبردها سال ۵۳ قبل از میلاد مسیح، میان ایران و یونان درگرفت که سورنا، فرمانده ایرانی در مقابل کراسوس، فرمانده یونانی، رشادت بسیاری نشان داد و سپاه ایران را به پیروزی رساند.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: در زمان صفویه نیز ایران با فرماندهی امامقلی خان بر پرتغالی‌ها که نماینده غرب بودند، پیروز شدند. در زمان مشروطه نیز مردم جنوب ایران با فرماندهی رئیسعلی دلواری بر انگلیسی‌ها پیروز شدند.

مصلح‌زاده ادامه داد: همین منطقه‌ای که شهید سلیمانی با غرب درگیر بود یعنی لبنان و سوریه، قبلاً نیز جغرافیای نبرد میان تمدن اسلامی و غرب بوده است. غرب خواست بار دیگر بخت خود را بیازماید و در آن جغرافیا با تمدن اسلامی درگیر شود، لذا در کنفرانس تونس حدود ۶۰ کشور با مدیریت آمریکا و با عنوان دوستان سوریه برای اسقاط دولت سوریه توطئه کردند، همانطور که در جنگ هشت ساله ۳۸ کشور با ما جنگیدند.

وی افزود: در سال ۹۲ رئیس‌جمهور سوریه تصمیم گرفته بود از کشور خارج شود، زیرا معارضان مسلح تا ۷۰۰ متری کاخ ریاست جمهوری رسیده بودند اما شهید سلیمانی از ژانویه ۲۰۱۲ مدیریت نظامی و زمینی را به عهده گرفت و سوریه را در یک نبرد نابرابر نجات داد.

مصلح‌زاده در پایان گفت: شهید سلیمانی با همین روحیه، عراق و یمن را نیز در سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۶ نجات داد و با تشکیل زنجیره‌ای استراتژیک زمینه‌های پس زدن غرب را از منطقه غرب آسیا آماده کرد.

حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان، از سخنرانان مذهبی کشورف نیز دیگر کارشناس حاضر در این مراسم بود. وی در بیان دلایل محبوبیت شهید سلیمانی برای مردم، اظهار کرد: نخستین عامل تأثیرگذاری ایران در منطقه به واسطه سردار سلیمانی بود که موضوعی قابل افتخار است، اگر ایشان سرداری بود که فقط در ایران تلاش می‌کرد هیچ وقت این تمجید از او نمی‌شد. ملتی که بخواهد از چاردیواری خود خارج نشود قهرمان‌هایی مثل حاج‌قاسم و حججی نخواهد داشت.

پناهیان اظهار کرد: حاج‌ قاسم فقط مظلوم نبود، ویژگی دیگر ایشان اقتدار بود. متأسفانه هیچ‌گاه به بچه‌های خود یاد نمی‌دهیم که قوی باشند، در حالی که مؤلفه مهم فرد و جامعه در اسلام قدرت است. در آموزش و پرورش فعلی ما اسلام به منزله دینی که قدرت‌آفرین است، معرفی نمی‌شود.

وی در ادامه گفت: ویژگی دیگر شهید سلیمانی عملیاتی بودن ایشان است که در مقام عمل تفکر خود را نشان داد، در حالی که می‌توانست سخنران خوبی باشد و به سخن بسنده کند، جمهوری اسلامی هم باید به جای حرف، خود را به شکل عملی در اقتصاد نشان دهد. اینکه مردم امروز به ولایت فقیه ارادت دارند به خاطر بیان ما از مبانی نظری آن نیست بلکه به این دلیل است که مردم، فواید و نتایج آن را می‌بینند.

شهید سلیمانی مکتب امام خمینی(ره) را در مقام عمل پیاده‌سازی کرد

مهدی ناظمی‌اردکانی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) نیز در این نشست اظهار کرد: ویژگی بارز شهید سلیمانی این بود که مکتب امام خمینی(ره) را در مقام عمل پیاده‌سازی کرد؛ امام راحل(ره)، انقلاب ما را جهانی می‌دانست و کسی که توانست این نگرش را در سطح منطقه و بلکه جهان پیاده کند، شهید سلیمانی بود.

وی در ادامه به سه ویژگی از شخصیت شهید سلیمانی اشاره کرد و گفت: سردار سلیمانی برای همه انسان‌ها دل می‌سوزاند حتی برای دشمنان خود و داعشی‌ها، چون از شقاوت و عاقبت آن‌ها نگران بود و برای هدایتشان دعا می‌کرد. شهید سلیمانی در تمام مناطقی که با تکفیری‌ها می‌جنگید برایش انسانیت مهم بود و برای آزادسازی مناطقی که به چنگ دشمن افتاده بود، کاری به دین و سلیقه افراد آن مناطق نداشت.

سردار سلیمانی دغدغه جهان اسلام را داشت

ناظمی‌اردکانی ادامه داد: ویژگی دیگر شهید سلیمانی این بود که به طور خاص دغدغه جهان اسلام را داشت و سال‌های سال از فکر مظلومان مسلمان خواب نداشت و این را از مکتب امام خمینی(ره) آموخته بود. مردم ما مسئولانی را دوست خواهند داشت که همچون سردار سلیمانی به فکر مظلومان در سراسر جهان باشند.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: ویژگی دیگر شهید سلیمانی توجه به ظرفیت‌های مردمی بود. لشکرهای فاطمیون، حیدریون و ... همه بسیج مردمی و حاصل از عشق ارادت توده مردم به آرمان اسلام و انقلاب بود، بسیج مردمی توانست منطقه را از چنگال دشمنان و تکفیری‌ها نجات دهد همانطور که در دوران دفاع مقدس نیز، بسیج، کشور را نجات داد.

علیرضا شجاعی‌زند، استاد دانشگاه نیز در این نشست گفت: برای صحبت درباره شهادت حاج قاسم سلیمانی، باید به سه مورد توجه کنیم. اول؛ شخصیت حاج قاسم، دوم؛ موقعیت میدانی شهادت ایشان و سوم؛ واکنش‌های مردم به واقعه. بنابراین واکنش بدرقه ایشان نمی‌تواند تنها به استناد شخص حاج قاسم سلیمانی تعبیر شود؛ یعنی واقعیت‌های ملموس برای چرایی این واکنش کفایت نمی‌کند، احتمالاً در اینجا ذهن بسیاری از شما به سمت ماجراهای ماورایی و حضور دست خداوند و … می‌رود که در آن شکی نیست، ولی روی صحبت من در این زمینه نیست.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: بدرقه شگفت‌انگیز ایشان و واکنش جامعه در موقعیتی رخ داد که نارضایتی از وضعیت زندگی و اقتصادی وجود داشت، ولی این بدرقه، خیلی عظیم و برخلاف انتظار صورت گرفت. بنده این ماجرا را به وسیله نظریه «برساخت‌گرایی» شخصی به نام «پیتر برگر» تحلیل می‌کنم. این نظریه یک نظریه جامعه‌شناختی است؛ براساس این نظریه، کنشگران اجتماعی تحلیل می‌شوند و به این موضوع تأکید می‌شود که واقعیت‌ها در یک لوح سفید نمی‌نشیند. انسان‌ها همواره با خودشان آورده‌هایی دارند و این نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی در نهادینه کردن گفتمان خودش در ضمیر انسان‌ها موفق عمل کرده است.

 انتهای پیام///
منبع؛ ایکنا


 

 
یادداشت  


گفتگو  

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

 استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است


گزارش  


جراید  



 
www.ostandnews.ir   تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرگزاری استاد نیوز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است . پایگاه خبری تحلیلی استاد نیوز