خانه سیاسی بین الملل اقتصادی اجتماعی حوزه و دانشگاه علم و فناوری فرهنگ و هنر ورزشی یادداشت
 
«ایمان» و «امید» نرم‌افزار امام(ره) برای ایجاد ۳ تحول بزرگ       انقلاب به رهبری امام به الگویی برای آزادی خواهان جهان تبدیل شد       «کشف الاسرار» نشان دهنده اراده امام برای تشکیل حکومت اسلامی است       تشکیل ائتلاف مشترک نیروی دریایی ایران با کشورهای منطقه       آماده آموزش پروتکل‌های مرزی به مرزبانان افغانستانی هستیم       افزایش شمار جان‌باختگان تصادف قطار در هند به ۲۸۸ نفر       AFC مچ فدراسیون فوتبال را گرفت/ جریمه میلیاردی برای مجوز حرفه‌ای!       چه کسی لوله‌های گازِ «نورداستریم» را منفجر کرد؟       بازتاب قهرمانی پرسپولیس در سایت AFC/ تاجگذاری در فصل باشکوه       معماری شگرف حرم رضوی را بشناسید       آزمایشگاه ارزیابی خدمات هوش مصنوعی تا پایان سال راه‌اندازی می شود       آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:ایران ۲ موضوع پادمانی را حل و فصل کرد       سلوک و مجاهدت شهدا با شیوه‌های خلاقانه و جذاب به نسل جوان منتقل شود       شرط افزایش ۲۰ درصدی یارانه‌ها       معلمان بر اساس وظایفشان رتبه بندی نشده بودند/ جذب سالانه یازده هزار معلم پرورشی        گسترش روابط ایران و عمان به نفع هر دو کشور است       حمایت کم‌نظیر رهبری نقطه عطفی در دوره ۴ ساله مجلس یازدهم محسوب می‌شود/ مهار تورم، رشد تولید، تصویب برنامه هفتم و نهایی کردن طرح‌ها و لوایح؛ اولویت سال پایانی مجلس       مردانی: اساتید دانشگاه فرهنگیان جهادگر تبیین هستند/ دانشگاه فرهنگیان باید محور تحول باشد       ابلاغ مشوق‌های فرزندآوری در ۹۰ محور/ راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری را در بیمارستان نجمیه       راهکار سازمان سنجش به جای قطع اینترنت برای امنیت کنکور/ تشریح آزمون های هوشمند سال آینده      
 
آخرین اخبار  


اساتید و دانشگاه  


معرفی آثار اساتید  


 

1398/11/19 6:24:37 AM

پیامد مهم شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی؛ ارتقا و خوانش مجدد هویت انقلابی، ملی و ایرانی اسلامی است 

دکتر عباسعلی رهبر ، دانشیار جامعه شناسی سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی در دومین نشست تخصصی جنبش استادی ایران در آفرینش قدرت نرم اسلامی_ایرانی از احیای انقلاب اسلامی با خون آورد مکتب سیمانی و خوانش مجدد هویت انقلابی ، ملی و ایرانی اسلامی سخن گفت.

پیامد مهم شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی؛ ارتقا و خوانش مجدد هویت انقلابی، ملی و ایرانی اسلامی است


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی استادنیوز؛ دکتر عباسعلی رهبر، دانشیار جامعه شناسی سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی در دومین نشست تخصصی جنبش استادی ایران در آفرینش قدرت نرم اسلامی_ایرانی  که با موضوع " بررسی قیام عمومی پسا تشییع سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در تهران و سراسر ایران؛ دلایل وقوعی و پیامدهای راهبردی" برگزار شد از تبلور رویش معرفتی انقلاب اسلامی و شهید حاج قاسم سلیمانی سخن گفت و افزود: بر اساس مدل تحلیل سه جزئی، هر تحلیلی در ابتدای امر باید به دور از خطای شناختی و پیش داوری به توصیف یافته ها بپردازد  و در مقام تحلیل با استفاده مناسب و طبقه بندی داده ها ، تناسبی میان داده و تحلیل ایجاد نماید و در نهایت به تفسیر و تجویز بپردازد .
 
دانشیار جامعه شناسی سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی عنوان کرد: متاسفانه امروز  میبینیم بدون تحلیل مناسب  تفسیرهایی از این شهید بزرگوار در محافل مختلف مطرح میشود  و  در جاهایی هم در یک فضای کاریکاتوری و فضای خطای شناختی بحث ها و تفاسیر شخصی ارائه می شود و یا در فضایی سیاست زده از ایشان سخن به میان می آید و لذا باید در این خصوص دقت شود و  شاید بهترین تفسیر و معیار این باشد که در چنین جلسات راهبردی، جنبش استادی کشور به  بیان شاخص ها و معیارهای شناخت صحیح شهید سلیمانی بپردازد و معیار مناسب و جامع و فراگیر برای بهتر دیدن و شناخت این شخصیت والامقام ارائه نماید و با متودولوژی متناسب با توصیف دقیق، معیارهای صحیح را ارائه  کند.
 
وی ادامه داد: در مقام  تحلیل لازم است کتاب هایی ارائه کنیم و این یک راهبرد جدی  است که باید  از ظرفیت ها و گنج های نهفته درونی در جهت تحلیل شخصیت شهید سلیمانی استفاده کنیم.
رهبر با  اشاره به مراسم تشییع پیکر شهید سلیمانی گفت :  برگزاری مراسم تشییع پیکر شهید سلیمانی حتی برای دولت بسیار غافلگیرانه بود و نوع خروش و سرازیر شدن عاطفه ها و شیوه بیان احساسات مردمی در گرامیداشت مقام این شهید حتی جامعه استادی را هم غافلگیر کرد و لازم است که در این  بدرقه ملی و فراملی و خودجوش مردمی زمینه های قبلی و فردی بروز چنین رویدادی بررسی شده و سپس پیامدهای آن عنوان گردد.
 
این استاد دانشگاه با تاکید بر دو دیدگاه  مقام معظم رهبری به لحاظ تحلیل محتوا بیان کرد: یک نگاه رهبر انقلاب نگاه تحلیل و تاییدی است که در زمان حیات این شهید مطرح است و به عنوان گمشده خویش در میان جمع مطرح می شد. اما ظاهراً شهادت ایشان مولفه‌ای را به بحث ادبیات سیاسی اجتماعی رهبر انقلاب اضافه کرد و آن مقام تعظیم است . در حقیقت  تحبیب در زمان حیات تبدیل به تعظیم در زمان شهادت میشود.

عباسعلی رهبر افزود: برکات شهادت این سردار بزرگوار پس از شهادت بسیار مهم تر و بیشتر از زمان حیات ایشان  بوده و در عین حال که حیات ایشان  برای انقلاب پرثمر بود ، با شهادت خویش فرامرزی شدن و جهانی شدن انقلاب اسلامی را رقم زد. این به دلیل اوج معرفت این شهید به نیروی عامه مردم و اعتقاد صریح و نه تشریفاتی ایشان به قوای مردمی است. در این میان  انقلاب اسلامی مرزهای سکولاریسم را در  نوردید و  برخی را که به انقلاب اسلامی  شک داشتند دچار تحیر کرد.
 
  استاد جامعه شناسی سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی ضمن با اشاره به  تحلیل روند مکتب شهید سلیمانی بر اساس  سخنان  رهبر  انقلاب بیان کرد :  با مراجعه به سخنرانی های اخیر رهبر انقلاب در میابیم   آنچه ایشان در  مباحثشان و در اصل و فرع موضوعات بدان پرداختند،  حایز اهمیت است. برای مثال در سخنرانی رهبر معظم انقلاب در قم رهبری به بحث پیرامون اصل انقلاب و خط انقلاب و جریان پویای انقلاب اسلامی و همه شهیدان و همه سلیمانی ها و همه انسان‌های متعالی  در زیر مجموعه انقلاب اسلامی  میپردازند.
 
وی  افزود:  به لحاظ جامعه شناسی سیاسی در بحث جریان ظهور انقلاب اسلامی گفته میشود در سالهای ۵۷ تا ۶۸  انقلاب اسلامی به مثابه موجود زنده کاملاً در حرکت و شروع است و  با قدرت به مسیر خود ادامه می دهد و از امراض ظاهری و باطنی بدور است و عطر ایثار و خون شهدا مانع ایجاد الودگی در فضای انقلاب است .  اما پس از آن در سال ۶۸ تا ۹۸ با جریانی خزنده و مسیری آلوده  مواجه میشود که امراض به ریشه سرایت کرده و پدیده نفوذ به شکل ساختاری و معنایی (به گفته رهبر معظم انقلاب) خودش را نمایان کرد.  در برهه‌ای در جریان این ۳۰ سال امراض نفاق و اشرافی گری و شکاف اجتماعی انقلاب را دچار آزار  کرد و برخی مسئولین انقلاب را با این روال دچار بحران میدانستند و بیان می کردند که به اصلاح دیگری در ساختار انقلاب نیازمندیم .
 
 رهبر ادامه داد: لایه‌های زیرین مبتنی بر استقلال و دین گرایی تحت تاثیر لایه های سوری به تعبیر مقام معظم رهبری غبار ایجاد کردند و نوعی خود فراموشی در بین بعضی مسئولین ایجاد شد. سوالی که در اینجا مطرح میشود آنست که چطور می شود خود فراموشی را به دانایی تبدیل کرد؟ و چگونه می توان تعارض میان  لایه های اصالت انقلابی و کج مدیریتی و اباهه گری سیاسی را برطرف کرد؟ در این سالها حضور سیاسی مردم نتوانسته بود حریم مرض ها را دور کند و گونه ای تعارض ایجاد شد که بعدها تبدیل به تضاد گردید. آنچه در اتفاقات آبان ماه شاهد بودیم نشانه مرض و بیماری بود اما تغییر فضا نیازمند خون آوردی جدید برای احیای انقلاب اسلامی بود و این افتخار به مکتب سلیمانی داده شد.

دانشیار  دانشگاه علامه طباطبایی بیان کرد: خون آوردی  نیاز انقلاب اسلامی بود  تا غبار و امراض را از لایه های اصالت انقلاب بزداید و حماسه مردمی و غرور ملی و افتخار ملی حاصل از این خون آورد  افرادی  را که در داخل با نظام و اجراییات زاویه داشتند و حتی مخالفان خارجی را وادار به تسلیم و تکریم این رویداد کرد و این فرآیند احیای انقلاب اسلامی بود. زمینه های بروز و حضور شهادت سلیمانی در رفع امراضی که جریان انقلاب به آن متصل شده بود نمایان گردید.

وی  افزود: پیامد شهادت سپهبد سلیمانی از بعد جامعه شناسی سیاسی ارتقا و خوانش مجدد هویت انقلابی، ملی و ایرانی اسلامی بود ، هویتی که ۱۰۰ سال اخیر دچار تنش و بحران بود و اوج رفع ان در ظهور انقلاب اسلامی صورت گرفت. باید دید شهید سلیمانی که علت تامه این رستاخیز انقلاب اسلامی است، چه ویژگی ها و مولفه هایی دارد؟ مکتب سلیمانی چطور توانسته حرکت جمعی ایران و اسلام را در مقابل شیطان بزرگ و ابرقدرتهای دنیا هماوردی کند. این نکته مهم است که شهادت سردار سلیمانی به دست شقی ترین افراد صورت گرفته و همانگونه که افراد را از دشمنانشان میتوان شناخت؛ می بینیم که شهادت او به دست غاصب ترین و فریبکار ترین دولت دنیاست که این خود گواه حقانیت این خون آورد است.

این استاد دانشگاه در پایان سخنان خود بر لزوم شناسایی مولفه های مکتب سلیمانی به عنوان یک جریان خاصه و یک جریان هویت ساز ویک  قدرت نرم تاکید  کرده  و افزود: نیت شهید بودن به مثابه شهید سلیمانی و انرژی متراکم شهید سلیمانی را باید با  عقلانیت و تدبیر و دوری از فریبکاری در جریان انقلاب شریک باشیم.

انتهای پیام///
زهرا قدیری مطلق
 


 

 
یادداشت  


گفتگو  

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

 استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است


گزارش  


جراید  



 
www.ostandnews.ir   تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرگزاری استاد نیوز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است . پایگاه خبری تحلیلی استاد نیوز