خانه سیاسی بین الملل اقتصادی اجتماعی حوزه و دانشگاه علم و فناوری فرهنگ و هنر ورزشی یادداشت
 
رهبر معظم انقلاب: روز انتخابات روز احقاق حق مدنی ملت است       روحانی: در مسئله شهادت سردار سلیمانی، مردم یک کار اعجاب‌آور کردند       راهیابی ۲۵۰ اثر فاخر از مرحله استانی به کشوری در نخستین استارت‌آپ انتخاباتی       رقابتی‌ترین انتخابات       حضور ۳ تا ۷ نفر ناظر در هر شعبه اخذ رأی       جدیدترین شماره دوفصلنامه علمی پژوهشی مطالعات قدرت نرم منتشر شد       روحانی: انقلاب ایران برای تثبیت و استمرارش همواره به مردم متکی بوده است       اولین همایش ملّی اربعین پژوهی       محتوای کتب درسی کاربردی نیست / انتقاد از وضعیت معلمان حق التحریر       شهید سلیمانی میراث‌دار قرن‌ها پیروزی تمدن ایرانی       از مکتب خمینی تا مکتب سلیمانی       توسعه پایدار در گرو یادگیری و جهش علمی ست / دگرگونی چهره واقعی جامعه با تحول در یادگیری       دستور رئیس قوه قضائیه برای نظارت بر قیمت کالاها       شورای نگهبان زمینه لازم برای استفاده حداکثری از ظرفیت شوراها را پدید آورد       تبدیل "حاج قاسم ملی" به "حاج قاسم بین المللی" نتیجه رهبری آموزشی آیت الله خامنه ای است       اگر معامله قرن آپارتاید نیست، پس چیست؟        شورای نگهبان زمینه مشارکت حداکثری مردم در انتخابات را فراهم کند/ انعقاد تفاهم نامه میان شورای عالی استانها و وزارت آموزش و پرورش       اقدام محققان کشور برای توسعه مرز فناوری بافت‌های زیستی       پاس طلایی جهانبخش برای نجات برایتون       چگونه قوی شدن سایه جنگ را از سر کشور بر می‌دارد؟      
 
آخرین اخبار  


اساتید و دانشگاه  

جدیدترین شماره دوفصلنامه علمی پژوهشی مطالعات قدرت نرم منتشر شد

جدیدترین شماره دوفصلنامه علمی پژوهشی مطالعات قدرت نرم منتشر شد

اولین همایش ملّی اربعین پژوهی

اولین همایش ملّی اربعین پژوهی

نخستین رویداد استارت‌آپی شتاب (قطعات خودرو، خدمات و صنایع وابسته)

نخستین رویداد استارت‌آپی شتاب (قطعات خودرو، خدمات و صنایع وابسته)

پیامد مهم شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی؛ ارتقا و خوانش مجدد هویت انقلابی، ملی و ایرانی اسلامی است

پیامد مهم شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی؛ ارتقا و خوانش مجدد هویت انقلابی، ملی و ایرانی اسلامی است

شهید سپهبد سلیمانی؛ تجسم حقیقی عملگرایی و مخاطب شناسی در اوج معنویت است

   شهید  سپهبد سلیمانی؛ تجسم  حقیقی عملگرایی  و مخاطب شناسی در اوج   معنویت  است

دومین نشست تخصصی بررسی قیام عمومی پسا تشییع شهید سلیمانی

دومین نشست تخصصی بررسی قیام عمومی پسا تشییع شهید سلیمانی

تلاش جبهه‌ پایداری برای ارائه لیست مشترک در انتخابات

تلاش جبهه‌ پایداری برای ارائه لیست مشترک در انتخابات


معرفی آثار اساتید  


 

1398/11/02 12:44:59 AM

ناگفته‌های یک کارگردان تئاتر از تهدیدات گروه فشار 

امیر امیری، کارگردان و نویسنده نمایش «مجلس قتل رییس جمهور» عنوان کرد: چند ساعت مانده به اجرا زنگ‌ها و تهدیدها و تطمیع‌ها شروع شد که چرا از اجرای عموم و شرکت در بخش خارج از مسابقه جشنواره تئاتر فجر انصراف نمی‌دهید!

ناگفته‌های یک کارگردان تئاتر از تهدیدات گروه فشار


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی استادنیوز؛ نمایش «مجلس قتل رئیس جمهور» به کارگردانی امیر امیری اجرایش را از 22 دی ماه در تماشاخانه مهرگان آغاز کرده است. این نمایش روایتی است از مکافات نفاق و دوروئی. مکافات جنایت همیشه مرگ نیست، گاهی نفرینی می‌شود که تا پایان جهان مانند بختک بر تن و روح جنایتکاران مسلط می‌‌شود.

کامبیز نیک آمیز، آرزو اولیائی، مهشاد بهبودی، محدثه بهمنی، مینا ترکمن، فریاد جودی، محمد مهدی حاجی علی، مهدی خاوری، پوریا فرجی، حمید فردین، مریم قریشی، نازنین زینب نصیری بازیگران این نمایش هستند. این نمایش شهریور ماه نیز در تماشاخانه سرو اجرا خوانی شد.

امیری، به گفته خودش سعی کرده اثری انقلابی و جدی را در یک تماشاخانه خصوصی بدون حمایت دولت به صحنه ببرد، در گفت‌وگو با فارس عنوان کرد:‌ همواره برایم دغدغه بوده است که بفهمم آیا بین هنر اصیلِ متفکر و هنر متکی بر گیشه می‌شود پیوندی برقرار کرد؟ هر چند در هنرهای ایرانی مانند خوشنویسی این مسئله اتفاق می‌افتد اما در سینما و تئاتر تا بوده چنین بوده که هنر متکفر که داعیه دار ارزشی و تفکری است می‌باید از طریق نهادهای دولتی و غیر دولتی حمایت می‌شدند و امیدی به بازگشت سرمایه اولیه نداشتند و از طرف دیگر بازگشت سرمایه فقط و فقط برای آثاری رخ می‌داد که جنبه تفننی داشته و جز پر کردن وقت خلق الله فایده‌ای دیگر ندارند.

وی در ادامه افزود: امروزه اکثر فیلم‌های سینمایی و نمایش‌هایی که تولید می‌شود برای خود رسالتی جز تفنن و وقت گذرانی قائل نیستند، نمایش‌هایی که امروز در سالن‌های خصوصی به روی صحنه می‌رود حتی اگر به ظاهر نویسندگان بزرگی مانند میلر و چخوف داشته باشند، در پروسه ترجمه و دراماتوژی و بازنویسی باید تبدیل به آثاری پر از طنزهای سطحی و متلک‌های جنسی شوند تا بتوانند در سالن‌های خصوصی برای خود مخاطب جمع کرده و تهیه کننده و عوامل را به نان و نوایی هرچند اندک برساند.

امیری اظهار داشت: در زمانی نه چندان دور صِرف حضور بازیگران مشهور سینما و تلویزیون در یک اثر می‌توانست فروش گیشه را برای آن اثر تضمین کند در همان زمان اهالی هنر اصیل تئاتر بارها نوشتند و گفتند و فریاد زدند که حضور سلبریتی‌ها در تئاتر در کوتاه مدت درآمد سالن‌های خصوصی را افزایش می‌دهد ولی در طولانی مدت به هنر اصیل تئاتر ضربه خواهد زد چرا که دیگر مخاطب برای دیدن تئاتر به سالن نمی‌آید فقط برای تماشای سلبریتی‌ها می آید.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر دیگر تنها مشکل تئاتر حضور سلبریتی‌ها نیست و حتی حضور سلبریتی‌ها هم فروش یک نمایش را تضمین نمی‌کند، افزود: بخش عمده‌ای از مخاطبین تئاتر به طنز سطحی و طنز آمیخته با حرکات و دیالوگ‌های جنسی عادت کرده‌اند و دیگر با هر موقعیتی خنده شان نمی‌گیرد و با هر گره دراماتیکی ذهنشان را مشغول نمی ‌نند، امروز بخشی از مخاطبین سالن‌های خصوصی شبیه مخاطبین کمدی‌های طنز شبانه شده‌اند و از نمایش‌های متفکر هم انتظار چنین صحنه‌ها و دیالوگ‌هایی دارند، امروزه سالن‌های دولتی کم و در اختیار عده و گروهی خاص هستند و سالن‌های خصوصی تبدیل شده‌اند به سالن‌های لاله زار قدیم و دیگر جایی برای نمایش‌های فاخر در آنها نیست.

این کارگردان تئاتر یادآور شد: وقتی تصمیم گرفتم که نمایشی جدی و بدون عناصر مبتذل  را در سالنی خصوصی به روی صحنه ببرم به این امر واقف بودم ولی باز فکر می‌کردم جریان تئاتر اصیل زنده است، می‌انگاشتم هنوز می‌شود کار خوب کرد و انتظار بازخورد خوب را داشت اما نمی‌دانستم که تئاتر و هنر در ایران اسیر جریان‌های سیاسی است و این عوامل و سیاهی لشگرهای جریان‌های سیاسیِ عمدتا اپوزیسیون هستند که چرخه تئاتر را می چرخانند.

وی با بیان اینکه هنوز جریان معتقد و متعهد به میهن در میان جامعه تئاتری غریب و بایکوت است، توضیح داد: قبلا نمی‌دانستم که هر اتفاق سیاسی می‌تواند بصورت کاملا مستقیم بر وضعیت تئاتر کشور تاثیر بگذارد، گویی که تئاتر امروز حیاط خلوت جریانات سیاسی است، اما ماجرا از آنجا جالب‌تر و البته واضح تر شد که سفیر انگلستان سردمدار اعتراضات به ظاهر مردمی به سقوط هواپیمای مسافربری به خاطر خطای انسانی شدند و برخی آرتیست‌های پیشکسوت به تبعیت از ایشان عرصه تئاتر را برای اعتراضات خود انتخاب کردند و به گروه‌های تئاتری فشار آوردند که در وهله اول از شرکت در جشنواره فجر و سپس از اجرای عموم انصراف بدهند.

امیری در این باره افزود: چند ساعت مانده به اجرا زنگ‌ها و تهدیدها و تطمیع‌ها شروع شد که چرا از اجرای عموم و شرکت در بخش خارج از مسابقه جشنواره تئاتر فجر انصراف نمی‌دهید و باید ده‌ها دقیقه به ایشان توضیح می‌دادم که اولا یک حادثه در شرایط جنگی چه ربطی به تئاتر دارد و ثانیا اگر هنرمند تئاتری قرار است به کم کاری‌ها و خطاهای انسانی در این مورد و موارد دیگر اعتراض کند – که وظیفه دارد این کار را بکند- باید زبان هنر را انتخاب کند و نه کنش‌گری سیاسی را.

وی همچنین اظهار داشت: متاسفانه این روزها تئاتر و به خصوص تئاتر جدی و متکفرانه قربانی حرکت‌های سیاسی عده‌ای شده است که بواسطه نزدیکی به گروه‌های سیاسی ناگریز از کنشگری سیاسی هستند و لذا حال تئاتر و سالن‌های نمایش و عوامل نمایش‌ها خوب نیست، گروه نمایش مجلس قتل رئیس جمهور به همراه چندین نمایش دیگر در این زمانه پیش قدم شد تا چراغ نمایش را در این کشور روشن نگه دارد و حساب تئاتر را از کارناوال‌های سیاسی و از کنشگری سیاسی جدا نگه دارد، هر چند اعتراض به کمی‌ها و کاستی‌ها و احیانا خیانت و نادرستی‌ها را وظیفه ذاتی خود می‌داند و نمایش اخیر نیز به همین مسئله یعنی خائنین و نفوذی‌ها در مراکز تصمیم گیری و امنیتی می‌پردازد.

امیری با بیان اینکه هنرمند تئاتر کشور و کسی که تئاتر را مانند خانواده خود و مانند عزیزان خود دوست دارد و صحنه تئاتر را به مثابه خانه خود می‌داند، از این نامردمی‌ها و کارشکنی‌ها، از کسادی و بی رونقی و تحریم تئاتر خسته نمی‌شود، توضیح داد:‌ همانگونه که در سال‌های سخت جنگ تحمیلی تئاتر زنده ماند، جامعه تئاتری زنده خواهند ماند و به کار خودشان ادامه خواهند داد اما چیزی که ما را خسته می‌کند این است که مدیران داعیه‌دار هنر اصیل تئاتر حتی برای دیدن نمایشی که با خون دل ده‌ها نفر این روزها روی صحنه است قدم رنجه نکردند، چه برسد به اینکه فردی ککش بگزد که باید از چنین گروه‌هایی حمایت کرد که آخرین حضورشان نباشد.

وی در پایان توضیح داد: اگر قرار باشد وضع تماشاخانه‌ها و سرمایه‌های بخش خصوصی چنین باشد که حال هست، دیگر کسی برای دیدن تئاتر ارزشمند و حرفه‌ای به سالن‌ها نمی‌رود و روزی که جامعه از جذابیت‌های سطحی اکنون سیراب شود، روزی که تئاتر به خاطر منافع اقتصادی سالن داران خصوصی هر روز تایمش کوتاه‌تر و ریتمش تند تر شود، دیگر تئاتری وجود نخواهد داشت، تئاتر به مثابه یک هنر انسانی و اخلاقی در حال احتضار است و اگر به دادش نرسیم پس فردا روزی دیگر زنده نخواهد بود.

 انتهای پیام///
منبع؛ فارس


 

 
یادداشت  


گفتگو  


گزارش  


جراید  



 
www.ostandnews.ir   تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرگزاری استاد نیوز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است . پایگاه خبری تحلیلی استاد نیوز