خانه سیاسی بین الملل اقتصادی اجتماعی حوزه و دانشگاه علم و فناوری فرهنگ و هنر ورزشی یادداشت
 
«ایمان» و «امید» نرم‌افزار امام(ره) برای ایجاد ۳ تحول بزرگ       انقلاب به رهبری امام به الگویی برای آزادی خواهان جهان تبدیل شد       «کشف الاسرار» نشان دهنده اراده امام برای تشکیل حکومت اسلامی است       تشکیل ائتلاف مشترک نیروی دریایی ایران با کشورهای منطقه       آماده آموزش پروتکل‌های مرزی به مرزبانان افغانستانی هستیم       افزایش شمار جان‌باختگان تصادف قطار در هند به ۲۸۸ نفر       AFC مچ فدراسیون فوتبال را گرفت/ جریمه میلیاردی برای مجوز حرفه‌ای!       چه کسی لوله‌های گازِ «نورداستریم» را منفجر کرد؟       بازتاب قهرمانی پرسپولیس در سایت AFC/ تاجگذاری در فصل باشکوه       معماری شگرف حرم رضوی را بشناسید       آزمایشگاه ارزیابی خدمات هوش مصنوعی تا پایان سال راه‌اندازی می شود       آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:ایران ۲ موضوع پادمانی را حل و فصل کرد       سلوک و مجاهدت شهدا با شیوه‌های خلاقانه و جذاب به نسل جوان منتقل شود       شرط افزایش ۲۰ درصدی یارانه‌ها       معلمان بر اساس وظایفشان رتبه بندی نشده بودند/ جذب سالانه یازده هزار معلم پرورشی        گسترش روابط ایران و عمان به نفع هر دو کشور است       حمایت کم‌نظیر رهبری نقطه عطفی در دوره ۴ ساله مجلس یازدهم محسوب می‌شود/ مهار تورم، رشد تولید، تصویب برنامه هفتم و نهایی کردن طرح‌ها و لوایح؛ اولویت سال پایانی مجلس       مردانی: اساتید دانشگاه فرهنگیان جهادگر تبیین هستند/ دانشگاه فرهنگیان باید محور تحول باشد       ابلاغ مشوق‌های فرزندآوری در ۹۰ محور/ راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری را در بیمارستان نجمیه       راهکار سازمان سنجش به جای قطع اینترنت برای امنیت کنکور/ تشریح آزمون های هوشمند سال آینده      
 
آخرین اخبار  


اساتید و دانشگاه  


معرفی آثار اساتید  


 

1398/09/17 1:56:54 PM

چه کشورهایی از ابزار فیلترینگ برای محتویات اینترنتی استفاده می کنند؟/ معایب سیستم فیلترینگ ایران چیست ؟ 

فیلترینگ ، ابزاری است که بسیاری از کشورهای جهان ، حتی کشورهایی که ادعای انواع آزادی را دارند برای محافظت از مردم خود از آن استفاده می کنند تا بتوانند نسل های آینده خود را در محیطی سالم و مناسب تربیت کنند.

چه کشورهایی از ابزار فیلترینگ برای محتویات اینترنتی استفاده می کنند؟/ معایب سیستم فیلترینگ ایران چیست ؟


پایگاه خبری تحلیلی استاد نیوز؛ طی سال های اخیر استفاده از اینترنت و فضای مجازی به صورت گسترده در جهان افزایش یافته است. خصوصيت و ويژگي اينترنت و سهولت انتشار مطالب و اطلاعات وعلاوه بر آن راحتي دستيابي به انواع مختلف اطلاعات باعث شده علاوه بر مطالب مفید ، اطلاعات نامناسب همچون هرزه نگاري هاي جنسي به خصوص در زمينه سوء استفاده از کودکان، خريد و فروش مواد مخدر و زيانبار، ترويج خشونت و فساد و ... به صورت گسترده در این فضا افزایش یابد به همین دلیل بسیاری از کشورها، بر اساس قوانین کشورشان برای مقابله با این اطلاعات از ابزارهایی همچون فیلترینگ استفاده می کنند. عبارتی که گاهی مردم کشورمان تصور می کنند تنها در ایران از آن استفاده می شود. در این گزارش به معرفی تعدادی از کشورهای جهان که از سیستم فیلترینگ استفاده می کنند می پردازیم و در پایان نیز به تعدادی از معایب این سیستم در کشورمان اشاره خواهیم کرد.

مفهوم فیلترینگ چیست ؟

فیلتـرینگ اینترنتی یا فیلتـرینگ، عبارت است از محدود کردن دسترسی کاربران اینترنت به وب‌گاه‌ها و خدمات اینترنتی که از دیدگاه متولیان فرهنگی و سیاسی هر کشور برای مصرف عموم مناسب نیست؛ اعمال فیلتـر به وسیله ارائه‌ دهندگان خدمات اینترنتی انجام می ‌شود ولی تعیین سطح، مصادیق و سیاست‌ های فیلتـرینگ با حکومت ‌هاست.

چه کشورهایی از سیستم فیلترینگ استفاده می کنند ؟

به جرأت می توان گفت که هیچ کشوری در جهان را نمی توان یافت که از ابزار پالایش اطلاعات یا همان فیلترینگ استفاده نکند. در ادامه به معرفی تعدادی از این کشورها می پردازیم.

1- آمریکا

با آغاز دهه ی 90 میلادی و رشد چشمگیر استفاده از اینترنت در آمریکا باعث شد بسیاری از خانواده ها و والدین از دسترسی فرزندانشان به محتویات نامناسب در فضای مجازی احساس خطر نمایند و با انجام اعتراضات گسترده باعث تصویب قانون " نزاکت ارتباطات" شوند که بر اساس این قانون فیلتر و مسدود ساختن محتویات "غیر اخلاقی" مجاز دانسته شد. بعد از تصویب این قانون ، شرکت های ارائه دهنده نرم افزارهای امنیتی برای کامپیوترها و شبکه ها، برنامه های فیلترینگی را ارائه دادند که یا بصورت مجزا توسط شرکت ها یا کاربران عادی بر روی رایانه ها نصب می شوند و یا در مبدا خدمات اینترنتی یعنی شرکت های "ISP" عرضه می شوند.

تعداد زیادی از شرکت های تولید کننده برنامه های امنیتی در این کشور، برنامه های طراحی شده خود را با عنوان فیلترینگ ارائه می دهند. این برنامه ها با یافتن کلماتی خاص در یک آدرس اینترنتی دسترسی به آن تارنما را مسدود می کنند و یا حتی در نمونه های پیشرفته تر، محتوای تارنما ها را نیز برای یافتن کلید واژه ها و تصاوير تعیین شده کاوش می نمایند. آدرس های اینترنتی وب تارنما های مورد نظر نیز می توانند به این برنامه ها شناسانده شده و مسدود شوند. نمونه های خانگی چنین نرم افزارهایی امکان فعال کردن "قفل والدین" را برای والدین فراهم می آورند تا مانع دسترسی کودکان به سایت های غیر اخلاقی شوند.

لایحه‌ی محافظت کودکان از اینترنت (CIPA) نیز یکی دیگر از  قوانینی است که کنگره‌ی آمریکا برای جلوگیری از دسترسی کودکان به محتوای غیراخلاقی در مدارس و کتابخانه‌های عمومی به تصویب رسانده است . بر اساس این مصوبه، این مراکز موظف شده اند تا براى انجام فعاليت‌ هاى اينترنتى، فيلترهاى مربوط به تارنماهای غیراخلاقی را بر روی سیستم های خود نصب کنند.

2- رژیم اشغالگر قدس

محدودسازی دسترسی کاربران به محتوای اینترنت در رژیم اشغالگر قدس از نظام قانونی ویژه ا‌یی برخوردار است ولی به روشهای کاملاً نامحسوس و حرفه ای انجام می شود و از دسترسی اقشار مختلف جامعه به برخی تارنماهای خاص جلوگیری می کند. صهیونیست ها مطالبی که در آن به موضوع های دیدار مقامات و فرماندهان این رژیم، جنگ ۳۳ روزه، خبرهای مربوط به جابجایی نیروها و ترک پناهگاه‌ ها، ترویج تروریسم و خشونت علیه رژیم صهیونیستی ، خبرهای جنگی یا تسلیحات نظامی، مروج سایت‌های فساد و فحشا و سایت هایی که مخالفت با آرمان های یهود باشد را فیلتر می کند.

3- انگلیس

انگلیس نیز یکی دیگر از کشورهای جهان است که سیستم فیترینگ استفاده می کنند. بر اساس قوانین این کشور "بنیاد نظارت بر اینترنت" فهرستی از تارنماهای غیراخلاقی را تهیه کرده و بر اساس آن، دسترسی ۹۸ درصد از کاربران اینترنت در انگلستان به این تارنماها مسدود شده است. فیلترینگ بیش ‌تر در این کشور بر روی موضوعاتی همچون پورنوگرافی کودکان، نژاد پرستی ، تهدیدات خارجی و تروریسم اعمال می شود.

4- کانادا

کشور کانادا یکی از ۱۰ کشور برتر در زمینه ارتباط اینترنتی به شمار می رود. بر اساس قوانین این کشور، ISP  های فعال موظف اند اطلاعات تمامی فعالیت‌ های اینترنتی کاربران خود را به مدت ۶ ماه ثبت و نگهداری نمایند. این مساله مخالفت‌ هایی را از میان گروه‌های مختلف به همراه داشته و این افراد آن را نوعی نقض حریم شخصی توسط قوانین دولتی می ‌شمارند. فیلترینگ محتویات در این کشور شامل مطالب نفرت انگیز ، هرزه نگاری کودکان، فیلم های مستهجن، تروریسم، نقض حقوق بشر و نزدیکی جنسی با حیوانات می باشد.

5- آلمان

فیلترینگ اینترنت در آلمان، بر اساس قانون فدرال صورت می‌گیرد و در مواردی خاص، دادگاه ‌های این کشور رای به مسدود شدن برخی سایت ها می‌ دهند. با این حال، آلمان کشوری است که مسدودسازی محتوای سیاسی در آن به وفور دیده می ‌شود. نمونه ای از فیلترینگ سیاسی و کلیدواژه ‌هایی است که به "نفی هلوکاست" مربوط می‌شوند. کاربران اینترنت در کشور آلمان اغلب نمی‌توانند به محتوای مقالات و نوشته‌ هایی که به نفی هلوکاست می‌پردازند دسترسی داشته باشند.

از جمله کشورهایی دیگری که در آن از فیلترینگ محتویات اینترنت استفاده می کنند می توان به استرالیا، فرانسه، ایتالیا، چین، هند، مصر، عرستان صعوی، ویتنام، ازبکستان، کره جنوبی ، کره شمالی ، بحرین، امارات و ... نام برد.

قوانین فیلترینگ  در ایران

از زمان ورود اینترنت به ایران، در کشور ما نیز ضرورت وجود فیلترینگ سازماندهی ‌شده چرا که دسترسی کنترل ‌نشده، نقطه‌ شروع آسیب ‌ها و آفت‌ هایی است که در قرن بیست و یکم و عصر رسانه ‌های نوین، کودکان، نوجوانان و جوانان ما را بیش از دیگران تهدید می‌کند و آرامش روحی و سلامت فکری آنان را هدف قرار می‌دهد. براساس تبصره‌ی ۱ از ماده ۷۴۹ فصل جرائم رایانه‌ای قانون مجازات اسلامی در جمهوری اسلامی ایران، پالایش(فیلترینگ) فضای مجازی به عنوان آخرین راه حل (در صورت عدم پاسخگو بودن نهی از منکر و عدم حذف مطلب توسط صاحب سایت) در نظر گرفته شده است. براساس قوانین جمهوری اسلامی ایران و ماده ۲۱ قانون جرائم رایانه ‌ای، هر سازوکار پالایش محتوی باید محتویات زیر را در فضای مجازی پالایش کند :
  • مطالب علیه عفت و اخلاق عمومی
  • مطالب علیه امنیت و آسایش عمومی
  • مطالب علیه مقدسات اسلامی
  • مطالب علیه مقامات و نهادهای دولتی عمومی
  • محتواهای مرتبط با جرائم رایانه‌ای
  • تحریک، ترغیب یا دعوت به ارتکاب جرم (مرتبط با سایر جرائم)
  • محتوای مجرمانه مربوط به امور سمعی، بصری و مالکیت معنوی
  • محتوای مجرمانه مرتبط با انتخابات مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری

دانلود آیین نامه ساماندهی فعالیت پایگاههای اطلاع رسانی (سایتهای) اینترنتی ایرانی

معایب سيستم فيلترينگ ايران

همانگونه که در بالا به آن اشاره کردیم فیلترینگ به اشکال و انواع گوناگون در کشورهای مختلف دنیا وجود دارد و چیزی نیست که ابداع و ابتکار آن متعلق به کشورمان باشد اما سیستم فیلترینگ در کشور ما دارای معایبی است که در ادامه به تعدادی از آن ها اشاره می کنیم:

1- عدم طبقه بندی مخاطبین فیلترینگ در ایران

یکی از اشکالات فیلترینگ در ایران ، عدم طبقه بندی مخاطبین می باشد ؛ به عنوان مثال فیلترینگی که برای یک دستگاه دولتی بکار گرفته می شود با فیلترینگ یک دانش آموز در یک بستر و از یک جنس تبعیت می کند چرا که سامانه فیلترینگ به صورت فهرستی وبگاه ها و کلمات جست وجو در موتورهای جست وجو فیلتر می شود. گاهی هم به صورت فنی این کار انجام می گیرد یعنی این فیلترینگ بر روی یک سری پروتکل ها از قبیل https اعمال می شود که این عامل باعث ایجاد مشکلاتی و همچنین نارضایتی گروه های مختلف کشور همچون دانشجویان، مراکز علمی، روزنامه نگاران و ... شده است.

2- مسدودسازی سایت ها بر اساس نام دامنه

دومین ضعف سیستم فیلترینگ کشورمان مسدود سازی سایت ها براساس نام دامنه می باشد که این سازوکار توانایی مجزا کردن بخش‌های مفید و غیر اخلاقی سایت را ندارد. این امر باعث می‌شود که حتی مطالب مفید و غیر مجرمانه به ویژه سایت‌ های علمی (مخصوصا پزشکی) از دسترس کاربران خارج شود.

کلام آخر ...

پیاده سازی سیستم فیلترینگ می تواند فوایدی همچون کاهش فسادهای اخلاقی، جلوگیری از ضربه‌های اقتصادی به سازمان‌ها و نهادها، جلوگیری از کلاهبرداری‌های کلان اینترنتی و ... شود البته اگر مشکلات این سیستم در کشور حل نشود مردم مجبور به استفاده از ابزارهایی برای دور زدن این فیلترها می شوند که علاوه بر کندی سرعت اینترنت و افزایش هزینه کاربران باعث از بین رفتن حرمت قانون و قبح قانون شکنی شود که با رفع این نواقص می توان گام های اساسی در این زمینه برداشت.

انتهای پیام///
منبع؛ خبرگزاری علم و فناوری


 

 
یادداشت  


گفتگو  

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

 استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است


گزارش  


جراید  



 
www.ostandnews.ir   تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرگزاری استاد نیوز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است . پایگاه خبری تحلیلی استاد نیوز