خانه سیاسی بین الملل اقتصادی اجتماعی حوزه و دانشگاه علم و فناوری فرهنگ و هنر ورزشی یادداشت
 
«ایمان» و «امید» نرم‌افزار امام(ره) برای ایجاد ۳ تحول بزرگ       انقلاب به رهبری امام به الگویی برای آزادی خواهان جهان تبدیل شد       «کشف الاسرار» نشان دهنده اراده امام برای تشکیل حکومت اسلامی است       تشکیل ائتلاف مشترک نیروی دریایی ایران با کشورهای منطقه       آماده آموزش پروتکل‌های مرزی به مرزبانان افغانستانی هستیم       افزایش شمار جان‌باختگان تصادف قطار در هند به ۲۸۸ نفر       AFC مچ فدراسیون فوتبال را گرفت/ جریمه میلیاردی برای مجوز حرفه‌ای!       چه کسی لوله‌های گازِ «نورداستریم» را منفجر کرد؟       بازتاب قهرمانی پرسپولیس در سایت AFC/ تاجگذاری در فصل باشکوه       معماری شگرف حرم رضوی را بشناسید       آزمایشگاه ارزیابی خدمات هوش مصنوعی تا پایان سال راه‌اندازی می شود       آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:ایران ۲ موضوع پادمانی را حل و فصل کرد       سلوک و مجاهدت شهدا با شیوه‌های خلاقانه و جذاب به نسل جوان منتقل شود       شرط افزایش ۲۰ درصدی یارانه‌ها       معلمان بر اساس وظایفشان رتبه بندی نشده بودند/ جذب سالانه یازده هزار معلم پرورشی        گسترش روابط ایران و عمان به نفع هر دو کشور است       حمایت کم‌نظیر رهبری نقطه عطفی در دوره ۴ ساله مجلس یازدهم محسوب می‌شود/ مهار تورم، رشد تولید، تصویب برنامه هفتم و نهایی کردن طرح‌ها و لوایح؛ اولویت سال پایانی مجلس       مردانی: اساتید دانشگاه فرهنگیان جهادگر تبیین هستند/ دانشگاه فرهنگیان باید محور تحول باشد       ابلاغ مشوق‌های فرزندآوری در ۹۰ محور/ راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری را در بیمارستان نجمیه       راهکار سازمان سنجش به جای قطع اینترنت برای امنیت کنکور/ تشریح آزمون های هوشمند سال آینده      
 
آخرین اخبار  


اساتید و دانشگاه  


معرفی آثار اساتید  


 

1397/09/26 12:24:06 AM

استاد ارتباطات دانشگاه علامه تاکید کرد

ضرورت شکل‌گیری معنای مشترک بین علم و رسانه 

استاد علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی بر ضرورت پیوند و شکل‌گیری معنای مشترک بین رسانه‌ها و دانشگاه‌ها تاکید کرد و گفت: بدون شکل‌گیری این مفهوم مشترک مطمئنا عمومی کردن و ترجمه کردن دستاوردهای علمی‌وپژوهشی دانشگاه‌ها در سطح عموم و دانشگاه‌ها امکان‌پذیر نیست.

ضرورت شکل‌گیری معنای مشترک بین علم و رسانه


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی استادنیوز؛ دکتر خانیکی امروز در نشست علمی تخصصی "پژوهش و رسانه" که امروز در سالن اجلاس سران در حال برگزاری است، نقش رسانه‌ها را در انتقال دستاوردهای علمی و پژوهشی دانشگاه‌ها مهم ارزیابی کرد و گفت: امروز انتظار دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی این است که دست اندرکاران رسانه‌ها کمک کنند و انتقال دهند که چه فعالیت با اهمیتی در عرصه علم و پژوهش دانشگاه‌ها انجام می‌شود.
وی افزود: از طرفی دیگر، رسانه‌ها نیز این انتظار را دارند که اجازه داشته باشند خودشان تعیین کنند کدام محصول مهم است و خودشان اهمیت اطلاع‌رسانی آن را تعیین کنند. بنابراین این اختلال ارتباطی و گفت‌وگویی بین مراکز دانشگاهی و رسانه‌ها شکل می‌گیرد.
استاد علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه با تاکید بر اینکه لازم است معنای مشترکی بین رسانه‌ها و مراکز دانشگاهی شکل بگیرد، گفت: زمانی که این معنا وجود داشته باشند، یقینا مشکلی برای انتقال دستاوردهای دانشگاه‌ها در عرصه عموم از سوی رسانه‌ها شکل نخواهد گرفت.
استاد علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی در پاسخ به این سوال که اساسا ارتباط بین رسانه‌ها و پژوهش چگونه شکل می‌گیرد؟ خاطرنشان کرد: این امر نیازمند میانجی است که از آن به عنوان روزنامه‌نگاران علم یاد می‌شود، کسانی که بتوانند علم را بفهمند و از طرف دیگر روزنامه‌نگاری را تجربه کرده باشند.
به گفته وی یکی از مسائل اساسی بین حوزه پژوهش و رسانه، این است که چگونه مساله دانشگاه و پژوهش به مساله رسانه تبدیل شود؟ در واقع این موضوع به‌عنوان مسئولیت سیاست‌گذاران حوزه علم در دانشگاه‌ها محسوب می‌شود. دانشگاه‌ها زمانی به مساله رسانه تبدیل می‌شوند که فعالیت پژوهشی صورت گرفته باشد، در این مراکز برایند آرزوها، نگرانی‌ها و دغدغه‌های جامعه باشد، وقتی پژوهش به عنوان یک امر انتزاعی و دور از دسترس تلقی شود، یقینا این موضوع به موضوع روز تبدیل نخواهد شد.
خانیکی گفت: پژوهش‌های دانشگاه‌ها باید به فهم و زندگی روزمره تبدیل شوند؛ در این حالت است که ارتباط رسانه و دانشگاه شکل می‌گیرد. بنابراین به جای اینکه رابطه‌ای عمودی در رابطه پژوهش و مردم تعریف کنیم، باید از رسانه‌ها به عنوان کنشگر سوم یاد شود تا بتوانند شرایط ارتباطی را در جامعه ایجاد کنند و در این شرایط کلیشه‌های ذهنی حل خواهد شد.
استاد علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی با تاکید بر این‌که رسانه‌ها تنها حلقه ارتباط بین دانشگاه وجامعه نیستند ، خاطرنشان کرد: گذشت آن زمانی که دستاوردها و اطلاع‌رسانی‌ها فقط از سوی رسانه‌ها به جامعه منتقل می‌شد. چرا که در حال حاضر وسایل ارتباطی متعددی برای این اطلاع‌رسانی وجود دارد و رسانه‌ها وقتی می‌توانند موفق شوند که گفت‌وگوی بین جامعه و دانشگاه را شکل دهند. اما مسلما رسانه‌ها بخش هوشمندی از این وجوه ارتباطی را تشکیل می‌دهند.
وی خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که رسانه‌ها آن دسته از پژوهش‌های دانشگاهی را باید به جامعه انتقال دهند که از جذابیتهای لازم برخودار بوده و قابلیت دیده شدن را داشته باشند، بنابراین جامعه دانشگاهی باید برای دیده شدن این استانداردها و معیارهای مخاطبان را در نظر بگیرند و پیام‌های متناسب با نیاز عموم را تولید کنند.
دکتر خانیکی همچنین با تاکید بر اینکه بدون پیوند واقعی دانشگاه و جامعه اساسا رسانه‌ای کردن دستاوردهای موفق پژوهشی امکان‌پذیر نیست، اظهار کرد: برای رسیدن به این امر ابتدا باید بپذیریم دانشگاه مکانی برای قابل دسترس شدن علوم است و برای ادامه حیات مجبور به تعامل و کنشگری است که البته مسیر این تعامل نیز از طریق رسانه‌ها امکان‌پذیر است، در این راستا باید بتواند خود را به زبان رسانه‌ها ترجمه کند و در کنار آن نیز رسانه‌ها باید ارتباط دوسویه و تعامل را ایجاد کنند.
انتهای خبر///
منبع؛ ایسنا
 


 

 
یادداشت  


گفتگو  

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

 استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است


گزارش  


جراید  



 
www.ostandnews.ir   تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرگزاری استاد نیوز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است . پایگاه خبری تحلیلی استاد نیوز