خانه سیاسی بین الملل اقتصادی اجتماعی حوزه و دانشگاه علم و فناوری فرهنگ و هنر ورزشی یادداشت
 
«ایمان» و «امید» نرم‌افزار امام(ره) برای ایجاد ۳ تحول بزرگ       انقلاب به رهبری امام به الگویی برای آزادی خواهان جهان تبدیل شد       «کشف الاسرار» نشان دهنده اراده امام برای تشکیل حکومت اسلامی است       تشکیل ائتلاف مشترک نیروی دریایی ایران با کشورهای منطقه       آماده آموزش پروتکل‌های مرزی به مرزبانان افغانستانی هستیم       افزایش شمار جان‌باختگان تصادف قطار در هند به ۲۸۸ نفر       AFC مچ فدراسیون فوتبال را گرفت/ جریمه میلیاردی برای مجوز حرفه‌ای!       چه کسی لوله‌های گازِ «نورداستریم» را منفجر کرد؟       بازتاب قهرمانی پرسپولیس در سایت AFC/ تاجگذاری در فصل باشکوه       معماری شگرف حرم رضوی را بشناسید       آزمایشگاه ارزیابی خدمات هوش مصنوعی تا پایان سال راه‌اندازی می شود       آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:ایران ۲ موضوع پادمانی را حل و فصل کرد       سلوک و مجاهدت شهدا با شیوه‌های خلاقانه و جذاب به نسل جوان منتقل شود       شرط افزایش ۲۰ درصدی یارانه‌ها       معلمان بر اساس وظایفشان رتبه بندی نشده بودند/ جذب سالانه یازده هزار معلم پرورشی        گسترش روابط ایران و عمان به نفع هر دو کشور است       حمایت کم‌نظیر رهبری نقطه عطفی در دوره ۴ ساله مجلس یازدهم محسوب می‌شود/ مهار تورم، رشد تولید، تصویب برنامه هفتم و نهایی کردن طرح‌ها و لوایح؛ اولویت سال پایانی مجلس       مردانی: اساتید دانشگاه فرهنگیان جهادگر تبیین هستند/ دانشگاه فرهنگیان باید محور تحول باشد       ابلاغ مشوق‌های فرزندآوری در ۹۰ محور/ راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری را در بیمارستان نجمیه       راهکار سازمان سنجش به جای قطع اینترنت برای امنیت کنکور/ تشریح آزمون های هوشمند سال آینده      
 
آخرین اخبار  


اساتید و دانشگاه  


معرفی آثار اساتید  


 

1398/09/02 8:14:11 AM

استاد نیوز بررسی می کند؛

چند همسری تیری بر بنیان خانواده 

یک آسیب شناس درباره آثار منفی چند همسری در جامعه گفت :چند همسری تیری بر بنیان خانواده است.

 چند همسری تیری بر بنیان خانواده


پایگاه خبری تحلیلی استاد نیوز، سرویس اجتماعی: متاسفانه مدتی است شاهد تبلیغات چندهمسری و یا برگزاری کارگاه‌های آموزشی این پدیده به ظاهر شوم و ناهنجاری اجتماعی هستیم اتفاقی که به یقین می تواند عاملی برای افزایش اختلافات خانوادگی و یا بروز مشکلات جدی در جامعه شود.

گفتنی است که شاید برخی از موافقان این طرح کاهش روابط در سایه و یا موازی خانواده را مهم‌ترین عامل شیوع آن عنوان می کنند اما این در حالی است که باید یاد آور شد که شکستن قبح برخی از مسائل خود می تواند تبعات منفی گسترده‌تری را به دنبال داشته باشد چرا که در صورت رواج این مسئله به یقین کانون خانواده دیگر از انسجام و آرامش روحی و روانی گذشته برخوردار نخواهد بود.

بدیهی است که افزایش تبعیض های جنسیتی را می‌توان یکی دیگر از آثار منفی چند همسری عنوان کرد چرا که در جامعه نیز آمار ازدواج به طرز معناداری کاهش پیدا کرده است بنابراین رواج چند همسری می تواند عاملی برای انحطاط خانواده ها و بروز مشکلات جدی در روابط میان زوجین شود چرا که زمانی که زن در خانه احساس آرامش و امنیت نداشته باشد به طور حتم با مشکلات روحی و روانی و همچنین ش امنیت مواجه خواهد شد که این موارد می‌تواند در زندگی او تاثیرات منفی به نسبت گسترده‌ای را بر جای بگذارد.

 از سوی دیگر باید متذکر شد که مطرح کردن این گونه مسائل در جامعه ای که با مشکلات عدیده ای در خصوص ازدواج و بنیان خانواده مواجه است نه تنها راه گشا نیست بلکه خود می‌تواند باعث بروز مشکلات عدیده ای بیشتری باشد و تنها به مثابه پاک کردن صورت مسئله است چرا که امروزه برای افزایش آمار ازدواج نیاز به فرهنگ سازی و رفع موانع جدی ازدواج جوانان هستیم از این دو چند همسری نه تنها نمی تواند عاملی برای کاهش مشکلات اجتماعی و افزایش آمار ازدواج شود بلکه در مقابل خود زمینه ساز بروز مشکلات جدی در جامعه و به خصوص زنان خواهد بود که این موضوع خود می‌تواند نشان از بی اهمیت شمردن زنان و دغدغه های آنها باشد.


افزایش اضطراب فکری در سایه شیوع چند همسری

 یک آسیب شناس درباره آثار منفی چند همسری در جامعه گفت :چند همسری تیری بر بنیان خانواده است متاسفانه طی چند ماه گذشته معلوم نیست که در اثر کدام برنامه یا پیمایش و همایش موضوع چند همسری به صورت گسترده در برخی از رسانه ها و به خصوص فضای مجازی موجب ایجاد اضطراب فکری و روانی برای بخشی از بانوان جامعه شده است.

مجید ابهری در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به مطلب فوق اذعان داشت: متاسفانه برخی از بانوان غیر مسلمان تنها به خاطر وجود چنین قانونی از برنامه های اصیل اسلام رویگردان شده اند و می گویند چرا اسلام اجازه می دهد که یک مرد چهار زن بگیرد در حالی که با ماهیت و ضوابط اصلی موضوع آشنا نیستند و تنها به صورت روبنایی و ظاهری بعضی از مطالب را ملاحظه می کنند.


 افزایش تعداد زوجات مشکل گشای آسیب های اجتماعی نیست

 وی در ادامه افزود: طی چند هفته گذشته نیز به طور گسترده بعضی از افراد این موضوع را مطرح کرده اند که تعداد زوجات و چند همسری می تواند کمک به جامعه کند اما نمی دانند در شرایط حاضر که بسیاری از خانواده ها از اداره یک زن و یک فرزند ناتوان هستند و گرانی تورم مشکلات مسکن و دیگر مسائل اقتصادی تابه همه را به انتها رساند چه لزومی دارد که برخی از افراد در چنین فضای این گونه نکات را مطرح کنند.

ابهری گفت :درست است که جنین قانونی وجود دارد اما زمانی که به ماهیت آن توجه شود در عمل انجام آن غیر ممکن خواهد بود. مقام معظم رهبری فرموده بودند که حتی به شوخی نیز این مسئله را مطرح نکنید. من نمی‌دانم افرادی که به دنبال طرح و گسترش این نظریه و تئوری هستند در واقع به دنبال چه می باشند. چرا می‌خواهند آشفتگی فکری و فرهنگی در جامعه درست کنند.


ایجاد چهره نامناسب از کشور با شیوع چند همسری

 وی ادامه داد: اولین آسیب و عارضه ناشی از این گونه رفتارها تهیه خوراک تبلیغاتی برای رسانه های معاند و بلندگو های استکباری می باشد که منتظر یک سوژه هستند تا آن را در بوق و کرنای آلوده خود بدمند و بزرگ نمایی کنند.


شیوع یاس در زنان با رواج چند همسری

ابهری گفت: دومین آسیب و عارضه این نظریه و بزرگنمایی آن ایجاد دلخوری یاس و اضطراب در بعضی از بانوان است در حالی که زنان بخش قابل توجهی از جمعیت جامعه را به خود اختصاص داده اند و بدون حضور آنها مدیریت خانواده اقتصاد خانواده و حتی مدیریت اجتماعی اگر غیر ممکن نشود دشوار خواهد شد.

 وی در ادامه تصریح کرد: طرفداران این نظریه آیا از همسران خود پرسیده اند که اجازه میدهند که آنها ازدواج مجدد کنند یا اینکه آنها مرگ را برای همسایه جایز می‌داند در نهایت گسترش این نظریه و این گونه مسائل در جامعه غیر از ایجاد تنش های فکری و تهیه خوراک تبلیغاتی هیچ اثر دیگری را به دنبال نخواهد داشت.

ابهری یادآور شد: هیچ گونه حسن و امتیازی بر این گونه رفتارها و حرکات مترتب نمی باشد. چرا که امروز موضوع چند همسری تنها باعث نگرانی بانوان شده است در حالی که بسیاری از مردان به دلیل بالا بودن هزینه های زندگی از ازدواج فراری و رویگردان هستند و افرادی که تشکیل خانواده داده اند به علت بالا بودن مخارج زندگی دچار مشکل میباشند.

 وی افزود: تکرار بزرگنمایی و پررنگ کردن این گونه مسایل در واقع معلوم نیست چه جایگاهی در افکار عمومی و فرهنگ عمومی جامعه بر جای می گذارد. غیر از ایجاد تنش فکری و تضاد رفتاری در خانواده ها به نظر من هدف اصلی این گونه مسائل کیان و استحکام خانواده ها است هرچند برخی دیگر نظر دارند که عده‌ای قصد تسویه حساب با یکدیگر این گونه مسائل را مطرح می‌کنند.

 این آسیب شناس و رفتار شناس اجتماعی در پایان خاطر نشان کرد: با هر هدف و نیتی که این‌گونه موضوعات مطرح و گسترش یابد برخلاف عرف فرهنگی جامعه بوده و عوارض و آسیب های آن در کوتاه مدت و بلندمدت گریبانگیر هم افراد مجرد و هم افراد متاهل خواهد شد.

انتهای یاداشت///
الهام صمدزاده


 

 
یادداشت  


گفتگو  

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

 استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است


گزارش  


جراید  



 
www.ostandnews.ir   تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرگزاری استاد نیوز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است . پایگاه خبری تحلیلی استاد نیوز