«استادنیوز» چالشهای آموزش پیش دبستانی را بررسی کرد:
توسعه کشورها در گرو سرمایهگذاری در آموزش کودکان است/ آموزش پیش از مدرسه در ایران كیفیت ندارد
کشورها برای دستیابی به توسعه، باید 5 درصد از درآمد تولید ناخالص ملی خود را صرف دوره کودکی کنند. به ازای هر هزار تومان سرمایهگذاری برای دوران کودکی 16 برابر بازگشت سرمایه اتفاق می افتد و این موضوع نشان دهنده آن است که آموزش در دوران کودکی، حتی از جنبه اقتصادی نیز مهم است.
پایگاه خبری تحلیلی استاد نیوز؛ شخصیت افراد در دوران کودکی شکل میگیرد. بررسی سیستم های آموزشی جهان در رابطه با آموزش پیش از دبستان بیانگر آن است که این آموزش ها به چند مرحله تقسیم می شود. نخستین مرحله، آماده سازی برای پذیرش موضوعی به نام آموزش و نیز پذیرش فضایی به نام مدرسه و اجتماعی شدن کودکان است.
نوع آموزش در فضای پیش از دبستان با آموزش دوران مدرسه متفاوت است. یعنی در این بخش آموزش ارتباط گیری با همسالان و برقراری ارتباط با فرد آموزش دهنده مطرح است. بحث بعدی ورود به فضای نقاشی و رنگ آمیزی و نیز آماده سازی برای هوش فنی و هوش نظری کودکان است.
به گفته کارشناسان، به ازای هر هزار تومان سرمایهگذاری برای دوران کودکی 16 برابر بازگشت سرمایه اتفاق می افتد و این موضوع نشان دهنده آن است که آموزش در دوران کودکی، حتی از جنبه اقتصادی نیز مهم است.
تجربه سایر کشورهایی نیز که در زمینه آموزش کودکان سرمایه گذاری کرده اند، نشان می دهد که آنها به موفقیت دست یافته اند. طبق تئوری پروفسور هرثمن برنده نوبل اقتصاد، کشورها برای دستیابی به توسعه، باید 5 درصد از درآمد تولید ناخالص ملی خود را صرف دوره کودکی کنند. بر همین اساس در حال حاضر کشورهای اسکاندیناوی تا 4 درصد در این بخش هزینه میکنند. البته این هزینه فقط حوزه آموزش را شامل نمی شود؛ بلکه همه خدماتی را در برمی گیرد که صرف یک کودک خردسال میشود.
در کشور ژاپن نیز برای حل مسائل و گرفتاری هایی که بعد از بمباران به وجود آمد، مسئولان این کشور برای اینکه بتوانند امور کشور خود را پیش ببرند، راه حل این مسائل را در زمینه سرمایه گذاری در بخش آموزش مقطع ابتدایی پیدا کردند. درنتیجه این سیاست گذاری بود که به موفقیت دست یافتند.
به گزارش «استادنیوز» با توجه به موارد فوق، می توان گفت که آموزش پیش از مدرسه یک مسئله اساسی است و بدیهی است که هر کشوری برای حرکت در مسیر پیشرفت و توسعه، باید از دوران کودکی روی آموزش و پرورش نیروهای انسانی خود سرمایه گذاری کند.
بنابراین در کشور ما نیز وزارت آموزش و پرورش به عنوان متولی این موضوع باید بر روی سرمایه گذاری در بخش نیروی انسانی به ویژه در مقاطع ابتدایی و پیش دبستانی توجه و تمرکز کند تا خروجی مثبت و اثرگذار آن را شاهد باشیم.
این همان موضوعی است که رخساره فضلی، مدیرکل دفتر آموزش پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش نیز به آن تاکید می کند و با بیان اینکه مهمترین چالش در حوزه پیش دبستانی موضوع كیفیت آموزش است؛ می گوید: «دوره پیش دبستانی در اسناد بالادستی امری حاکمیتی است. مهمترین چالش فعلی ما این است که در نظام کلان، کودکان را باور نکردهایم. باور نداریم اگر میخواهیم توسعه رخ دهد راهی جز توجه به کودکان و سرمایهگذاری برروی آموزش آنها نداریم.»
به گفته وی «دومین چالش این است که هرچند دستگاههای مختلف هر یک مسئولیتی دارند و کار خود را انجام میدهند؛ اما هماهنگی و یکپارچگی میان دستگاهها از جمله وزارت ارشاد، شهرداری، سازمان بسیج، سازمان تبلیغات، وزارت رفاه، بهزیستی و آموزش و پرورش در این باره وجود ندارد.»
بر اساس این گزارش، آنچه امروز در فضای آموزش پیش از دبستان مشاهده می کنیم و صاحب نظران هم درخصوص آن اتفاق نظر دارند، این است که فضای آموزش در دوره پیش دبستانی کشور جامع و کامل نیست و سیاست های دولت در بخش آموزش پیش از مدرسه دارای اشکال است. یعنی کودکان درگیر مباحثی هستند که شبیه به دوره دبستان و یا مشابه مهد کودک است، تا اینکه آموزش های پیش از دبستان را دربربگیرد.
بنابراین لازمه آموزش پیش از دبستان، داشتن مربیان کارآزموده، متبحر، توانمند و متخصص در این زمینه است. یعنی مربی کودکان باید دوران آموزشی خاصی را سپری کرده باشد تا بتواند با کودکانی ارتباط بگیرد که این کودکان در نخستین مرحله اجتماعی شدن قرار دارند.
به گزارش «استادنیوز» آموزش ها باید مطابق با نیازهای نوآموزان توسط مربیان ارائه شود. یكی از مهمترین مولفه ها برای كیفیت بخشی به آموزش در دوران پیش دبستانی توجه به تفاوت های فردی كودكان است كه برای تحقق این مهم نیاز به نیروی های آموزش دیده است تا بتوانند بستری مناسب برای آموزش نوآموزان فراهم كنند.
جهت تدوین این آموزش ها همه دستگاه های فرهنگی و آموزشی باید با هم همکاری کنند و در این بخش باید فرهنگ سازی انجام شود. ضمن اینکه لازم است در قانون و در برنامهریزی بودجه، جایگاهی برای تربیت مربیان و آموزش کودکان دیده شود. اما تاکنون به علت کمبود اعتبار دولت نتوانسته اقدامات اجرایی گسترده و اثربخشی در این حوزه انجام دهد.