خانه سیاسی بین الملل اقتصادی اجتماعی حوزه و دانشگاه علم و فناوری فرهنگ و هنر ورزشی یادداشت
 
«ایمان» و «امید» نرم‌افزار امام(ره) برای ایجاد ۳ تحول بزرگ       انقلاب به رهبری امام به الگویی برای آزادی خواهان جهان تبدیل شد       «کشف الاسرار» نشان دهنده اراده امام برای تشکیل حکومت اسلامی است       تشکیل ائتلاف مشترک نیروی دریایی ایران با کشورهای منطقه       آماده آموزش پروتکل‌های مرزی به مرزبانان افغانستانی هستیم       افزایش شمار جان‌باختگان تصادف قطار در هند به ۲۸۸ نفر       AFC مچ فدراسیون فوتبال را گرفت/ جریمه میلیاردی برای مجوز حرفه‌ای!       چه کسی لوله‌های گازِ «نورداستریم» را منفجر کرد؟       بازتاب قهرمانی پرسپولیس در سایت AFC/ تاجگذاری در فصل باشکوه       معماری شگرف حرم رضوی را بشناسید       آزمایشگاه ارزیابی خدمات هوش مصنوعی تا پایان سال راه‌اندازی می شود       آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:ایران ۲ موضوع پادمانی را حل و فصل کرد       سلوک و مجاهدت شهدا با شیوه‌های خلاقانه و جذاب به نسل جوان منتقل شود       شرط افزایش ۲۰ درصدی یارانه‌ها       معلمان بر اساس وظایفشان رتبه بندی نشده بودند/ جذب سالانه یازده هزار معلم پرورشی        گسترش روابط ایران و عمان به نفع هر دو کشور است       حمایت کم‌نظیر رهبری نقطه عطفی در دوره ۴ ساله مجلس یازدهم محسوب می‌شود/ مهار تورم، رشد تولید، تصویب برنامه هفتم و نهایی کردن طرح‌ها و لوایح؛ اولویت سال پایانی مجلس       مردانی: اساتید دانشگاه فرهنگیان جهادگر تبیین هستند/ دانشگاه فرهنگیان باید محور تحول باشد       ابلاغ مشوق‌های فرزندآوری در ۹۰ محور/ راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری را در بیمارستان نجمیه       راهکار سازمان سنجش به جای قطع اینترنت برای امنیت کنکور/ تشریح آزمون های هوشمند سال آینده      
 
آخرین اخبار  


اساتید و دانشگاه  


معرفی آثار اساتید  


 

1398/07/29 12:58:27 AM

«استادنیوز» بررسی می کند:

الزامات اثربخشی افزایش تسهیلات برای خانه‌های قدیمی/ موانع تخصیص وام به املاک 25 ساله 

براساس بخشنامه جدید بانک مسکن، از این پس تسهیلات بانکی از محل اوراق حق تقدم به واحدهای مسکونی دارای ۲۵ و ۳۰ سال ساخت نیز برای پرداخت می شود. این در حالی است که این امکان تا پیش از این برای املاک تا سقف سنی 20 سال ساخت از تاریخ صدور پروانه وجود داشت.

الزامات اثربخشی افزایش تسهیلات برای خانه‌های قدیمی/ موانع تخصیص وام به املاک 25 ساله


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی استاد نیوز، در این بخشنامه آمده است: در محاسبه قدمت مسکن برای بانک تاریخ صدور پروانه ساختمانی و نه پایان کار، ملاک عمل است.

در همین راستا محمد حسن مرادی مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن گفته است: پیش از این اوراق تسهیلات مسکن به خانه‌هایی با  عمر کمتر از  20سال تعلق می‌گرفت که طی بخشنامه جدید و در جهت آسان‌تر شدن شرایط برای خانه‌دار کردن اقشار جامعه، این زمان به 25 سال افزایش یافته است.

به گفته وی،‌ واحدهای مسکونی با عمر 30 سال نیز در شهر تهران 45 میلیون تومان، در مراکز استان‌ها و شهر‌های بیش از 200هزار نفر 40 میلیون تومان، سایر شهر‌ها 35 میلیون تومان می‌توانند از اوراق تسهیلات استفاده کنند.


شرایط دریافت وام برای خانه های بالای 25 سال

بر اساس این گزارش، اگرچه اعلام شده است که سن مجاز بنا برای دریافت سقف وام مسکن از محل اوراق پنج سال افزایش یافته، اما لازم به ذکر است که دریافت این تسهیلات بانکی با شرایط خاصی همراه است.

ازجمله شروط دریافت سقف وام مسکن مقاوم بودن ساختمان ها است. بر همین اساس گفته می شود که هر خانه قدیمی امکان استفاده از تسهیلات بانک مسکن را نخواهد داشت و ابتدا باید احراز شود که ملک از استحکام بنا برخوردار است و آیین‌نامه 2800 (طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله) در ساخت و ساز آن رعایت شده است.

به گزارش «استادنیوز» شرط دوم برای اختصاص سقف تسهیلات مربوط به ارزش ملک خریداری شده است. تمام تسهیلات بانک مسکن اعم از تسهیلات از محل اوراق، صندوق پس‌انداز مسکن یکم و حساب پس‌انداز مسکن جوانان تا سقف حداکثر 80درصد ارزش ملک قابل پرداخت است. به این معنا که اگر سقف تسهیلات از 80 درصد ارزش کارشناسی ملک بیشتر باشد، در این صورت میزان تسهیلات پرداختی کمتر از سقف خواهد بود.

همچنین بر اساس اعلام بانک مسکن با تغییر شرط سنی بنا برای استفاده از تسهیلات اوراق، تغییری در اقساط پرداختی تسهیلات‌ ایجاد نمی شود، اما در شرایطی ممکن است دوره بازپرداخت این تسهیلات برای املاک قدیمی‌ساز به زیر 12 سال کاهش یابد و درنتیجه رقم اقساط ماهانه آنها افزایش یابد.


ارتباط بین گرانی مسکن و معاملات خانه های قدیمی

در این میان آمار بانک مرکزی نشان می دهد، هرساله با افزایش قیمت مسکن معاملات املاک سن دار افزایش ‌یافته است. این افزایش همواره به سمت املاک سن دار 10 تا 15 سال بوده و معاملات رسمی بازار هم نشان داده که این تمایل در طی سال‌های اخیر به سمت 15 تا 30 نیز گرایش مطلوبی داشته است. یعنی بخش بزرگی از متقاضیان مصرفی برای پرکردن کاستی‌های هزینه‌کرد خود به سمت خرید املاکی با عمر بالای 15 سال رفته‌اند.


موافقان و مخالفان افزایش وام املاک سن دار

اما سوال این است که افزایش تسهیلات مسکن چه تاثیری در میزان معاملات واحدهای مسکونی با عمر بیش از 25 سال خواهد داشت؟

در پاسخ به این سوال، کارشناسان امور بانکی بر این باورند که افزایش تسهیلات برای املاک سن دار می‌تواند نتیجه مثبتی در رشد معاملات این املاک داشته باشد.

به عقیده آنها املاک نوساز در کشوربه دلیل نداشتن فاکتورهای خاص مانند مستندات تضمین کیفیت، برتری خاصی نسبت به املاک سن دار ندارند و مصرف‌کنندگان واقعی برای کاهش هزینه‌های خود به دنبال املاکی هستند که بتواند با کمترین دغدغه آن را خریداری کنند. بنابراین تصمیم به افزایش تسهیلات بانکی، صحیح است.

با این حال، گروهی دیگر از کارشناسان بر این باورند که در سال‌های اخیر به دلایلی نظیر پیچیدگی‌های دریافت تسهیلات مسکن، نرخ بهره بالا، ناکافی بودن تسهیلات و بروکراسی‌های سنگین، تسهیلات مسکن نتوانسته در توانمندسازی گستره بزرگی از بخش تقاضا مؤثر باشد و از همین رو چندان مورد استقبال قرار نگرفته است. بنابراین در تخصیص وام برای املاک سن بالا نیز این موارد باید لحاظ شود.

آنها همچنین با اشاره به تاثیرات مثبت و منفی تسهیلات املاک سن دار معتقدند: افزایش تقاضا برای دریافت تسهیلات املاک سن دار می‌تواند دو رویکرد مثبت و منفی را به همراه داشته باشد. نکته مثبت آن حضور مؤثر بخش تقاضا برای دریافت وام املاک سن‌دار و دومی کاهش فایل‌های املاک سن دار برای عرضه است. البته ممکن است این تسهیلات در نبود نظارت‌ دقیق مورد سوءاستفاده دلالان قرار بگیرد.

در مجموع باید گفت؛ افزایش تسهیلات فوق به ‌تنهایی درمانگر رکود تورمی و راهکار خانه‌دار کردن مردم نیست و مجموعه اقداماتی شامل افزایش مبالغ وام، کاهش قواعد دست و پاگیر، ارائه مبالغی به‌صورت بلاعوض و بدون بهره، نظارت بر عدم افزایش تورمی قیمت مسکن بعد از افزایش نرخ تسهیلات و نظارت بر حضور دلالان باید انجام پذیرد.

انتهای خبر///
هانیه نعیمی


 

 
یادداشت  


گفتگو  

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

 استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است


گزارش  


جراید  



 
www.ostandnews.ir   تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرگزاری استاد نیوز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است . پایگاه خبری تحلیلی استاد نیوز