خانه سیاسی بین الملل اقتصادی اجتماعی حوزه و دانشگاه علم و فناوری فرهنگ و هنر ورزشی یادداشت
 
«ایمان» و «امید» نرم‌افزار امام(ره) برای ایجاد ۳ تحول بزرگ       انقلاب به رهبری امام به الگویی برای آزادی خواهان جهان تبدیل شد       «کشف الاسرار» نشان دهنده اراده امام برای تشکیل حکومت اسلامی است       تشکیل ائتلاف مشترک نیروی دریایی ایران با کشورهای منطقه       آماده آموزش پروتکل‌های مرزی به مرزبانان افغانستانی هستیم       افزایش شمار جان‌باختگان تصادف قطار در هند به ۲۸۸ نفر       AFC مچ فدراسیون فوتبال را گرفت/ جریمه میلیاردی برای مجوز حرفه‌ای!       چه کسی لوله‌های گازِ «نورداستریم» را منفجر کرد؟       بازتاب قهرمانی پرسپولیس در سایت AFC/ تاجگذاری در فصل باشکوه       معماری شگرف حرم رضوی را بشناسید       آزمایشگاه ارزیابی خدمات هوش مصنوعی تا پایان سال راه‌اندازی می شود       آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:ایران ۲ موضوع پادمانی را حل و فصل کرد       سلوک و مجاهدت شهدا با شیوه‌های خلاقانه و جذاب به نسل جوان منتقل شود       شرط افزایش ۲۰ درصدی یارانه‌ها       معلمان بر اساس وظایفشان رتبه بندی نشده بودند/ جذب سالانه یازده هزار معلم پرورشی        گسترش روابط ایران و عمان به نفع هر دو کشور است       حمایت کم‌نظیر رهبری نقطه عطفی در دوره ۴ ساله مجلس یازدهم محسوب می‌شود/ مهار تورم، رشد تولید، تصویب برنامه هفتم و نهایی کردن طرح‌ها و لوایح؛ اولویت سال پایانی مجلس       مردانی: اساتید دانشگاه فرهنگیان جهادگر تبیین هستند/ دانشگاه فرهنگیان باید محور تحول باشد       ابلاغ مشوق‌های فرزندآوری در ۹۰ محور/ راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری را در بیمارستان نجمیه       راهکار سازمان سنجش به جای قطع اینترنت برای امنیت کنکور/ تشریح آزمون های هوشمند سال آینده      
 
آخرین اخبار  


اساتید و دانشگاه  


معرفی آثار اساتید  


 

1398/07/28 12:30:34 AM

«استادنیوز» بررسی می کند:

کلاس های مختلط دانشگاه آسیبی برای دانشجویان سال اولی 

متاسفانه ایران یکی از معدود کشورهای است که در آن دانش آموزان از دوران ابتدایی با تفکیک جنسیتی مواجه می شوند هر چند این مهم امروزه در بسیاری از روستاهای دور افتاده به دلیل نبود امکانات لازم هنوز اجرایی نشده است و شاهد برگزاری کلاس های درس چند پایه دختر و پسر هستیم.

کلاس های مختلط دانشگاه آسیبی برای دانشجویان سال اولی


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی استاد نیوز؛ متاسفانه ایران یکی از معدود کشورهای است که در آن دانش آموزان از دوران ابتدایی با تفکیک جنسیتی مواجه می شوند هر چند این مهم امروزه در بسیاری از روستاهای دور افتاده به دلیل نبود امکانات لازم هنوز اجرایی نشده است و شاهد برگزاری کلاس های درس چند پایه دختر و پسر هستیم.

 گفتنی است که تفکیک جنسیتی در مدارس می‌تواند باعث بروز مشکلات عدیده در سال های ابتدایی دانشگاه ها باشد چرا که دانش آموزی که از محیط بسته و تفکیک جنسیتی مدارس خارج می شود و به یک باره در کلاس های درس دانشگاه که عموما مختلف هستند حضور پیدا می کند به یقین احتمال افزایش آسیب های اجتماعی و یا برخی مشکلات دیگر برای دانش آموزان تازه دانشجو شده بسیار بیشتر خواهد بود که این مهم به یقین تاثیرات منفی زیادی را بر روند تحصیلی آنها بر جای می‌گذارد به گونه‌ای که طبق تحقیقات صورت گرفته بسیاری از دانشجویان در سال‌ و یا ترم اول تحصیل خود با افت تحصیلی مواجه می شود که در بعضی از موارد بسیار نادر این مهم خود عاملی برای ادامه ندادن دانشگاه و یا مشکلات دیگر است.


اقتصادی بودن  تعلیم و تربیت مختلط

به طور کلی باید در نظر داشت که بسیاری از موافقان مختلط بودن تعلیم و تربیت بر این باور هستند که این روش بسیار اقتصادی است و بار مالی کمتری به دولت تحمیل می کند اما این در حالی است که مخالفان می گویند تفکیک جنسیتی می تواند منجر به افزایش راندمان تحصیلی شود.

از سوی دیگر باید یادآور شد که طبق گفته دكتر هريس، در مدارسي كه داراي فضاي باز جنسي است و در آن، دختر و پسر با هم هستند، هيچ مشكل جنسي و گرايش هاي جنسي به طرف مقابل وجود ندارد، ولي در مدارس مجزا و غير مختلط افراد با تمايلات و گرايش هاي جنسي رشد مي كنند و در دوران دانشگاه نیز با مشکلات کمتری مواجه خواهند بود.


شکوفایی توانایی های نامحسوس در سایه تفکیک جنسیتی

باید در نظر داشت که طبق مطالعات صورت به دلیل تفکیک جنیستی این امکان فراهم خواهد بود که توانایی های نامحسوس دختران و  پسران شکوفا شود اتفاقی که در صورت تحصیل مشترک و کنار هم، دختران و پسران احتمال تحقق آن کمتر خواهد شد.
 

آسیب زا بودن تفکیک جنسیتی دوران ابتدایی

یک جامعه شناس  در ارتباط با تاثیر مشکلات نظام آموزش و پرورش بر دانشگاه گفت: متاسفانه تفکیک جنسیتی در دوران مدرسه آسیبی است که در نظام آموزش و پرورش  وجود دارد و باعث بروز مشکل در دوران دانشگاه می شود.

امان الله قرایی مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار استادنیوز و با اشاره به مطلب فوق اذعان داشت: از دوران ابتدایی تا پایان مقطع  دیپلم به دلایل مختلف در مدارس دانش آموزان تفکیک جنسیتی می شوند و بعد در دانشگاه بلافاصله  در کنار هم مشغول به تحصیل و یا انجام پروژه های درسی می‌شوند.


جای خالی آموزش برای حضور در کلاس های درس مختلط دانشگاه

وی در ادامه افزود: به طور کلی در این مقطع تحصیلی شاهد بروز اشکال در روابط دانشجویان دختر و پسر هستیم که این خود بیشتر به دلیل نبود آموزش و فرهنگ‌سازی و همچنین قوانین می باشد.

قرایی مقدم اظهار داشت: در برخی از موارد بیشتر مشکلات مورد بحث درباره دانشجویانی صورت می‌گیرد که از روستاها و شهرهای کوچک برای ادامه تحصیل به کلانشهرها می‌آید چرا که از یک شهر کوچک و بسته یک دفعه وارد فضایی به نسبت باز می شوند که این خود می‌تواند تعارض و یا تناقصات جلساتی را برای آنها به دنبال داشته باشد.

 وی در ادامه افزود: هر چند انتظار می رود که تفکیک جنسیتی تنها در مقاطع ابتدایی صورت بگیرد چراکه تفکیک جنسیتی در مقاطع بالاتر خود می تواند عاملی برای افزایش کیفیت تحصیل و یا یادگیری باشد.


افزایش آسیب پذیری دختران

این جامعه شناس آسیب پذیری دختران را بیشتر از پسران دانست و ادامه داد: به طور حذف دانشجویان دختری که از محیط های بسته و کوچکتری مانند روستاها و شهرهای کوچک بیشتر در معرض آسیب‌های اجتماعی و یا تعارضات اخلاقی قرار می‌گیرد که این خود می تواند آینده آنها را تحت تاثیر قرار دهد.
وی افزود: به دلیل اینکه دختران نسبت به پسران حضور کمتری در جامعه دارند و در بیشتر موارد تا قبل از دوران دانشگاه تنها با خانواده به سفر و یا تفریح پرداخته اند یا به عبارت بهتر چشم و گوش بسته تر هستند از این رو   زندگی دانشجویی به تنهایی برای آنها به یقین سخت و یا آسیب زا خواهد بود.

این جامعه شناس گفت: اگر از ابتدا دختر و پسر کنار همدیگر مشغول به تصویب بودند و به یقین در دوران دانشگاه با مشکلات کمتری مواجه بودند.


تب بالای تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور

قرایی مقدم در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه دلایل تب بالای ادامه تحصیل در کشور های همسایه و دانشگاه با کیفیت از نظر علمی چیست بیان کرد: متاسفانه طی سال‌های اخیر شاهد افزایش تمایل دانش آموزان به خصوص دختران به ادامه تحصیل در کشور های همسایه که این خود می‌تواند بیشتر به دلیل راحتی ورود به دانشگاه آزادی بیشتر و یا فرار از خدمت سربازی در آقایان باشد البته در بعضی از مواقع ادامه زندگی در کشورهای همسایه خود انگیزه اصلی تحصیل در کشورهای دیگر می باشد.

 وی ادامه داد: طبق تحقیقات صورت گرفته مدارک بسیاری از دانشگاه‌های کشورهای همسایه از نظر علمی چندان مورد تایید نیست و در بیشتر مواقع افرادی که در دانشگاه های کشورهای همسایه به تحصیل مشغول می‌شوند پس از بازگشت به ایران از نظر پیدا کردن شغل و یا معادل سازی مدارک با مشکل مواجه می‌شوند.

قرایی مقدم  در پایان خاطر نشان کرد: به دلیل اینکه دختران و پسران به طور تقریبی در سن ۱۸ سالگی یعنی همان سالی که به دانشگاه وارد می‌شوند به بلوغ فکری رسیده اند بنابراین اعمال تفکیک های جنسیتی برای آنها شاید چندان معقول به نظر نرسد. بلکه در مقابل انتظار می‌رود با انجام آموزش ها و فرهنگ سازی های لازم تا حد زیاد مانع است بروز آسیب ها و مشکلات ناشی از عدم تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها بود.

انتهای یاداشت///
الهام صمدزاده


 

 
یادداشت  


گفتگو  

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

 استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است


گزارش  


جراید  



 
www.ostandnews.ir   تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرگزاری استاد نیوز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است . پایگاه خبری تحلیلی استاد نیوز