خانه سیاسی بین الملل اقتصادی اجتماعی حوزه و دانشگاه علم و فناوری فرهنگ و هنر ورزشی یادداشت
 
«ایمان» و «امید» نرم‌افزار امام(ره) برای ایجاد ۳ تحول بزرگ       انقلاب به رهبری امام به الگویی برای آزادی خواهان جهان تبدیل شد       «کشف الاسرار» نشان دهنده اراده امام برای تشکیل حکومت اسلامی است       تشکیل ائتلاف مشترک نیروی دریایی ایران با کشورهای منطقه       آماده آموزش پروتکل‌های مرزی به مرزبانان افغانستانی هستیم       افزایش شمار جان‌باختگان تصادف قطار در هند به ۲۸۸ نفر       AFC مچ فدراسیون فوتبال را گرفت/ جریمه میلیاردی برای مجوز حرفه‌ای!       چه کسی لوله‌های گازِ «نورداستریم» را منفجر کرد؟       بازتاب قهرمانی پرسپولیس در سایت AFC/ تاجگذاری در فصل باشکوه       معماری شگرف حرم رضوی را بشناسید       آزمایشگاه ارزیابی خدمات هوش مصنوعی تا پایان سال راه‌اندازی می شود       آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:ایران ۲ موضوع پادمانی را حل و فصل کرد       سلوک و مجاهدت شهدا با شیوه‌های خلاقانه و جذاب به نسل جوان منتقل شود       شرط افزایش ۲۰ درصدی یارانه‌ها       معلمان بر اساس وظایفشان رتبه بندی نشده بودند/ جذب سالانه یازده هزار معلم پرورشی        گسترش روابط ایران و عمان به نفع هر دو کشور است       حمایت کم‌نظیر رهبری نقطه عطفی در دوره ۴ ساله مجلس یازدهم محسوب می‌شود/ مهار تورم، رشد تولید، تصویب برنامه هفتم و نهایی کردن طرح‌ها و لوایح؛ اولویت سال پایانی مجلس       مردانی: اساتید دانشگاه فرهنگیان جهادگر تبیین هستند/ دانشگاه فرهنگیان باید محور تحول باشد       ابلاغ مشوق‌های فرزندآوری در ۹۰ محور/ راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری را در بیمارستان نجمیه       راهکار سازمان سنجش به جای قطع اینترنت برای امنیت کنکور/ تشریح آزمون های هوشمند سال آینده      
 
آخرین اخبار  


اساتید و دانشگاه  


معرفی آثار اساتید  


 

1398/07/22 2:25:05 AM

«استادنیوز» گزارش می‌دهد:

خوب و بد افزایش نرخ حامل‌های انرژی/ بار گرانی انرژی بر دوش اقشار کم‌درآمد است 

ایران از کشورهایی است که مصرف بی رویه انرژی در آن رخ می دهد و این معضلی است که از یک سو منجر به نابودی محیط زیست می شود و از سوی دیگر اتمام منابع سوخت های فسیلی را در پی دارد.

خوب و بد افزایش نرخ حامل‌های انرژی/ بار گرانی انرژی بر دوش اقشار کم‌درآمد است


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی استاد نیوز؛ ایران از کشورهایی است که مصرف بی رویه انرژی در آن رخ می دهد و این معضلی است که از یک سو منجر به نابودی محیط زیست می شود و از سوی دیگر اتمام منابع سوخت های فسیلی را در پی دارد.

علیرغم اینکه طی سال های گذشته تدابیری برای کاهش مصرف انرژی در کشور از سوی دولتمردان صورت گرفته، اما این اقدامات چندان تاثیرگذار نبوده و ما همچنان با مصرف بی رویه انرژی در ساختمان ها مواجه هستیم. به طوری که به گفته صاحب نظران نیز مصرف انرژی در کشور ما سه برابر استانداردهای جهانی است.

در همین راستا طی چند سال اخیر افزایش قیمت حامل های انرژی در کشور از سوی دولت اجرایی شد تا از این طریق مصرف انرژی در ساختمان ها کاهش یابد. هرچند این اقدام تاحدودی منجر به کاهش نسبی مصرف در بین مردم شد و مردم به ویژه اقشار کم‌درآمد و متوسط جامعه که توانایی پرداخت قبوض سنگین آب، برق و گاز خود را نداشتند، اقدام به استفاده از تجهیزات و کالاهای کاهنده مصرف انرژی در خانه ها و ساختمان های خود (از قبیل نصب در و پنجره‌های دوجداره) کردند تا از این طریق مصرف انرژی خود را به حداقل برسانند؛ اما با وجود این هنوز نتیجه مطلوب در این بخش حاصل نشده است.

چرا که ظاهرا افزایش قیمت ها به منظور کاهش مصرف انرژی، برای اقشار مرفه و ثروتمند جامعه پاسخگو نبوده است. به طور نمونه براساس آمار اعلام شده در خردادماه سال جاری، منطقه یک تهران با داشتن 14.7 درصد جمعیت شهر تهران ( شامل1.4 میلیون نفر) حدود 22.7درصد از آب شرب شهری تهران را در بین مناطق22 گانه مصرف کرده است و مصارف آب در این منطقه مربوط به پرکردن استخرها و مصارف این چنینی بوده است.
بر همین اساس پیشنهادی که کارشناسان می دهند، افزایش مجدد قیمت انرژی و به عبارتی واقعی سازی نرخ انرژی در کشور است تا به مانعی برای مصرف بی رویه انرژی در ساختمان ها تبدیل شود.

حال سوال این است که در شرایط کنونی اقتصادی، واقعی سازی قیمت حامل های انرژی به منظور بهینه سازی مصرف انرژی در کشور چقدر می تواند پاسخگو باشد؟


بار افزایش قیمت انرژی به دوش اقشار کم‌درآمد می افتد

مدیر بخش تاسیسات مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در پاسخ به این گفت: من موافق افزایش قیمت حامل های انرژی نیستم و معتقدم که یکسویه نگاه کردن به مسائل اقتصادی نتایج خوبی را به دنبال ندارد.

شهرام دلفانی در گفت و گو با خبرنگار «استادنیوز» تاکید کرد: درصورتی که قیمت حامل های انرژی بیش از این افزایش یابد، بار آن به دوش مردم به خصوص اقشار کم درآمد جامعه می افتد و به همین دلیل شاید راه حل مناسبی برای این موضوع نباشد.

وی در ادامه تاکید کرد: در دوره ای در دو دولت قبلی، قیمت حامل های انرژی چند برابر شد، اما صرفه جویی مورد انتظار اتفاق نیفتاد. بنابراین این امر نشان می دهد که اگر قرار است این راهکار اجرایی شود، باید در شرایطی انجام گیرد که به مردم فشار وارد نشود و یا مشوق هایی ارائه شود که حداقل مردم به این موضوع پی ببرند که اگر امروز هزینه ای را بابت بهینه سازی مصرف انرژی در خانه های خود پرداخت می کنند، چند برابر آن آورده مالی خواهند داشت.

دلفانی تصریح کرد: بنابراین تا زمانی که این ابهام رفع نشود، مردم اعتماد نخواهند کرد.


اقشار آسیب‌پذیر توان پرداخت هزینه های سنگین انرژی را ندارند

همچنین عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ضمن مخالفت با افزایش قیمت انرژی به خبرنگار ما گفت: درصورت افزایش قیمت انرژی، اقشار آسیب‌پذیر قادر به پرداخت هزینه های سنگین برای حامل‌های انرژی نخواهند بود.

هدایت‌الله خادمی، نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس ادامه داد: افزایش قیمت سوخت بر تمامی محصول و کالاهای مورد استفاده مردم تاثیرگذار است. بنابراین در کنار افزایش قیمت حامل‌های انرژ، باید میزان درآمد مردم نیز افزایش یابد. چرا که اقشار ضعیف و آسیب ‌پذیر کشور توان مالی کافی برای پرداخت قیمت‌های بالا برای حامل ‌های انرژی را ندارند.

 بر این اساس، آنچه مسلم است؛ مردم و مصرف کنندگان تنها متولیان بهینه سازی مصرف انرژی نیستند، بلکه وظیفه بهینه سازی در گام اول بر عهده دولت است. تجربه کشورهای دیگر نیز نشان می دهد تا زمانی که خود دولت ها در این عرصه وارد نشوند، مردم اقدام اثربخشی در این زمینه انجام نخواهند داد.

بنابراین لازم است که در کنار مردم، تمامی سازمان ها و نهادهای مجری و متولی ازجمله وزارت نفت، وزارت راه و شهرسازی، وزارت نیرو، شهرداری ها، سازمان نظام مهندسی ساختمان و... هرکدام به نوبه خود و به صورت هم افزا و با راهکارهایی نظیر افزایش نظارت ها، تدوین استانداردها و دستورالعمل‌های بهینه سازی، اتخاذ سیاست های حمایتی نظیر تخصیص یارانه و وام و... در مسیر بهبود وضعیت مصرف انرژی در کشور حرکت کنند.

انتهای گزارش///
هانیه نعیمی


 

 
یادداشت  


گفتگو  

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

 استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است


گزارش  


جراید  



 
www.ostandnews.ir   تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرگزاری استاد نیوز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است . پایگاه خبری تحلیلی استاد نیوز