خانه سیاسی بین الملل اقتصادی اجتماعی حوزه و دانشگاه علم و فناوری فرهنگ و هنر ورزشی یادداشت
 
«ایمان» و «امید» نرم‌افزار امام(ره) برای ایجاد ۳ تحول بزرگ       انقلاب به رهبری امام به الگویی برای آزادی خواهان جهان تبدیل شد       «کشف الاسرار» نشان دهنده اراده امام برای تشکیل حکومت اسلامی است       تشکیل ائتلاف مشترک نیروی دریایی ایران با کشورهای منطقه       آماده آموزش پروتکل‌های مرزی به مرزبانان افغانستانی هستیم       افزایش شمار جان‌باختگان تصادف قطار در هند به ۲۸۸ نفر       AFC مچ فدراسیون فوتبال را گرفت/ جریمه میلیاردی برای مجوز حرفه‌ای!       چه کسی لوله‌های گازِ «نورداستریم» را منفجر کرد؟       بازتاب قهرمانی پرسپولیس در سایت AFC/ تاجگذاری در فصل باشکوه       معماری شگرف حرم رضوی را بشناسید       آزمایشگاه ارزیابی خدمات هوش مصنوعی تا پایان سال راه‌اندازی می شود       آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:ایران ۲ موضوع پادمانی را حل و فصل کرد       سلوک و مجاهدت شهدا با شیوه‌های خلاقانه و جذاب به نسل جوان منتقل شود       شرط افزایش ۲۰ درصدی یارانه‌ها       معلمان بر اساس وظایفشان رتبه بندی نشده بودند/ جذب سالانه یازده هزار معلم پرورشی        گسترش روابط ایران و عمان به نفع هر دو کشور است       حمایت کم‌نظیر رهبری نقطه عطفی در دوره ۴ ساله مجلس یازدهم محسوب می‌شود/ مهار تورم، رشد تولید، تصویب برنامه هفتم و نهایی کردن طرح‌ها و لوایح؛ اولویت سال پایانی مجلس       مردانی: اساتید دانشگاه فرهنگیان جهادگر تبیین هستند/ دانشگاه فرهنگیان باید محور تحول باشد       ابلاغ مشوق‌های فرزندآوری در ۹۰ محور/ راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری را در بیمارستان نجمیه       راهکار سازمان سنجش به جای قطع اینترنت برای امنیت کنکور/ تشریح آزمون های هوشمند سال آینده      
 
آخرین اخبار  


اساتید و دانشگاه  


معرفی آثار اساتید  


 

1398/07/06 6:53:52 AM

«استادنیوز» بررسی می کند:

چالش‌های اجرای بازآفرینی شهری/ نوسازی بافت فرسوده نیازمند برنامه‌ریزی همه‌جانبه است 

مشکلات و مسائل بافت های فرسوده تمامی ندارد. از خانه های سست و قدیمی که هیچ مقاومتی در برابر زلزله و سایر حوادث احتمالی ندارند، گرفته؛ تا معابر باریک که امکان خدمات رسانی به این محلات را با دردسرها و چالش های متعددی مواجه کرده است.

چالش‌های اجرای بازآفرینی شهری/ نوسازی بافت فرسوده نیازمند برنامه‌ریزی همه‌جانبه است


پایگاه خبری تحلیلی استاد نیوز، مشکلات و مسائل بافت های فرسوده تمامی ندارد. از خانه های سست و قدیمی که هیچ مقاومتی در برابر زلزله و سایر حوادث احتمالی ندارند، گرفته؛ تا معابر باریک که امکان خدمات رسانی به این محلات را با دردسرها و چالش های متعددی مواجه کرده است.

در این میان به گفته صاحب‌نظران، توسعه شهرنشینی درپی اسکان جمعیت زیاد و افزایش مهاجرت به شهرها تأثیر قابل توجهی بر بافت‌های قدیمی و فرسوده به همراه داشته که موجب تخریب و فرسودگی هرچه بیشتر بافت های مذکور و درنتیجه مشکلات و محدودیت‌های بسیاری شده است.

درواقع از آنجایی که بافت‌های قدیمی و فرسوده، در فرآیند زمان طولانی شکل گرفته اند، امروزه در محاصره تکنولوژی گرفتار شده اند و به همین دلیل به لحاظ ساختاری و عملکردی دچار کمبود شده و دیگر جوابگوی نیاز ساکنان خود نیستند.

در این راستا مشکلاتی ازجمله ناهمخوانی کالبد و فعالیت، وجود عناصر ناهمخوان شهری، کمبود سرانه فضاهای فراغتی، فرهنگی و پارکینگ، نبود شبکه ارتباطی مناسب و نفوذناپدیری به داخل بافت ارگانیک، کاربری‌های ناسازگار و جاذب ترافیک، وجود فضاهای رهاشده، کمبود فضاهای عمومی جهت شکل گیری تعاملات اجتماعی، آلودگی های زیست محیطی، قرارگیری برخی قسمت‌های بافت در حریم آثار تاریخی، ضوابط نارسای ساخت و ساز و... در آنها قابل طرح و بررسی است.

بر این اساس در پی بروز مسایل فوق، توجه به بافت‌های قدیمی و فرسوده شهری به یک الزام جدی تبدیل شده و به عنوان یک چالش جدی، سازمان‌های ذیربط را به چاره‌اندیشی درباره ساماندهی و احیای این بافت‌ها سوق داده است. به طوری که نهادهای متولی اخیرا با مطرح کردن طرح «بازآفرینی شهری» به فکر احیا و بهسازی این بافت‌ها و ارتقای کیفیت زندگی در این مناطق فرسوده و ناکارآمد شهری افتاده اند.

بازآفرینی شهری مفاهیمی نظیر نوسازی، بازسازی، بهسازی، توانمندسازی و روان بخشی محلات قدیمی و فرسوده را در برمی‌گیرد و با هدف حل مشکلات شهری، به خلق فضای شهری جدید با حفظ ویژگی‌های اصلی فضایی منجر می‌شود. بازآفرینی شهری درنهایت به یک پیشرفت پایداری اقتصادی، کالبدی، اجتماعی و محیطی در مناطق قدیمی و فرسوده می انجامد.

در اجرای بازآفرینی شهری به منظور ارتقای کیفیت زندگی، موارد متعددی ازجمله ایمن سازی و مقاوم سازی ساختمان ها، توسعه و بهبود زیرساخت های شهری، تأمین خدمات شهری موردنیاز، آموزش ساکنان، ایجاد فرصت‌های شغلی، تقویت نهادهای مدیریت محلی و ترویج دستورالعمل های کیفی ساخت و ساز مورد توجه قرار می گیرد.

اما بدیهی است که با توجه به اهمیت و گستردگی موضوع بازآفرینی شهری، اجرای چنین طرح وسیعی به تنهایی از عهده یک ارگان و یا سازمان برنمی آید و برای اجرایی شدن آن نیاز به همراهی و همکاری نهادهای متعددی است.

ارزیابی تجارب کشورهای دیگر نیز این موضوع را تایید می کند و نشان می دهد که انجام این امر خطیر به تنهایی از عهده یک دستگاه دولتی و یا یک نهاد عمومی برنمی آید. بنابراین پیشبرد و تحقق اهداف بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده شهری، مستلزم رویکردی جامع و هماهنگ و برنامه ریزی با مشارکت تمامی دست اندرکاران ذیربط است.

بنا به گفته مسئولان، در حال حاضر ۱۴۰ هزار هکتار بافت فرسوده و ناکارآمد شهری در سطح کشور وجود دارد که جمعیت ساکن در این بافت‌ها حدود ۳۰ درصد جمعیت ایران را تشکیل می‌دهد. وجود این حجم عظیم از بافت فرسوده در کشور از یک طرف اشاره می‌کند که چه میزان بافت‌های خطرپذیر در کشور داریم و از سوی دیگر نشان می‌دهد که فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این مناطق بسیار قابل توجه است.

در این میان مجلس دولت را مکلف کرده است که تا پایان برنامه ششم حدود نیمی از بافت‌های ناکارآمد را نوسازی کند که این اقدام به ۱۲۳ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد.

بر اساس این گزارش با توجه به لرزه خیز بودن کشور، توجه به نوسازی بافت‌های ناکارآمد و فرسوده یک الزام جدی است. در این بین علیرغم اینکه این طرح به عنوان یک اولویت از سوی دولت تدبیر و امید مطرح شده، اما تاکنون به دلیل نبود منابع کافی و عدم رغبت بخش خصوصی به دلیل عدم توجیه سرمایه گذاری و همچنین عدم مشارکت اثربخش مالکان خانه های فرسوده، این طرح نتوانسته آنطور که باید عملیاتی شود.

بنابراین کارشناسان معتقدند اجرای بازآفرینی شهری و نوسازی بافت های فرسوده نیازمند ارائه تسهیلات موثر جهت ترغیب بخش خصوصی و سازندگان و نیز ساکنان و مالکان خانه های فرسوده به منظور مشارکت در این بخش است.

انتهای گزارش///
هانیه نعیمی


 

 
یادداشت  


گفتگو  

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

 استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است


گزارش  


جراید  



 
www.ostandnews.ir   تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرگزاری استاد نیوز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است . پایگاه خبری تحلیلی استاد نیوز